Jump to content

223REM eller 22-250 med riflestigning 1:7" - presisjon og kulevalg


Bergara-Man

Recommended Posts

Jeg leser en del om de som har prøvd riflestigning 1:7" i f.eks. 22-250 og at de har fått bra presisjon med tyngre kuler slik som 75-90 grains.

Jeg ser Tikka T3x m.fl. har 1:8" i 223REM og det ser ut som de kan klare å stabilisere opp til 75 grains kuler eller deromkring.

Tingen er vel at man bør ha litt lang friflukt i kammeret slik at disse lange kulene ikke må settes så langt inn i hylsa.

 

En ting med så krapp riflestigning som 1:7" i en 22-250 er vel at kortere og lette tynnmantlede kuler (45-50 grains) vil spinnes såpass hardt at de i verste fall kan gå i oppløsning når de kommer ut av pipa (og ev. da også ødelegge lyddemper ?), men så lenge man unngår disse lette og tynnmantlede kulene så vil jo ikke dette være noe problem.

 

22-250 kan jo lades med fornuft til ikke så høy hastighet, og burde kunne fungere bra med 77-80-85-90 grains kuler slik som Hornady ELD-Match og Sierra Match King.

B.C på en del av disse lange .224-kulene er såpass høy at den er nær det man har i 6.5mm, samt rekyl vil være en god del mindre enn f.eks. 6,5x55 e.l.

Med 60-66cm pipelengde og en Hausken WD60 demper så burde det bli ganske greit å skyte med for en som er ødelagt i nakken (jeg tåler ikke rekyl lengre).

 

Samt pipe-slitasje/livslengde burde ikke bli så dårlig så lenge man holder seg rundt 800-850 m/s på 80 grains kule.

 

Egnet krutt kan være Vihtavuori N-133 eller N-135. Beregnet etter 66cm pipelengde, rekylkraft 4 Joule med rifle-vekt 6 kilo. (6,5 creedmoor har 9 Joule med 140 grains kule).

 

bilde.png.a54b6437c32a22e5ab8ae5b4840660e6.png

 

I følge Berger Bullets kalkulator for stabilitet kommer så kommer man ut med 1:7" riflestigning som tilstrekkelig på f.eks. 85,5 grains Hybrid Target kule i 850 m/s, men 1:8 eller 1:7,5 blir for lite (SG på 1,5 eller mer er anbefalt):

 

1:8 gir SG = 1,26

1:7,5 gir SG = 1,43

1:7 gir SG = 1,65

 

https://bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

 

22-250 har vel samme diameter hylsebunn og hylse ganske lik 308win etc. så et pipebytte på ei slik rifle og bruke samme magasin burde gå.

Dette med kaliberbytte på rifle burde søknadsmessig gå ganske greit etter det jeg kan finne ut......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polardego said:

Vil ikke tregere krutt være bedre egnet med de tyngste kulene? Kanskje N540?

 

Jo, trolig er N540 et bra valg på f.eks. Berger 85,5 grains Hybrid Target kule.

 

Simulert i GRT (man ser at kruttet når akkurat å brenne opp 100% før kula er ute av munningen). Det som jeg legger merke til at de ennå tregere kruttene som ikke brenner 100% gir en del høyere munningstrykk. Dette bør bety mer smell og kanskje også mer dritt i lyddemper med tiden.

 

bilde.png.d914f74a90258c02726ee878c611ac6f.png

 

Nedenfor, Med N550:

 

bilde.png.bb8bfc0ed3ebdfa8f3bec2a45476bf1b.png

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bergara-Man said:

 

Jo, trolig er N540 et bra valg på f.eks. Berger 85,5 grains Hybrid Target kule.

 

 

 

Nedenfor, Med N550:

 

 

Jeg har skutt tusenvis av skudd med 77, 80 og 90gr kuler i 223 og 1:7" riflestigning. N550 er the shit. Fyll hylsa, og be happy. 26gr er på husk, ei grei ladning med 77gr. 24.5 med 90gr. PÅ HUSK!!! (dvs. feil)

Jeg har også brukt N540, og N19. Alle disse er igrunnen gode valg, men 540 er raskere enn nødvendig, og N19 kanskje tregere enn nødvendig, jeg fikk igrunnen gode resultater med alle, men det er N550 jeg bruker.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, pererik said:

Finnes der en kreasjon med 22 kuler basert på 308W hylsa, dvs den finnes sikkert, men hva heter den, så jeg kan finne ut om der finnes brotsj og dier? 308W hylsene flyter jo overalt, så jeg skulle likt å hatt en sånn sak til lignende formål. 

Enda enklere er vel "22 Krag", 6.5x55 hylsa nedstrupt til 22. En annen variant er vel 224 Vais. Mindre jobb, mer hylser, og mer krutt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Skrueråmuttere said:

.22-243 Middlestead.

Råtass det, men neppe bryet verdt å forme om .308W. Jeg ville starta med jomfruelig messing i .243, fortrinnsvis Lapua. Patronen er såpass spesialisert at å bruke gratis hylser gir ingen mening verken praktisk eller økonomisk. Pipa blir custom, og du kommer til å ende opp med et dyrt emne. (Tro du meg!) Diesettet blir dyrt. Det kommer til å gjøre vondt langt inni sjela hver gang du fyrer av en massiv ladning som brenner løpet fortere enn du kan si varmskyting.

Det er mer praktisk med en .22-250 Remington.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal bytte kaliber i ei børse som har 308 støtbunn så er 22-250 trolig fornuftig.

Jeg har ei 223-børse på gang som er i den gata du tenker på her.
1:6,5 eller 1:7 pipe (kommer an på leveringstid på 6,5), kamret for å klare 66mm COL med VLD-kuler.
Jeg kommer til å satse på 75gr ELD-M foran N140 til å begynne med, så får vi se om det blir stabil tilgang til 88gr ELD-M etterhvert.

Sammenligner man vindavdrift mellom 223 med 88gr og 6BR med 105-107gr så ser man potensialet i 223.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, jmosbakk said:


Sammenligner man vindavdrift mellom 223 med 88gr og 6BR med 105-107gr så ser man potensialet i 223.

Sammenligner man "konsistent presisjon i tusenvis av skudd med 90gr kuler i 223" (dvs. mangel på..) med hva som helst i 6BR, så tenker en at en venter til andre har funnet ut av 88gr-kulene ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, jmosbakk said:

Har du letet etter og evt funnet en forklaring på problemet?
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har sett meg blind på tall.
75 graineren gjør uansett jobben på de avstandene jeg skyter, men man forsøker jo alltid å tøye strikken.

77 og 80gr har gått topp for meg, og vært 100% pålitelige. 90gr har gått fantastisk. Jeg har ennå ikke slått min egen "pers" fra 2009 eller deromkring, på 500m gruppe, 3x10 skudd, skutt med 223 og 90gr Berger VLD. Men så slutter den, og du må finne ut alt på nytt, osv.

90gr og 223 var "all the rage" i F-TR på den tida, men det ble stilt, de gikk bra, men ikke konsekvent, og idag snakker ingen om annet enn 308Win der.

88gr kula er kanskje løsningen, jeg vet ikke, men imens skyter jeg 6mm - mulig jeg kjøper et chassi til 223en igjen, til når holdene er korte og vinden rolig. En annen ulempe med 223 i PRS - er at du kommer til å miste poeng til spottere som ikke skjønner at du treffer.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, jmosbakk said:

Hvis en skal bytte kaliber i ei børse som har 308 støtbunn så er 22-250 trolig fornuftig.

Jeg har ei 223-børse på gang som er i den gata du tenker på her.
1:6,5 eller 1:7 pipe (kommer an på leveringstid på 6,5), kamret for å klare 66mm COL med VLD-kuler.
Jeg kommer til å satse på 75gr ELD-M foran N140 til å begynne med, så får vi se om det blir stabil tilgang til 88gr ELD-M etterhvert..

 

Hva med 80 gr ELD-match ? den har ørlite grann nedre B.C verdi enn 75 gr.

 

https://www.brownells.no/22-CALIBER-224-80-GRAIN-ELD-MATCH-BULLETS-22-Caliber-224-80gr-ELD-Match-100-Box-HORNADY-ELD-Match-749016767

 

Men jeg ser 88 gr ELD-Match har veldig bra B.C verdi (men den er veldig lang, jeg finner 31,5mm i ei liste på nettet): http://www.jbmballistics.com/ballistics/lengths/lengths.shtml#Hornady

 

ELD-match bilde.png.23d847b351b0d5f17f489daa79b049a5.png

 

https://www.thefirearmblog.com/blog/wp-content/uploads/2017/01/ELD-Match.jpg

Edited by Bergara-Man
tillegg+link
Link to comment
Share on other sites

Noe av problemet, om man skal kalle det det, med 88-90gr kulene, er at de egentlig må ha 6.5" riflestigning. Her hjemme i kongleriket er vi dessuten som oftest nær havnivå, og det er ofte kaldt, vs kanerene, som gjerne svetter i en ørken på 1000m høyde, minst.  Er det -10 så går de jo ikke ut og skyter.
7 er i grenseland her hjemme, og det er nok derfor kulene er så uforutsigbare.

 

Og så gidder man ikke vente på 6.5"-emnet, og så... 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bergara-Man said:

Hva med 80 gr ELD-match ? den har ørlite grann nedre B.C verdi enn 75 gr.

Hvorfor ikke bare kjøpe 5-10000 kuler Sierra MatchKing MOLY Kule 224 80 grs

https://www.norma.as/sierra-bullets/102997/sierra-matchking-moly-kule-bulk-sierra-matchking-moly-kuler-500pk

De koster bare 1 kr per stykk😏. Mye penger spart og god kule! Masse trening for lite penger! Jeg bruker den i en Sako med 8 snurr og det går pussig nok bra. Dvs jeg har enda ikke tippa ei kule i den pipa.

 

Når man jager etter tyngst kule med best BC, lengst løp, størst hylse for mest fart og må ha ultrakort snurr, så får man fort problemer på et tidspunk. Da kan man kose seg med kuler som går opp i "støv/damp". Jeg har sett noen av de, så det er en reel problemstilling og ikke bare noe det skrives om på "sniperforum". Det er forresten moro å se på fordi det er spektakulært. Så er det også et element av frustrasjon når kuler til 10-20 kr per stykk aldri når ut ditt de skulle, men forlater lufta før 100 metern er nådd. (Man kan velge om det er underholdene eller om man skal gråte sammen med eier/investor av kreasjonen😂 )

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, M67 said:

er at de egentlig må ha 6.5" riflestigning


Det var det jeg lurte litt på ang dine funn med 90gr kuler.
Var dette med 1:7"?
Praktisk erfaring tusker jo alt av teoretiske beregninger, men hvis Berger sin kalkulator sier marginal stabilitet så kan det vel tenkes at sjansen for at rare ting skjer er større?
 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, jmosbakk said:


Det var det jeg lurte litt på ang dine funn med 90gr kuler.
Var dette med 1:7"?
Praktisk erfaring tusker jo alt av teoretiske beregninger, men hvis Berger sin kalkulator sier marginal stabilitet så kan det vel tenkes at sjansen for at rare ting skjer er større?
 

Ja ,"marginal" er akkurat det. Du må ha marginene på din side. Nå klarte jo jeg å makse ut dette da jeg skulle prøve 90gr VLD på 1100m, det var -22°C og 1040hPa (svenske luftforsvaret stod på bakken siden høydemålerene ikke skjønte det høye trykket...) 
Jeg traff faktisk OK på 500m, men kulene forsvant et sted mellom der og 1000m. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, M67 said:

Nå klarte jo jeg å makse ut dette da jeg skulle prøve 90gr VLD på 1100m, det var -22°C og 1040hPa

..., og det har du tenkt å gjøre på hver trening?😉

 

Jeg skyter for tiden endel sammen med en som er litt der! Vi har begge STR med hull i 6,5, ,en der slutter også sammenligningen. Jeg skyter 6,5x55 med standard pipe og bruker 147gr ELDM. Det gir meg super presisjon på 1000 + meter, men et sted før 1400 m under problematiske forhold skjer det noe med kula som antagelig mangler stabilitet og det blir bingo. Kompisen min kjører A-tip fra en 6,5AI med custom pipe i mere fart enn meg og er i stand til å repeter treff på 1400m. På 1000 meter er det ingen praktisk forskjell!

Kostnaden (det hører med at den pipa har ødelagt mange kuler) er flere ganger høyere for å nå ut til de 1400 med sikkerhet. Der ute er marginene uansett dårlige.

 

Jeg er litt der at det er greit å gi seg på rett side av hva man kan forvente fra patronen som skytes med 😏. Skal man lengre kan man kanskje heller velge noe som er mere egnet..

 

Nå er det selvfølgelig artig å tøye strikken om man er villig til å betale prisen i penger, frustrasjon og arbeid. Jeg ser jo at 6,5 kan gjøre ting jeg ikke trodde var mulig.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Bly said:

..., og det har du tenkt å gjøre på hver trening?😉

Nei, men vinter er nå vinter, Ikke at jeg skal skyte så langt alltid, men det er en sammenheng mellom at den forsvinner i kulda, og at den er upålitelig til vanlig. Derfor mer "normale" kuler.

 

Quote

Jeg skyter for tiden endel sammen med en som er litt der! Vi har begge STR med hull i 6,5, ,en der slutter også sammenligningen. Jeg skyter 6,5x55 med standard pipe og bruker 147gr ELDM. Det gir meg super presisjon på 1000 + meter, men et sted før 1400 m under problematiske forhold skjer det noe med kula som antagelig mangler stabilitet og det blir bingo. Kompisen min kjører A-tip fra en 6,5AI med custom pipe i mere fart enn meg og er i stand til å repeter treff på 1400m. På 1000 meter er det ingen praktisk forskjell!

Kostnaden (det hører med at den pipa har ødelagt mange kuler) er flere ganger høyere for å nå ut til de 1400 med sikkerhet. Der ute er marginene uansett dårlige.

 

Jeg er litt der at det er greit å gi seg på rett side av hva man kan forvente fra patronen som skytes med 😏. Skal man lengre kan man kanskje heller velge noe som er mere egnet..

 

Nå er det selvfølgelig artig å tøye strikken om man er villig til å betale prisen i penger, frustrasjon og arbeid. Jeg ser jo at 6,5 kan gjøre ting jeg ikke trodde var mulig.

 

I min standard pipe (3 forskjellige) er ikke 147gr ELD-M pålitelig på 1000m. Jeg vet ikke hva du mener med super presisjon, men jeg ser også super presisjon, men et og annet skudd "forsvinner", eller er bom på gongen, og jeg skjøt kanskje et dårlig skudd eller vinden, eller... Enter papp - og jeg ser at kulehullene er ovale (alle), og jeg klarer aldri å skyte så små grupper som med 136gr Scenar L eller 130DL. Det er alltid en eller to flyvere ned, eller ned og til sida.

IMG_2862.jpeg.16df100e949ca82bce5cdbceea8b2ba9.jpeg


På mail med Hornady, innrømmer de jo også at du MÅ ha sann 1:8", eller "helst litt mindre", om du er "high density atmosphere". Det er mer enn en gang jeg har sett Crymore-folket skyte topp med Hornadys ammo på 6-800m, og ikke treffe en ting på 1000m også.
Så i mine øyne er 147gr ELD-M en av de kulene jeg ikke gidder å bale med før jeg har ei pipe som er 7.5" stigning, eller raskere.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Hvorfor ikke bare kjøpe 5-10000 kuler Sierra MatchKing MOLY Kule 224 80 grs

De koster bare 1 kr per stykk😏. Mye penger spart og god kule!

 

Jo, jeg har sett dem og det er jo veldig bra pris på ei bra kule. Absolutt å anbefale.

 

Quote

Når man jager etter tyngst kule med best BC, lengst løp, størst hylse for mest fart og må ha ultrakort snurr, så får man fort problemer på et tidspunk. Da kan man kose seg med kuler som går opp i "støv/damp". Jeg har sett noen av de, så det er en reel problemstilling og ikke bare noe det skrives om på "sniperforum". Det er forresten moro å se på fordi det er spektakulært.

 

Dette har jeg sett det skrives om, jeg har ingen erfaring med det da jeg har brukt stort sett 308 og 6,5mm rifler. Og min CZ-527 223REM har 1:12" og klarer bare å stablisere opp til ca. 60 grains kule før det går helt i dass med presisjonen.

 

Når vil du treffe på dette problemet i .224 med 1:7" snurr ?

Er det når du kommer opp i hastighet med litt lette og tynnmantlede kuler ?

Kulevekt / lengde spiller vel inn ? Tykkelse på mantel også vil jeg tro......

 

La oss si en 22-250 ladet til 850 m/s litt tunge kuler (75-90grains ELD-M Sierra MK ), det burde vel gå bra.

 

Jeg har hørt/lest at fabrikkammo 22-250 med lette varmint-kuler kan lett forstøve kula når den kommer ut av løpet i ei rifle med 1:7" snurr. Eller rettere sagt, det går vel til h.... ganske sikkert. Sitter det på en lyddemper så blir vel den sikkert skadet også (perforert)....

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, M67 said:

På mail med Hornady, innrømmer de jo også at du MÅ ha sann 1:8", eller "helst litt mindre", om du er "high density atmosphere".

Jeg skyter med 8.22" snurr (S&L pipe) Blaser har vel 8.66"? Jeg får også muligens ovale hull på 1000 m. Det er ikke bestandig så lett og tolke det. Av og til ser hull på 100 meter også ovale ut med kuler som skal være stabil og vel så det?

Jeg hadde også tenkt at jeg måtte ha 8 eller raskere, men nå har jeg en S&L pipe og noen tusen 147ELDM så hvorfor ikke prøve tenkte jeg? Jeg har nå ikke mange tusen skudd bak meg med kula slik som med 139 Scenar/140MK/140A-max, men så langt er det 147ELDM som gir meg definitivt best resultat på nokså små plater på 1000 m. I papp har jeg høydespredning som jeg ikke får til med andre kuler. Jeg skal ikke påstå at det ikke dukker opp problemer på et tidspunkt for jeg ser da at noe går galt av og til på 1400m. Men der har jeg ikke ambisjoner om å få 6,5 til å virke.

45 minutes ago, M67 said:

Så i mine øyne er 147gr ELD-M en av de kulene jeg ikke gidder å bale med før jeg har ei pipe som er 7.5" stigning, eller raskere.

I 7" stigning har jeg sett kula gå i filler🙄

 

26 minutes ago, Bergara-Man said:

Når vil du treffe på dette problemet i .224 med 1:7" snurr ?

Er det når du kommer opp i hastighet med litt lette og tynnmantlede kuler ?

Kulevekt / lengde spiller vel inn ? Tykkelse på mantel også vil jeg tro......

Det er jo gode spørsmål som ingen vet svaret på. Det jeg har lest er at de tror kjernen på kula går over i flytende form hvor oppskriften er lange løp, mye snurr, høy fart og kule med tynn mantel.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Quote

Det er jo gode spørsmål som ingen vet svaret på. Det jeg har lest er at de tror kjernen på kula går over i flytende form hvor oppskriften er lange løp, mye snurr, høy fart og kule med tynn mantel.

Jeg vet ikke hvorfor og hvordan, blykjernen går nok ikke over i flytende form iallefall. Men dette skjer typisk i to situasjoner; med kuler i høyere enn vanlig hastighet, i raskere riflestigning enn vanlig - og i litt slitte løp med kuler med tynn mantel. Det skjer i DFS med Hornady rekruttammo f.eks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

OK, for å ikke risikere å ødelegge lyddemper så bør man da prøveskyte uten demper først og sette opp en diger papplate på 25-50m og se om kula kommer ut i en del som den skal (hel og den lager bare ett rundt hull i blinken). Og så lade seg oppover mot maks og se om det skjer noe, deretter gå ned igjen til kanskje 850 m/s. Så burde man være sikker på at det ikke skjer med demper montert. Det kan jo bli en dyr lærepenge hvis demperen revner.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bergara-Man said:

OK, for å ikke risikere å ødelegge lyddemper så bør man da prøveskyte uten demper først og sette opp en diger papplate på 25-50m og se om kula kommer ut i en del som den skal (hel og den lager bare ett rundt hull i blinken). Og så lade seg oppover mot maks og se om det skjer noe, deretter gå ned igjen til kanskje 850 m/s. Så burde man være sikker på at det ikke skjer med demper montert. Det kan jo bli en dyr lærepenge hvis demperen revner.

Tja, om 9 holder så vet du ikke om den 10. ryker... Uansett er det jo ikke verdens ende å ødelegge en demper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Tja, om 9 holder så vet du ikke om den 10. ryker... Uansett er det jo ikke verdens ende å ødelegge en demper.

 

K

 

Nei, du har rett i det. Men hvis man prøveskyter med kulene i 900 m/s og deretter går ned til 850 m/s så burde sjansene bli bedre for at de ikke revner.

 

22-250 burde ikke væreså dum til lange .224 kuler, men da ladet litt svakt slik at hastighet blir moderat. Så ikke pipa brennes opp/slites ut fort. Det kan bli litt mye luft i hylsa kanskje, men ikke så gæli heller (ca. 80% fylling).

Jeg tenker litt på å sette dit ei 22-250 i den Bergara HMR'en når 6,5 Creed pipa er utskutt (det kan jo ta litt tid det...), det ser ut som den holder bra, men så lader jeg ikke så hardt heller da..... Det er en rimelig løsning i hvert fall, for å få ei rifle med lite rekyl etc. Som sagt, jeg har blitt allergisk mot rekyl pga. nakkeproblemer dessverre.....

Edited by Bergara-Man
quote
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bly said:

Den typen kuleeksplosjon som jeg snakker om skjer gjerne 50 + meter utenfor løpet etter min evne til å oppfatte fenomenet med øynene. Rekylbremsene har aldri fått merker etter kula.

 

Merkelige greier, at det først skjer så langt ute. Det kan være at kula begynner å kaste mer og mer etter litt flukt og at den da til slutt revner pga ubalansen.....

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bly said:

Teorien om flytende kjerne er ikke min. Den kommer fra Eric Stecker i Berger Bullets.

Teorien om at blyet smelter i kuler er nok mye eldre. Den jeg tror oppdaget det var Newton, ikke Isaac men Charles.

Han var en pioner med høyhastighetspatroner, og konstruerte en av de beste boltmekanismene som er lagd.

Han lagde kuler med papir mellom mantel og blykjerne for å motvirke effekten.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bergara-Man said:

Nei, du har rett i det. Men hvis man prøveskyter med kulene i 900 m/s og deretter går ned til 850 m/s så burde sjansene bli bedre for at de ikke revner.

 

22-250 burde ikke væreså dum til lange .224 kuler, men da ladet litt svakt slik at hastighet blir moderat. Så ikke pipa brennes opp/slites ut fort. Det kan bli litt mye luft i hylsa kanskje, men ikke så gæli heller (ca. 80% fylling).

Jeg tenker litt på å sette dit ei 22-250 i den Bergara HMR'en når 6,5 Creed pipa er utskutt (det kan jo ta litt tid det...), det ser ut som den holder bra, men så lader jeg ikke så hardt heller da..... Det er en rimelig løsning i hvert fall, for å få ei rifle med lite rekyl etc. Som sagt, jeg har blitt allergisk mot rekyl pga. nakkeproblemer dessverre.....

Levetiden ligner på 8-900 skudd i 22-250 og 90gr... et par måneder tror jeg den ene varte ;)

Vil du ha lang levetid og god presisjon - og lite rekyl, så er det nok bedre å skyte 100gr kuler i sånn 800m/s i 6.5en. 

 

4 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Merkelige greier, at det først skjer så langt ute. Det kan være at kula begynner å kaste mer og mer etter litt flukt og at den da til slutt revner pga ubalansen.....

Godt mulig. Det skjer gjerne mellom 50 og 200m iallefall, eller så langt vekk at du ikke ser det.

 

4 minutes ago, Per-S said:

Teorien om at blyet smelter i kuler er nok mye eldre. Den jeg tror oppdaget det var Newton, ikke Isaac men Charles.

Han var en pioner med høyhastighetspatroner, og konstruerte en av de beste boltmekanismene som er lagd.

Han lagde kuler med papir mellom mantel og blykjerne for å motvirke effekten.

Noen kuler har jo blykjernen presset inn slik at senter er en "søyle" som ikke har kontakt med mantelen. En teori har vært at denne kollapser, men ikke alle kuler er slik.

Den enkleste måten å forklare det på er vel at sentrifugalkreftene overstiger flytgrensen til blyet (som da "flyter") uten at det her noe som helst med smelting å gjøre. Bly er ikke veldig solid, spesielt ikke mykt bly som ofte er i slike kuler. Og en tynn mantel, revet opp av sliten rifling eller nye fine skarpe bommer klarer ikke å holde det sammen.
En kan jo regne på dette, se på rotasjonshastighet, og på sentrifugalkrefter og strekkstyrke i bly..

 

K

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Bergara-Man said:

Det kan være at kula begynner å kaste mer og mer etter litt flukt og at den da til slutt revner pga ubalansen.....

Som sagt smeltet kjerne😏 Hadde jeg fått "putta" den jævla PDF fila inn i "kammeret" på en enkel måte kunne du ha lest selv. 💩nå kan den leses her;https://www.kammeret.no/files/file/17-kuleeksplosjon/

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Levetiden ligner på 8-900 skudd i 22-250 og 90gr... et par måneder tror jeg den ene varte ;)

Vil du ha lang levetid og god presisjon - og lite rekyl, så er det nok bedre å skyte 100gr kuler i sånn 800m/s i 6.5en.

 

Uff da.... Men hastigheten på kulene må ha en del å si vil jeg tro. La oss si 80 grains ELD-Match i 820-830 m/s. Jeg tror 88-90 grains kuler blir litt på grensen med 1:7" pipe.

 

100 grains 6,5mm ja, hadde jeg bare funnet ei kule som samler bedre enn 3cm på 100m i den Bergara'en så. Jeg skal bestille en eske 100 grains Sierra MK, ev. også 100 grains Nosler BT.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Kulene har mest kast og ubalanse ved munningen, lengre ut i banen blir både presesjon og nutasjonsbevegelsene mindre for ammunisjon som er tilpasset våpenet.

Jeg tror årsaken til at det ikke skjer noe før litt ut i banen har to årsaker. Friksjonsvarmen bruker noen millisekunder på å forplante seg gjennom mantelen og for å smelte blyet i kontakt med mantelen. På grunn av friksjonsvarmen i luften blir kulen også tilført mer varme, slik at kulen er kommet et stykke ut i banen før det er noe særlig smeltet bly til stede.

Når det er nok smeltet bly vil den faste delen av kjernen bli fri, og sentrifugalkrefter vil presse den mot en av sidene slik at kulen kommer i ubalanse. Da kan mantelen briste, og vi får en kuleeksplosjon, eller kulen flyr videre hel, men så mye i ubalanse at den ikke treffer i nærheten av målet.

Som skrevet ovenfor brukte Charles Newton papir for å isolere blyet fra varmen i mantelen. Han påsto at det løste problemet.

Intet nytt under solen!

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Uff da.... Men hastigheten på kulene må ha en del å si vil jeg tro. La oss si 80 grains ELD-Match i 820-830 m/s. Jeg tror 88-90 grains kuler blir litt på grensen med 1:7" pipe.

 

100 grains 6,5mm ja, hadde jeg bare funnet ei kule som samler bedre enn 3cm på 100m i den Bergara'en så. Jeg skal bestille en eske 100 grains Sierra MK, ev. også 100 grains Nosler BT.

Hvis pipa ikke samler sånn som du vil, så er den armeringsjern. Børsemakerene har flere.

 

1 minute ago, Per-S said:

Kulene har mest kast og ubalanse ved munningen, lengre ut i banen blir både presesjon og nutasjonsbevegelsene mindre for ammunisjon som er tilpasset våpenet.

Jeg tror årsaken til at det ikke skjer noe før litt ut i banen har to årsaker. Friksjonsvarmen bruker noen millisekunder på å forplante seg gjennom mantelen og for å smelte blyet i kontakt med mantelen. På grunn av friksjonsvarmen i luften blir kulen også tilført mer varme, slik at kulen er kommet et stykke ut i banen før det er noe særlig smeltet bly til stede.

Når det er nok smeltet bly vil den faste delen av kjernen bli fri, og sentrifugalkrefter vil presse den mot en av sidene slik at kulen kommer i ubalanse. Da kan mantelen briste, og vi får en kuleeksplosjon, eller kulen flyr videre hel, men så mye i ubalanse at den ikke treffer i nærheten av målet.

Som skrevet ovenfor brukte Charles Newton papir for å isolere blyet fra varmen i mantelen. Han påsto at det løste problemet.

Intet nytt under solen!

Du snakker jo om varme som knapt klarer å smelte plastikktupper. Å smelte en blykjerne er bare å glemme.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bly said:

Det er nå vel primært friksjonsvarme i fra løpet 😏. Uansett, it looks cool når kula blir til en sky!

Det at det oftest skjer i slitte løp antyder at det er gasslekkasje forbi som ødelegger, og da snakker vi jo også om muligheter for mer varmeovergang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Hvis pipa ikke samler sånn som du vil, så er den armeringsjern. Børsemakerene har flere.

 

Men den samler gørbra med 140 Match King Moly kula. Men 100 grains har vært vanskelig å få til å gå bra.

 

140 MK på 200m på en vindstille dag, akkurat denne var nok litt flaks også. Men den samler veldig bra med den kula i hvert fall. Jeg har stort sett ligget rundt 25-35 mm samlinger på 200m, da er det ofte litt vind som sikkert påvirker. Akkurat denne var med Peterson Brass 6,5 Creedmoor LR primer, 41,0 grains N-555 og C.O.L på 72,5mm.

 

bilde.png.b211f99dd66c835a348dfaa2abe209a9.png

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Du snakker jo om varme som knapt klarer å smelte plastikktupper. Å smelte en blykjerne er bare å glemme.

Det er friksjonen i løpet som genererer varmen, det trodde jeg var klart, men poenget med friksjonsvarme i luften er at det blir lite kjøleeffekt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

Det er friksjonen i løpet som genererer varmen, det trodde jeg var klart, men poenget med friksjonsvarme i luften er at det blir lite kjøleeffekt.

det går ikke an å lede nok varme gjennom mantelen på 1ms til å smelte blykjernen, da må mantelen være flere 1000 grader (og da smelter den...)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tro på at det kan skje på tynnmantlede kuler som ikke er bondet (matchkuler) der blyet trykkes litt sammen når kula går igjennom løpet og riflingen presser inn i metallet. Når kula kommer ut av løpet så slippes trykket fra riflingen opp og mantelen løsner litt fra blykjernen. Dermed vil den brutale sentrifugalkraften slynge mantelen og blyet ut og da mantelen er svekket av riflingen som har laget langsgående spor så revner den pga. rotasjonskreftene. Noe i den stilen har jeg tro på skjer.

 

Jeg ser slik som homogne kobberkuler vil nok ikke kunne revne, og jaktkula Swift Scirocco II, deriblant 75 grains .224 er loddet og har tykk mantel. Slik  at her vil vel ikke blyet løsne fra mantelen.

 

Jeg ser den Swift Scirocco II får masse skryt for å være en utmerket jaktkule som ekspanderer fint og gir god dybdevirkning. Norma bruker faktisk denne i noen patroner også.

 

https://www.norma-ammunition.com/en-gb/products/dedicated-hunting/centerfire-rifle/swift-scirocco/norma-scirocco-iir-65-creedmoor-130gr---20166302

 

bilde.png.10be4fde2f9b6eda5b976a154a7f1357.png224 swift scirocco ii 75grs 100pk

                                .224   75 grains Scirocco II

 

 

 

Barnes har en LRX jaktkule, 77 grains i .224 (nedenfor):

bilde.png.1b30fa2cb7348057123d8b31a2ba6a9d.png

Ladedata:

bilde.png.0725c6303f86c9280854f964e221f2e2.png

 

http://www.barnesbullets.com/assets/data/remington/22-250_Remington_2.5.20.pdf

Edited by Bergara-Man
tillegg+link
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...