Jump to content

Nybegynner spm 22 vs 17


Mazeking

Recommended Posts

Er ny på skytebanen og skal etterhvert sende inn min første våpensøknad. Var nesten sikker på at mitt første våpen skulle bli en 22lr. Etter å ha lest en del på forumet her ser jeg at flere mener at cal 17 har mindre vind drift og således skyter mer presist.

 

Bør jeg som nybegynner overhodet vurdere cal 17 eller bør jeg forholde meg til min opprinnelige plan om å kjøpe 22 lr som første rifle. Mitt bruk blir baneskyting for rett å slett bli en bedre skytter før jeg vurderer jakt og grovere kalibre

Link to comment
Share on other sites

Skal du trene slik som du skriver, så anbefaler jeg 22lr.

Hvis du skal jakte småvilt så anbefaler jeg 17hmr.

Hvorfor ikke slå 2fluer med en gang og kjøpe deg ett systemvåpen som cz455 eller cz457 der du selv kan bytter løp og kaliber mellom 22lr og 17hmr etter hva du vil gjøre/skyte.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Jegerbombom said:

Skal du trene slik som du skriver, så anbefaler jeg 22lr.

Hvis du skal jakte småvilt så anbefaler jeg 17hmr.

Hvorfor ikke slå 2fluer med en gang og kjøpe deg ett systemvåpen som cz455 eller cz457 der du selv kan bytter løp og kaliber mellom 22lr og 17hmr etter hva du vil gjøre/skyte.

Takk. Da fikk jeg enda en ting å vurdere på våpenfronten. Dette blir en dyr høst ….

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Rugerdud said:

Neida ;) Kjøper du en CZ 457 med 22lr og 17 HMR piper så selger du aldri igjen. Topp våpen :D Mange butikker selger pakker med to piper, demper og kikkert.

Takk for tips. Ser det ligger en del annonser ute med kikkert og demper til ca 8000 på fin.no fra diverse jaktbutikke. Får prøve meg litt på forhandlingsteknikk utover høsten ;-)

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Mazeking said:

Mitt bruk blir baneskyting for rett å slett bli en bedre skytter -

 

Det har vært opptil mange tråder med denne problemstillingen i det siste. Og nå har jeg sittet lenge nok på fingrene, og stiller spørsmålet: Har du meldt deg inn i nærmeste skytterlag?

 

I skytterlaget kan du få låne våpen (litt verre å få med heim etter ny våpenlov, men du får hvertfall disponere det på banen), og hjelp med grunnleggende skyteinstruksjon, samt lære puss og behandling av våpen. Og du kan til og med konkurrere i klasse "Nybegynner Voksen" med det meste av våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jegermeistern said:

 

Det har vært opptil mange tråder med denne problemstillingen i det siste. Og nå har jeg sittet lenge nok på fingrene, og stiller spørsmålet: Har du meldt deg inn i nærmeste skytterlag?

 

I skytterlaget kan du få låne våpen (litt verre å få med heim etter ny våpenlov, men du får hvertfall disponere det på banen), og hjelp med grunnleggende skyteinstruksjon, samt lære puss og behandling av våpen. Og du kan til og med konkurrere i klasse "Nybegynner Voksen" med det meste av våpen.

Hei. Har meldt meg inn i Lørenskog skytterlag og skutt litt med Sauer 200 på 22lr og med noe annet på 6.5mm jeg ikke husker navnet på nå :-)

Link to comment
Share on other sites

Var vel en sauer 200 det å vel. Ta deg en tur på nabobanen når bommen der er åpen.  Presenterer deg høflig til gutta der nede å forklare din situasjon så får du sikkert prøve mye snadder og mange gode tips.  PS 22 er best for deg tror jeg. Ei god 22 og ei kartong med cci fra jaktdepoet så har du fort et godt grunnlag for videre skytekarriere 

Edited by MikiN1486
Glemte noe
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Vel de CCI skuddene kan du trykt droppe de treffer du ingen ting med og fører kun til frustrasjon og fortvilelse.

For DFS-skyting holder de fint til en nybegynner. Når du jevnt skyter over 245, kan du kjøpe noe bedre. Det samme (altså noe bedre må til) hvis du skal skyte NSF 50 meter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, nhd said:

For DFS-skyting holder de fint til en nybegynner.

Med de skuddene er jeg redd en aldri blir noe mer en nybegynner.

Jeg skyter 10-15.000 22 lr skudd i åre og fruen like mye. Av den grunn har jeg stadig vært på utkikk etter billig treningsammo og tester derfor stadig flere typer ammo. Men så langt er den billigste jeg har funnet som fungerer SK Rifle Match.

CCI er så dårlig at den ikke en gang er brukende til ungene som nettopp har begynt å skyte.

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, bardp said:

CCI er så dårlig at  - 

 

Det er mulig den går bra i andre våpen, men i 200 STR duger den (og "Top Shot") definitivt ikke.

 

53 minutes ago, nhd said:

Når du jevnt skyter over 245,  - 

 

Hvis man gjør det "jevnt over" med CCI, bør man absolutt vurdere å levere noen Lotto-kuponger!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 

Det er mulig den går bra i andre våpen, men i 200 STR duger den (og "Top Shot") definitivt ikke.

 

 

Hvis man gjør det "jevnt over" med CCI, bør man absolutt vurdere å levere noen Lotto-kuponger!

Jeg betviler ikke overnevnte opplevelser, ei heller at min opplevelse er av sjelden karakter. 

Men i min Brno går CCI subsonic som en dødelig stråle, med et hederlig unntak på ca hver 15. patron. 

Min definisjon av dødelig stråle er; treffer 5-kronestykker på 100m med dårlig anlegg i vinduskarm på første skudd, selv om dødkjøttet bak kolben ikke har løsnet et eneste skudd den siste måneden. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Måtte ta en testskyting i dag. SK Riflematch og CCI std. Den ene 9,8 jeg fikk med CCI kan like gjerne skyldes at sola brøt gjennom akkurat da. At CCI ikke skulle være bra nok til trening for en nybegynner, forstår jeg ikke. Men klart, til konkurranse hadde jeg valgt SK foran. Men 15 sentrum er ikke så verst med CCI. 

F5AC4E25-56DE-4182-8C39-AA9B525A22F1.jpeg

C6FF7A27-5B6D-491E-97D5-BF9ABA9CCE26.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Men klart, til konkurranse hadde jeg valgt SK foran. Men 15 sentrum er ikke så verst med CCI

Ti konkurranser er ingen av de brukbare. Da må en over på Lapua 22 Center X eller helst Lapua 22 Midas +.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Ti konkurranser er ingen av de brukbare. Da må en over på Lapua 22 Center X eller helst Lapua 22 Midas +.

 

Nå var ikke min hensikt med dette å rangere konkurranseammo, men å imøtegå de, deriblant også du,  som mente at CCI std ikke en gang var brukbar som treningsammo for nybegynnere.

Men når du først er inne på konkurranseammo, må du spesifisere hvilken type konkurranse. Til store skiver som DFS 100 meter og 15 meter er det flere av mine kolleger som skyter 350 nesten hver gang med vanlig SK std eller riflematch. Mener du derimot ISSF 50 meter, er jeg enig med deg i at en bør opp på Center-X-nivå.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg leser innlegget til trådstarter så ønsker han å bli en trygg skytter før han eventuelt vil ut i skogen på jakt. I min verden så tenkte jeg at om han skyter med cci standard til 70 øre smellen eller norma etellerannet til 1.50 så er det 5000 grunner til å starte med cci. Å det er at han får dobbelt så mye trening for pengene. Det er jo tross alt ikke sikker at etter 5000-10.000 skudd så synes han at det er så spennende med dfs skyting lenger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, MikiN1486 said:

Det er jo tross alt ikke sikker at etter 5000-10.000 skudd så synes han at det er så spennende med dfs skyting lenger. 

Nei om han bruker CCI vil nokk ikke verken DFS eller annen skyting bli særlig inspirerende. Skytterlaget selger SK Rifel Match for Kr 1,- pr stykk og da er det ingen som gidder å spare 30 øre og få dritt ammo. 

Her kan du se utstyret jeg bruker når jeg tester 22 lr ammo. Med et slikt oppsett blir den menneskelige faktoren utelukket. Skyter en eske eller to av den typen jeg ønsker å teste da vet en hvordan den går.

 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du holder fast ved vrangforestillingen om CCI fordi den ikke går godt i rifla di. Hver rifle/pipe må testes med hver enkelt ammo for å finne hva som er bra. Se bilder fra min testskyting (med reim) i går. 
Med siste lot Eley Sport vi fikk i klubben, har jeg problem med å komme over 600, mens en venn skjøt 618 med samme ammo i sin Sauer. 

Link to comment
Share on other sites

Har nå testet den i to anschutz 22lr skiskytter rifle og match rifle samt i en Walther match rifle i tillegg til Sauer. Det viser seg vel at dårlig ammo er dårlig uansett hvilken rifle den skytes i. I anschuts var det nå i tillegg vanskelig å få cci skuddene til å kamre og en fikk en masse klikk. Skytterlaget kjøpte 100.000 stykk for en billig penge fra Jaktdepoet av dritten for at ungene skulle bruke til trening men de var rett og slett så dårlig at vi måtte levere de tilbake.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, MikiN1486 said:

Sånn jeg leser innlegget til trådstarter så ønsker han å bli en trygg skytter før han eventuelt vil ut i skogen på jakt. I min verden så tenkte jeg at om han skyter med cci standard til 70 øre smellen eller norma etellerannet til 1.50 så er det 5000 grunner til å starte med cci. Å det er at han får dobbelt så mye trening for pengene. Det er jo tross alt ikke sikker at etter 5000-10.000 skudd så synes han at det er så spennende med dfs skyting lenger. 

Heisann TS her. Som sagt så ønsker jeg å bli en bedre skytter før jeg drar på jakt ja. Det jeg ser jeg sliter med så langt er rett og slett korrekt skytestilling. Plassere kinn og kolbe på samme sted hver gang samt bruke tilnærmet likt grep med henda.

 

Har nok ganske mange mange skudd foran meg før jeg klager på ammo. Foreløpig er jeg superfornøyd med kun «sorte» treff i blinken på sist skyting. Så salongen blir for mitt vedkommende et menge treningsvåpen der jeg skal forsøke å gjøre ting likt hver gang slik at jeg får «min» skytestilling der jeg senere kan anskaffe flere rifler og gjøre modifikasjoner på utstyret som passer meg og min skytestil.

 

Foreløpig er det litt ujevn teknikk, men på tross av dette er jeg fornøyd og jeg synes rifleskyting er gøy. Så får 9+ treffene heller komme HVER gang når teknikken sitter. Når den tid kommer kan det hende jeg klager på dårlig ammo ;-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Mazeking said:

Foreløpig er det litt ujevn teknikk, men på tross av dette er jeg fornøyd og jeg synes rifleskyting er gøy.

På DFS sine sider finner du mange gode instruksjonsprogrammer bl.a. om skytestilling og annen teknikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/15/2021 at 6:29 PM, MikiN1486 said:

Var vel en sauer 200 det å vel. Ta deg en tur på nabobanen når bommen der er åpen.  Presenterer deg høflig til gutta der nede å forklare din situasjon så får du sikkert prøve mye snadder og mange gode tips.  PS 22 er best for deg tror jeg. Ei god 22 og ei kartong med cci fra jaktdepoet så har du fort et godt grunnlag for videre skytekarriere 

Hei. Er det pistolbanen du snakker om? Takk for invitasjon. Tar meg en tur over neste gang jeg ser bommen er åpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja. Tror det heller at de har landet på at hvis det er et lite miljø på banen så er det lettere å ha praksisen med at alle har hver sin nøkkel og førstemann på banen er ansvarlig stadplassleder til en ny overtar når en drar hjem. Det fungerer veldig bra og vi vil gjerne ha det sånn videre. Gjester er alltid velkommen på banen og banen leies mye ut til andre klubber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...