Jump to content

Blaser kjøp


Jegeraugust

Recommended Posts

Hei

 

Har leita rundt på en rekke av blaser tråder, hvor jeg finner mye lite objektive svar, så lager en ny med egne spm.

 

Har sett meg ut en r8 og søker litt om sikkerheten etter tidligere modell som ikke trengs å diskuteres her, men hva er forbedret iforhold til r93 mtp. bolten som har kommet i retur på skytteren ?

Er det slik at dette systemet er like solid som en boltrifle om det skulle vært en feil ladning/ tett løp ?

 

Holdbarheten på riflene, hvordan er det med dette ? Det er jo mye plastikk.

 

Håper på skikkelige svar.

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem med R8 - testet til over 250 000PSI uten at bolten løsner...

Mye plastikk - tenker du på kofferten da?

Du får R8 med mange ulike stokker, carbon, alu-chassie, kompositt, laminat, med flere, og en drøss ulike kalibre - 22lr, 223Rem, 6.5x55, 308Win, 338LM, 458 Lott og 500 Jeffery - pluss mange flere innimellom. 

 

Bunnsolid rettrekker hvor optikk monteres på løp og ikke i kassa (du kan bytte løp og beholde treffpunkt). Eneste ulempen jeg har opplevd er at du må size hylsene dine - neck size er ikke tilstrekkelig for stabil funksjonering (og så er alt med Blaser latterlig dyrt)

Link to comment
Share on other sites

Du får fort lyst på ei ekstra pipe i annet kaliber..så er det kjekt med egen montasje og egen kikkert til den pipa.

Så det blir fort noen kroner mer enn du trodde😄

Men jeg har ikke sett meg tilbake etter at jeg kjøpte R8,den blir i mitt eie.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Wintel said:

Eneste ulempen jeg har opplevd er at du må size hylsene dine - neck size er ikke tilstrekkelig for stabil funksjonering

 

Har du opplevd dette i mange piper/kalibre?

Jeg har aldri ladet til Blaser, men smøring, sizing og vasking av hylser er virkelig noe dritt kontra en kjapp runde i collet'n.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt R93 siden 2007, og ladet 6,5x55, 375, 243, 6XC og 308 til den. Mest de tre siste, og totalt kanskje 4000 patroner. 

 

Inntil i høst har jeg nesten aldri gjort noe annet enn å halspresse (fordi jeg er lat) til både jakt og trening, og jeg har heller aldri hatt problemer med det. 

 

Jeg tror ikke man trenger å overdrive det problemet. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En må ikke helpress noe ofter med en R8 enn med en "vanlig" tradisjonell boltrifle..heldigvis så er Neck sizing noe som tilhører fortiden..(har ingen presisjon fremmende funksjon).. jeg har min skjerv av Blaser rifler..et supert våpensystem..bare å investere og en vil aldri se seg tilbake😉

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, jmosbakk skrev:

 

Nja, er det det?

 

Tja..hvilken fordeler mener du at du får ved å bare halspresse? Misforstå meg rett..jeg har halspresset min del.. men en oppnår hverken økt levetid på hylsene..ei heller bedre presisjon.. tvert i mot så får en ofte stikk motsatt effekt..hylsene strekker seg ved hver skyting uansett og ved å bare halspresse så må en sette skulderen tilbake ved jevne mellomrom uansett..ved å helpresse hver fang får en en mere lik hylse..

 

mine 308w lapua hylser gir meg en ES på 4m/s og en SD på 1.2m/s på 40 skudd..presisjonen er innenfor de krav jeg har til ammunisjonen..hylsene er omladet 23ganger og er like jomfruelige og fine som da de var nye..holder for meg..

 

jeg har 103 stk 7x64 hylser som nå er på sin 61 omladning..helpresser hver gang..hals og hylsekroppen er like myk og fin som den var ny..men hettelommene begynner å bli løse..etter et liv med harde ladninger..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo unektelig veldig mye mindre arbeid med halspressing. Iallefall for de som ikke har krav til ensifret ES og andre ting som strengt tatt bare er relevante ved benkeskyting på lange hold.

Treningsammo fra banen kan gå rett til halspressing uten vask, og uten noe som helst. I ei karusellpresse har en ferdig ammo på nytt med ett slag med spaken, uten annet enn å helle tomhylsene oppi materen. 
Skal en helpresse så må en både smøre og vaske, og på et tidspunkt trimme. En må kanskje det med halspressing også, men ikke så ofte.

Det sagt - jeg helpresser ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Skal en helpresse så må en både smøre og vaske

 

Nettopp, og det vil jeg unngå.

Om jeg har ES på 30 eller 6 spiller mindre rolle.

Jeg veier ikke hver ladning heller så noe avvik blir det uansett.

Men nå er det jo mange som sier at halspressing funker i Blaser så jeg har jo et håp.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men nå er det jo mange som sier at halspressing funker i Blaser så jeg har jo et håp

Ladninger med minimum trykk er de som har best mulighet for å fungere. Et eksempel er mine baneladninger for DFS, 40gr N19 bak 123gr NCC. Hylsene formelig slarker i kammeret...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...