Jump to content

March 2,5-25x42, flere som jakter med March?


Guest

Recommended Posts

Bildet tatt på 15x, altså full zoom. Utgangspupill er selfølgelig liten, og vanskelig å ta bilde, men kikkerten skuffer ikke. Utrolig skarp helt ut. Optikkformularet har ikke «fieldflattening» som Swaro har, så siktebildet er mer «organisk». Dette betyr en del i jaktsammenheng. Egentlig en urettferdig og interessant sammenlikning dette. 1,7-13,3x42 og 1,5-15x42, begge med lysprikk og jaktkryss. Høres jo veldig likt ut, men dette er natt og dag. Noen ting gjør de ganske likt og andre ting er de veldig forskjellig. 
Skal nok sammenlikne masse mer, men en konklusjon begynner å forme seg. Forutsetning: du skal bruke en industriarbeiders månedslønn på et kikkertsikte, det eneste du skal ha. 
Z8i=du skal jakte og ellers bare skyte de skudd du MÅ skyte på bane og prøve. Resten av tiden skal siktet lete etter dyr.

March=Du jakter litt eller mye, MEN siktet får minst like mange driftstimer på skytebaner og blinkskyting. 
Så må man se selv hva som er mest nyttig.

F97155E3-8359-4195-ABA3-A383CF925D8C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

 

1 minute ago, M67 said:

Lete etter dyr med siktet høres forbanna tungvint ut. Mye veiving med børse blir det også. Men jeg er jo enig.

 

K

Hehe, jau. vil jo anbefale håndkikkert som kanskje det viktigste verktøyet på jakt

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, msteiro said:

March nede?

 

Nei,hehe. Swaro har de tynne trådene i korset, March, litt mer som Zeiss. Liker Swaro godt, men uten batteri er man litt tapt. Det er March litt greiere synes jeg..

Når det bare ikke pøsregner skal jeg gå ut og gjøre en test på 50-100m avstand av en blink, som jo er todimensjonal..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

On 2/18/2021 at 9:29 AM, morpho79 said:

 

Forøvrig enig i at størst mulig synsfelt er en opphauset egenskap, men det er nå likevel sånn det er. Kanskje gruser var litt i overkant, men det er definitivt en merkbar forskjell. Enig i opplevd byggekvalitet. Det virker skikkelig gjort, alt sammen.

 

@Super XXhelt enig!

 

Det er jeg ikke enig i. 

Hvis en har et definert område en må observere gjennom kikkertsiktet over tid, feks 7m på 200m,  pga mulighet for raske skudd eller fare for å bli oppdaget, er det mye bedre å oppdage og se målet på 12x i en kikkert med bra sysnsfelt enn på 8,5x i en trang kikkert. (Reelle tall fra S&B PM2 vs Nightforce NXS med 7m synsfelt på 200m)

 

Disse egenskapene har jeg også testet i praksis i formelle konkurranser og der man kan telle poeng direkte relatert til synsfelt med stor fordel til største forstørrelse/pr synsfelt.  Eksempelet med Pecarkikkerten er også reellt for uerfarne skyttere. 

 

Når det "rister for mye i kikkerten" under skyting uten støtte er det som regel ikke forstørrelsen man reagerer på men bevegelse i forhold til synsfelt. 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Torftjaaaa, det kan du jo si, og ha rett. Det lille poenget jeg ville ha frem er at et slikt "oppllevd" sysnsfelt kommer med en pris som hetter byggestørrelse... Slike kikkerter blir for veldig storel Det ser vi jo på de siste års jaktkikkerter, de er jammen store. Z8i(smekker men lang og stort okkular), Zeiss V8, rene kloakkrøret i størrelse(ja jeg kunne også sagt takrennerør), Leica PRS er enorm, hadde den på K95 noen uker, moro å teste, men det føltes ikke greit. Har man de behovene du beskriver så er dette topp. Ingen sikter kan ALT,sånn er det bare.. Ift størrelse synes jeg Marchen kan levere mye ytelse til de fleste skyttere. (nevnte vi totalt 40MIL tårn??)

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig. Kikkertene trenger ikke være store. Sjekk Pecaren jeg referer til høyere opp. Swaro Z3 er glimrende jaktkikkerter. Sikkert nye Leupold VX3 også. 

Jeg mener store kikkerter er "mote" og V8, nye Leicaer, Swaroer er glimrende løsninger på ikke eksisterende problemer.

Når det gjelder skyting uten støtte er jeg på et nivå hvor jeg også kan se direkte resultatforskjell på retikkel 60 i gammel Zeiss 3-12x56 Victory vs tilsvarende HT. Jeg skyter vesentlig bedre med Victory'en som har en grovere utgave av 60-retikkelet. Jeg tested begge "side ved side" i sin tid på samme rifla. HT'en var best å skyte inn med.. 8)   

 

Marchen er sikkert fin. Jeg har ikke prøvd den. Det jeg kan se av bildene dine er at retikkelet er for tynt etter min smak.

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, men som jaktlikkerter ligger de ikke langt etter de store drensrørene i spesifikk ytelse. Den gamle Pecaren ligger langt foran.

Gamle S&B Klassik 3-12x42 har 3,5m synsfelt på 100m på 12X. Omtrent det samme som de nye drensrørene. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Men her var det snakk om denne March`en opp imot de stor drensrørene. Og den har noen spes som du ikke finner på verken Z3 eller VX3. (Retikkelet  på Z3 er i mine øyen håpløst, tynt og av og til lysebrunt) Når det er sakt så kunne jeg tenkt meg den nye VX3`en.. Men å få en slik til fedrelandet uten mye styr er vell ikke lett.  

 

 

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

@Super XXja du sier noe, lite vits å sammenlikne med kikkerter som gikk ut av produksjon for lenge siden, eller som av andre årsaker ikke kan kjøpes her hjemme, Z3 er vel heller ikke lett å få tak i her hjemme.

Enig med de som sier at mye av de moderne kikkertene løser problemer som egentlig ingen har, eller viste de hadde:)

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Hirgon said:

@Super XXja du sier noe, lite vits å sammenlikne med kikkerter som gikk ut av produksjon for lenge siden, eller som av andre årsaker ikke kan kjøpes her hjemme, Z3 er vel heller ikke lett å få tak i her hjemme.

Enig med de som sier at mye av de moderne kikkertene løser problemer som egentlig ingen har, eller viste de hadde:)

Vi er jo flere og flere som går fra europeisk, til Leupold, og her March, for å få litt mindre og lettere kikkerter. At alle de europeiske kikkertprodusentene har gått til gigantiske ovnsrør selv for de minste kikkertene, og knapt har en kikkert under 600 gram er for meg helt uforståelig.

 

Men vi må se på bruksområde Torf. Til BR og baneskyting på en enkelt blink betyr synsfelt absolutt null og niks. Kommer en til dynamisk, PRS, eller din kjære McQueen Match, så blir det plutselig veldig viktig. Det er jo ikke uten grunn at March sin 4.5-28x52 er som den er - spesiallaget for PRS.

Til jakt, vanlig gammeldags norsk jakt betyr heller ikke synsfelt stort, man ser dyret enten med øynene eller med håndkikkert først, og peker rifla dit og da er det i siktet. Må man ha stort synsfelt for å finne noe i siktet som man kan se med øynene uten kikkert, så må man trene mer.

 

Jeg ønsker meg synsfelt i PRS-kikkertene, fordi jeg må finne gongene fort, og ofte ikke kan se dem uten kikkert. En meget sjelden gang på jakt finner jeg et dyr i kikkert som jeg ikke kan se med øynene, og da er synsfelt i siktet bra - og lysstyrke. Det er mer enn en gang jeg har funnet et rådyr i hogstfeltet (med håndkikkert), men som bare ikke synes i siktet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nok et høyst vitenskapelig eksperiment. Avstand, 100m. Målet er Pizzabakerens fortreffelige eske med en MOA prikk som er påført med tusj!!

igjen, bildene lyver en haug. På max forstørring er March en klasse over Z8i i senter av bildet(det som teller vettu). Z8i har bedre kontroll i kantene(som jo er kompromisset til en sann jaktkikkert.  March øverst, Z8i nede.

her ser man også forskjellen på dybdeskarphet og parallaxe. Z8i er en lek, mens March må stilles med litt større nøyaktighet. 

DBB663CE-AEAC-4FD0-95ED-1BE810341940.jpeg

80C29432-72D3-48D2-8D0D-3261421171B2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Uff, dette kan fort bli en dyr tråd. Fikk veldig lyst på den kikkerten, eneste jeg kunne ønsket var at den kom med samme «dual reticle» som March har på noen 1-10 kikkerter, altså blanding/både SFP og FFP. Hadde etter mine preferanser vært perfekt for jakt. Et kryss i andre plan og mil streker i første plan

7903A970-0AD6-4B59-B57D-6ABCA9089355.png

817B50E4-EE55-4996-ABAD-9813521265A0.png

4C7F1F22-2024-415B-BF92-C6C83DE7DD73.png

Edited by Elgjaeger
Skriveleif x 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/17/2021 at 6:03 PM, Hirgon said:

Lysbryter.. 6 innstillinger. Grå bryter er av og på, enkelt og greit. Litt simpelt kanskje sammenliknet med Swaro og Zeiss, ikke ulikt Leupold synes jeg... det virker.

56780DA5-972D-4B18-B5F1-CBD321B609CC.jpeg

Jeg har en 3-24x52 med samme lysbryter. Når jeg skal endre lysstyrke må jeg holde fast "parallakse-tårnet" for at den ikke skal vri på seg samtidig.

Er det slik på dette kikkertsiktet også?

Link to comment
Share on other sites

Bilder av den «gamle» 1-4 dagslys lysbryteren, og den nye 1-6 bryteren. Den nye bygger mer utover. Den gamle er tynnere og enklere i bruk. 4 lystrinn høres lite ut, men til dagslysbruk er det nok egentlig.

DA91F301-99AA-45CF-A50A-E16B9FE6DD88.jpeg

E543498C-E371-4993-A132-6D944F4D2F37.jpeg

AB47ADFE-3185-4911-BACE-0B6AE872F7DF.jpeg

70EFFD21-82BF-4F4C-8A07-F9998D6E3B03.jpeg

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2/19/2021 at 1:43 PM, M67 said:

Vi er jo flere og flere som går fra europeisk, til Leupold, og her March, for å få litt mindre og lettere kikkerter. At alle de europeiske kikkertprodusentene har gått til gigantiske ovnsrør selv for de minste kikkertene, og knapt har en kikkert under 600 gram er for meg helt uforståelig.

 

Men vi må se på bruksområde Torf. Til BR og baneskyting på en enkelt blink betyr synsfelt absolutt null og niks. Kommer en til dynamisk, PRS, eller din kjære McQueen Match, så blir det plutselig veldig viktig. Det er jo ikke uten grunn at March sin 4.5-28x52 er som den er - spesiallaget for PRS.

Til jakt, vanlig gammeldags norsk jakt betyr heller ikke synsfelt stort, man ser dyret enten med øynene eller med håndkikkert først, og peker rifla dit og da er det i siktet. Må man ha stort synsfelt for å finne noe i siktet som man kan se med øynene uten kikkert, så må man trene mer.

 

Jeg ønsker meg synsfelt i PRS-kikkertene, fordi jeg må finne gongene fort, og ofte ikke kan se dem uten kikkert. En meget sjelden gang på jakt finner jeg et dyr i kikkert som jeg ikke kan se med øynene, og da er synsfelt i siktet bra - og lysstyrke. Det er mer enn en gang jeg har funnet et rådyr i hogstfeltet (med håndkikkert), men som bare ikke synes i siktet.

 

K

Har du fått prøvd den nye 4.5-28? 
Jeg er ganske intressert, men helt umulig å få demo her i sverige. 
 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Austergården said:

Har du fått prøvd den nye 4.5-28? 

Nei, såvidt jeg vet så er det kommet et par til Norge - de er sett i PRS-stevner. Men jeg har ikke sett kikkerten, eller sett gjennom den. Kun prøvd 5-42x56 HM, og den var nå overbevisende nok. Sammenlignet den bla. med en ZCO der og da, og det var en stor og åpenbar forskjell. Jeg har veldig store forventninger til 4.5-28en.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4.5-28 er jo en PRS/langholdskikkert. Frekk sak, kom ikke de første til norge nu i februar? er vel rimelig ny enda... skulle bare vært tilgjengelig med cappet turrets og jaktretikkel:)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Nei, såvidt jeg vet så er det kommet et par til Norge - de er sett i PRS-stevner. Men jeg har ikke sett kikkerten, eller sett gjennom den. Kun prøvd 5-42x56 HM, og den var nå overbevisende nok. Sammenlignet den bla. med en ZCO der og da, og det var en stor og åpenbar forskjell. Jeg har veldig store forventninger til 4.5-28en.

 

K

Kona bestilte en 5-42 med fml tr1 som kommer tidligst i april. Ser fram imot å høre fra folk som har prøvd begge siden jeg veldig gjerne vil ha en 4.5-28

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2021 at 11:27 AM, Hirgon said:

4.5-28 er jo en PRS/langholdskikkert. Frekk sak, kom ikke de første til norge nu i februar? er vel rimelig ny enda... skulle bare vært tilgjengelig med cappet turrets og jaktretikkel:)

Med forbehold om at de skriver feil så står det spesifikt under 4.5-28 på march.ca:
 

”March offers your choice of turret styles on most scopes.

You can have one capped turret and one target turret. ”

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, gøy med sjekk vel!! Jeg er 42 og husker de bare såvidt. Har bodd noen år i USA, ble så overrasket over at de dillet med sjekk 30 år etter de rett og slett ble utfaset hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...