Jump to content

Riktig krutt har eg valgt feil


SimenLofoten

Recommended Posts

Hello.

Skal nu begynne og komme i gang med hjemmeladning.

Gjelder i første omgang 6.5x55

Tikka T3SS

 

Har gått for 2 typer kuler.

Nr 1 er Sierra Match king.

140 GR.

Har kjøpt krutt N160 etter anbefaling fra lada boka.

(Skal brukes på mindre villt og langt hold)

Men noen sier det var ett feil kjøp.

Soter mye sies det?

 

Nr 2 er Lapua SP Mega 155 GR

(Skal brukes til storvilt og sel)

Her var også tanken og bruke N160 da forhandler sa det gikk bra.

 

Eventuelt hvilket krutt anbefaler dere?

 

Link to comment
Share on other sites

N-160 til 6,5x55 er litt som å kjøpe en IBM, det kan ikke bli feil. Kanskje du ville fått litt mer ut av N-560 eller MRP, men ikke så mye. 

 

Soting kommer hvis du lader vel slapt, og der er kanskje N-160 verre enn de andre, men setter du kulene 1 mm dypere er som regel det problemet løst. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet til 6,5x55 med kuler fra 130 til 140 grs og Vv N160 (ladevekt 44-45 grs) i alle år, og aldri opplevd problemer med soting. Til tyngre jaktkuler 155/156 grs bruker jeg imidlertid MRP. Lapua Mega har jeg ladet med 47 grs MRP (Ladeboken utgave 7), men det er nok klokt å starte litt lavere. Forsøkte også N160 til denne kula (43 grs), men det ga mye lavere fart. Jeg vil nesten si N160 er uegnet til de tyngste kulene.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, jjrckd skrev:

Får som regel jevnere (og høyere) hastighet med mindre soting når jeg bruker 560 istedenfor 160 i 6,5x55. Skjønner ikke hvorfor ladeboka nesten konsekvent unngår n5xx krutt i de fleste kalibere.

Det var vel ikke så vanlig i 1978? «100» serien er enkle, og billige, krutt, og utviklingen av krutt til hjemmelading har jo gått videre.

De liker seg i et nokså smalt trykkområde, men gir ofte veldig gode resultater der. De kan være temperaturfølsomme - før hadde vi jo sommer- og vinterladninger. Det er sjelden nå.

Ladeboken selv er vel også nokså utdatert - det fins langt bedre, og mer fundert i vitenskap og moderne måletoder, både bøker og andre media enn Ladeboken nå i 2020.

Pre Internett, pre det aller meste igrunnen, så var Ladeboken gull da jeg kjøpte den i 1980-ish, tipper jeg. Men den er tross alt gammel, forfatterene er enten døde eller har ikke vært flinke til å oppdatere seg - eller boken. Den har blitt noe man bare trykker opp et opplag til av, og tjener litt mer penger.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt oppsummert. Er av eksakt samme oppfatning. Har 7 utgave liggende på dassen og og må vel helt ærlig si at jeg finner større glede ved å bla i den der enn jeg gjør ved å ha den på laderommet. Har ikke helt sett poenget med å kjøpe siste utgave..

Link to comment
Share on other sites

Mye delte meninger ser eg 🤠

Så hva skal vi gå for her?

Skal eg vil jo ha en god hastighet så kule banen blir så flatt som mulig 😅

Så om 560 vil hente inn noe så går, vel eg heller for den?

Eller burde eg vurdere forskjellige krutt til 140 og 155gr kulene?

Takk igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker høyest mulig fart på jaktammunisjonen din, er MRP (eller antagelig N560, som jeg ikke har brukt selv) et godt valg. Men du skal jo sikkert lade masse treningsammunisjon også, da er N160 helt utmerket. Det er jo ingen grunn til å lade vanlig jegertreningsammo til høye hastigheter, og N160 er et krutt man kan få til noenlunde rimelig pris (fra Brownells, eller Landrø f.eks).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, SimenLofoten skrev:

Mye delte meninger ser eg 🤠

Så hva skal vi gå for her?

Skal eg vil jo ha en god hastighet så kule banen blir så flatt som mulig 😅

Så om 560 vil hente inn noe så går, vel eg heller for den?

Eller burde eg vurdere forskjellige krutt til 140 og 155gr kulene?

Takk igjen.

 

Jeg tror ikke meningene er så delte som det kan se ut. 😉

 

Kan du tusle ned til butikken og bytte boksen med N-160 mot N-560 så for alle del. Du får kanskje 20 m/s mer, uten at det gjør noen praktisk forskjell på jakt. I Lofoten er det verken sommer- eller vintertemperatur, så det er ikke noe å bekymre seg for. :mrgreen: 

 

Hvis du må reise langt eller sende i posten eller det er vanskelig å få byttet krutt så er ikke dette noe å bale med. N-160 gjør jobben, og en kilosboks aka 300 skudd til trening går fort unna. Neste gang kan du evt kjøpe 560. 

 

Jeg ville ikke ha brydd meg om å ha ett til krutt for 156 grs kuler. 

Link to comment
Share on other sites

N160 er iallefall ikke et krutt jeg ville brukt til de tyngste kulene i 6.5x55 hvis jeg kunne bruke noe annet. 
160 er utmerket til baneladninger med 130-140gr kuler - og er det det du har Så virker det til 156gr.

165 vil være bedre, 170 også, men 560, 565, og MRP har brennhastigheter som er bedre tilpasset. I tillegg er 5-serien og MRP litt mer energirike, og også mer fleksible (5xx) om man vil ha ett eller få krutt. 550 f.eks. kan jo brukes til nesten hva som helst.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk for mye på kruttypen. Bruk tid og energi på å skyte. Et kg N-160 er litt over 300 skudd, bruk de til å finne ut om kruttet gir god nok presisjon. Får du presisjon så drit i om du kan få litt mer hastighet med et annet krutt.

Om du vil kan du bruke årevis på å teste allverdens krutt for å finne et som gir deg litt mer hastighet eller litt bedre presisjon, men testing av krutt og presisjon på ladninger gir deg ikke annet enn utgifter. Du lærer ikke å skyte.

Bruk det kruttet du har og start trening, enten et er baneprogram, jaktfelt eller jaktmessige stillinger. Det gjør deg til en bedre og mer allsidig skytter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Per-S skrev:

Om du vil kan du bruke årevis på å teste allverdens krutt for å finne et som gir deg litt mer hastighet eller litt bedre presisjon, men testing av krutt og presisjon på ladninger gir deg ikke annet enn utgifter. Du lærer ikke å skyte.

 

Både riktig og "feil". Om man har full fokus på skytestilling/rekylopptak, pust og avtrekk, så blir man veldig god til å skyte små samlinger, samtidig som man tester kuler og krutt. Gjelder å ha like mye fokus på begge deler.

 

47 minutter siden, Per-S skrev:

Bruk det kruttet du har og start trening, enten et er baneprogram, jaktfelt eller jaktmessige stillinger. Det gjør deg til en bedre og mer allsidig skytter.

 

Veldig enig. Alt for mange hjemmeladende jegere/skyttere kommer seg aldri opp fra tofoten/skytebenken, og når de først gjør det, så skyter de som et dass fra jegermessige stillinger. Har sett flere "habile" tofot-/langholdsskyttere slite med å klare oppskyting fra sittende anlegg knær feks.

Man blir god til det man trener på, men viktig å trene allsidig.

 

Det er morro med testing når man begynner med hjemmelading, men finn ei treningsladning som går godt og skyt mye med den fra forskjellige stillinger. Så kan man teste litt kuler/krutt innimellom 🙂

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hewi skrev:

så blir man veldig god til å skyte små samlinger, samtidig som man tester kuler og krutt

Det blir man, men når en bruker sandsekker både foran og bak så er det kun avtrekkstrening som så vidt er relevant for annen skyting. Selv BR skyting har regler, og om skytemåten ikke kan brukes på noen skyteprogrammer så er det ikke mye treningseffekt tilbake.

Som vi begge er enige om så må en trene på det en skal bruke våpenet til enten det er konkurranseskyting eller jakt. Trådstarter skal bruke våpenet til jakt, og da er det alle andre stillinger enn liggende med sandsekker som teller. I terrenget er liggende skytestilling nærmest ubrukbar, en ser bare grønnsaker i siktet. Postering på innmark kan gi muligheter for liggende, men det er usedvanlig belastende for nakken å ligge flere timer å speide, så en post der en kan sitte avslappet fungerer bedre. Da blir det mindre bevegelse om en også skyter fra sittende stilling.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Per-S skrev:

Det blir man, men når en bruker sandsekker både foran og bak så er det kun avtrekkstrening som så vidt er relevant for annen skyting. Selv BR skyting har regler, og om skytemåten ikke kan brukes på noen skyteprogrammer så er det ikke mye treningseffekt tilbake.

 

Jeg mener pust/avtrekk og ettertrekk er meget relevant for det meste av skyting jeg da, men skjønner hva du vil fram til. 

 

27 minutter siden, Per-S skrev:

I terrenget er liggende skytestilling nærmest ubrukbar, en ser bare grønnsaker i siktet.

Ja, om man ikke finner seg ei litt høy tue, eller en ligger oppå liten åsrygg.

 

27 minutter siden, Per-S skrev:

 Postering på innmark kan gi muligheter for liggende, men det er usedvanlig belastende for nakken å ligge flere timer å speide, så en post der en kan sitte avslappet fungerer bedre.

 

Ved postering på innmark går det fint an å sitte oppreist og om det kommer utpå dyr, kan man slå ut tofoten og legge seg ned om det blir dryge hold eller vil ha max støtte til rifla. Eller rett og slett bruke en tofot/pod for sittende skyting. Har selv praktisert det mye på hjortejakt/rådyrjakt på innmark.

 

Selv om jeg behersker sittende med anlegg på knær, så skader det ikke med ekstra støtte når man skal ta livet av et levende vesen. Ofte kan det bli lange hold og kanskje dårlig lys også. Better safe than sorry.

 

Uansett så er jeg, som deg, tilhenger av at jegere bør trene mest mulig fra jaktmessige stillinger. Ikke minst stående lang arm. De fleste skudd jeg skyter på hjortedyr ila høsten er faktisk stående (drivjakt og korte til medium hold) Da er det greit å trene litt på det også.🙂

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...