Jump to content

Leirdue argumenter ifm miljødiskusjon


40årskrisa

Recommended Posts

Hei!

 

Var i en enkel diskusjon i helga rundt leirduer, det ble ytret bekymring rundt eventuelle forurensinger etter leirdueskyting. Jeg parerte kjapt og elegant at dette bare var leire så de løser seg opp i regn og "forsvinner" uten noen form for foruensing og motparten aksepterete dette uten videre diskusjon...   

I ettertid var jeg inne å googlet for å sjekke at jeg hadde sagt faktisk stemte:), så leser jeg "Leirduen er en rundformet «tallerken» og blir i dag laget av bitumen (asfalt)" i min verden inneholder asfalt en betydelig andel olje/tjære eller noe sånt?

 

Finnes det noe dokumentasjon på at leirduer ikke utgjør noen miljøfare?

 

Greit å ha dette i bakhånd neste gang jeg havner i en slik diskusjon😁

Link to comment
Share on other sites

På opptil flere av de leirduebanene som er samlokalisert med DFS-baner, ser det ut til at en stor del av leirduene lander, pene og uskadde, i gresset eller på myra. Hvordan det nå kan ha seg - - ? Det er bare å plukke dem opp, og bruke dem en (eller flere!) ganger til! Gjenbruk, i beste "miljøvern"-stil, det!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Hysj, ikke gi disse miljø tullingene en grunn til å forby dette også nå da....

Setter en knapp på at det er betydelig flere tullinger som er imot arbeidet som blir gjort for miljøvern og klima, enn de som fronter det.

  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på at det betydelig flere som tror de vet det ene eller andre enn de som faktisk vet..

Ca alt jeg leser i media om min egen bransje og miljø er tull (varierer fra at journalisten ikke helt har kontroll på mengdebegrep til ren løgn). Liten grunn til å tro at det er noe bedre for de bransjer/felt hvor jeg ikke vet noe særlig.

 

Før i tiden var det prisen vi betalte for å få skyte en serie, vi plukket de hele duene. Nå har ungene så mye cash at de gidder ikke, de kjøper cola i automaten og vippser for 100skudd og duer.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, msteiro said:

Setter en knapp på at det er betydelig flere tullinger som er imot arbeidet som blir gjort for miljøvern og klima, enn de som fronter det.

 

Det er blitt to færre av de som er mot miljøvern, og benekter klimaendringer, de siste dagene:

 

https://www.nrk.no/innlandet/driv-smittesporing-i-seks-kommunar-etter-lave-arrangement-i-gran-kommune-1.15451893

 

Disse to, som nektet behandling for, og siden døde av den "ikke-eksisternde" sykdommen covid-19, er kvalifisert (kanskje ikke kvinnen, pga. alder) for "Darwin Awards"

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Darwin-prisen

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...