Jump to content

Hva slags 9mm er dette?


StefanR

Recommended Posts

4 timer siden, StefanR skrev:

Har fått noen 9mm av en jeg kjenner.

Rød ring i overgang kule/hylse, samt rundt tennhetta, er en forsegling. Tanken er trolig at dette skal hindere vann/fukt inntregning.

 

Du får legge ut bilder av bunnen, på patronene. Det vil kanskje avklare om det er MP ammo, eller vanlig ammo. Forsvarests pistol ammo, er ikke noe problem å bruke. :) Har skutt mye av dem. Også en del MP ammo, i rett våpen.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er jo faktisk moderne ammo produsert som én type, @psg-1 har rett, dette er moderne "miljøammo" i 9x19. Den er produsert for både pistol og MP. "MP-ammo" er en eldre greie som for lengst er irrelevant med mindre en kommer over gamle esker og skyter den i "høysensitive" våpen som Luger eller P38.

 

Jeg er enig med psg-1 her, NM233 er både hardt ladd og av en slik konstruksjon at den har høyere arbeidstrykk enn tilsvarende ammunisjon med blykjernekuler. Med mindre en skal i krigen og ikke har annet så ser jeg ikke vitsen med å skyte det.. fett nok når det er statens patroner og våpen, men i eget våpen vil jeg ikke gå inn for å fremprovosere slitte piper, sprukne sleider, slitasje på rammer, eller brekkasje på smådeler.....

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 Den er produsert for både pistol og MP. "MP-ammo" er en eldre greie som for lengst er irrelevant med mindre en kommer over gamle esker og skyter den i "høysensitive" våpen som Luger eller P38.

Jeg nevner MP ammo, da jeg ikke har sett nyere ammo, med forseglig av kule/tennhette. Mulig jeg tar feil.

 

Kjenner ikke patronen, som er nevnt. Men at denne med blykule, skulle forårsake mer slitarsje på løpet, enn mantlede kuler, er vel vas! :( Hvor har du disse opplysningene fra? Og hvor har du det fra, at det blir sprukne sleider av denne ammoen? Har ikke opplevd Staten 9 mm patroner, som unødig "harde".

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, StefanR skrev:

Han jeg fikk det av kalte det MP-ammo, men jeg tenkte at 9mm er 9mm.

Jeg vet ennå ikke hvilken ammo dette er, har ikke sjekket videre.  Men stiller meg litt undrende til tidligere svar, derav mine kommentarer. :) Kjenner heller ikke din Sig, har nå selv en P210 (har hatt andre) og den spiser alt.  20 patroner i en Sig (selv av MP ammo) er ikke mye, men vent på svar fra folk som kjenner både denne ammoen og ditt våpen. :)Gammel MP ammo var hard, men selv den dårlige Lugeren skulle tåle noe skudd. Tviler sterkt på om forsvaret (eller politi), har nyere 9 mm ammo, som ikke våpnene tåler skuddene. Deres våpen er vel ikke tryggere for hard ammo, enn i ditt våpen.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Geco5 said:

Jeg nevner MP ammo, da jeg ikke har sett nyere ammo, med forseglig av kule/tennhette. Mulig jeg tar feil.

 

Kjenner ikke patronen, som er nevnt. Men at denne med blykule, skulle forårsake mer slitarsje på løpet, enn mantlede kuler, er vel vas! :( Hvor har du disse opplysningene fra? Og hvor har du det fra, at det blir sprukne sleider av denne ammoen? Har ikke opplevd Staten 9 mm patroner, som unødig "harde".

 

Nå tror jeg du roter noe veldig, og du må nok kanskje lese det jeg skrev en gang til.. For det første, hva får deg til å tro at forsvaret bruker umantlede blykuler?

NM 233 er en blyfri "miljøpatron" som ikke har bly i kula. Kulen er dermed "hardere" og lar seg ikke like lett deformere som en vanlig blyholdig kule som har blykjerne og en mantel av tambak.

Disse har et høyt trykk ift vanlige blyholdige helmantlede patroner, og det har oppstått problemer med P-80 (Glock 17) som rett og slett havarerer ved bruk av tidlig blyfri ammunisjon. Sleider har sprukket, piper har blitt veldig fort slitt ut eller direkte ødelagt, og indre deler blir fort slitte på grunn av det høyere trykket = høyere fart på sleiden = mer slitasje. Det finnes flere tråder her på forumet som omhandler disse problemene og flere har skrevet om sine egne erfaringer. 

 

Norsk (egt. svensk) miljøammo er jevnt over noe dritt, med både dårligere presisjon og en helt annen slitasje enn vanlig ammo. Både MG-3, HK416, MP5 og P-80 har "pajja" ved bruk av dette. Bl.a. har piper i MG-3 sprengt og HK416 har fått avtrekket slått i stykker av det alt for raske sluttstykket som følge av økt trykk = økt sluttstykkehastighet.

Forsvaret gikk fra 5,56 NM 229 og NM 230 til 5,56 NM 255 og NM 256 nettopp fordi de opplevde mange problemer med HKene, bl.a. enorm slitasje, dårlig presisjon, og soldater som ble syke (kjemisk lungebetennelse) av gasser som oppstod med skyting av ammunisjonen.

Den nye kula (255/256 hhv skarp/sporlys) har en litt annen ogival og har en kortere kontaktflate med løpet. Dess større kontaktflate dess mer friksjon dess mer motstand, trykk, og avleiringer.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Som en liten avslutning kan jeg legge til at NM 229 ble fjernet fra tjeneste, inndratt, solgt tilbake til produsenten, og senere solgt igjen på det sivile markedet i USA. Dette uten at importører/distributører opplyser om problemene som har oppstått i norsk bruk av ammunisjonen. Se f.eks. her:

https://www.eagleeyeguns.com/1000-Rounds-Prvi-Partizan-5-56-NATO-M855-62-Grain-p/carlgustaf5.56.htm

På amerikanske fora finnes det etter hvert flere som advarer mot å kjøpe nettopp denne ammoen. ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Nå tror jeg du roter noe veldig, og du må nok kanskje lese det jeg skrev en gang til..

 

Jeg har nevnt, at jeg ikke kjenner patronen. Så, noe forbehold tar jeg jo. :) Det er nevnt miljø ammo - ja. Men hva er det? Ikke vet jeg,  jeg bare skyter. :) Kanskje jeg får sjekke patroner,  jeg har byttet til meg.   :) Kanskje bedre å nevne mantlede kuler og ikke bruke betegnelsen "miljøammo" :) Hvem i helv.. bruker slike begrep? Forsvaret bruker mye jeg ikke kjenner til, men vanlig ammo er ofte på "byttemarkedet".  

 

Så hvilket arbeidstrykk har disse "harde" 9 mm patronnene da, som IKKE tilfredstiller standard 9 mm´s arbeidstrykk? Har forsvaret igjen, gjort innkjøp av dårlige våpen? At du trekker inn andre kalibere, er urelevant. :( Vi diskuterer vel standard 9 mm patroner!

 

Har skutt mye matlede patroner i 9 mm.Og en avdød (R.I.P) kjent skytter i Drammen (Smeden) påsto, at han hadde skutt over 100 tusen MP ammo, i sin Sig 210.Og den fungerte fremdeles tilfredstillende, uten å bytte løpe, eller andre reperasjoner.  Og det var kun mp ammo.  :) Tviler ikke på påstanden og det gjør nok ikke andre fra D.P.K, som kjente han heller.

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Til tross for at du sier du ikke kjenner til det så er du da veldig påståelig..?

Begrepet "miljøammo" har blitt brukt av Forsvaret, FLO, FFI, og media siden 2008 eller tidligere. At du ikke har lest nyheter siden da er vel neppe min feil :)

Det blir fullstendig feil å kalle dette "mantlede kuler", all den tid vanlige blyholdige kuler OGSÅ ER MANTLEDE. De har en mantel rundt blykjernen.

Dette gidder jeg ikke å diskutere da du tydeligvis ikke prøver å lese det jeg skriver.

 

Bruker du fem minutter på å Google ser du at både P-80 og MP5 har blitt skutt i stykker med denne ammunisjonen.

 

Ole

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Begrepet "miljøammo" har blitt brukt av Forsvaret, FLO, FFI, og media siden 2008 eller tidligere. At du ikke har lest nyheter siden da er vel neppe min feil :)

Du må vel være fra forsvaret. :) Jeg forholder meg til ,denne tråden! Jeg er ikke her hver dag 24/7, som enkelte andre. :(Driter i hva forsvartet, kaller sin ammo! :) Kan ikke si jeg leser alt tull som omhandler forsvaret heller, mye merkelig der.

 

"Mantlede kuler" er et begrep, som har vært bruket i mange ti år. Og de er normalt med blykjærne! :) At du ikke vet det, er ikke mitt problem.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Da kunne du nesten latt vær å svare når det kun er barnslig pjatt du kommer med.

Mantlede kuler viser som oftest til vanlige blyholdige kuler. Det er vel nettopp det du skriver også. Det du ikke klarer, eller vil, forstå er at det her er snakk om forsvarets blyfrie ammunisjon som IKKE har bly inni seg.


Vanlig ammo = blykjerne med en mantel av tambak rundt seg

Miljøammo = kopperkuler, eventuelt kopperkjerne og kopperbelagt jernmantel. Som hovedregel er disse homogene og har følgelig ikke en mantel.. og da blir det ukorrekt å kalle det mantlet ammunisjon.

 

Begrepet miljøammunisjon kommer av at ammunisjonen ikke har bly i prosjektil, og en "grønnere" tennhette, og er som sagt over et tiår gammelt. Så ikke påstå at det er noe nytt tullebegrep som ingen bruker.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Miljøammo er et tullebegrep som noen bruker, offisielt heter ammunisjonen blyfri.

9 mm blyfri består av en kobberplettert stålmantel med en kjerne av kobber. Dette er gjort for å få bedre penetrasjon i harde mål. En stålmantel med kobberkjerne gir etter mitt syn en altfor stor slitasje i vanlige riflede løp fordi kobberkjernen vanskelig lar seg deformere. I Glock er det litt annerledes med polygonløp og ryktene om stor slitasje og ødelagte pistoler er sterkt overdrevet. Ryktene skyldes mye at løpstolkene i stor grad ble brukt feil.

En Glock tåler mer enn 20 000 skudd miljøammunisjon uten særlig løpsslitasje og uten at presisjonen blir for dårlig til militært bruk. (miljøammunisjon er ikke presisjonsammunisjon i utgangspunktet, og er anskaffet for militært bruk, ikke som konkurranseammunisjon)

Ammunisjon til forsvaret testes svær nøye for både hastighet og trykk. Årsaken til snakk om høye trykk skyldes at testmetodene som brukes for militær ammunisjon ikke er identisk med verken CIP eller SAAMI, og da blir resultatet heller ikke det samme.

Miljøammunisjon i 7,62 Nato og 5,56 Nato består av stålkjerne med en tykk tambakmantel. De blir hardere enn projektiler med blykjerne, og sliter nok noe mer på løp enn om de hadde brukt blykjerne. Likevel er løpslevetid nær det samme som for tradisjonell ammunisjon. Slitasje i Forsvarets våpen må sees i sammenheng med mye hurtigskyting og bruk som helautomat. Presisjonen på riflepatronene er fremragende i noen våpen, men stort sett ikke mye å skryte over, men så er de produsert for militært bruk, ikke for kokurranse.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hva det offisielt heter spiller vel ingen rolle så lenge miljøammunisjon er det etablerte navnet, det er bare å ta et googlesøk så ser man at ammunisjonen har vært kalt ved dette navnet i alle sammenhenger, inkl. av alle nyhetsmedier så lenge den har vært omtalt....og det er ikke få ganger.

Link to comment
Share on other sites

Her var det høy temperatur, ja. Ser at forsvarets blyfrie ammunisjon sliter på mer en bare våpenet, hehehe. 

 

De første lot'ene av NM233 var ladet så hardt, at tennhettene var helt flate etter å ha blitt skutt, mange hadde også hull etterpå. Disse ble etter noen år sperret. Disse gikk ganske så mye høyere en annen ammunisjon i min pistol,. Grunnen til at jeg skjøt disse i min pistol, er at det var nytt, og vi visste ikke hvor dårlig denne ammoen var. Det var ikke mange gangene jeg brukte denne, før jeg innså at dette ikke var bra, så da brukte jeg egen ammo i NROF. Det er også skyteforbud med NM233 i USP i forsvaret, mulig dette kun gjelder noen lot'er, husker ikke helt hva som stod. Har ikke lest det selv, men mener på at det også er skyteforbud med blyfri i MG-3. 

 

Så jeg anbefaler ikke å bruke disse i private våpen. Og ja, forsvaret har gjort et dårlig kjøp, ikke av våpen, men av ammunisjon, i miljøets navn. 

 

Denne ammoen kan heller ikke sammenlignes med MP ammo, da denne nye ammoen har mye hardere prosjektil. 

12 timer siden, Geco5 skrev:

 

 

Så hvilket arbeidstrykk har disse "harde" 9 mm patronnene da, som IKKE tilfredstiller standard 9 mm´s arbeidstrykk? Har forsvaret igjen, gjort innkjøp av dårlige våpen? At du trekker inn andre kalibere, er urelevant. :(Vi diskuterer vel standard 9 mm patroner!

 

Har skutt mye matlede patroner i 9 mm.Og en avdød (R.I.P) kjent skytter i Drammen (Smeden) påsto, at han hadde skutt over 100 tusen MP ammo, i sin Sig 210.Og den fungerte fremdeles tilfredstillende, uten å bytte løpe, eller andre reperasjoner.  Og det var kun mp ammo.  :) Tviler ikke på påstanden og det gjør nok ikke andre fra D.P.K, som kjente han heller.

 

Link to comment
Share on other sites

På 28.10.2019 den 7.25, Per-S skrev:

"...Miljøammo er et tullebegrep som noen bruker, offisielt heter ammunisjonen blyfri..."

Er nok riktig, som du sier.

Oppdragsgiver Forsvaret  https://forsvaret.no/ og leverandør Nammo  https://www.nammo.com/ synes konsekvent å benytte begrepet «blyfri ammunisjon». Om man søker på «miljøammunisjon» eller no´ beslektet, så får man ikke treff. Kanskje fordi den korrekte benevnelse i deres terminologi alltid har vært, er og vil bli: «blyfri ammunisjon». Der får du mange treff. Og burde være det korrekte for alle oss andre også. I en rapport 2015/00933 fra Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) er kun blyfri benyttet som begrep, ikke miljøammunisjon http://www.ffi.no/no/Rapporter/15-00933.pdf. Bør bety noe dét.

 

Bare som et lite sideblikk, så heter det Periodisk kjøretøykontroll (PKK)  https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/for-verkstedbransjen/regelverk-for-periodisk-kjoretoykontroll og ikke slik som vi på folkemunne sier, nemlig «EU-kontroll».

  "EU-kontroll" kan slik sees på som et tullebegrep. Vi har maaange flere slike eksempler; Himmelspretten, Gro-dagen osb.

Slik sett trenger det ikke være så nøye, for det viktigste er å legge godviljen til, og søke forståelse. Slik at man vet hva det snakkes om. Men siden både representanter fra styret og moderators maner til saklighet omkring tema knyttet til kammerets «kjerneområder», finner jeg grunn til å kommentere nu. Men om tastaturets tiltrekningskraft er altoverskygende 24/7, så kan man fort komme på kant med fakta. Fort gjort dét.

Men kanskje det bare er tullebukker som diskuterer slike tulleting 😕

Edited by BC.Airn
tilføyde en setning ang FFI
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innen ammunisjonsutvikling foregår det mange utviklingsprosjekter for å fjerne helsefarlige komponenter. Noe kommer fra kunder som Forsvaret som vil redusere miljøkonsekvenser, andre kommer på grunn av endringer i lover og annet regelverk. REACH, ECHA og "Canidate list" er i den sammenheng viktige begreper. 

 

En av mine tidligere kolleger harselerte litt over dette da teksten på 9 mm blyfri pakkene skulle godkjennes.

Han foreslo følgende varseltekst: "OBS, langvarig beskytning kan føre til alvorlig helseskade".

 

Begrepet miljøammunisjon har blitt brukt av pressen, men under utvikling har det blitt fokusert på å fjerne bly både fra projektil og tennhette. Men kobber er jo også giftig, om enn i mindre grad, så begrepet miljøammunisjon blir derfor misvisende. Tennhetten som brukes inneholder en tennsats som kalles SINTOX, og den er nærmes giftfri. Det foregår også endringer i sammensetningen på krutt, det blir fjernet en stabilisator som heter diphenylamin fordi den er på "Canidate list", og blir forbudt å bruke uten dispensasjon.

Erstatningsstoffer finnes, men de endrer egenskapene på kruttet, noen som kan påvirke lagringsstabilitet.

Dagens ammunisjon har jo ikke gjennomgått særlige endringer etter at den ble introdusert rundt 1895. Det tar derfor tid å gjennomføre endringer uten at dette påvirker ytelse som presisjon og stabilitet, men som en del av utviklingen kommer kruttyper som er vesentlig mindre følsomme for temperaturendringer, det er en bonus for de som driver feltskyting under varierende forhold.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har fortsatt endel 9mm ammo fra dengang jeg var i Sjøforsvaret fra 1961 til på 1980-tallet. Var aktiv skytter og fikk årlig kvote - i tillegg til at man ikke var ganske fleksibel når en ba om ammo for trening.

Har endel med rød ring rundt, med påskrift på pakken "Må ikke benyttes til Luger P-08, P38, Lahti /Husquarna eller Hi-Power."

Har også endel i lik forpakning men uten den påskriften - disse har grønn rød ring mellom hylse og prosjektil.

Dette var under pågående omvæpning til Glock og MP-5. Kanskje de med grønn merking er svakere ladet enn de andre, slik at de var trygge også for de gamle typene, som det nok var endel av i en lang overgangsfase. 

Link to comment
Share on other sites

Fargene har ingen betydning, det er det produsenten hadde på lager av lakk.

Historien om 9 mm er lang og ikke særlig flatterende for forsvaret. Veldig kort fortalt, 9 mm ble i hovedsak brukt i MP og var derfor hardt ladet. For å unngå å slite ut de 9 mm pistolene som var i bruk ble det innført en svakere ladning for pistol. Det ble spesielt aktuelt etter at P-38 med aluminiumsramme ble anskaffet, de tålte knapt vanlig 9 mm. Betegnelser og tekstmerking var noe tilfeldig, og om det står skarp eller parabellum har ingen betydning for innholdet. I sjøforsvaret ble det kjøpt inn mye sivil produsert Geco, de er trygg i alle våpen. De to typene som ble kjøpt etter militære spesifikasjoner var merket  med ulikt katalognummer, og den eneste måten å skille disse på er katalognummeret. Noen er merket med varsel om ikke bruk i Luger osv, andre ikke. Det er også kjøpt inn en tredje variant som er standard NATO 9 mm.

Det er de fire siste tallene i katalognummret som er viktig.

De som har 1211 som siste fire sifre er hardt ladd for MP. De med 2676 er svakere ladd.

De som er kjøpt inn etter NATO spec kan ha ulike numre alt etter hvilke land de er produsert i.

F eks 1305-15-103-7541 som er Fiochi produsert mil NATO 9 mm.

Husk at all ammunisjon som er merket med 1211 ikke bør brukes i svakere våpen.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring gjennom mange år med FFV produsert 9mm er at de merket med betegnelsen skarp er hardt ladet, og er merket med advarsel.
FFV produsert merket med Parabellum er svakt ladet for HP35, Luger Walter.

Mine kommentarer og esker merket SKARP (1305-25-100-1211)eller PARABELLUM (1305-25-123-2676) gjaldt kun de som var levert av FFV, da det er den eneste 9mm jeg kjenner med advarsel på.

Det var også en del gammel 9mm ammo fra Raufoss i omløp på noen magasiner, disse var også levert i to typer, for pistol og for Pistol og MP.
Av 9mm Geco har jeg hvert borti 2 forskjellige med ogivale kuler og selve rosinen i pølsa de med Flachkopf  prosjektiler. Disse var regnet som gullstandard av 9mm ammo, var svakt ladet og meget presise.
Har også erfaringer med 2 forskjellige IMI 9mm utgaver i Forsvaret, en i standard 50skudds pakker (1305-25-100-1211) som var i overkant av normalt ladet. En annen utgave av IMI kom løst pakket i avlange pakker, denne var veldig hardt ladet.
Har også erfaring med Fiochi i hvite (1505-15-103-7541) og brune (1305-25-123-2676) esker. Litt hardt ladet men ikke en veldig presis ammunisjon. Ikke veldig uvanlig med hylser som revnet ved førstegangsavfyring i våpen innenfor spec.
Den beste og mest presise ammo i 9mm i forsvaret etter min erfating er Geko med Flachkopf prosjektilene deretter FFV sin Parabellummerkede utgave.
Må også innrømme at den blyfrie 9mm forsvaret nå har går greit i våpen som liker den, men i andre gir den fantastiske tegn til overtrykk.

(Fant ikke nato nr. på Geco eller 2 utgave av IMI i farten).

 

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, NM149 skrev:

Har også erfaringer med 2 forskjellige IMI 9mm utgaver i Forsvaret

IMI ble produsert etter NATO spec og tatt inn på 1211 i forsyningssystemet. Den er relativ kraftig.

Det finnes også en ekstra kraftig Raufossprodusert 9mm. Denne er merket spesielt.

Det er ofte store variasjoner på NATO 9 mm på grunn av trykkstandarden som benyttes. Noen er svært hardt ladet.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Per-S skrev:

Det finnes også en ekstra kraftig Raufossprodusert 9mm. Denne er merket spesielt.

Den du henviser til her er det den noe kraftig merket med Pistol og MP?
Eller er det enda en merking på RA produsert 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...