Jump to content

Jaktdress


Lazerjack

Recommended Posts

Hei,

 

ser det har vært forskjellige tråder på kjøp av ny jaktdress, men vil gjerne ha en noen synspunkter fra dere.

 

jeg er førstegangsjeger så har ikke noe erfaring med dette. Det blir skogsfugljakt og rypejakt på høyfjellet. Så ideelt sett hatt en dress som dekker begge behov. Kanskje for mye å håpe på? 

 

Har en del Norrøna tøy idag, som er jeg svært fornøyd med. 

 

Vurderer Norrøna Finnskogen(men blir denne for tynn på høyfjellet)? Har vurdert Norrøna Kvinnherad også, men blir denne for heftig for fuglejakt? 

 

Av andre merker vurderer jeg også Bergans Pasvik. 

 

Pris har litt å si for meg, men er også villig til å legge litt i dette for å få en behagelig dress jeg kan ha mange år. 

 

Mange takk for svar til nybegynneren:)

Link to comment
Share on other sites

Konsentrer deg om å finna jaktklede med god passform. 
Når du har funne dei, har du komme eit gått steg nærare handel. Først då kan du vurdera om du treng membran-klede til jakta di. Eit tips er å kjøpa fleire bukser enn jakker sidan buksene får mest juling. 

 

Eg har Norrøna Kvinnherad med 2 bukser og ei jakke som eg bruker å ha med meg på hjortejakt då eg ligg borte ei veke på jakt. Ser for meg at han kan vera topp òg til fugljakt, utan at eg har prøvd! 

 

Til rådyrjakta bruker eg klede frå Jagdhund som eg kjøpte hos Brunst.no. Disse har fungert over all forventning i tørt/kaldt vêr.

 

Hugs god passform ... då har du komme langt. Alt anna avheng av krava dine til tekniske løysingar og pris.

 

😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen på kammeret!

Apropos passform. Sørg for at det er plass til både luft og ekstra isolerende plagg inne i dressen. En dress som  er "akkurat" blir fortere klam når det er varmt og kaldere i kjølig vær. Den må også ha et snitt eller være romslig nok til at det ikke " butter mot" uansett bevegelse. Gå for funksjon fremfor stil, om det må velges. Til det bruket som nevnes holder nok som nevnt turklær greit, men jakt medfører gjerne mer klatring og  brøyting i vegetasjon enn vanlig turbruk så slitestyrke er et viktigere moment.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva slags klær er det du allerede har fra Norrøna? Du skal ikke se bort i fr at du allerede har det du trenger. Når det gjelder rypejakt på fjellet, så er der beskyttelse mot elementene som gjelder. Vanlige turklær vil fungere utmerket. Kanskje til og med bedre enn del fleste dedikerte jaktdresser. Til skogsfugl er det vel kanskje en fordel med noe litt mer lydsvakt, enn rypejakta fordrer. Finnskogen, som du nevner(hvis du tenker på Gore Tex-varianten), er ikke for "tynn" til fjellbruk. Snarere tvert i mot. "Tykk", hva nå det betyr, er ikke noen fordel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk, har i hovedsak en del skallklær fra Norrøna, som du sier fungerer nok dette utmerket til rype på høyfjellet. Men det blir nok mer skogsjakt, og da avhengig av lydsvakt, ventilerende og behagelig tøy. 

 

Takk for mange gode innspill fra alle her👍  

 

Drar å prøver litt tøy i morgen. 

Link to comment
Share on other sites

Etter mange år med jakt, dog etter storvilt så kjøper eg heller litt rimelige klær og byttar litt oftere. Mi erfaring er at klær blr utsatt for røff behandling og går fort ødelagt. Når det gjelder finnskogen dress så er vel det den dyreste og samtidig den dressen som tålte minst av alle eg har hatt... 

Bryr meg ikkje så mykje om merket lengre, passform  luftemuligheter og tykkelse på tøyet betyr meire. Membraner er det i alle varianter no og dei fungerer stort sett likt, du blir klam av din egen svette om det ikkje er luftemuligheter😂

Mitt siste kjøp på jaktdressfronten er faktisk god gammeldags vadmelsdress👍👍

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å prøve noen dresser eller jaktklær fra merket alaska. Noen erfaringer med dette merket? Er jo veldig rimelig og det jeg har sett på nett virker helt ok. Tror man får mye for pengene, men sikkert ikke helt på høyde med de dyre og kjente merkene. Finner kun alaska på nettojakt.no. Noen som vet om andre som selger dette?

Link to comment
Share on other sites

På 25.8.2019 den 15.01, Lazerjack skrev:

Takk, har i hovedsak en del skallklær fra Norrøna, som du sier fungerer nok dette utmerket til rype på høyfjellet. Men det blir nok mer skogsjakt, og da avhengig av lydsvakt, ventilerende og behagelig tøy. 

 

Til skogsfugl jakt er ikke lydsvake klær noe alfa og omega. Det du bruker på fjellet duger i skogen også. Erfaringen er ofte at fugl trykker mer når det er litt lyd i deg. Jeg har brukt samme klær på fjellet som i skogen i alle år. Det er jo som oftest samme turen. Jakter storfugl på tur opp og ned fra rypefjellet. 

 

mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

On ‎9‎/‎2‎/‎2019 at 11:59 AM, Andreasv said:

Til skogsfugl jakt er ikke lydsvake klær noe alfa og omega. Det du bruker på fjellet duger i skogen også. Erfaringen er ofte at fugl trykker mer når det er litt lyd i deg. Jeg har brukt samme klær på fjellet som i skogen i alle år. Det er jo som oftest samme turen. Jakter storfugl på tur opp og ned fra rypefjellet. 

 

mvh

Andreas

Takk for svar :)

 

Tror jeg ender opp med å bruke noe jeg har i skapet ved første runde. Har vært å prøvd flere dresser, men har ikke fått godfølelsen på noen av dem.

 

Får fokusere på skytebanen først :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...