seawolf Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Har noen av dere erfaring med denne linsebeskytteren til Zeiss? Syns prisen er heftig, 1300 kroner, riktignok originalvare fra Zeiss, men alikevel... Er det holdbart og solid og varer noen år med normalt bruk, så kan det jo vurderes, men er det i klasse med Butler Creek når det gjelder holdbarhet er det litt mye penger ut av vinduet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNJ Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Har hatt den rundt tre år. Ser bra ut så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
204 Ruger Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 52 minutes ago, seawolf said: Har noen av dere erfaring med denne linsebeskytteren til Zeiss? Syns prisen er heftig, 1300 kroner, riktignok originalvare fra Zeiss, men alikevel... Er det holdbart og solid og varer noen år med normalt bruk, så kan det jo vurderes, men er det i klasse med Butler Creek når det gjelder holdbarhet er det litt mye penger ut av vinduet. Kvaliteten er forsåvidt god, men magneten er alt for dårlig. Resulterer i at dekselet åpner seg for det minste. Styr unna - kjøp butler creek og bruk så lenge de holder, eller bruk neoprentrekk på siktet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Kjøp ikke BC hvis du har tenkt å jakte i kuldegrader. De knekker veldig lett. Vortex er litt dyrere, men varer også mer enn en vinterjakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted January 21, 2021 Author Share Posted January 21, 2021 Det er alltid en viss fare kuldegrader i Vefsen / Grane under elgjakta. Får kikke etter Vortex da kanskje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNJ Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 (edited) Det er ikke magnet på mitt Zeiss deksel, men mulig det er en annen patent på de som selges nå. På mitt er det en foring som holder det på plass. Edited January 21, 2021 by FNJ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuli Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Hatt mitt deksel i 4-5 sesonger. Meget fornøyd, eliteserie mot 3- divisjon om man sammenligner med BC 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
204 Ruger Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Godt å høre patenten kanskje har blitt bedre. På mitt deksel var det kun en liten magnet. Kom du såvidt borti så spratt dekselet opp, svært frustrerende! Har Alumina deksler på min Leupold, disse har to magneter og sitter skikkelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Jeg vurderer selv om jeg skulle få meg et slik deksel til min HT. Rask googling foreslo Tenebraex, som er litt billigere og av gummi(?). Noen som har erfaring med dem? Vortex sine synes jeg blir for store og klumpete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Har et sett Tenebraex til min Kahles 1,6-8x42 og synes delen til okularet er stor. Med lavt montert sikte så butter den i hevarmen. Kjøpte derfor en Swaro, men jaggu bygger også den i overkant til mitt oppsett. Blir vel å kjøpe et par sett BC og håpe. Kunne egentlig kjøpt mange slike for samme prisen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super XX Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Merkelig at ikke flere sikteprodusenter gjør som Leupold. Dvs. lager noe skikkelig som skrus fast uten å egentlig bygge noe i noen retning og som kan legges helt flatt inntil siktet. Fryktelig å se små nette sikter med enorme linsedeksel. Swarovski sin er mer å regne som et støvdeksel. Ikke er de vanntette, de er klumpete og den spretter opp i tide og utide. Zeiss har glemt at sikte her to "ender" ellers så er de jo inne på rett spor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted January 22, 2021 Author Share Posted January 22, 2021 Jeg stakk innom J&F på Stoa og kikket på dekselet. Det er ikke lenger magnet, men en o-ring / friksjon som låser dekselet. Hvor holdbart dette er i det lange løp får tiden vise, men det ble nå handel, så får vi se etter hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 @Super XX Tenebraex sin utgave til objektivet bygger ikke stort. Virker både tett og solid. Det er okularenden som er stor som en freesbee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 @seawolf Jeg har tilsvarende deksel på en Zeiss på min nye Mauser. Jeg har i løpet av det siste året nesten hver dag praktisert avtrekk trening mot en kvist på veggen, som medfører åpning og lukking av dekselet. Det har virket perfekt til nå, så du kan ta med knusende ro! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 13 hours ago, kjella said: - åpning og lukking av dekselet. Dette funker også aldeles utmerket med Butler Creek-dekslene. Problemet med de BC-dekslene jeg har hatt, på kikkerter med litt stort obejktiv, er at de brekker i "hengselet", hvis man legger våpnet ned, med dekslet åpent (de har også vist en #!&?#¤## evne til å "sprette" opp, når man legger våpnet ned). Og da er det bare å finne nærmeste våpenbutikk, og kjøpe et nytt, som funker, inntil man uheldigvis legger våpnet ned, med åpent deksel - - . Så jeg lurer på om "hengslet" på Zeiss-dekslet er såpass kraftig, at det tåler at åpent deksel får en liten kakk. Eventuelt om den utmerkede servicen som Zeiss yter for hånd- og riflekikkerter, også gjelder for et eventuelt skadet hengsel på objektivdekselet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 @Jegermeistern Det du beskriver har jeg ikke opplevd, men min jaktform siste år har vært jakt fra tårn i Tyskland, ikke mye akrobatikk der! Reklamasjonsmulighet må du ta opp med Zeiss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 6 minutes ago, kjella said: @Jegermeistern Det du beskriver har jeg ikke opplevd, men min jaktform siste årene har vært jakt fra tårn i Tyskland, ikke mye akrobatikk der! Reklamasjonsmulighet må du ta opp med Zeiss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts