Jump to content

Hvorfor er det så få boltrifler med double stack avtakbart magasin ?


Sku

Recommended Posts

Jeg vokste opp da de fleste riflene kom med med hengsla magasin og da hadde alle 5 skudd kryssmating som standard (og vakker valnøtt stokk, ikke %¤/&¤& synth stokk).

Nå kommer "alle" rifler med avtakbart 3-4 skudds single stack magasin som standard, og vil man ha et ekstra 5 eller 6 skudds mag så blir det fort 1200kr, kaka tar 

Strasser som vil ha 300 euro!!  for 6skudds mag til RS 14.

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å få plass til dobbel stack magasin inni en stokk, 308 har da samme diameter som 10mm pistol ammo, og det får man plass til inni grepet på en pistol(tenker på bredden her).

Hvilke jaktrifler har double stack avtakbart magasin egentlig ? Jeg vet bare av Mossberg MVP når det gjelder storviltrifler, og Ruger American Ranch i tillegg for småvilt rifler (begge tar AR mags) 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Det er vanskeligere å maskinere bunnen på låskassen slik at den mater fra dobbelradet magasin. Med pistol er det en kort sylinder, ikke en lang flaske som skal mates inn i kammeret.

I tillegg vil en låskasse kun mate en patron perfekt, blir det annen lengde eller diameter så er det behov for justeringer. Et alternativ er å lage styreflatene og deler av materampen i magasinet, det funker en tid, men gir lett matefeil. Sluttstykker med tre låseklakker gjør det ikke lettere.

Derfor den enkle og billige løsningen med et enkeltrad magasin som tar flere patrontyper. Der kommer øverste patron mye høyere opp enn om det er et dobbelradmagasin og mater mye lettere.

Altså billigere å produsere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De aller fleste riflene som blir levert i en stokk som tar aics magasin, som Bergara HMR eller de med KRG Bravo stokk etc tar dobbeltradet magasin.

 

Både Sako 75 og 85 er dobbeltradet også, men de koster en del.

 

I forhold til prising er det nok en heftig premium for lagerføring av varer med lav etterspørsel.

 

Er nok betydelig billigere og enklere å bare lage enkeltrad, og etterspørselen etter mer kapasitet er nok begrenset, selv om 3+1 skudd er litt irriterende til tider.

Link to comment
Share on other sites

Legg fra deg "alt jeg ikke trenger er teit"-hatten et sekund og tenk litt etter. "Doublestack" er ikke nødvendigvis synonymt med stor magasinkapasitet, bare at magasinet er mer plasseffektivt/plassutnyttende hva gjelder høyden på det.

Ganske mange folk bærer fortsatt rifla med reim montert på undersiden, slik at rifla ligger med undersiden og underbeslag+magasin inn mot ryggen. Jeg syns det er helt jævlig, og folk som foretrekker det er jo åpenbart helt sprø, men når en først skal bære en rifle slik (eller holde rundt kassa når en bærer den i hånda), er det åpenbart mye bedre at magasinet går i flukt med kolben. Da tillater dobbeltradmagasin at en har mer enn 2-3 patroners kapasitet og fortsatt slipper at magasinet stikker ut.

 

Se f.eks Brno Fox/CZ 527, hvor selv 5-skuddsmagasinet stikker langt ut og ødelegger både estetikken og komforten med magasin som flukter med kolben. Å bære en 527 når magasinet stikker ut er lite digg.

 

Og som et siste lite malapropos, mange bruker samme rifle til jakt og trening, og særlig til trening er det greit å kunne ha mer enn 3+1 eller 4+1 patroner.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

For oss litt...eldre...mer erfarne....kremt......

Mannlicher rifler har et genialt roterende magasin som fluter med skjeftet. Fungerer meget godt, de jeg har prøvd.

Ellers kan man bruke bøylebørser - intet utstikkende og plenty ammo 🙂

Og som sagt over: enkelte hatter kan man med fordel henge fra seg i uthuset, og la de henge der til mørning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, BC.Airn skrev:

For oss litt...eldre...mer erfarne....kremt......

Mannlicher rifler har et genialt roterende magasin som fluter med skjeftet. Fungerer meget godt, de jeg har prøvd.

 

Mener du de som har plastmagasin spesifikt per kaliber er jeg enig i at de fungerer veldig fint, men skjeftet blir ikke spesielt smalt. 

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spurte var 2sidig : 

"alt var bedre da jeg var ung,"  dvs. kryssmata  5 skudds magasin som ikke stakk ut av stokken,

og i tillegg skyter jeg masse på stål stående og da hadde double-stack magasin med minst 10 og helst flere patroner vært tingen

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg skulle akkurat til å starte en tråd om det samme, men så kom jeg jo over denne.

 

Flere har jo svart og en del argumenter er jo blitt nevnt, men jeg føler fortsatt ikke jeg har fått et fullgodt svar på hvorfor såpass mange rifler kommer med enkeltradsmagasiner.

 

Produksjonskostnader er nevnt. Dette får jeg ikke helt til å stemme, all den tid high end - rifler som f.eks. Sauer 404 kommer med enkeltradsmagasin. Man skulle ikke tro at en slik innsparing ville være et poeng der. Dessuten kommer jo Sauer 100, "billigrifla", med dobbeltradsmagasin.

 

Funksjonssikerhet kan jeg heller ikke skjønne skal være en problemstilling, våpen med dobbeltradsmagasiner fungerer da utmerket de!

 

Men det er kanskje noe i dette med at et dobbeltradsmagasin fungerer dårlig hvis det er et poeng å kunne bruke forskjellige patrontyper i det samme magasinet, altså i de tilfellene der man snakker om systemvåpen? Kan man f.eks. ta et 5-skudds dobbeltradsmagasin og bruke dette både til 308 og 6,5 X 55? Dette fungerer jo fint med et enkeltradsmagasin som i STR200 / SSG3000, men hadde det samme gått med et dobbeltradsmagasin?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...