Jump to content

Forhåndsvarsel om ¨kontroll¨ nok en gang. Oppfølginstråd (Advarsel, våpen inndratt pga. finnanonnse 30sk magasiner)


Vestmag

Recommended Posts

forige tråd: https://www.kammeret.no/topic/90970-advarsel-våpen-indratt-pga-finn-anonnse-30sk-magasiner/

 

nok en gang har jeg fått et morsomt brev i posten. blir jo nesten litt paradise hotell stemning av dette.

jeg kom hjem fra viltforvaltningsmøte nå i kveld. sjekket posten å tror du jammen ikke det lå et brev fra politiet i postkassen. jeg tenkte det sikkert var et våpenkort jeg har ventet et halvt år på, men nei da! Forhåndsvasel om kontroll står det gitt.

 

du kan jo si jeg er rimelig skeptisk til dette mtp alt styret i fjor. å jeg blir egentlig litt sint på at det skal være mulig å kontrollere meg igjen 1 år siden sist. uke 25 står det at de kommer. så nok en gang har jeg god forvarsel. jeg bryr meg egentlig ikke sånn veldig om at de skal se på oppbevaringen min. men mistenker at dette er samme opplegget som sist. å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, uteom å sove med klær på så jeg slipper en total repetesjon av forige runde. kjenner faktisk angsent kryper inn på meg. ikke fordi jeg har gjordt noe galt. men fordi forige runde var så sinsykt jævlig selv om jeg hadde alt på stell.

 

jeg bor nå i en annen kommune en sist, en liten bygd jeg vokste opp i. men i samme politi distrikt. så dette føles ikke spesielt ¨tilfeldig¨. jeg er redd de sender ut samme gjengen som forige gang fra byen for og ta denne ¨inspeksjonen¨. da gjerne uniformert og mannsterke + potensielt bevæpnet. det kan jo bli gøy vist de få naboene som bor i område får se noe slikt komme til meg. blir nok rykte om både det ene og det andre.

 

er det noe jeg kan gjøre her? kan jeg kreve at jeg får besøk av lensmann fra kommunen jeg bor i? finnes det noe fri rettshjelp eller noe jeg kan benytte meg av om det skulle gå slik som sist? aller helst skulle jeg hatt en advokat til stede under inspeksjonen som forsikring. men slikt har ikke jeg råd til.

Link to comment
Share on other sites

Forskjell på kontroll og inndragning av våpenkort/våpen.

 

I M&R er det nå en aksjon på våpenoppbevaring, de har begynt i nord og kommer etterhvert sørover.

 

Men for sikkerhetsskyld, påse at ikke en eneste 22lr eller kule har trillet under en benk eller noe. Er selv i gang med opptelling av amo og sjekker for løse kuler, tomhylser med tennhette i eller lignende på avveie.

 

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2021/05/25/vapenkontroll-hos-private-vapeneiere--i-more-og-romsdal/

Edited by vingemutteren
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Dette er forvaltning, ikke straffelov eller straffeprosess. I utgangspunktet skal kontrollen av oppbevaring gjennomføres uten uniform. I mitt distrikt er det sivilt ansatte som gjør denne jobben, så fremt det ikke er konkrete holdepunkter for at det ikke er forsvarlig. Hører at du har dårlig erfaring med tidligere kontroll. Jeg ville tatt med meg en tiltroperson/vitne som er tilstede under kontrollen. Husk også at det bare er skapet der du har våpen/ammunisjon som skal kontrolleres. Du kan lukke andre dører/rom osv. Jeg vet at det er noen som har flyttet sitt skap til rett innenfor inngangsdøren osv. Politiet skal dessuten prøve med råd og veiledning før eventuelle sanksjoner. Dette går sikkert bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Forhåndsvarsel om ¨kontroll¨ nok en gang. Oppfølginstråd (Advarsel, våpen inndratt pga. finnanonnse 30sk magasiner)

nå har jeg flere våpenskap, da jeg har en del våpen. men disse skapene står på stua for øyeblikket. kan jeg for eksempel flytte 1 mindre skap jeg har som jeg har vekter til ut til ingangsdøren og oppbevare vitale deler der for inspeksjonen. å våpenene uten sluttstykke/bolt i kofferter vedsiden av? om dere leser min forige tråd så kan dere kansje forstå hvorfor jeg er meget lite interisert i å slippe de lengre inn i huset en strengt nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

De vil nok se våpnene også, så da kan det nok være lurt å låse dem ned i gangen også, et stålskap fra Biltema eller Hæren burde vel holde til dette formålet. Paranoiaen din er berettiget så du møter kun forståelse hos meg.

En annen mulighet er vel  som nevnt over å skaffe deg et vitne eller å midlertidig rigge videoovervåkning av hele kåken med lagring i skyen? 

 

Edited by PeM
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

On 5/28/2021 at 12:35 AM, Vestmag said:

jeg er redd de sender ut samme gjengen som forige gang fra byen for og ta denne ¨inspeksjonen¨. da gjerne uniformert og mannsterke + potensielt bevæpnet. det kan jo bli gøy vist de få naboene som bor i område får se noe slikt komme til meg.

Når det gjelder bevæpning, så er det greit å huske på at det for tiden er generell bevæpning i hele landet. Dette medfører også at de vil bruke uniform. Med sivilt ansatte vil det selvsagt stille seg annerledes.

 

Det at de kommer til deg i uniform og med pistol på hofta er altså ikke noe som har med deg å gjøre, de har ganske enkelt ikke et valg akkurat nå. Etter å ha lest forrige tråd skjønner jeg at du er skeptisk, men det vil ikke hjelpe på stressnivået å tro at du er grunnen til at de går bevæpnet under kontrollen. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo at Høyesterett satte veldig sterke føringer på at det skal kun være ikkeuniformert mannskap som skal gjennomføre en hjemmekontroll av våpeneiere - det var vel et av premissene i dommen mot NV-lederen som stadfestet at det ikke var et brudd på grunnlovens forbud mot husransakelse. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...