Jump to content

Litt jakt og fiske i nordtyskland, og en "Tysk McNab"


M67

Recommended Posts

Jakta mi her hjemme har gått litt trått i år - terrenget jeg disponerer er skog og kratt, bakker og knatter og knøs, og kombinasjonen av at jeg har vært småsjuk med ryggproblemer og ei skulder som krangler big time har gjort at jeg ikke har jakta så mye som jeg ville. Da en kamerat så spurte om jeg ville være med til Tyskland og jakte dåhjort og svin var jeg lett å be. Jakta der nede er langt mindre fysisk, og det er fantastisk trivelig. Konseptet er at vi kjenner noen tyskere som eier/disponerer terreng der nede, og kameraten min og de "bytter" jakt noen helger i året. De kommer hit og jakter elg og tiur og sånt som de ikke har, og vi kommer dit og jakter dåhjort og svin og sånt - mer om det.

 

I utgangspunktet skulle vi jakte dåhjort og svin langs jordekantene - det er mange store jorder, og det er mange km med skogkant - skogrender mellom jordene,og jorder med mais, raps, og gress, og endel ting som jeg ikke et hva er. Det varierer mellom å være veldig gode "bokser" på postene, små åpne tårn av mer skandinavisk type eller ingenting. Det vi har gjort før, og endte med å gjøre denne gangen, er en kombinasjon av å sitte på poster, og smyge langs jordekanter - en smyger gjerne inn til posten på kvelden og sitter til det blir mørkt, eller en sitter der fra det er mørkt, og smyger ut når en blir lei av å sitte og ingenting skjer.

 

Vi kom ned på torsdag senkveld / natt til fredag (00:20), og hadde avtalt å møte på gårdstunet til bonden som eier mesteparten av terrenget vi jakter i kl 0530. Overnatting/ boing denne gangen var i et feriehus, eneboliglignende sak som de leier ut til turister - uten at jeg skjønner hva turister gjør i dette området untatt å jakte... Tidligere har vi bodd på et lite hotell i nærheten, men dette huset er i jakterrenget.

Gården er veldig tysk, og et flott sted, og den og familien representerer europeisk bondekultur på sitt beste, og er vel noe som er utdøende - men de holder på det, og det er alltid fint å være der.

 

0530, passe regntungt, men uten egentlig regn, og vi får fordelt postene av en lokal viltforvalter som er kamerat av bonden der - og oss. Han har sett litt på hva dyrene og bøndene har foretatt seg de siste dagene, og har klare anbefalinger, der vind og lys er med i beregningen. En merker at den tyske "jegerprøven" er mer omfattende enn den norske når man er der, og viltforvalteren med 3 års utdanning vet hva han driver med. Vi henger på oss utstyret, og rusler eller kjører mot postene våre.

 

Min post denne morran er en typisk "boks", en tre"bygning" på størrelse med en tradisjonell utedo, og av samme utseende. Foran meg har jeg et jorde som er 100-200m bredt, og ca 500m langt - det er litt uregelmessig trekantet, og boksen står litt nede i ene spissen. Mer kupert enn de fleste her. Temmelig bløtt er det også, så good luck med skurtreskeren - og det er vel derfor det er gress på det, og ikke noe annet.

Tyskerene polstrer boksene sine konsekvent, med tepper, og lignende, så en ikke dunker og bråker, og de har lemmer til vinduene man ikke trenger. Men de er gjerne trange, og en sitter også omtrent som en sitter på en do... - så en har lett for å ut og smyge. Jeg vet ikke når jeg kom på post, men det var nå køl mørkt, og eneste sanseintrykk når jeg hadde slått av den røde hodelykta jeg bruker for å komme meg på post, var lyden av en rev eller villsvin eller noe som drev og peip og småskrek inni skogen. etterhvert ble dette avløst av gravelyder, og jeg kunne etterhver se avlange svarte skygger som beveget seg nede i den nærmeste enden, 100-200m unna. Villsvin. Det kan liksom ikke være noe annet, men å skyte på en svart blob fordi det ikke kan være noe annet er ikke min greie, og etterhvert forsvinner disse - og 4 dyr kommer gående langs motsatt jordekant - enten rådyr eller dådyr - fuglane vet - jeg skjøt ikke på de heller.

 

Etterhvert lysner det mer mer, og jeg prøver å skanne fram noe vilt. Rifla ligger klar i vinduskarmen mens jeg skanner skogkantene, og selve jordet, for dyr.

IMG_2646.jpeg.2454b214382d491f10a973750e4a371b.jpeg

 

Rifla er en mellomting mellom utstyrshysteri og "man tager vad man haver", Sako TRG 22, i std konfigurasjon, 308Win, men med litt dilldall for PRS-skyting på, og en SuB 5-20x50 oppå. Kula er Barnes TTSX 150gr, og den har til alt hell samme treffpunkt som Scenar 155gr ut til iallefall 500m. Nå driver jeg ikke med "langholdsjakt" for det sin skyld, men jeg skyter så mye langhold, at jeg nok kan finne på "strekke holdene" om det er det som skal til for å få felling. Ca 2500 skudd med trening bare med denne rifla siden denne tida i fjor, så jeg føler jeg har noenlunde kontroll. At rifla er tung betyr ingenting, vi går maks et par km, og skal ikke gjennom kratt eller over bratte åser eller noe utfordrende terreng. Den ligger stødig som ei benkerifle på kanten i boksen, og det betyr mye mer her.

 

Men der kommer det jaggu et dyr. Ca der jeg mente det kanskje kunne være et dyr for noen minutter siden har lyset nå laget det som definitivt er et dyr. Rå eller då? Bukk eller geit? Den beiter avgårde - vi kan skyte "alt", men jeg vil ikke skyte geit fra kalv, og ser ikke flere dyr. Men etterhvert går det grå jordet over i grønt, og dyret får prikker, og jeg blir enig med meg selv om at det er en bukk. Jeg har nå gransket den på 20x ei stund, håndkikkerten er ubrukelig til å lete etter gevir på 2-300m hold, men 20x hjelper. Jeg er noenlunde sikker på at det er noe horn-greier der, og den ser "bukkete" ut. Og nå inne på 190m, joda, den har nok horn. Sikker nok. siktet er skrudd på 200m for lengst, og jeg zoomer ut i tilfelle vi får noe utras eller tull - "pjooftt"-"smack!" - bukken tipper over som en metallsilhuettbukk, havner på rygg, og spreller i noen sekunder. Bukken som knapt var synlig når den stod rettveien synes nå som er fyrtårn med den hvite buken. Min første dådyrbukk. Klokka er 6.49.

 

"Ble det noe", "hva skjøt du" kommer på SMS nesten før jeg får tatt ladegrep. "Vent litt" svarer jeg. Jeg smyger meg ut av boksen og mot fallet, ikke oppmerksom nok... I en liten innsving i skogen står de 4 dyrene fra morran, 2 hinder og to kalver, dådyr - og de er på "all ahead, flank speed" - ikke inn i skogen bak dem, men forbi meg, mot den andre skogkanten. Ned på kne og sikter, men kombinasjonen mye fart, og dyr i tett flokk, som bytter plass i formasjonen gjør at jeg ikke får noe skudd før holdet blir så langt at det er litt drygt, de slakker av til trav, og jeg kauker, men de stopper ikke, og jeg får ikke noe siktebilde som er godt nok. Jeg har forsåvidt trent litt på beveglige mål, og vet hvordan det må se ut for at man skal treffe - og dette ser ikke sånn ut... De løper en runde ved faret ut av jordet, og er vekk. Faen, men bukken er nå min. Jeg stikker den og åpner buken, tar bilde, og går tilbake til posten der jeg sender melding til bonden og jentungen (12), og venter på flere dyr - svaret kommer fort, fra begge, hhv. "Waidmannsheil", og "dådyr til middag altså :)" . Flere dyr kommer ikke, men viltforvalteren, med ATV kommer putrende, så vi tar ut av dyret - jeg lærer å gjøre det på tysk vis, vi lar avfallet ligge midt på jordet, og kjører tilbake, skyller det inni med vann (!) og henger det på kjøla - og tar en øl. Klokka er nå 9:23, og vi tar en øl til. Tyskland dette ;) 

 

En ser det er bukk, selv uten gevir

IMG_2589.jpeg.7e7aa977f0880764367927017f7a16b7.jpeg

 

Og så er det jo litt gevir - litt.. 

IMG_2592.jpeg.b655c9b3af828b7afae1515c99b76ff3.jpeg

 

Etterhvert kommer de andre inn, og han ene har skutt en rådyrbukk under smyging ut fra posten. Holdet var veldig kort, og den ble skutt i halsen/ nakken. Kjøttet skal tas vare på, og alle er fornøyde. Veldig fornøyde. Han skjøt en spissbukk/dåhjort kelden før (kom med fly før oss andre) og vi har nå tre dyr på 3 mann før vi har vært her i 12 timer.

 

IMG_2600.jpeg.ac502177397f289c5d81e064a62b2a2a.jpeg

 

tbc

 

K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 34
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Etter litt handling og frokost, så kjørte vi rundt og så på de aktuelle jaktområdene, og jaktlysten var så stor at vi prøvde litt smygjakt langs noen traktorveier midt på lyse dagen. Det var ikke veldig effektivt.

 

Men vi skulle jakte om ettermiddagen på et stort gods i nærheten - dette er et område som den lokale JFF-en disponerer, med tilhørende seremonier og tilsvarende, og vi møttes i klubblokalet deres - vi og noen som jeg tipper er litt høyt oppe i den foreningen.
Klubbhuset er den gamle smia til godset, og har tilhørende båthus, brygge og tre 20'-ish motorsjekter. Etter et par øl var vi klare til å dra ut, og her måtte vi ha en av de lokale med oss på post. Viltforvalteren ble med meg, og han er en særs hyggelig og kunnskapsrik kar. Jeg blir introdusert for den tyske jegeropplæringen - den er jo som man kan forvente fra den kanten - grundig...

 

Kort fortalt, så ble vi sittende med utsikt over et gigantisk, bølgende jorde. Det stod rådyr-geit og kje ca 300m fra tårnet vi satt i da vi kom. Tårnet var en sånn typisk boks-affære, men med altan rundt, vi satt på den, og koste oss mens sola gikk ned. Jordet skrånet ned fra tårnet mot veien, ca halvannen km foran, og strakk seg 8-900m til hver side for oss, bak var høy eikeskog.

Etter å ha sett på kjeet ei stund, og vurdert litt over om geita ville stå og kunne skytes etter at kjeet var skutt, så gadd jeg ikke skyte. Kjeet var på størrelse med ei litt stor katt, og masse styr for lite var konklusjonen.
De beitet av gårde, og en liten bukk dukket opp fra en øy med buskas ute på jordet, og beitet seg på tvers for oss. Såvidt jeg kunne se var det en drøy spissbukk, eller en 4-tagger - men det var 475m, og egentlig en hel del vind... Den beitet seg ned i en dal og ble borte. Viltforvalteren oppdaget 3 dyr ute til venstre, jeg studerte dem litt, og bedømte avstanden til 900m, Leicaen sa 875... Et par til dukka opp litt nærmere, og samme øvelse, like nært. Da bruker jeg "rådyr = 70cm langt".

Noen harer kom utpå, under tårnet, og 5-6 rådyr beitet seg bortover på andre siden, 1342m unnna. "BANG!"

Noen skjøt noe, og vi tippet på hvem det var - og en dåbukk kom ut på jordet til venstre for oss. Jeg sikter på den nesten øyeblikkelig, mens jeg får avstanden, 290m. Men den står med ræva til - og jeg studerer geviret, som er lite, men ikke så lite som den forrige - vi er uansett ikke her for å skyte kapitaldyra fra dem... Men bukken beiter ei stund uten å ha snu breisida til, og går inn i skogen igjen.

Det begynner å mørkne, og to dyr kommer utpå ca 300m til høyre for oss. Jeg klarer ikke å finne ut hva de er håndkikkerten, men det er nok då-kolle og kalv. Jeg blir sittende og følge "kalven" i siktet, nå er det snart mørkt, og kalven faller når den snur breisida til - noe den aldri gjør, før det blir for mørkt, og vi pakker sammen. på vei inn i skogen møter vi et villsvin, som tar av innover i skogen når vi slår på lyktene, og to rådyr som løper som f... foran oss.

 

Pølsefest på klubbhuset, øl og åølser basically, og en gjeng lokale jegere som vil hilse på nordmennene. Tyskerene er like grundig med pølser som alt annet, så det er gode saker - og snaps. De har allverdens utstoppa dyr, og utstoppa gjedder, gjeddekjefter, og ei tavle med plaketter med navn og kg på.17kg, 12kg, 19kg, osv...

Gjeddene er svære og mange får vi vite, og flere og flere og større og større i takt med kassen med tomflasker - og de fornemmer nok at vi er i det minste litt skeptiske. OK, vi skal på fisketur. Om vi ikke har sett ordentlige gjedder før, så skal vi det nå...

 

Men først er det en morra med hjortejakt.

 

K

  • Like 13
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Lett slitne etter opp 530, pølser øl og snaps, så sov vi til 6. Det regnet, og jeg var igrunnen klar for å gi faen. Vi hadde planlagt noen smygeturer, men i regn i tysk rød søle - som er som lim - vel...

Etter en kort rådslagning gikk vi til de samme postene vi hadde dagen før, ingen tid til lengre planlegging, og lengre smygeturer inn til postene.

 

For å gjøre en lang og litt kjedelig historie kort, jeg så ingen ting. Eller, 4 ørner, 40 ravner og 80 kråker gjorde seg ferdig med slakteavfallet fra dagen før - og 4 dådyr som såvidt våget seg utpå før ørna jaget dem tilbake i skogen med en lowpass i sakte fart.

 

Det slutta å regne, ørnene gikk over til å fly hang på skogkanten - for liksom å understreke at her skal ingen hjortevilt utpå, og jeg begynte å smyge oppover langs det større jordet ovenfor meg. 

"BANG!" - bang -bang - bang - rene massakren fra ca der 2. mann satt, på andre siden av en vei, jeg ruslet oppover der istedet. Klokka begynte å bli mye for skumringsaktive dyr også.

Han hadde skutt bukk og geit, rådyr, med to skudd hver. Begge hadde fått det der de skal, men ikke falt, og fått et ekstra. Bukken i halsen/ nakken, og geita "noe lenger bak"... Men det er det nå greit med - det er bedre med litt søl enn et dyr som blir borte i skogen. 3. mann hadde ikke sett noe, og vi gikk via vannslangen, til kjøla, og "hjem" og laget det som vel lignet mye på en "full english breakfast", Man har da vært i Skottland.

 

Finfin 4-tagger

IMG_2600.jpeg.5062d0d8ef68fce775391c97bc3d4278.jpeg

 

Kl. 14 skulle vi møte i båthuset, for gjeddefisket, og vi fikk såklart servert øl tvert. Godt var det også. Båten ble fylt med fiskestenger digre sluker, wobblere store som baguetter, en kasse øl og to flasker snaps.

Tyskere overlater ingen ting til tilfeldighetene. Vi skulle starte på grunt vann, 1-1.5m og fiske oss dypere og dypere. Om ikke dette hjalp, så hadde de en spesialplass, der selv idioter fikk fisk...

 

Bitteliten wobbler.. Men fisk fikk vi blanke sluker, på spillkortstørrelse

59136687288__47FB3828-2975-4DD2-9EBB-A50967505AAB.JPG.8a9ef61e1512eaf17dbf5cd4cbfcc859.JPG

 

På grunna fikk vi raskt 3 stk. gjedder, jeg fikk en på sånn 3kg-ish, og de andre to en sånn 4-5kgs hver. Vi smilte og var glade, dette var igrunnen dritgøy, masse action hele tida, og det vi trodde var stor fisk.

Tyskerene mente dette var håpløst, og ut på dypere vann

 

6kg gjedde

IMG_2619.jpeg.8d3b731d506f827647a28c6a4aeba459.jpeg

 

håves inn

IMG_2612.jpeg.c32054a3cccedb93d76c31d1088546d1.jpeg

 

Vi finn ingenting på djupa, og avgårde bar det til spesialplassen... Den lå mellom noen åleruser i en sivkant, og en sivkant på andre siden av bukta. Midt på var det 5-6m dypt, og trikset var å få kaste oppi det hullet, eller av holdt båten over..

 

1. kastet, bang, og en hadde ei synlig saftig gjedde - det ulte i snella, og stanga bøyde seg så en så at denne mente det. Etter noen minutter gav den seg, og opp kom den - anslått til 7kg og som de andre - satt ut. Nå begynte det å bli godkjent, og der satt det en til. Samme mann som fikk den, og han sa umiddelbart, "denne er svær". Snella ulte som starfighter som varmer opp, og mannen var nesten på vei uti - med stangtuppen langt nedi vannet: "denne er veldig svær" - men selv store gjedder blir slitne, og vi fikk sett en jæævlig lang sak som sklei forbi, og under båten igjen - og "whiiiiiiiiiii", så reiste den ut igjen - og så ble snøret slakt... Som alle fisker en mister, denne var svær... En snaps og en øl, og siste kastet -og joda, der hadde jeg noe, jeg tenkte vel litt at, " er det noe der, er det ei til sånn barnegjedde", og så ulte snella mi sånn helt passe greit, og lenge.

Men den kom inn, og ble fotografert (men ikke med mitt kamera, derfor ikkemed her, 7kg ble sagt), og omtalt i begistrede ordelag, før den fikk svømme igjen - de hadde jo spesialredskap både for å ta ut krokene, og for å holde gjedda uten fare for hverken fisk eller fisker.

 

Fornøyd fisker, fisken var ikke helt der

IMG_2617.jpeg.76749c4a92636098106b4c22ce8aba0b.jpeg

 

Snaps, men ingen redningsvester (when in Rome, do as the romans)

59136695810__5B2A4716-3DB6-4EE2-8EA9-ADB5E99A62F9.JPG.683d06a1fbcd667202c158d8a96a2a99.JPG

 

Vi dro inn, og neste gjeng skulle ha båten, og vi brukte vel en time eller så på utveksling av jakt og fiskehistorier, og om forskjellene på norsk og tysk jakt og jaktkultur. Forskjellig, men riktige begge to var vi enige om. 
Og faktum er at vi gikk i surr med hvor mange gjedder vi fikk.. 4 eller 5 sånn 5-7kg og et par mindre, tror jeg - på 2 timer.

 

Så måtte vi dra, vi skulle jo på andejakt.

 

IMG_2601.jpeg.6e2bfd91f45e107f79d22a34a9141f55.jpeg

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 19
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Egentlig hadde vi god tid for andejakta, så vi rakk en matbit, og litt mer prat om hvor gøy det var å fiske gjedde - så ble vi hentet av en gjeng tyskere i pickuper. Dette var det flere som skulle være med på.
Vi posterte langs noen små "vann", pytter i skogen som var sånn 20x50 til 50x100m med siv og skogkanter og alt mulig. 

 

Ideen var å postere, og skyte ender som kom "hjem" for kvelden, til dammen de "bor" i - jeg vet ikke hvor de er om dagen... Men vi kunne støte på ender som lå i sivet og gjemte seg, så vi ladet, og gikk ut langs ene kanten, ingenting. "Klar" kom det fra en av tyskerene, og han skjøt et skudd i vannet midt i dammen - og joda, det flø y opp noen ender fra sivet på andre siden, litt langt, og mye buskas, men jeg fant ei, svingte igjennom, og idet den passerte tretopphøyde, tenkte jeg ca. "faen det er langt", men lot skuddet gå, og stokkanda ble ballistisk - "krasj - dump" hørte vi inne på andre sida. Etter å ha klarert at det ikke kom flere, og alle åpnet haglene, ble Vorsteheren sendt ut, og kom tilbake med ei fin stokkand. Trolig mitt beste hagleskudd ever, med en helt sinnsyk margin - men jeg gadd ikke å fortelle at jeg egentlig ikke kan skyte med hagle...

 

IMG_2629.jpeg.8e1251c9d2f5f3e1671be54c46e62775.jpeg

 

Nå gikk det over i prat, og historier, og masse tysk, som jeg bare delvis forstod i farta. Men etterhvert forstod jeg at endene kommer nøyaktig i det det blir mørkt, ikke før. Og ganske riktig, just når det egentlig begynte å bli for mørkt til å skyte kom det en gjeng ender - disse skulle ikke skytes før de landa, pga at det skulle ligge ender på vannet til neste flokk å se. 6-8 ender landa, og det brakte løs. Ca halvparten tok av igjen - min lå ;)

Noen få minutter, og ny flokk, "blam-blam" alle veier - her slet jeg med å få rent skudd, de fløy alle veier, og tilslutt brant jeg løs på ei som var i avgangsfasen. Det gjorde naboen også, og den stoppa i en "X" laget av to haglladninger i vannflata.

 

Dette gjentok seg noen ganger, og til slutt ble det for mørkt. Vorstheheren ble sendt ut men gav seg etterhvert. Alle var enige om at det var fler, men det var stup mørkt, og han med hunden sa at han skulle dra opp om morran for å finne resten, svømme i sivet var for tungt for bikkja i lengden.

 

IMG_2632.jpeg.256b30b1b4a146ce66b892f7d49744a2.jpeg

 

IMG_2640.jpeg.fef1e7bbb5d2aeb71db4a1bf86d8bfea.jpeg

 

De som dro til den andre dammen hadde hatt ca samme opplegg, og det var en fin opplevelse, vente, vente, vente - masse action alle veier, og mye mer sosialt enn jakt på hjortedyr, der en må være helt stille. Helt forskjellig fra jakt jeg er vant til. Forbausende lite ubytte i forhold til skytinga - jeg hadde 2.5 and med 4 skudd, så greit nok, men noen hadde skutt 10 skudd og sånt. Det er litt spesielt for en riflejeger som er vant til at det er skandale på gang om man bommer...

 

IMG_2635.jpeg.d9d533b8d76d1cf2cdb460f517715f40.jpeg

 

K

  • Like 11
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Siste morran. Vi har bestemt oss for å kjøre i 14-tida for å ha margin til ferja, Hirtshals- Kristiansand.

 

Jeg holdt meg 100% edru etter andejakta - vi var invitert i bursdagen til en av de som skal opp til oss og jakte senere i høst, og den foregikk nogenlunde fuktig mener jeg. Tyskerene er vant til å drikke, og tåler langt mer enn oss - men jeg kjørte, og drakk cola... Og åt pølser, og kake. De er veldig interesserte i Norge, og jeg drev iallefall kontinuerlig norgesreklame.

 

Da jeg våkna var jeg til en forandring i knallform, og jeg spratt opp, idag blir det vilt, det var jeg helt sikker på. De andre to var litt mer vasne - og at det høljeregna hjalp ikke - men "scramble", for vi var sent ute. Vi skulle jo egentlig smyge, men faen da... 

Vi diskuterte kjapt jorder, vind og jakttårn, og jeg er jo ikke kjent der, men tok bare et. Fikk beskrevet innsmygingsruta i bilen og ble satt av. Var 3-400m å gå, og nesten 100% mørkt. Jeg måtte ha på den røde hodelykta for å komme meg inn. Stille!

 

4 dyr står rett foran meg, på 80-100m hold, jeg ser dem "greit" i Leicaen (8.5x42 Ultravid) Men det er bare eliminasjonsmetoden som kan brukes til artsbestemmelse, og type dyr er håpløst. Dådyr, uspesifisert... De beiter ut av syne og blir borte i mørket, selv om himmelen nå ikke er helt svart lenger. Regnet siler ned.

 

Ingen ting skjer i det hele tatt, regnet avtar en del og jeg bestemmer meg for smyge avgårde mot der bilen skal stå parkert. Men venter litt,  Det kan jo bli helt lyst først, og slutte å regne. Scanner, ingenting. Men så er der et dyr i scannet. Et dyr, som beiter. Det er gode 350m, og selv om det nå er nesten helt lyst, ting har fått farge og alt, så er det jo langt - jeg sikter - vrir så jeg kjenner Zerostopen, og teller, 1.2.3-10 der er det et "more tactical click" (SuB 5-20x50US) og så et til, 3 tilbake for 17... 20x på siktet og det er jo tydelig at det er en rådyrbukk, og mest sannsynlig en 6-tagger. En helt grei 6-tagger - Good To Go!

 

Og den beiter rett mot meg, så det er bare å vente. måler, stiller ned, måler.. men så snur den j...en! Han går med bestemte skritt mot skogen - 90° på meg, så bredside, men han går. 210m. Bare stopp du... Stopper, nå får du det, nei faen der går han igjen.... måler, 220m stopper "BAng! - klask!" Han fryser til, og jeg ser ikke hvor jeg traff. "Bang" og jeg ser kula fly inn i høyt bogen med et svært plask, i dyvåt pels og "red mist". Borte.

 

Borte... Jeg hater det der. Og jeg ser over siktet, scanner jordet intenst. Kikkert, scanner, borte. Ingen sprelling, ingenting. Greit, det er mikrokupert, og noe av gresset er halvlangt, jeg venter i 20 minutter, mens jeg overvåker jordet for dyr som prøver å snike seg vekk.

Etterhvert tar jeg rifla og rusler bortover. Kommer der jeg mener bukken stod, ingenting - tekstmeldinger, "hva skjøt" du, osv... Det er jo pokker ikke noen bukk her. Jeg går "manngard" - jævla enkelt alene...  Etter en tid finner jeg kuleinnslaget i jordet.

 

 

913274554_59142766354__D7711C7F-26C1-4FA3-8F5F-92FB1A1C020F(1).JPG.94b22654afe6d364bf220bb8ac035d77.JPG

 

Det er et godt utgangspunkt, og jeg går mot tårnet fra nedslaget, ingen ting... Prøver igjen noen ganger, og finner først noen fettslintrer, eller biter av lunge eller hva det er, joda du har fått det. Etterhvert finner jeg også blod.

 

59142759928__88DFF9FC-18E6-4173-BB61-A4267670BEAA.JPG.1d4b20933c3f6657aacd8ec10970e02f.JPG

 

Greit med blod, det er ei 8-10m lang stripe i skuddretningen, med "spray-blod", jeg har nå iallefall truffet et sted med mye blod, og etter dette, og at jeg tross alt så at jeg traff (men det er ikke så voldsomt nøyaktig) så vet jeg nå at bukken er død. Jeg må bare finne den. Og jeg kan jo ikke begripe at den kan ha kommet av jordet, det er jo over 100m til kanten i alle retninger.

Jeg bestemmer meg for å gå og hente avstandsmåler og kit i tårnet. Planen å hente bukken kjapt og vente på flere dyr er uansett i vasken. Med avstandsmåleren kan jeg måle meg til hvor den stod.

 

I det jeg kommer til tårnet snur jeg meg og ser tilbake, og ser ørna fra i går slippe seg ut av skogen, gli utover jordet, og legge seg inn i sving, over ca der jeg skjøt bukken. Den sirkler, med rolige vingeslag, radius <50m, rundt et punkt utpå der.

Ettersøksørn faktisk. Det er ikke dårlig! Jeg hadde jo snakket med falkoner-dama (som jeg har glemt navnet på) i går, og hun nevnte faktisk sånne ting. Tror det er mange som hadde fått storbukk-symptomer der forresten, uten å gå i detalj...

Men ørna markerte nå greit et eller annet, og jeg raske med meg kittet og la utpå - ørna sted noen meter, og økte svingradius - la seg i ventemodus på hanget som vinden laget på skogkanten  - der kommer en til ja...

 

Jeg måler ut og finner der bukken stod, finner hår, men - jo for faen - det er et hull her! 2-3m fra der hårtustene ligger er det et hull. Det har litt lengre gress rund, så en må stå rett ved siden av for å se det, joda

 

59142754961__907B6FAE-8B02-48AB-9723-CD1BFE6C5928.JPG.5038acb1fd42a9793597b045ca3db560.JPG

 

Blodstripa startet ikke før noen meter forbi bukken, så jeg så ikke hullet med en gang, men nå var det bare å få den opp - men fikk nå til det også :)

 

IMG_2647.jpeg.7a337c2ff561b1b82efd790802c614be.jpeg

 

Helt grei "6" tagger. Slakte, si værsågod til ørnene, og rusle tilbake til gården, med 15kg skulderveske med spisse horn. Det er deilig.

 

Vel tilbake så jeg hun ettersøks/ falkoner-dama (hun er lett å se siden hun alltid går i orange jaktklær) og rundt hjørnet en traktor - med en j... digert villsvin hengende under skuffa. Hun hadde funnet det nettopp, det var skutt i går kveld, men han som skjøt kunne ikke finne det i maisen i mørket. Hundene fant det jo tvert, og her hang det da, 115kg slaktevekt, og gutta stod og spekulerte på hvordan få de inn i kjølerommet, som er dimensjonert for rådyr og dåhjort. Sikkert også villsvin, men på "normal" størrelse. Dette er jo som en sørlandselg.

 

Superspeed I

IMG_2649.jpeg.ed595b2c77089fbeb311484d1069b4be.jpeg

 

K

Edited by M67
  • Like 17
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Supre innlegg M67!!

 

Godt å se at du rekker litt jakt mellom all skytinga:-)

 

Et spsm litt på sia; du lader sikkert 308/150TTSX med 550. Hva slags ladning bruker du da? Syns jeg får slappe hastigheter av de ca 47grn Vihtavuori angir som maks. 

Edited by ulf
Link to comment
Share on other sites

Takk! Jeg har faktisk jaktet mer enn jeg har skutt de siste dagene, men uten utbytte. Bukkefaen lurer meg hver gang. Til mitt forsvar så er det et litt vanskelig sted å jakte, på grunn av hvordan terreng og bebyggelse ligger i forhold til vanligste vind osv.

Akkurat nå har jo elgjakta gått over området med finkam, og rådyra er helt i villrede virker det som.
Idag ville jeg og ungene på andejakt, men vær, vinter og dumskap vil det sånn at jeg skal bytte hjul på bilen, og ta opp en båt jeg er dum nok til å være medeier i. Men jeg vet hvor de bor...

Neste helg er det imidlertid måne, så da får vi se om bukken må få en alvorsprat. Det er selvsagt snakk om tidenes største 6-tagger ;)

 

Ladningen er 48.5gr N550 bak 150gr TTSX, og det er i Palmahylser, med små tennhetter. Jeg tipper den tilsvarer 47.5 med vanlige Lapua hylser.

Jeg kan ikke finne at jeg har kronografert den i TRG-løpet, men den gir overtrykk i Bergara-pipa. I Sauer- og TRG22 er den uproblematisk, raske ladegrep og alt det der.

Jeg skyter normalt enten samme ladning eller 46.3gr N540 (sparer litt munningsflamme)  bak 155gr Scenar, da har jeg ca 870m/s i TRGen - og ladningen med TTSX treffer "samme sted" ut til og med 500m-gongene. Jeg treffer ut til 660 (som er det lengste jeg har prøvd), men fant vel ut at det ikke var så relevant og har ikke lagt arbeid i det.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk. 

 

Brukte 550 for første gang i 308 i år, og pga tidsnød måtte jeg bare ta en ladning og håpe på det beste. Med 47,0 grn i Lapuahylser får jeg typ 800 m/s bedømt etter kulefallet, og det er jo mye mindre enn jeg håpet. 57cm pipe. Nå er jakta i gang, så mer testing blir det ikke på denne siden av nyttår. 

 

Så ut som en flott tur til Tyskland!

 

Hvorfor TTSX på små hjortedyr? Det er jo å be om angst og leting. 

Edited by ulf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor TTSX på små hjortedyr? Det er jo å be om angst og leting

En kule til smått og til stort. ØKH med blyangst. Men ingen har gått over 2m til nå, og det var den bukken som falt 2m ned... Det handler jo om skuddplassering ;)

Den største bekymringen med TTSX er igrunnen gjennomskyting og bakgrunn, og jeg har noen 110gr V-max (!) som opprinnelig var tiltenkt kanadagjessene - men de vil virke om jeg skulle bli nødt til å skyte bukken helt nede i bygda. Men de vil jeg helst ikke bruke - til det er jeg for glad i rådyrkjøtt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Denne uka har gjengen vi møtte i Tyskland vært her og jaktet elg hos "oss". Mitt bidrag har vært å guide dem og drive for dem på tradisjonell elgjakt, i tradisjonelt norsk elgterreng. Vi hadde et fantastisk vær og flotte dager på heia. Mange elg og rådyr ble sett, men ingen var rett sort, og ingen ble skutt. Jeg tror nok at det fine været slo litt tilbake, for med frost på fra før blaut lyng, så hørtes det ut omtrent som å gå i potetgull eller noe sånt - det knaste og skrapte og rasla uansett hva en gjorde.

En vri jeg ikke har sett før på elgjakt var at driverene gikk med hagle - det er under antagelsen om at driverene ikke får skuddsjanser på klovviltet uansett, og knapt bør skyte heller, men i terreng med storfugl kan man få skuddsjanser på det. Det fikk vi, og det ble skutt, men ikke effektivt.

Jeg så et godt titalls storfugl, derav 3-4 tiurer, men alle fløy opp på alt for langt hold. Men nå vet jeg hvor de bor...

 

74455018_10215412295240172_1930274799515336704_o.jpg.f5fd9904cdfc75c17d1c08ee4311be26.jpg

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...