Jump to content

åtejakt på rev


andreasli

Recommended Posts

På hytta er reven frampå hver eneste natt jeg er der om jeg har kastet noen middagsrester nedi bakken. Den har faste turer, en på tidligkvelden og en før jeg kommer meg opp om morgenen.

 

Hvis jeg holder på med andre fornuftige ting som å bære ved, lage mat eller sitte forran bålet på framsida kan du være sikker på at mikkel har vært på baksida og kost seg. Men - hvis det er stille og rolig og jeg sitter i vinduet og venter - da venter mikkel også. Siden jeg ikke har strøm og da heller ikke lys på veggen kan jeg kun sitte til det er mørkt. Denne gangen hadde jeg heller ikke månen til hjelp.

 

Neste gang lurer jeg på om jeg skal ha med meg noen som kan holde på med dagligdagse ting på framsida av hytta mens jeg sitter i vinduet og venter. Hadde vært veldig fint om den en dag kom forbi mens jeg satt der, og ikke mens jeg ligger i senga mi og sover.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen!

er plaget med at kråker og ravn spiser opp åte for meg, hva kan jeg gjøre med det?

har tenkt litt på å skyte en fugl å bare la ligge til skrekk og advarsel :twisted:

tror dere detter har noe å si for reven sin del? vil den sky åte?

Jeg tenkte på en hønsenetting over åtet på dagtid, tror kanskje fuglene vil få problemer da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg slengte ut litt godsaker til reven da jeg var ute å sjekka mårfellene i dag. Ettersom jeg ikke har noen glugg e.l. å sitte i er jeg henvist til å sitte ute i terrenget. Hvor langt unna åte bør man sitte? For øyeblikket har jeg kun hagle, så da begrenser det seg selv, men ei rifle er forhåpentligvis i hus ganske snart.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen!

er plaget med at kråker og ravn spiser opp åte for meg, hva kan jeg gjøre med det?

har tenkt litt på å skyte en fugl å bare la ligge til skrekk og advarsel :twisted:

 

Tror ikke den "skrekk og advarsel" greia funker så bra! Jeg skøt en ravn og lot den ligge en gang, og det endte med at et par andre ravner kom forbi og laget festmåltid av den første.. :o

Link to comment
Share on other sites

Begynner snart å gi opp dette med åtejakt på rev. :| Var vell 16. desember da jeg la ut et åte og satte ut ei lita glugge på ei lita myr i en skog der det er MYE reveaktivitet. Er forresten rett atme ei trekkrute også. Var å sjekka åta i dag og var ikke et eneste spor der, ikke i nærheten av åta en gang :? Skulle jo nesten tro reven hadde merka åte når det har lagt der så lenge. Har ikke vært kråker der heller.

Link to comment
Share on other sites

Begynner snart å gi opp dette med åtejakt på rev. :| Var vell 16. desember da jeg la ut et åte og satte ut ei lita glugge på ei lita myr i en skog der det er MYE reveaktivitet. Er forresten rett atme ei trekkrute også. Var å sjekka åta i dag og var ikke et eneste spor der, ikke i nærheten av åta en gang :? Skulle jo nesten tro reven hadde merka åte når det har lagt der så lenge. Har ikke vært kråker der heller.

 

 

det er ikke så rart at du ikke har fått noe rev.du skulle ha satt ut bua i sommer,og latt reven venne seg til denne......har jo ikke stått der 1 måned enda,så det er bare å vente på at mikkel skal godta det nye som er kommet i dens kjente omgivelser,,,,

Link to comment
Share on other sites

Okei, får vente å se da ;) syntes bare det er merklig at ikke en gang kråkene hadde prøvd seg :? .

Men begge elglårene og framfoten har fått et lag med ca. 30cm sny over seg. Skal jeg la snyen ligge der eller skal jeg grave de litt frem ? :)

Link to comment
Share on other sites

Reven her liker sauefett! Jeg har kokt sauefett/-ister til en god suppe, og spredd dette med øsekar rundt åtet. Gjerne litt oppetter trelegger og busker. Funker som bare juling! En kompis hadde 6-7 rev på åtet sitt innen en uke med dette stoffet.... Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er lettere å følge med i en tråd, bedre å samle all info i en tråd...

moderator kan slå sammen disse synes jeg :D

 

Ikke helsike, side opp og side ned med ting som kunne ha vært tatt på PM. La tråden være er min oppfordring. Vi som jakter med hund legger inn i egne tråder igjen.

Link to comment
Share on other sites

Går litt trekt med revejakta. Kommer akkurat fra hytta nå og det har vært rev på åta både i går kveld og nå tidligere i kveld. Strødde litt mere hundefor rundt åta. Skal utover å jakte hele helga. Begynner nå å bli 2 uker siden siste revfall for min del. Har vært et forferdelig vær her nå i noen dager. Akkurat nå var det minus 11 gr og ca 5 cm snø. Mye spor rundt i området rundt hytta også. Blir spennende til helga, men det er meldt + grader.

Link to comment
Share on other sites

Ja den reven er ikke dum....nå sitter han og skriker på andre sia ta jordet, men jeg har selvføleglig ikke no børse å skyte med nå siden jeg har bytta kikkert og ikke skyti inn ennå :roll: men men, nå er han der hvertfall. Kyllingen klarer han nok ikke å motstå og snart har jeg 100stk 30grs berger i .222 rem så da lever han farlig :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...