Jump to content

Ammo for 6,5x55 rådyr.


Bobby McGee

Recommended Posts

Hei.

 

Kan noen anbefale 6.5 ammo for rådyr?  Ønsker mest mulig kjøtt igjen.

 

Hva med homogene kuler? Fant disse i 6.5?

 

Norma Ecostrike 6,5x55 (Nyhet 2021)
Hornady ETX 6,5x55 9,1g/140grs.
Hornady GMX 6.5x55 140 gr ® Custom International
Brenneke TAG 6,5x55 bleifrei 8,4g/130grs.
Sako Powerhead II (Barnes TTSX) 6,5x55 7,8g/120grs.
RWS Evo Green 6,5x55 6,0g/93grs.
Lapua Naturalis 6,5x55 140 grs / 9, 1 g
Nosler E-Tip

 

Ellers God Helg :-) Supert forum :-) 

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser at det er mange diskusjonar på forumet anngåande kva som er best ammunisjon til forskjellig storvilt. Eg var på biblioteket og lånte nokre jakt blad her om dagen. Jakt nr 7 2020 står det om Jørunds favorittpatroner til rådyrjakt. Verkar som han meinar at 6,5x55 er best eller iverfall 6,5 patroner, ein har jo andre 6,5 patroner og.

I år skal han bruka 143 gr Norma Bondstrike etter god erfaring med denne på dåhjort og under testing.

Ellers nevner han til slutt at alle 6,5 mm patroner lad med ekspanderende jaktkule er meir eller mindre velsigna som rådyrpatron.

 

Det verkar som han foretrekk vanleg blyspiss ( no meinar eg ikkje at han er nokon guru, men noko erfaring har han)

Kuler som sierra gameking, hornady interlock, nosler accubond, oryx og norma Alaska blir og nemde samt patroner som lapua Mega og Norma elite exspress.

 

Viss eg kan drista meg til og komma med eit råd (sjølv om eg aldri har skutt eit rådyr) må de bli federal fusion 140 gr etter god erfaring med hjort.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion 140 grs er utmerket rådyrmedisin. Moderat utgangshastighet og kontrollert ekspansjon. Men som @Skaubjønn påpeker, noe må ødelegges for at dyret skal dø. Enkelte jegere benytter såkalte "kjøttspareskudd", dvs. legger treffpunktet litt høyt og like bak bogen. Jeg vil ikke anbefale det til nye/uerfarne jegere, da det øker faren for skadeskyting eller lang fluktstrekning før dyret faller om. En Fusion midt i bogen er den beste løsningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Berre ein tanke for den som ladar sjølv og vil ta seg bryet med og ha ei ekstra rådyrladning. Kva med 120 gr sierra pH ? Nokon som har brukt den? Lettare kule med litt mindre rekyl, flat base, mest sannsynleg god presisjon, billig dersom det betyr noko. Kanskje unødvendig da men kan vera innteresangt for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har jeg ikke skutt innmari mange rådyr med 6,5, men jeg har god erfaring med tung kule i moderat hastighet. Jeg har skutt 5-6 stk med hjemmeladd 160 grains Hornady Interlock, og de rusler ut i 750 m/s. Da har jeg kulebane god nok på de holdene jeg skyter på, moderate kjøttødeleggelser og dyrene har foreløpig ikke gått langt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er enkelt.

Bruk Norms 140 gr Nosler P.

Denne kula ekspanderer hurtig og dreper raskt.

Den vil også gå dypt i større dyr.

Kjøttødeleggelse er et spørsmål om riktig slakteteknikk.

Skjær løs bogene og fjern alt av blod og blodslått kjøtt.

Det er bedre å skjære vekk litt kjøtt enn å gå ettersøk på dyr som stikker seg vekk.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Nyati said:

Kjøttødeleggelse er et spørsmål om riktig slakteteknikk.

?

Når kjøttet først er ødelagt er det lite slakteteknikken kan reparere.

Ellers er jeg enig i at ettersøk er best å unngå. Men et eller annet sted mellom Nosler P som splintres og en A Frame som kan bli litt hard må det vel finnes noe med litt moderat hastighet som tar livet av dem pålitelig uten å legge igjen mye bly.

Jeg har skutt en del rådyr med 9,3 og Lapua mega, Woodleigh og Partisan blyspiss. Det er bifangst ved drivjakt men erfaringene med hensyn til kjøttødeleggelse er OK. Lapua mega i moderat hastighet burde være et OK valg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen elsker Nosler Partition, andre hater den. At kula er effektiv for å legge viltet raskt i bakken skal jeg ikke trekke i tvil. Og at blykjernen foran deleveggen skiller lag med resten av kula etter treff er vel mer regelen enn unntaket? Jeg har både sett at denne kjernen splintrer og lager ordentlig søl, og at den holder noenlunde sammen men skifter helt retning. I 6,5x55 ville jeg valgt en loddet kule som f. eks. Federal Fusion nevnt lenger oppe. Norma Oryx 156 grs er også fin medisin, samme med Lapua Mega 155 grs som i moderate hastigheter holder forbausende godt sammen, selv ved treff i bein. Men klart, skal du ha bukken til å falle på skuddstedet, må du nok treffe godt med ei kule som bokstavelig talt lager vei i vellinga. Jeg har ingen erfaring med homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt endel Nosler Partition i 7mm. Både i 7mm-08 og 7x57r. Den store fordelen med partition slik jeg ser det er at den fungerer bredt over forskjellige hastigheter. Den er pålitelig både ved skudd på korte hold, hvor den ikke havarerer og sikrer penetrasjon samt at den ekspanderer godt sjøl ved skudd på hold litt over normalen. Det er ei pålitelig kule. Men man bør være klar over litt mer kjøttødeleggelse enn andre alternativer. Man får sjeldent i påsa og sekk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I 6,5 får du minst kjøttødeleggelse med en tung kule i moderat hastighet. 10,1 grams mega, driller et fint høl i dyret og gir god effekt på moderate hold. Om holda blir litt lange,(100++) så synes jeg den virker litt dårlig. Har testa ekspansjon på 150 mtr og megaen åpner såvidt i tuppen bare, på dette holdet.  Regn med sporing etter dødskutt, men bort-sprunget dyr. Vil du ha noe som parkerer dyret på stedet oftere, så gå for lettere/mykere kule i høyere hastighet. Den vil ekspandere mer enn tilstrekkelig på lengre hold også. Accubond er nevnt her, den har jeg også god erfaring med.

 

Jeg personlig foretrekker at dyra springer kortest mulig etter skuddet. Du blir lei av å gå i villnisset og leite etter døde dyr. Rådyr er faktisk mer hardskutt enn størrelsen skulle tilsi og kan løpe utrolig langt, selv med gode treff. Å skjære bort litt slagsider gjør jeg gladelig, heller enn å gå en time å leite etter dyret man har skutt. Å tilkalle ettersøksekvipasje for å spore døde dyr er kjedelig, med mindre det er snakk om en ekvipasje som trenger/har lyst på litt sportrening da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rådyr med mye forskjellige kalibre.. fra 222 Rem til 416 Taylor. Felles for alle er at rådyrene har gått tapende ut.. har dog brukt mest 6,5-kalibre. 260Rem, 6,5-284 og i de siste år 6,5x55. Favoritten er kuler som ekspanderer kjapt, og som "parkerer" rådyra kjappest mulig. Jeg liker forholdsvis lette kuler til en dedikert rådyrpatron, og har brukt 100gr og 125gr Nosler Partition, 120gr Ballistic Tip og 130gr Accubond. Alle ladd til raskest mulig hastighet. I de siste åra har jeg brukt 130gr Accubond i vel 900m/s. 

Min prioritet er at dyra dør kjapt, så de ikke rekker å stikke seg vekk i nypekjerr og lignende, så får slaktet bli som det blir. Vanligvis blir det ikke seende så ille ut, men av og til går en bog eller 2 fløyten.  Skyter stort sett høye bogskudd.  I år har jeg fått lysten på å prøve noe nytt, så 93gr RWS Evo Green har blitt innkjøpt og ladd opp. Rifla er innskutt, og kulebanekompen på kikkerten er innjustert ut til 300m. Jeg har ikke rukket å kronografere ladningen, men etter treffpunkt utover i banen, ser det ut til at den har ca 940m/s. Den er konstruert for å pulverisere fronten av kula, mens den solide bakenden gir gjennomskyting.  Måtte det bare bli 10.august snart :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
maral skrev (På 7/13/2021 den 20.53):

Skyter stort sett høye bogskudd.  I år har jeg fått lysten på å prøve noe nytt, så 93gr RWS Evo Green har blitt innkjøpt og ladd opp. Rifla er innskutt, og kulebanekompen på kikkerten er innjustert ut til 300m. Jeg har ikke rukket å kronografere ladningen, men etter treffpunkt utover i banen, ser det ut til at den har ca 940m/s. Den er konstruert for å pulverisere fronten av kula, mens den solide bakenden gir gjennomskyting.  Måtte det bare bli 10.august snart :-)

Ble det bukk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...