Jump to content

Zeiss Flip Cover.


seawolf

Recommended Posts

Har noen av dere erfaring med denne  linsebeskytteren til Zeiss?
Syns prisen er heftig,  1300 kroner, riktignok originalvare fra Zeiss, men alikevel...
Er det holdbart og solid og varer noen år med normalt bruk, så kan det jo vurderes, men er det i klasse med Butler Creek når det gjelder holdbarhet er det litt mye penger ut av vinduet.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, seawolf said:

Har noen av dere erfaring med denne  linsebeskytteren til Zeiss?
Syns prisen er heftig,  1300 kroner, riktignok originalvare fra Zeiss, men alikevel...
Er det holdbart og solid og varer noen år med normalt bruk, så kan det jo vurderes, men er det i klasse med Butler Creek når det gjelder holdbarhet er det litt mye penger ut av vinduet.

Kvaliteten er forsåvidt god, men magneten er alt for dårlig. Resulterer i at dekselet åpner seg for det minste. Styr unna - kjøp butler creek og bruk så lenge de holder, eller bruk neoprentrekk på siktet!

Link to comment
Share on other sites

Har et sett Tenebraex til min Kahles 1,6-8x42 og synes delen til okularet er stor. Med lavt montert sikte så butter den i hevarmen. Kjøpte derfor en Swaro, men jaggu bygger også den i overkant til mitt oppsett. Blir vel å kjøpe et par sett BC og håpe. Kunne egentlig kjøpt mange slike for samme prisen 🤣

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at ikke flere sikteprodusenter gjør som Leupold. Dvs. lager noe skikkelig som skrus fast uten å egentlig bygge noe i noen retning og som kan legges helt flatt inntil siktet. Fryktelig å se små nette sikter med enorme linsedeksel. Swarovski sin er mer å regne som et støvdeksel. Ikke er de vanntette, de er klumpete og den spretter opp i tide og utide.  Zeiss har glemt at sikte her to "ender" ellers så er de jo inne på rett spor. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kjella said:

   -   åpning og lukking av dekselet.

 

Dette funker også aldeles utmerket med Butler Creek-dekslene.

 

Problemet med de BC-dekslene jeg har hatt, på kikkerter med litt stort obejktiv, er at de brekker i "hengselet", hvis man legger våpnet ned, med dekslet åpent (de har også vist en #!&?#¤## evne til å "sprette" opp, når man legger våpnet ned). Og da er det bare å finne nærmeste våpenbutikk, og kjøpe et nytt, som funker, inntil man uheldigvis legger våpnet ned, med åpent deksel - - .

 

Så jeg lurer på om "hengslet" på Zeiss-dekslet er såpass kraftig, at det tåler at åpent deksel får en liten kakk. Eventuelt om den utmerkede servicen som Zeiss yter for hånd- og riflekikkerter, også gjelder for et eventuelt skadet hengsel på objektivdekselet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...