Jump to content

Noen som blander krutt selv?


fluefiskern

Recommended Posts

Må bare si med engang at det ikke er noe som helst aktuelt for meg, men av nysgjerrighet så må jeg spørre. 

 

Er det noen som blander krutt selv for og få ønsket egenskaper eller får man ferdigkrutt med alle mulige egenskaper ? Skjønner jo at det er meget risky buisniss, men folk er jo dedikerte og sitter på enorme kunnskaper der ute, så jeg hadde ikke blitt sjokkert hvis noen blanda selv 

Link to comment
Share on other sites

Mener du blande to eller flere ferdiglagde krutt, eller lage krutt fra "scratch"? 

 

Jeg har laget nitrocellulose noen ganger, både av bomull og papir, og kjevlet plater av gult "krutt", men aldri turt å prøve det i et ekte skytevåpen. Helt sikkert mange andre som har gjort, men særlig praktisk er det ikke. Svartkrutt kan man lage selv, og få mer anvendelig.

 

Blande ulike ferdigkrutt var mote i revolververden for mange år siden, man blandet vel kanskje egentlig ikke, men man la gjerne et raskt krutt i bunnen, og et langsomt oppå, duplex - for liksom å få fordelene til begge, Noen blandet vel og - og det var vel biter av revolvere både her og der... Iallefall i USA. Her hjemme var det vel bare noen få som prøvde, og de slutta fort. Noen var innom triplex også.

I dag er det både veldig mange flere krutt å velge i, og det er veldig mye enklere å få tak i.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mente blanding av ferdigkrutt ja, folk som lager selv om bruker til div dassrull og teip kinaputta kjenner jeg til 

 

Så det er noen som har testa litt ja, med resultat som revolverdeler her og der, duplex og triplex ja, høres stabilt ut. Tipper det blei noen "sånn burde du IKKE gjøre" historier ut av det der, men sikkert ett par solskinnshistorier også 

 

Så idag får man så mange forskjellige ferdigblandinger fra leverandør at man får tak i de egenskapene man er på jakt etter nesten uansett ?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, fluefiskern said:

Så det er noen som har testa litt ja, med resultat som revolverdeler her og der, duplex og triplex ja, høres stabilt ut. Tipper det blei noen "sånn burde du IKKE gjøre" historier ut av det der, men sikkert ett par solskinnshistorier også 

De mente jo at de fikk mer hastighet. Iallefall var det mer rekyl... Men så ble kronografer vanlige.

 

K

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fluefiskern said:

    -   duplex og triplex ja,    -

 

Jeg har jo laget en slags "duplex"-ladning i sin tid.

 

Dette var da den daværende "nye" 7 g Lapua Scenar kom (ca. 1990?). Jeg ladet alt jeg på noen måte kunne riste ned i hylsa av det saktebrennende RP-15-kruttet. Hylsehalsen var full, og det var haug på den. Så var det å lirke på plass BT-kula, uten å søle bort alt for mange av de verdifulle kruttkorna. Når man så trykket ned hendelen på ladepressa, hørte man en "knaas-knaas-knaas"-lyd. De øverste par-tre millimeterne av kruttladningen ble omdannet til "noe annet" enn RP-15. Hele ladninga var jo komprimert, så dette "hurtigbrennende" kruttet ble jo ikke antent før på slutten av kruttbrenninga.

 

Jeg hadde ingen overtrykkstegn, og en formidabel utgangshastighet. Omtrent unødvendig å skru på alminnelige feltstevner.

 

Meeen - da banesesongen startet, oppdaget jeg at jeg virkelig måtte skru! Pipa var rom og fullstendig utskutt, etter noen få feltstevner.

 

Kanskje like så godt å holde seg til normale ladninger - ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I USA har det nok vært mer vanlig mer duplex-ladninger. Bakgrunnen for det, er at menigmann kan kjøpe krutt fra militære overskuddslager til veldig lav pris. Endel av disse kruttsortene er ekstremt saktebrennende krutt beregnet på maskinkanoner etc. Noen velger da å bruke en liten «booster» i bunnen av en ellers komprimert ladning (forhindrer kruttblanding) med et krutt som er alt for sentbrennende for applikasjonen. 

 

For oss er det jo bare tull, vi har et fabelaktig utvalg av høykvalitetskrutt med relativt stabil tilgang.

 

I gamle ladebøker, kan man faktisk finne publiserte duplex-ladninger, som i denne

http://www.nzha.co.nz/wp-content/uploads/2015/08/Lyman44.pdf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, spindrift said:

Komprimerte ladninger med stavkrutt er ikke farlig, forutsatt at ladningen ellers er «innafor». Men det kan være upraktisk, hvis det krever lade-yoga å få plass til kruttet i hylsa. Komprimering av sfæriske krutt/ «kulekrutt» ville jeg styrt unna.

Man skal være oppmerksom på at krutt er elastisk. Jeg har flere ganger sett folks patroner "vokse" - kulene som er satt oppå komprimerte ladninger kryper ut igjen. Det kan være forbanna upraktisk... 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, spindrift said:

Komprimering av sfæriske krutt/ «kulekrutt» ville jeg styrt unna.

Jeg prøvde Acc 8700 i 340 Wby, med det som med rimelighet gikk ned i hylsen ble det ikke noe særlig futt i ladningene. Med vibrering fra barbermaskin og mye kraftbruk ved kuleisetting mener jeg at ca 107 gr lot seg presse ned i hylsen. De som kamret gav fremdeles for lavt trykk til å brenne tilfredsstillende.

Men mange hylser bulet ut på midten, kruttet flyter som vann og de lot seg ikke kamre. 

Farlig? Nei dette kruttet brenner like sent som fuktig bjørkeved, og komprimering skaper ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...