Jump to content

Litteratur om jakt og skyting


M67

Recommended Posts

Jeg har etterhvert et greit oppslagsbibliotek innen skyting, teknisk, og ballistisk - og noe jaktlitteratur har jeg da. Men det kommer vinterferie og påske, og det er uansett greit å lese litt.
Skal vi lage en tråd med forslag til litteratur innen jakt og skyting som er verd å lese?

 

Jeg starter med "Hunting with the Bow and Arrow" av Saxton Pope, og "Rifle Accuracy Facts", Robert Vaughn. Den ene er interessant både fordi den gir et innblikk i livet til en av de aller siste "ekte" indianerene ("Ishi") et innblikk i jaktkultur og etikk i begynnelsen av forrige århundre (i USA) og den gir faktisk en overraskende tidløs beskrivelse av buejakt. Den andre er en gjennomgang, i et strengt vitenskapelig perspektiv, av hva som bidrar til og fra presisjon i rifler. Dette er ei bok alle som driver med tuning av rifler og ammunisjon burde koste på seg.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, spindrift skrev:

Jeg fant "Jakt for alle penga" av Svein Solli (RIP) på Fretex for et par år siden.

 

Det er en veldig lesverdig bok, hvis man klarer å få tak i den. En blanding av jakthistorier og våpenbetraktninger, skrevet med stor formidlingsevne, kunnskap og glimt i øyet. 

Den er nokså grei å få tak i, takket være at den var utgitt som bokklubbok. 

 

Jeg leter etter "Ikke bare trofeer", den er som hønsetenner. 

 

Begge kan leses på nasjonalbibliotekets sider. 

 

De som ikke hsr lest Pelsjegerliv har der fin påskelektyre. 

Link to comment
Share on other sites

Tor S. Halvorsen er en av de bedre norske forfattere innom jakt/jaktvåpen og hans bok ; "Bedre Jakt", røper stor kunnskap om våpen og jakten.

Meget leseverdig. 

 

"Till en Jaktkamrat" av svenske Astrid Bergman Sucksdorff, er en nytelse av historier og jaktrelaterte bilder som omfatter alt ifra hennes erfaringer av jakt på alt fra fugl til elg og tiger. Ikke bare en "jaktenens gudinne" men også en fantastisk fotograf. Masse bilder. - Rekomenderes. 

 

 

DSC_0024.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg kjøpte denne brukt av en her på Kammeret, eller kanskje var det på Sluttstykket...?  I hvert fall en god stund siden.
Elmer Keith er jo en legende innen jakt og våpen, og en del av hans påstander settes det nok spørsmålstegn ved i dag
Dette er ei bok som spenner over en tidsepoke som la grunnlaget for mye av dagens jaktvåpen  og ammo, ikke minst eksperimentering med wildcats.
Hans måte å skrive og fortelle historier på er unik, og absolutt verdt å lese.
Min utgave av "Hell I was there", kom ut i 1979, og dekker mye våpenhistorie og jakt både i USA og Afrika.
1250109718_ElmerKeith.JPG.e936f106711ebc99c1b093f571972768.JPG

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Rønningen skrev:

@M67 nå har jeg akkurat lest «Rifle Accuracy Facts», og den var aldeles glimrende! Kan du anbefale andre bøker om tematikken for en fersking?

"Accuracy Facts" tåler å bli fulgt opp av Litz sine "Modern Advancements" (1&2) - de er faktisk veldig fine oppfølgere når en har lest Vaughn sin bok.

Kanskje noe mindre "vitenskapelige", men mer praktisk, om samme tema, "Extreme Rifle Accuracy" av Mike Ratigan, og "The book of rifle accuracy" av Tony Boyer. Boyer er ca Kongen, av BR.
Dette minner meg om at jeg har lånt ut de fleste av disse...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye respons i tråden..😐

 

Dette er en gammel bok. Inneholdet fremgår tydelig av navnet.

Mye har selvfølgelig gått ut på dato, men likevel en bok som absolutt bør og tål leses/studeres av den interesserte haglejeger.

 

Mitt eksemplar er iaf som synes meget vel-lest.☺

DSC_0005.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...