Jump to content

Leupold VX Freedom?


seawolf

Recommended Posts

Har brukt min i to år nå. Flyttet litt mellom diverse børser, men har sett desidert mest bruk på salongen. 

Klar og fin optisk, 360g er behagelig vekt, noe magert retikkel, imponerende i motlys når man ser på hvilken prisklasse den tilhører. 

Kan ikke si at jeg ser noe forskjell på denne og en eldre VX-III jeg hadde, men har ikke hatt de side om side og heller ikke foretatt noen direkte test annet enn vanlig bruk. 

 

Jeg har montert et 3D-printa tårn på min, men pga laber tilbakemelding i klikkene så har jeg ikke fått helt dreisen på det enda.

Hadde jeg bare hatt evnen til å la noe være i fred så hadde jeg ikke tenkt over dette i det hele tatt. 

Link to comment
Share on other sites

Slang bortom J&F og kikket på dette siktet i dag.
De hadde ett igjen i 3-9x40 med "Firedot" , og jeg fikk en grei pris, så det ble kjøp.
Slik vi jakter elg, og det terrenget vi har, bør dette siktet gjøre nytta med god margin.
Tre ting som kunne vært annerledes/bedre etter min mening er: 
1, Retikkelet som er unødig fint,  noe som ikke er optimalt i skog mot mørk elg hvis lyset svikter/batteriet går tomt.
2, Justeringsklikka var litt "diffuse", og det er ikke mulig å nullstille etter innskyting.
3, Klikka er 1/4 MOA / 100 yds, her ville jeg mye heller hatt 1cm / 100 m.

"Butikktesten" i motlys virket helt grei med skarpt og klart bilde, og null strølys.
I hvilken grad det er repeterbare klikk, og hvordan siktet ter seg i felt, vet jeg natrurligvis ikke før det er montert på rifla og gått noen runder på skytebanen.
Men mekanisk er jo Leupold kjent for å lage solide sikter, noe jeg har erfart som bruker av diverse slike over mange år, og de har livstidsgaranti på siktene sine.
(har ennå mitt første "skumringssikte" som ble brukt på rådyrjakt for 100 år siden, et Leupold M8, 6x42, og  linser og mekanikk er som nytt)

Lett og fint med 30 mm mellomrør.....skal bli artig å teste på elgrifla i 338-06 .

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har de siste noen og 20 årene hatt (og har) 5-6 sikter fra Leupold i VX2, VX3, VX2 rinfire etc. 

 

Kjøpte i fjor også et 2-7 x 33 freedom. 
 

Greit og hendig sikte, helt OK optisk kvalitet sammenlignet med det andre jeg har/ har hatt - uavhengig av prisen sammenlignet med de andre Leupoldene jeg har/ har hatt, og i alle fall i forhold til pris. 
 

Det som imidlertid «suger» med dette siktet er klikkene på retukkeljustering, om der kommer klikk i det hele tatt…. Dvs. du kjenner noe som kan minne om klikk av og til, men i praksis minner det mest om «skrap-og-hopp». 
 

Konklusjon: Greit sikte om du tenker å skyte deg inn med 4 cm over på 100 meter og la det være slik til jaktsesongen er over. Dette er IKKE et sikte du skrur på etter innskyting. 
 

Når det gjelder dette med å holde innskytingen har jeg ikke merket noe avvik - det er bare at «klikk-hjulene» er håpløse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen VX-Freedom i hus nå, men den jeg hadde tror jeg at hadde ganske OK klikk? Var og sjekket en VX-2 akkurat nå og den har ganske tydelige klikk, kunne sikkert vært bedre men det er bedre enn "skrap-og-hopp". 

 

Optisk kunne jeg ikke se noen forskjell mellom VX-2 og VX-Freedom. VX-Freedom er "ut" til min bruk fordi jeg ikke har noen tæktikall nok rifle til å sette den på - den ser etter min mening helt forjævlig ut på nøttetre og blånert stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...