Jump to content

åtejakt på rev


andreasli

Recommended Posts

Dette kan variere veldig. Kommer helt ann på bestanden og ikke minst hvor åte ligger. Er det ute på et jorde nærme huset ditt for eks kan det ta noe lengre tid enn hvis det ligger inne i skauen. Men ligger åte ved trekkruta til reven tar det uansett ikke lang tid før det blir oppdaget. Men min erfaring er at reven må venne seg til at det er mat der. nSom sagt varierer nok dette veldig og hos noen er reven der innen svært kort tid...

Link to comment
Share on other sites

ligger på et jorde ved et sauegjerde, en liten hundre meter i fra fjøset. la det ut igår kveld. la det der pga, ofte når jeg har hvert på hjortejakt har jeg sett rev flere ganger som har kommet langs dette gjerdet. så tror åte er riktig plasert i forhold til trekkrute. men siden jeg la det ut igår, kan det kanskje være noe med at den er litt skeptisk siden det har hvert folk der?

men det er bra reve bestand i området, har hvert endel plaget med at den drar me seg sko og forskjellig som stå på trappa.

blir nok så jeg legger meg på låven og følger me i morgen kveld. fin måne nå!:)

Link to comment
Share on other sites

ligger på et jorde ved et sauegjerde, en liten hundre meter i fra fjøset. la det ut igår kveld. la det der pga, ofte når jeg har hvert på hjortejakt har jeg sett rev flere ganger som har kommet langs dette gjerdet. så tror åte er riktig plasert i forhold til trekkrute. men siden jeg la det ut igår, kan det kanskje være noe med at den er litt skeptisk siden det har hvert folk der?

men det er bra reve bestand i området, har hvert endel plaget med at den drar me seg sko og forskjellig som stå på trappa.

blir nok så jeg legger meg på låven og følger me i morgen kveld. fin måne nå!:)

Har du sporsnø og kikkert kan du se om han har vert der...

Ikke hent rev som du skyter, la den ligge til du skal avslutte jakta for natta, ofte kan det komme fler etter hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Type åte er selve nøkkelen her.

Stivfrossent helt vilt funker dårlig (her i allefall)Jeg koker fisk og reker, blander i tørrfor til bikkjene og legger ved valig matavfall.

Er det rev i nærheten kommer den raskt til åtet ditt om det ligger rett til og lukter godt.

Link to comment
Share on other sites

Type åte er selve nøkkelen her.

Stivfrossent helt vilt funker dårlig (her i allefall)Jeg koker fisk og reker, blander i tørrfor til bikkjene og legger ved valig matavfall.

Er det rev i nærheten kommer den raskt til åtet ditt om det ligger rett til og lukter godt.

 

åte er død laks fra et lokalt fiskeoppdrett. den er ikke forsset, men var tatt opp fra sjøen i går kveld like før vi la det ut. så er ganske bra lukt av det. vil tro dette er positivt?

Link to comment
Share on other sites

prøv å kapp opp laksen i små biter og lag litt griseri med den! da kommer reven! det er også lurt å "sy" fast åtet til en stolpe eller noe så reven må slite litt for å få det løst. kjøper deg litt tid på det ;)

 

har ikke kappet den i biter. men tok å kappet til noen små "staurer" som jeg tok å tredde rett igjennom fiske å i slo ned i bakken. så reven ikke får til å dra fisken med seg.

Link to comment
Share on other sites

DET ER VEL EN DEL SLIKE TRÅDER ANGÅENDE REVE ÅTE,BRUK SØKEFUNKSJONEN OPPE I HØYRE HJØRNET!!!!

beklager!

 

 

Skjerp deg gutt. Ikke noe å beklage her

Det er andre som bør gå ei runde med seg selv.

Tråden har næring, innspill og er informativ.

De som ikke klarer å akseptere dette men stadig må henvise til søkefunksjonen har glemt at de har vært kalver 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er minusgrader, kan du skaffe deg litt ekstra tid hvis du heller på litt vann også.

For et par år siden la jeg ut en del LABB tørrfor på blankisen på et tjern utenfor hytteveggen, og helte litt vann på pelletsene så de festet seg til isen. Og i midten la jeg noen ubestemmelige middagsrester. To dager etterpå (eller var det tre?) var middagsrestene borte, og om natta kom reven tilbake og brukte LANG tid på å gnage i seg pelletsene.

Link to comment
Share on other sites

problemet for mitt vedkommende er at jeg synes den søkefunskjonen er ekstremt rotete og uoversiktlig.

men greit, skal prøve å venne meg til å bruke den.

ikke det at jeg tar meg nær, men man treger kanskje ikke skrive med store bokstaver for så å plusse på utropstegn i dungevis!?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det ligger hauger med slike tråder her inne om du bare gidder å bruke søke funksjonen.Du får lete å søke litt,ja det er litt tråder å lete igjennom......

 

Men reve åte virker best om den er litt råtten og lukter mye......

 

okei, er en del å lete igjennom ja. så jeg så det letter å lage en ny. men det er klart, da blir det jo ikke noe mindre å lete i senere.

Link to comment
Share on other sites

Når kråkene begynner å herje der på dagtid, da har du reven der til kvelds.

Kråker røper matkilder med kranglingen og flyvingen sin og det legger reven merke til og kommer for å undersøke og når kråkene tør lande der, da tør også reven å komme til kveldsmat.

Kråkene er skarpe og slue, og tør ikke lande hvis det er noe muffens med området og det er en trygghetsfaktor for reven.

Link to comment
Share on other sites

problemet for mitt vedkommende er at jeg synes den søkefunskjonen er ekstremt rotete og uoversiktlig.

men greit, skal prøve å venne meg til å bruke den.

ikke det at jeg tar meg nær, men man treger kanskje ikke skrive med store bokstaver for så å plusse på utropstegn i dungevis!?

 

 

Skal gi deg et tips heller:

 

Gå inn på Google og skriv "site:www.kammeret.no søkeordet" i søkemotoren der.

Da søker du med google sin søkemotor, men kun på kammeret. Synes personlig det funker mye bedre enn

den vitsen av en søkemotor som er her på siden. Husk mellomrom mellom adressen og søkeordet.

Link to comment
Share on other sites

problemet for mitt vedkommende er at jeg synes den søkefunskjonen er ekstremt rotete og uoversiktlig.

men greit, skal prøve å venne meg til å bruke den.

ikke det at jeg tar meg nær, men man treger kanskje ikke skrive med store bokstaver for så å plusse på utropstegn i dungevis!?

 

 

Skal gi deg et tips heller:

 

Gå inn på Google og skriv "site:www.kammeret.no søkeordet" i søkemotoren der.

Da søker du med google sin søkemotor, men kun på kammeret. Synes personlig det funker mye bedre enn

den vitsen av en søkemotor som er her på siden. Husk mellomrom mellom adressen og søkeordet.

 

Fantastisk, da lærte jeg noe fornuftig i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at når kråkene er på åte, er det større sjans for at reven kommer. Men jeg har blitt fristet flere ganger til å skyte noen kråker på åta. Da er kråkene borte lenge.... Men er dette noe jeg bør slutte med? Har skutt to rever på åta også, har ca. 20 timer i glugga.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en del fisk på reveåta gjenmom åra. Min teori er at laks, sjøaure og an ferskvannsfisk er kjempe åte. Har ikke prøvd med gjedde. Saltvannsfisk syns jeg ikke noe om. Er kansje fort å få in katter men det syns jeg at jeg får uansett. Fikk avkutt og hoder fra et røkeri. Syns ofte reven foretrakk laks fremfor kjøtt. Laks er jo ein feit fisk.

Link to comment
Share on other sites

Ser at når kråkene er på åte, er det større sjans for at reven kommer. Men jeg har blitt fristet flere ganger til å skyte noen kråker på åta. Da er kråkene borte lenge.... Men er dette noe jeg bør slutte med? Har skutt to rever på åta også, har ca. 20 timer i glugga.

 

Bare til å skyte kråkene også. Kråker er det nok av, og det kommer alltid kråker på åtet selv om du skyter noen av dem. Funker greit som åte de også ser du :)

Link to comment
Share on other sites

Laks/ørret + diverse annet fiskeavfall funker like bra for meg som fallvilt,problemet er bare at det forsvinner mye raskere.Har ikke opplevd katteproblemer ved bruk av fisk som åte.

 

Da må du være ganske heldig, katten komm rett etter at jeg begynte med fisk på åta :evil:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, de som skriver innlegg som like gjerne kunne vært tatt på pm, samt de som ikke tilfører forumet noe med sine innlegg. Dette er en bra tråd så jeg syns det er litt synd. Men nok om det.

 

Jeg har foret i hele desember og nå er reven der hver natt ser det ut til. Lagt ut slakteavfall av rådyr, overkjørte dyr, samt fiskeavskjær fra kjøttdisken. La også ut ei kråke, den ble raskt borte.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, de som skriver innlegg som like gjerne kunne vært tatt på pm, samt de som ikke tilfører forumet noe med sine innlegg. Dette er en bra tråd så jeg syns det er litt synd. Men nok om det.

 

Jeg har foret i hele desember og nå er reven der hver natt ser det ut til. Lagt ut slakteavfall av rådyr, overkjørte dyr, samt fiskeavskjær fra kjøttdisken. La også ut ei kråke, den ble raskt borte.

 

meg du siktet til eller?

Link to comment
Share on other sites

sjukt mange wannabe moderatorer på denne sia :lol:

 

Vedkommende prøvde å si ifra på en pen måte og får latter tilbake. Syntes dere burde tatt hintet :!:

 

er det ikke slik det er hver gang man prøver å si fra om ting da?????enten får man latter eller ei sur spye i fleisen......

Link to comment
Share on other sites

har lagt ut reve-åte. hvor lang tid, ca tar det før reven oppdager åte?

 

Reven oppdager det nok relativt fort, men det varierer hvor fort den våger seg innpå. Når jeg drev med åtejakt så skaut jeg aldrig rev før det hadde gått 14 dager etter att den begynte på åte. dette for jeg tror att den blir tryggere på åte og drar til seg andre rever hvis den får drive uforstyrret ei stund. Var med jevne mellomrom og kastet ut litt godis rundt der. alt fra hundemat til opphakket fisk, Ble det mye snø eller lite aktivitet på åta gikk jeg lange spor på ski eller trugere ut fra åte, ofte så jeg da att det hadde kommet rev innpå disse løypene og fulgt dem til åteplassen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er hva reven egentlig er så redd for. Ser den på åtet som noe potensielt lureri som den må utforske før den spiser. Siden den ikke har drept det selv.... Noen som vet?

Eller er det slik at den liker at kjøttet er litt råttent før den spiser. Jeg la ut en overkjørt katt, det tok en måned før det kom rev og hentet den.

Link to comment
Share on other sites

den er vell generelt skeptisk til forandringer men det varierer veldig. har hatt rev som har lusket rundt åtet på bare en 4-5 meter i lang tid før den har vært og spist, men har også hatt rev som har vært på åte kvelden etter det har blitt jagt ut. Det beste er og finne seg en fast åteplass som man hele året fyller på med litt godsaker sommer som vinter slik att reven i området vet att der finnes noe spiselig. Ofte kommer da tispa med valpene på besøk og da vet dem når de vokser opp hvor de kan finne noe godt.

Link to comment
Share on other sites

Kastet ut skroget av en kalkun på jordet bak huset i går kveld og i løpet av natta hadde det vært rev der og tatt den med seg, så alle er ikke like redde for noe nytt. må tas med att jeg har slengt ut litt småtteri med jevne mellomrom så den er vant med og finne litt der.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...