Jump to content

March 2,5-25x42, flere som jakter med March?


Guest

Recommended Posts

God dag folkens.

 

Har i de årene jeg har jaktet kun brukt typiske europeeiske jaktkikkerter fra Zeiss, Swarovski, Leica og S&B. Så nå var tiden inne for å prøve noe helt nytt (for meg)

Dro til med en March 2,5-25x42 med jaktretikkel og lys. Var veldig skeptisk til dette, da jeg finner lite om denne kikkerten her hjemme. Ser ut for at man i andre land er svært begeistret for March. Vet at langholdfolket og PRS gjengen liker March, men få jegere har snakket om denne kikkerten.

Etter å ha sett igjennom den i timesvis er jeg overbevist om at dette blir en vinner. Har kun skutt den inn på 100m med jaktammo. Skal på banen i ettermiddag og prøve litt på 200m. Står nå på R8n foreløpig, men er tiltenkt K95 når bare ny oljebehandling av treverket har herdet ferdig.

Så ser jeg at den kommer også med 52mm objektiv, som kanskje er mer passende til norsk jakt. Flere der ute med erfaring med disse kikkertene?

Ser litt ut som et leketøy, helt til man tar i den. Wow. den er skikkelig laget, det er sikkert.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett en del på akkurat dette sikte. De tekniske spesifikasjonene er egentlig eksakt hva jeg er ute etter. Kompakt, ganske lett og høy forstørrelse. Men hvordan er egentlig lyset på denne? Fungerer det både i skumringen og på høylyst dag. Har hørt noen rykter om at "lysopplegget" til March ikke har vært all verden å skryte av tidligere.  

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Synes lyset er helt topp egentlig. Som standard følger bryter med 4 trinn med, den er tiltenkt dagjakt. i siste skumring er nok lyset for stert, men man kan kjøpe som tillegg bryter med 4 trinn som er for skumring. jeg har den til dagjakt, på minste styrke er den fin utover kvelden, men ikke egnet kanskje til sen kveld, natt.

det finnes også en bryter (batterilokk) med 6 trinn som, slik jeg forstår det, er midt i mellom. se March hjemmeside.

enkel og annonym bryter, kun en knapp, av-1-2-3-4-av opplegg, sikkert ganske likt Leupolds måte å gjøre det på.

Ikke like fancy som europeeise lysanlegg, men enkel i bruk og gjør det den skal. og så tar den null ekstra plass på kikkerten, det er et pluss synes jeg. ikke masse ekstr hjul og "bokser" på kikkerten.

Gleder meg til å prøve den på jakt til høsten her hjemme og i utlandet.

kikkerten blir ganske mørk på 18-25x forstørring seff, men man har muligheten der uten at kikkerten blir større. Denne erstatter Z8i 1,7-13,3 for meg. vil tro at på forstørring opp til 13,3 er de ganske like i evnen til å samle lys. funker for mine øyer i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut. Egentlig dagslys-lys jeg er mest ute etter.

Har vært på utkikk etter et kompakt/lett sikte med høy forstørrelse. Vanskelig å oppdrive. Z6i er ikke ille på vekt, med skal man ha høy forstørrelse så blir siktene veldig lange. Har en z6i 5-30x50 og siktet er vell rundt 40cm. Hva er det March "ofrer" når de får trykt alt "dette" inn i 31cm? 

 

 

F..... dette kan bli en kostbar tråd.

 

Hvor får du kjøpt svineriet😁?

Link to comment
Share on other sites

hehe, buy once, cry once.

 

Kurt Erik Bekkevold hos Skytterlinken er importør i Norge slik jeg forstår det. jeg kjøpte der. Bare å ringe han, he fix! Prismessing er de omtrent som en tilsvarende Z8i f.eks. kvalitet står helt i stil med de beste i Europa. skal du imidlertid ha BT eller ASV på både høyde og side på Z8i, blir denne mye dyrere. og deksler med lokk følger med til March.

Hva har de ofret? Slik jeg opplever det, to (1) ting. Eller ofret og ofret... Slik er det bare.

1. liten utgangspupill på høy forstørrelse. altså nøye plassering av hodet på børsa er viktig. Nå er det vel ingen som skyter med 25x forstørring på løpende dyr uansett:) på 6-8-10X er den ikke noe verre å plassere enn kikkerter med mye mindre zoom.

2. som sagt blir kikkerten ganske mørk på 25x, men går fint å bruke på dagtid, også på en gråværsdag hvis du skyter med anlegg, skytestokk osv. På "normale" forstørring er den som det meste der ute i det segmentet. 

Hadde March vært lettere å få i nevene tror jeg flere hadde valgt de. De har kommet med en 1,5-15x42 nå. Den skal prøves. Den er virkelig smekker og med "jakttårn". Check it out.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nemlig. finnes det noe mer smekker jaktkikkert med 15X forstørring? Tror ikke det. Denne havner nok på noen brekkvåpen rundt forbi skal du se.

Link to comment
Share on other sites

March er knakende gode kikkerter men er vel ikke kjent for de beste skumringsegenskapene samt at de er overdrevet følsomme på øyeplassering så kanskje ikke førstevalget som jaktkikkert. Eller, ikke mitt førstevalg ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, jjrckd skrev:

March er knakende gode kikkerter men er vel ikke kjent for de beste skumringsegenskapene samt at de er overdrevet følsomme på øyeplassering så kanskje ikke førstevalget som jaktkikkert. Eller, ikke mitt førstevalg ihvertfall..

March kikkerter - jeg har hatt flere - samtidig som Zeiss, SuB, Leupold, alt mulig annet - er ikke hverken mindre lyssterke eller mer følsomme på øyeplassering enn andre sammenlignbare kikkerter. 
6-24x42en er en topp kikkert, men den ER 42mm, og 42mm er 42mm - jeg hadde min samtidig som jeg hadde en Zeiss DV 2.5-10x42, og skumringsegenskapene er hipp som happ. Strengt tatt er den ganske bra til å være 42mm - men den ER 42mm...
Marchen har mindre synsfelt på samme forstørrelse - fordi okularet er mindre. Og den har mindre utgangspupill på maks forstørrelse, siden det er 24x og ikke 10x. Utgangspupillen på slike kikkerter (stemmer ikke helt på sånne 1-8 og sånt) er helt enkelt objektivtdiameteren / forstørrelsen, uansett merke. En 24x42 BLIR overdrevent følsom på øyeplassering. Uansett merke.

 

March-kikkerter er veldig bra, men de er også veldig dyre, og en kan gjerne diskutere om de er verdt pengene, eller om de er bedre enn Zeiss, osv - men de har gjerne unike egenskaper som en ikke finner i andre kikkerter (topp optikk med zoom til 24x i en bitteliten kikkert, MED topp utvendige ratt og gode klikk - lykke til å finne andre steder) 
Og, på grunn av dette - så får de et par ulemper som Zeissen som ikke går til 24x i en bitteliten kikkert selvsagt ikke får, og den får mindre synsfelt enn Swarovskien som har okular på størrelse med kirkeklokkene i Notre Dame. Det er valg, for å gi rett kunde rett egenskap - dette er optikk, og der får du ikke noe, uten å gi noe.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stort zoomområde, ingen dorulleffekt og et rør på 30mm går fort ut over noe uansett hvor dyr kikkerten er. Kjøper en en March 1,5-15x42 og tror at en får et kikkertsikte som fungerer like godt på alt fra drivjakt i skogen i grålysningen som den gjør på toppfugljakt en klar vinterdag så tror jeg at en vil bli skuffet.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

Utgangspupillen på slike kikkerter (stemmer ikke helt på sånne 1-8 og sånt) er helt enkelt objektivtdiameteren / forstørrelsen, uansett merke.


Hvis ikke konstruktøren er komplett inkompetent, stemmer dette på de høye forstørrelsene. Er det ikke veldig lite zoomområde, stemmer det aldri for de lave forstørrelsene. Men det er «bare» på sikter sikter som starter på 1x hvor folk normalt bryr seg. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, amatør skrev:


Hvis ikke konstruktøren er komplett inkompetent, stemmer dette på de høye forstørrelsene. Er det ikke veldig lite zoomområde, stemmer det aldri for de lave forstørrelsene. Men det er «bare» på sikter sikter som starter på 1x hvor folk normalt bryr seg. 

 

 

Problemet på "Lille-Marchen" er jo ved 24x, der utgangspupillen er under 2mm. Jeg har aldri hatt et problem med det, men det er et problem med denne kikkerten som veldig mange påpeker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var på banen igjen i går. Skaut litt trening på 100m ringskiva og skaut 5 skudd i reinsdyret bare for å få godfølelsen før høsten. alt som omhandler skumring og denne kikerten har M67 kommentert så perfekt at jeg bruker ikke mer tid på det. Har vært i Polen med 42mm objektiv på høsten tidligere og fungerte perfekt.

La merke til et par ting i går... Optikken i denne kikkerten er bare åndsvak bra. En oppløsning jeg må bare si jeg ikke har sett maken til. den er merkart skarpere for mine øyer enn både V8 og Z8i.. Om dette kan måles noe sted, bryr meg ikke. Min opplevelse og følelse som teller for meg. zooma meg oppover til jeg var happy og skaut og skaut. oppdaget etter en stund at jeg hadde vridd til 20X og hadde ingen problemer med å raskt finne siktebildet. Synes det er en veldig allsidig kikkert som kan litt av alt. igjen, overgår mine forventninger med flere knepp. Blir ikke siste March. Ble det nevt hvor smekker liten og fin den er??

på K95 med Blaser montasje 55cm løp i 6,5 og en noen år gammel demper veier alt under 3200g.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå vært ute på jakt en dag med denne Marchen 2,5-25X42..Gikk ut etter bukk 10.aug, men så ingen dyr.

Gikk ut i tussmørket og ventet på lyset (og dyr). synes den virker helt topp som forventet.

Link to comment
Share on other sites

On 6/30/2020 at 10:48 PM, jjrckd said:

 ingen dorulleffekt

 

Det spiller da ingen rolle om en kikkert har dorulleffekt hvis den likevel har større synsfelt på lik laveste forstørrelse, feks 3X, som March.

Det betyr bare at konkurrenten har samme synsfelt på feks 5X (der dorulleffekten starter) som Marchen har på 3X.

Da hadde jeg skutt med Marchkonkurrenten på 5X selv om skyteholdet var 15m.

 

S&B 12-50x56 er en klassiker. Den har nesten samme synsfelt på 12X som de fleste 8-32x56 har på 8X. Hvorfor skal en begrense seg til å skyte på 8x hvis det er synsfeltet som er vesentlig for skytteren?  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jakta noen år med March er jeg ikke i tvil om at det funker. Ekstremt god optikk, det er vel noe av det beste jeg har prøvd. Swarovski er på en måte gullstandarden for mine øyner, men March er på enkelte områder et hakk over, feks skarphet som er hinsides. 

 

At den (3-24x42) er kilen på øye gir seg selv, det er ren fysikk gitt kikkertens egenskaper. Men det handler vel så mye om å ha korrekt høyde på ringer/kolbe. Når det er riktig tilpassa, så skal en være i senter og utgangspupillen skal ikke være et problem uansett. Det som jeg heller synes er en utfordring med kikkerten er parallaksejusteringen, som er ekstremt kilen. Jeg blei aldri helt kompis med den justeringa, og det er faktisk grunnen til at jeg nå bruker noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 6/30/2020 at 9:49 PM, M67 said:

.
Marchen har mindre synsfelt på samme forstørrelse - fordi okularet er mindre.

 

K

 

Dette stemmer ikke alltid.

Gamle Pecar 4-10x45 med 1"/26mm rør, smalt okular (og ustskiftbare retikler..) var i sin tid en populær viltmålkikkert fordi den hadde 4,9m synsfelt på 100m på 10X forstørrelse.

Det er 15 - 20% større synsfelt enn de fleste kikkerter har selv idag. Swaro z6i 1,7-10x42 har til sammenlikning 4,2m synsfelt på 10x på 100m.

Løsningen er antagelig at Pecaren har mistenkelig kort øyeavstand.

 

Denne Pecaren var også det engelske politiets std sikte på deres Parker Hale skarpskytterrifler i sin tid.

Pecar var sære men jeg savner spesielt fleksibiliteten med å kunne bestille nye egendesignede retikler uten å sende kikkerten til Berlin. Retikkelenhet med valgfrie tårn kom i posten etter noen uker og da var det bare å skru det på kikkerten.

 

DSC_0145-1024x685.jpg

 

Pecar target tårn:

 

 

 

 

 

3-Pecar-Champion-20x45-AO-Ret-CH-E-sn-A23494.jpg

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen ord om turrets. De har skrulokk som skjuler turrets i verdensklasse. Swaros BT gir som kjent 70klikk, Zeiss ASV gir 100. March leveres med retikkel i mekanisk senter og har 220 klikk hver vei. Burde holde for de fleste;) i tillegg til mengde er klikkene helt på høyde med f.eks Kahles og SuB osv. meget tilfredstillende. For 22LR skyttere må jo denne være gull, da paralakse går til 9m pr. Spec sheet, men jeg tror den går lavere. Kan fokusere på detaljer på 15x forstørring inne i stua.

1DE7D51B-8BAE-47D4-8E36-CAE47A7276A9.jpeg

EB3B11A6-0541-4299-A811-638A75C83546.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Veldig kompakt sak! Hvordan er parallaksen? Kilen å få det skarpt utover "100 meter"? Regner med det er veldig lite justering som skal til når holda begynner å bli litt lengre? Tilsvarende 3-24x42? Og hvordan er den såkalte "øyeboksen" på denne?

Link to comment
Share on other sites

@Bell

 

Parallax ja. Fikk bare så vidt slengt børsa i skytestokken og fokuserte på hushjørnet til naboen 350m borti skogen her. Gikk veldig greit! Det følger med en liten skive med gjenger som minsker lysåpning fra 42 til ca 30mm, dette gjør dybdeskarpheten større, men spiser lys, til bruk på blinkskyting, feltskyting osv i dagslys. Synes dette er en utrolig allround kikkert, men 42mm er 42mm, de kan ikke gjøre alt. Så lenge man har øvd bitte litt på forhånd, og er klar over fysikken til denne kikkerten, kan den brukes til det meste. Hvis ikke, kjøp en HT og glem alt som heter parallax.

Eyebox....slank og fin. mindre "bilde" enn på rene jaktkikkerter fra den tysktalende verden, men skarphet er HELT på høyde med disse, hvis ikke et knepp bedre til og med.Helt rått.. Sammenlikner med Z8i 1,7-13,3x42 som jeg synes blir litt soft på 13,3. slik er bare den kikkerten, har hatt noen stykker. March holder koken HELT ut til 15x hva skarphet gjelder.

Exit pupil på 15x er self liten, men har ingen problemer med å få fint siktebilde på 15x. temmelig likt Z8i i praksis synes jeg.

inviterer hvem som helt til å svinge innom å se på den hvis man er i nærheten av Lindesnes

Link to comment
Share on other sites

Har også klådd på denne litt, og merkelig nok også sammenlignet den med samme z8i. Kun håndholdt eller 'bordmontert' riktignok, men jeg deler flere av oppfatningene nevnt over. For meg er March like skarp eller skarpere på 15x enn det z8 er fra omlag 10x og ut. Andre fargetoner i bildet, for meg mer nøytralt, swaro gir meg alltid følelsen av et bilde som er veldig lett å like, men som er redigert, på et vis, mens March virker å være nærmere virkeligheten. FD-2 retikkel på den jeg har sett i, jeg synes det virker strålende, mens noen kanskje vil synes det blir for tykt, jeg vet ikke hva de skal skyte på, men det får da bli deres sak, fargen på retikkelet holder seg bra uavhengig av baklys, i motsetning til z8, hvor det vaskes ut og antar en slags messingfarge.

 

Z8 gruser March på synsfelt, og er kanskje av en eller annen grunn litt enklere å holde på med. Men ellers virker det ved første øyekast som at March er like bra eller bedre. Når lottokupongen går inn havner den tvert på en Vixen her ihvertfall...

Link to comment
Share on other sites

@morpho79.

 

Hvor har du sett denne utstilt? trodde jeg fikk fra første batch som kom til steinrøysa vår. Bare lurte på hvor du har sett den.. Kult at det er flere entusiastisk ungdom der ute som liker den.

Enig i det du skriver.

Synsfelt: Well, Z8i er større! men det er jammen okularet også. Synes ordet "gruser" blir litt sterkt, men ser seff hva du mener. På den annen side, Når er det viktig? ikke i så mange scenarioer, og alle er jaktrelatert tenker jeg. Derfor kjøpte jeg den, koser meg med blink/baneskyting hele året, på jakt i 2020 løsnet jeg 1 skudd, som resulterte i et dødt rådyr, de XXXX andre skuddene trenger jeg ikke så stort synsfelt. synes synsfeltet sett ift størrelsen på okularet må jo være noe av det bedre. sammenliknet bare på 2X forstørring innendørs, skal teste nøyere når jeg kan rigge meg greit ute, sår slapset gir seg litt. Er skikkelig guffent ute!

Byggekvalitet: føles som den er hugget ut av et stykke granitt, og det er positivt! dønn solid. litt tung kanskje ift størrelse.. Føles som et gammelt Leica kamera eller en Mercedes.

Lysgjennomgang. finnes lysere kikkerter, ikke til nattjakt dette, men funker fint fra soloppgang til solnedgang... Er stort sett da jeg er bevæpnet uansett.:) er en dårlig nattjeger jeg gitt....sovna i jakttårn i Sverige.. jøss å kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, morpho79 said:

FD-2 retikkel på den jeg har sett i, jeg synes det virker strålende, mens noen kanskje vil synes det blir for tykt, jeg vet ikke hva de skal skyte på, men det får da bli deres sak, fargen på retikkelet holder seg bra uavhengig av baklys, i motsetning til z8, hvor det vaskes ut og antar en slags messingfarge.

For tykke retikkel er en mangelvare i dagens sikteverden. De fleste har jo noen "hårstrå" som er fullstendig ubrukelige om lyset går og det er snakk om kjapp frihåndsskyting. Hovedformålet med et kikkertsikte er å sikte og skyte. Generelt vil jeg si at Swarovski sin retikkel-løsning for raske skudd og skiftende lysforhold er for dårlig. Retikkelet uten lys er håpløst og blir som du nevner messingfarget ved "baklys". Lysprikken er helt suveren om man har tid til å stille den perfekt i henhold til omgivelsene man jakter i. Er man på smygjakt og har satt lysprikke på riktig styrke for å jakte i litt åpne/lyse omgivelser for deretter å komme inn i en skog, så har man ikke lenger en lysprikk men ett lysstrek. Den er så følsom for riktig justering at jeg blir sprø av å gå smygjakt med den. Blant annet Leupold sin løsning er mye bedre. Her vil lysgloa/prikke fremstå som noe sterk om man går fra lyse til litt mørkere omgivelser, men den er fortsatt helt OK å bruke. Om løsningen på March er mer sånn, så er jo det topp. Z6i/Z8i sine retikkel er helt suverene på ei rifle der man har tid til å sette rett lysstyrke, jeg har en 5-30 på ei småviltrifle og akkurat på denne er den bortimot perfekt. 

Beklager, noe off topic. Kjør på med flere rapporter om March`en. 

Link to comment
Share on other sites

@hirgon jeg tok den inn til butikken jeg jobber i 😀

Forøvrig enig i at størst mulig synsfelt er en opphauset egenskap, men det er nå likevel sånn det er. Kanskje gruser var litt i overkant, men det er definitivt en merkbar forskjell. Enig i opplevd byggekvalitet. Det virker skikkelig gjort, alt sammen.

 

@Super XXhelt enig!

Link to comment
Share on other sites

@Super XX

 

Jepp. Ble tiltrukket Swaro pga retikkel, men har sett mer og mer begrensingene til disse. Liker godt at retikkelet til March er som det er. Hele siktet er nesten som en sveitsisk chronografklokke. Kan helt fint brukes uten batteri, og funker flott helt mekanisk. mange liker den mentaliteten... Swaro dS er bare et produkt som ikke interesserer meg. Blir som å teipe en telefon fast på siktet, bare tøys.

Den nye lysbryteren som March sender ut på disse siktene har 1-6 styrke mulighet og ikker noe mer. Virker litt simpelt, men det virker.. styrke 1 er helt topp til lyset er nesten borte, og 6 funker i dagslys... Hva mer trenger man? Swaro og Zeiss og de andre som lager brytere med 70 millioner muligheter er ikke nødvendig. 1-6 er det jeg har brukt for ikke mer og ikke mindre.. Skjønt den gamle 1-4 trykkknappen er også fin.

Link to comment
Share on other sites

Prisen har ikke vært nevnt, den er jo stivt priset, sammenliknet med mye annet.. men vi trekker frem at vi ha 10X zoom, det har ingen andre.

med i esken følger det med en del knas som er ekstrautstyr hos de andre, som mange kjøper til ganske mange 1000-lapper.

I og med at tårn er som 2 Swaro BT i funksjonalitet, kan jo prisen på 2 stk av de tas med i betraktningen.

Solskjerm, klappdeksler, aperture ring og slikt som er kjekt å ha følger  altså her med i eska..

kan ta bilder og legge ut.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hirgon said:

synes synsfeltet sett ift størrelsen på okularet må jo være noe av det bedre. sammenliknet bare på 2X forstørring

Du kan bli litt lurt om du bare forholder deg til merkingen til zoom-ringen og stiller begge på 2x. Det er ikke sikkert at produsentene er helt ærlige når de skriver databladet engang. F.eks kan det hende at siktet ditt egentlig er f.eks 1,7-9,8x42, uten at det virkelig betyr noe. 

 

For lenge siden sammenliknet jeg en Swarovski PV 1,5-6x42 og en Zeiss Diavari V med samme forstørrelse. Begge hadde oppgitt samme synsfelt på laveste forstørrelse, men Swarovskien hadde allikevel synlig dorulleffekt. Det som jeg så var at Swarovskien stilt på 1,5x hadde merkbart lavere forstørrelse enn Zeissen stilt på det samme.

 

Jeg er enig i at synsfelt ofte blir hauset opp, med det resultat at sikter får for store okularer. Det er helheten som teller. Så det å sammenlikne én og én parameter mellom to sikter blir bare tull.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@amatør

 

Enig med deg.. Har brukt mye tid i livet på optikk, kikkerter, sikter og ikke minst fotoutstyr. Sammenlikne et og et punkt på et specsheet, er bare vas.. kjenn på magefølelsen. Blås litt mer i hva verden forteller deg at du skal mene om et produkt, gjøre seg opp en egen mening. Sjekk om det passer til det du skal bruke det til. Et kikkertsikte som er best eller dårligst i sin klasse kan ha veldig forskjellig verdi for to forskjellige skyttere..

Link to comment
Share on other sites

Det som er udiskutabelt er at siktene har blitt større og større, tyngre og jævligere i takt med å kunne tilby størst "zoom-område". Zeiss V8 er ett fryktelig instrument å ta med seg på jakt, Z8 er heller ikke smekker og koselig. March greier jo med de to siktene omtalt i denne tråden å "stappe" en del av de samme egenskapene inn i en kompakt og noe lettere versjon.  Å ja, det går sikkert på bekostning av div spec. Men hvor avgjørende er disse egentlig i en jaktsituasjon? Det jeg gjør 99,9% av tiden er å bære rundt på rifla i en mest mulig behagelig og operativ stilling. Det er triveligere å bære noe lite enn noe stort, men det er også trivelig å kunne vri opp forstørrelsen for å forsikre seg om at det er rett dyr. Samt med enkelhet "kneppe" seg ut i teig om det er nødvendig. Om jeg da ser 5 eller 2 trær ved siden av dyret er klinkende likegyldig.

Utgangspupille og synsfelt har jeg egentlig aldri slitt med uansett hva slag sikte jeg har brukt. På drivjakt i utlandet har jeg brukt 1-4 og 1,5-6 fordi jeg trodde jeg måtte det😊 Sannheten er vell at jeg hadde skutt minst like bra med den 3-18 som jeg bruker på norsk jakt. Når man hiver opp rifla så bør man jo være "på" målet og ikke ha behov for ett synsfelt på 42m for å peile seg inn. Dessuten er det enklere å treffe med mye X. Målet blir jo mye større😁😁

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Observasjon: vi snakket om grusing... en «svakhet» man skal være klar over med March. Det er relativt mørke kikkerter. Z8i med 42mm åpning oppleves som veldig mye lysere i demring/skumring. Sitter nå på morrankvisten og sammenlikner på 8xforstørring. Skal se når dagen er på det lyseste hvordan forskjellen da oppleves.

Link to comment
Share on other sites

March og Z8i, begge 42mm, begge justert til 4x. Bilde tatt inne gjennom skittent vindu med mobil på frihånd.. ikke lett... Bildene lyver masse. begge er skarpe og alt det der, bildene skal bare illustrere synsfelt ved 4x i blast vinterdagslys.

EB99795E-309E-4DD0-9009-A93E290E14AF.jpeg

20686855-6E24-4B52-9A14-C35A832491F3.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...