Jump to content

.22 magnum og .30 carbine i NAIS Fin?


blyakselerator

Recommended Posts

Hei jeg har en liten sporsmal...

 

i nasjonalt regelverk for pistol, NAIS, jeg leste:

 

"Fin(8F)Alle våpen, unntatt enkeltskuddspistoler, kamret for 5,6 mm (.22") -8,1mm (.32").  Avtrekksvekt: 1000 g."

 

"Grov(8G)Alle våpen, unntatt enkeltskuddspistoler, kamret for 9 mm, unntatt magnumladninger.  Avtrekksvekt: 1360 g."

 

fordi magnum er bare nevt som forbudd i beskrivelsen for Grov (8G), og det star bare .22 i stedet for den vanlige .22lr i regelverk fra NSF betyr det at .22 magnum og .30 carbine (faktor 211) er tillatt i Fin(8F)?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Morsom tanke, tror du skal ha rett, men andre som kan regelverket bedre får svare.
Vil heller si lykke til i å få taki håndvåpen i de kaliberne i Norge.

22 Magnum har vel ikke, og er vel ikke grunnlag i mange skyte kategori, ikke 30 Carabin heller, men den kan jo egentlig kjøpes til Grov felt, hvis man finner et våpen som går i kassa.

Vet kun om en pistol som har vært laget i det kaliberet. Ruger kamret vel en revolver eller to i det i sin tid.

AMT Automag er den eneste pistolen jeg vet om, noen andre?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at dette nok ikke er en problemstilling, er at ingen som ønsker å faktisk klare kravene til de enkelte merkene/medaljene hadde funnet på bruke dette til NAIS.

 

.22 Magnum: Teknisk sett kan du erverve en single-action army klone i 22lr til fin som du også kjøper/får med ei ekstra tønne i magnum.

.30 Carbine: Eneste måten dette kan erverves på, måtte vært til  Grov og det finnes jo en og annen revolver kamret i dette. Det finnes nok en pistol også.

 

Det artige med dette, er at om en klubb har en bane og arrangerer kun NAIS fin (banen kun godkjent for 22lr og til nøden 32 SWL) så ville de faktisk fått et problem om du da kom med et håndvåpen i .30 carbine, fordi du kan ikke nekte noen å delta når slike begrensinger ikke er nevnt i terminlista.

 

Morsom problemstilling uansett.

Link to comment
Share on other sites

Keltec PMR30 hadde vel kunnet fungere til Fin. Sånn rent formelt, jeg ser ikke at det hadde vært lett å havne på pallen med den.... Det hadde vært gøy å prøvd seg på en sånn. Jeg ser de lager et 10 skudds magasin så jussen ser ut til å være/bli ok. 

 

Er det noen som importerer Keltec til Norge? 

Link to comment
Share on other sites

De likte ikke at folk "veivet rundt med våpen mellom løypene og i fellesområder som kafeteria", derfor de vil innføre kammerflagg i hylstrede våpen. De kunne heller (som mange, inkl meg har skrevet til de om) innført en regel som forbyr folk nemlig å fikle med sånt der det ikke er tillatt.

 

Var jo strengt tatt derfor hvorfor kammerflagg ble verboten i feltløypa opprinnelig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 11/24/2020 at 2:09 PM, Torf said:

En 9-skudds S&W N-ramme eller 10-skudds Redhawk med fullmåneklips hadde vært litt gøy da 8)

Eller 10-skudds Super Redhawk karabin med 16" pipe og rifleskjefte..

 

En Desert Eagle i 30 carbine hadde vel ikke vært umulig heller. Hvis bare de hadde produsert den i det kaliberet.....

 

image.png.0d7af4881584ef50074ca6e1e7f94c6a.png

 

image.png.e26907793f63203331fb6f877187ee43.png

Edited by Bergara-Man
bilde
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...