Jump to content

Hvilken vei skal man gå..


ung

Recommended Posts

Selv om man i en alder av 20 mener man har svaret på livet så er det tydligvis ikke alt man har svar på likevel :P 

Jeg begynte vel med skyting som de aller fleste gjør hjemme med luftgeværet og etterhvert ble det salong og DFS. Det å være med i ett miljø er ofte både lærerikt og sosialt, men når fadern gikk bort kutta jeg også ut dfs skytinga da ting fort ble litt mer tungvind- ikke like lett komme seg rundt når man er 14 og alt som handler om våpen er heller ikke så lett i den alderen ( våpenløyve, amo, osv). Man ble etter hvert 16 og kort tid etter stod første rifla og hagla i skapet, men disse var da ment for jakt og lite annet. Det å jakte er vel ikke noe jeg kommer til å slutte med, men noe jeg savner er å bruke litt tid på banen også da dette er både gøy og svært relevant. I de siste 4 åra har jeg vel vært på den late siden og kan sammenlignes med alt for mange andre jegere ved å kun fyra av en 50 skudd før jakta og så ut på jakt. I fjor høst så lå jeg å sikta på en piggokse over ei elv og målte avstanden til en 211 ca her snakker vi ikke noen ekstremhold akkurat, men akkurat der og da følte jeg meg ikke komfortabel i det hele tatt til å fyre av på jævelen. Jeg lå å sikta på elgen i en 10 minutter før den var ferdig med morgenbeitet og gikk videre inn i skogen og det er vel ikke å feie under teppet att når jeg ligger der over sekken, avstand er kjent, full bredside og med god tid så skulle da elgen ligget i fryseren. Så lenge man da sier til jaktlaget att den kom løpende på 300 meter så var blir jo ingen sure, men så sitter man jo å funderer over livet etterpå.. 1) Hva faen gjør man på ett jaktlag som tømmer magasinet så fort de ser elgen og en felt elg er ba uavhengig om vi bruker 1 dag med ettersøk,  2 hva fan gjør man på jakt når man ikke føler seg komfortabel til å felle dyr på 200 meter.  

Jakta var over og jeg tok turen på banen med jaktirfla som er ei Remington 700 BDL i kaliber 6,5*55, satte opp blink på 200 meter og fyrte av. Elgen skulle ha daua den altså, men jeg kan ikke si jeg var hverken overasket eller fornøyd med samlingene da en serie på 5 skudd samlet ca 10cm. 10 cm halo folkens snart så man kan bruke hagle i stedet....  Det ble tydlig att noen ting måtte endres og det er litt her jeg sitter nå å tenker. Remington sitt løp blir varmt etter 1 skudd og ubehagelig å ta på etter 4 skudd i løpet av en 30 sekk. 1 skuddet treffer dønn på, 2,skuddet sitter ikke langt unna, men 4 og 5 ja da snakker vi enten elendig skytter, løp, rifle eller en god kombo...

 

Det aller første jeg begynte med var å prøve å finne ut hvordan presisjonen var såpas dårlig. Skulle gjerne ha gitt rifla til en anna for å se om det rett og slett var skytteren, men da de på jaktlaget har nok med å treffe selv så blir ikke dette store hjelpa.😅 Man googler som man er gal i håp om finne ting som påvirker presisjon og etter å ha bretta en 100 lapp rundt løpet så stopper den mitt på løpet 7cm fra fortreet ish. Her har jeg da skjønt att det sitter en trykkskru mot løpet men hvor mye har den å si?

Igjen så leser jeg att ett løp i 6,5 varer en 3000 skudd skulle jeg tippe så er det kanskje ikke så alt for langt unna der heller da rifla er fra 1990? Antall skudd er altså uvisst og da ble tanken att man sikkert burde ha nytt løp, og da leser man igjen om att man burde "blue printe" kassa osv for å gjøre den mer presis stokken passer med heller ikke sånn supert da jeg gjerne skulle hatt kolbe forhøyer. 

Så løpsbytte 7000kr, ny stokk 6 000kr, fiksing av kasse 3000kr, nytt avtrekk 3000  = 19 000kr. 

 

Jeg tror jeg starter med å spørre om dere i det heletatt ville lagt penger i en remington eller om jeg skulle parkert den som jaktrifle på korte hold og heller kjøpt noe anna?

image.png.020d23a74f7a7816905eae136fb8972a.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Utskutt etter 3000 skudd da snakker vi folk som skyter tissen av mygg på 200 meter og ikke utskutt som jaktvåpen ;) 

 

Føler du deg ikke komfortabel med å skyte dyr på 200 meter så lar du være. Har du lyst til å skyte dyr på 200 meter må du skyte mer enn 50 skudd i året. Teste forskjellig ammunisjon og trene, trene og nevnte jeg trene?

 

Punktet i stokken skal sitte helt foran i stokken og ikke 7 cm inn. Ta våpen ut av stokk og puss løpskanalen din så pipe ligger fritt. Pipa bør også få en skikkelig skrubb og ikke bare litt olje. En bedding hadde også vært fornuftig å få gjort.

 

Test litt og du vil se det er nok ikke pipa som er ferdig, men skytter og litt små pirk som skal til for at samlingen blir bedre ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I hvilken rekkefølge skjøt du seriene, og hadde du skutt noe med den før? 

 

Tre tette og så kast er tegn på slitt pipe i min bok. Prøv å pusse ut mantel, det kan hjelpe. 

 

Noen piper holder 2000 skudd før de kaster ut av svarten, noen holder 6000 før de skyter niere. Det er ikke noe å spare på, du blir bare usikker og får dårlig følelse. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri spandert 19000 på ei 30 år gammel Remington-rifle for å bygge opp et våpen med tilfredsstillende presisjon. Du finner veldig mye kjekt, både nytt og pent brukt, for den summen. Hvis du ellers trives med rifla og kan komme unna med ny pipe og en kolbeforhøyer (finnes i mange utgaver), kan det være verd å prøve. Må du i tillegg tune eller bytte avtrekket og kostnaden bikker 10000, ville jeg nok heller gått for et nytt våpen. 

 

(Ps. Kred til deg for å holde igjen skuddet når du følte deg ukomfortabel👍).

Link to comment
Share on other sites

Fri flyting og bedding koster 100kr i biltema super epoxy og skokrem, ny kroning, gjerne med demper koster 1000 + demper, justerbar kolbekappe 250kr. Kan være fint å sjekke at du skyter bedre med en annen rifle før du trekker slutninger og. Funker ikke dette har du ikke sløst mer enn en bytur uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2021 at 5:14 PM, Sølvrev said:

Jeg ville aldri spandert 19000 på ei 30 år gammel Remington-rifle for å bygge opp et våpen med tilfredsstillende presisjon.

 

... men jeg ville.

 

30 år gammel Remington-låskasse er bedre enn ny og det er ingenting nytt i butikken, kanskje med unntak av Kimber, i samme prisklasse som jeg har lyst på. 

 

Men du kan unngå å betale så mye. Jeg ville begynt med en stokk fra Finn og beddet den selv. Så spurt en dyktig børsemaker om pipa. Avtrekket kan tunes.

Link to comment
Share on other sites

Puss løpet grundig, og bedd kassa, stokken trykker mot pipa, og forårsaker vandring med varme. Evt bare skyt inn med kaldt løp, og vent 10 min mellom hvert skudd når du tester... Og prøv flere kuler. Ofte vil noen kuler samle bedre enn andre.

Eller bare kjøp en T3.

 

For 19 000,- får du mye fint, som ikke er en gammel Remington.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...