Jump to content

Subkanal


Polarn

Recommended Posts

Hei

jaltlaget bruker den ferdiginstilte kanal 1 til å kommunisere på. Men i tillegg bruker de en subkanal. Jeg har en hunter f2. Jeg hører alt som blir sagt, men får ikke kommunisert ut. Noen her som vet hvordan jeg legger inn subkanal til å snakke ut på? Eller vet om noen som kan fikse dette på radioen min? 
takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Joika said:

Subkanal? Mener du dupleks, som i å sende på en frekvens og motta på en annen? Eller er det kanskje pilottone/pl-tone som brukes, da vil du filtreres ut hvis ikke din radio har dette innstilt. Her er nå iallefall bruksanvisning:

http://www.hunterworld.se/wp-content/uploads/2019/03/F2-140-155-User-manual-SENO-1-2018-03-28.pdf

Det er nok snakk om dupleks, som du nevner. Sånn jeg forsto det så er det to forskjellige frekvenser. En til sending og en til motta? 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer det egentlig med å sende og motta på forskjellig frekvens?

Noen må jo sende på samme frekvens man mottar...

Er det mellom to som sender og mottar omvendt funker det vel, men er man flere vil vel noen motta og andre sende? Evt at alle sender på en frekvens og dermed ingen som mottar på den som men skal ta imot på....?

Det er mulig jeg er tilbakestående (selv om jeg går utifra det motsatte inntil bevist...), men eneste måten jeg ser for meg at dette kan funke er ved å både sende og motta på begge samtidig... eller?

Noen med peiling som gidder å forklare? 

Link to comment
Share on other sites

Nei det er nokk som du sier det funker mellom to. Men man kan også sette opp en repeter på et sentralt punkt slik at alle sender og mottar via den da funker det met et ubegrenset antall. Har ved noen tilfeller satt opp en slik i elgvaldet når forholdene har vært vanskelige. I utgangspunktet må en søke om konsesjon for noe slikt. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Polarn said:

Jeg hører alt som blir sagt, men får ikke kommunisert ut.

For å fjerne all tvil, det er snakk om pilottone. Pilottonen sendes ut med en gang man nøkler radioen. Mottagerens radio mottar det du sender, men slår ikke på høyttaleren før den riktige pilottonen er mottatt. De andre hører ikke deg, fordi din radio ikke sender pilottone. De fleste radioer kan programmeres til å sende pilottone.

 

Om du hører alt som blir sagt, hører du pilottonen også?

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Joika said:

Dupleks brukes nok i hovedsak via repeater for å dekke større områder.

Da går jeg utifra at repeateren mottar på sendefrekvensen og sender på mottaksfrekvensen?

Så langt gir det mening. Men! Dekningen er det vel repeateren som besørger uavhengig av frekvens? (I alle fall innenfor sammen noenlunde frekvensområde)

Hva er så fordelen med dupleks? Flere brukere på "samme" kanal? Man bruker vel egentlig to frekvenser for å doble kapasiteten da?

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke en repeater må du bruke dupleks. Radioene sender da på den frekvensen repeateren lytter på og mottar på den frekvensen rtpesteren sender på. Repeateren kan jo ikke sende og motta på samme frekvens samtidig det ville blitt tidenes tilbakekobling. Selv med to forskjellige frekvenser må en bruke spesielle duplex filtre på repeateren for at den ikke skal motta seg selv. Men også med en repeater er det vanlig og bruke en pilpttone for å starte senderen i den.

Link to comment
Share on other sites

Jaktradio er vel semi-duplex?

 

Om jeg ikke husker veldig feil fra skolegangen en gang i forrige årtusen, simplex-enveiskomunikasjon (feks vanlig radio type NRK Alltid folkemusikk), semiduplex-en kan snakke med hverandre, men bare en vei i gangen (walkie-talkie, jsktradio osv), duplex- full toveis komunikasjon (telefon feks). Av en eller annen grunn brukes også duplex om oppsett med repeater, selv om operasjonen fremdeles er semiduplex.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polarn said:

Etter jeg har lest litt om det tror jeg det er snakk om pilottone. Er det mulig å stille inn det på feks hunter F2?

 

Stemmer det. Dette er rett og slett en type "squelch". Når begge radioene er justert til samme pilottone så sendes det et signal ut fra radioen som "snakker" og når radioen som "lytter" oppfatter dette signalet så går sendingen igjennom. All annen kommunikasjon på samme kanalen forblir taus. Google vet om du kan bruke pilottoner på F2.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Ratel said:

Da går jeg utifra at repeateren mottar på sendefrekvensen og sender på mottaksfrekvensen?

Så langt gir det mening. Men! Dekningen er det vel repeateren som besørger uavhengig av frekvens? (I alle fall innenfor sammen noenlunde frekvensområde)

Hva er så fordelen med dupleks? Flere brukere på "samme" kanal? Man bruker vel egentlig to frekvenser for å doble kapasiteten da?

Man bruker to frekvenser for å øke rekkevidden. Det er flere grunner til at rekkevidden øker, det ene er at repeateren står plassert høyt i terrenget, slik at man får tilnærmet fri sikt fra de håndholdte apparatene. Repeateren er stasjonær, så den har en stor antenne, tilpasset frekvensen, og repeateren har en strømkilde som ikke må være bærbar, slik at den kan sende på vesentlig høyere effekt enn et håndapparat. 

 

Det sier seg selv at repeteres ikke kan lytte på den samme frekvensen som den sender. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes også radioer med selektiv oppkall. Da sendes en rekke toner som gjør at senderen kan bestemme hvilken/hvilke mottagere som skal slå på høyttaleren slik at brukeren kan høre meldingen, i motsetning til pilottone som slår på alle radioene som lytter på frekvensen.

 

Jeg regner med at mange har hørt vektere på kjøpesenteret med radioer, som sier "tutelitut" før det kommer stemmer i høyttaleren. Dette er egentlig ikke meningen, men problemet er at vekterne er så nysgjerrige at de som regel slo av selektivt oppkall.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...