Jump to content

Livet med en tyrkisk hagle!


Mas-36

Recommended Posts

Ja, som noen av dere sikkert har fått med seg så lurte jeg litt på om disse tyrkiske haglene er så dårlige som folket vil ha det til. Siden mange forhandlere i landet selger en eller flere merker fra Tyrkia så måtte jeg nesten teste ut da jeg skulle kjøpe meg ei hagle igjen etter noen år uten.

 

En bekjent som har en lokal våpenbutikk her på Toten hadde 3-4 tyrkiske haglemerker inne. Og siden jeg hadde en .22 som jeg kjøpte av han som ikke oppførte seg slik den skulle ble den returnert og byttet inn i haglekjøp. Valget falt på en O/U fra Kirici. En model K15 "White". "White" har blank lakkert kasse mot "Black" som har svart blånert kasse. Denne fikk jeg billig da den hadde en lakkflas skade på kasse(se bilde av kasse). Men dette er kun estetisk og har ikke noe å si for meg.

 

002.JPG.abcf610377bfbe01f30067533b775cb9.JPG005.JPG.99203a4a30975e974177efe41d363acf.JPG003.JPG.7ce050ec9eabe7812c2f296dd68e8019.JPG004.JPG.af4ee211a0684ee7ce90674d53d42cb1.JPG

 

Eneste litt negative jeg har så langt er at løpsvelger og sikring kunne vært litt fastere. At den er manuell gjør meg ikke noe da jeg har hatt pumpehagler og automater så manuell sikring er innebygget i hjernen ;) 

006.JPG.5f97762b0f8893966b312dff8171ea4b.JPG

 

Haglen er ganske så naturlig kaliber 12 med 3" eller 76mm og løpslengden er fornuftige 28" eller 71cm. Hagla kommer med 5 choker og nøkkel i en boks. Hagla var utstyrt med full og 3/4 i esken så dette ble byttet til 1/4 og 1/2 som jeg syns er fornuftige valg. Skulle jeg ha behov for mer/mindre spredning så kan dette velges mye med ammunisjon også. (beklager dårlig bilde, fikk litt solskinn fra sola som tittet frem mellom skylaget).007.JPG.5602e3a948146f7cc5b6a2ada65186e7.JPG

 

Jeg har da også rukket å skyte litt med haglen. Det er blitt 2 turer på lerduebanen og en testdag med utforskning av ammunisjon til jakta. Konklusjonen er at hagla passer meg ganske godt da jeg ligger på 18 av 25 og 19 av 25 på leirduebanen. Bommene skyldes meg da jeg ikke alltid gjennomfører svingen godt nok eller ikke holder godt nok foran ;) Men det kan øves bort. Totalt er vi 80 skudd gjennom løpene. Jeg har dessverre ingen bilder fra testskytingen. Men etter litt skudd på 15-30 meter så konkluderer jeg med at i skogen i høst skal jeg bruke Eley Alphamax med nr 4 og Venatum Bi i nr 3. Dette er vismuthpatroner fra sist jeg hadde hagle under blyforbudet og som virker utmerket. Alphamax nr 6 og Eley Rype nr 5 (også vismuth) ga også supre skuddbilder og kommer til å brukes på due og annet smått. Har igjen ca 10 stk av de grove patronen så jeg har vel skudd i høst og kanskje neste slik jeg jakter. Så får jeg ta en ny runde med bly å teste da :D Jeg har også litt annet liggende som jeg skal teste senere til rev/rådyr og annet stort. Nr 3-BBB av div merker.

008.JPG.df32d9f89ad9f4248b1404a7b60179de.JPG

 

Jeg hadde også noen Huburtus Spezial med 30 gram Zink størrelse US 3 (3,5mm). Disse ga brukbare skuddbilder opp til 20 meter og jeg hadde bare noen få igjen. Kanskje like greit da jeg på et av skuddene fikk punktering av tennhette. Om dette skyldes patronen eller feil på hagle vet jeg ikke men skal holde et øye med det om det skjer igjen.009.JPG.e583d4bec08d18d0e98f05c23a0abbad.JPG011.JPG.3273263e9e8f97faa930dc6f9594be26.JPG

 

Takk for at dere stakk innom!

 

Edited by Mas-36
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, spindrift skrev:

Grattis med ny hagle! Tipper den vil fungere fint, jeg. 

Takker, fornøyd så langt :D 

 

2 minutter siden, BC.Airn skrev:

Artig med folk som "går mot strømmen" - og tar egne valg 😎

Kult å lese fra deg herinne.

 

Budsjettet holder ikke til Browning og Berreta så da prøver vi noe annet ;) Selv en brukt Browning/Berreta ligger langt over denne i pris. Pluss jeg syns jeg fikk et pent og godt våpen. Skal bli moro å se etter en høst med dårlig vær, og mer bruk hvordan den holder seg :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer:) men jeg ville nok tatt en tlf til selger og forklart at den har punktert en primer. Om noe må justeres, før jakta, vil jeg tro børsemakerne etterhvert blir vanskelige å få tak i om du drøyer bare 1 sekund med den tlf:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Takk takk :D Fulgte ekstra med på hettene fra det løpet på siste banetur og kan ikke si jeg ser noe. Ser ingen kanter, grader eller at de virker dypere enn fra det andre løpet. Skal ta en runde på banen med han i morgen (selger) Ser an hettene på den serien og så ser vi hva han sier om saken da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering 20/08-19:

 

Må si det å ha hagle igjen var moro ;) 

 

Da har jeg vært tre turer på leirduebanen siden sist. Så 75 skudd siden sist gang. Det underste løpet som jeg hadde en punktering med da jeg testet litt jaktammunisjon har ikke gitt flere punkteringer. Så jeg gir dårlig tennhette skylden for den punktering jeg hadde. Vertfall foreløpig. Kiricien var i starten veldig tung å åpne og lukke i starten. Dette har gått seg bra til, det er nok ikke noe "bestgun", men så var prisen av denne også en brøkdel i forhold ;) 

 

Planen videre er en gang til eller to på leirduebanen før den stenger for vinteren. Og teste litt mer ammunisjon. Denne gangen prøve å få til noen bilder og måle litt hastigheter på ammunisjonen da det er endel her jeg ikke har prøvd før. Jeg fikk ikke noe jaktterreng i år. Så det blir litt småturer hos noen slektninger med litt jord og se om jeg får skutt noe mat og skadedyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdatering 26/09-19

 

Jadda, vel det ble en liten tur til "doktoren" på Kiricien. Den siste turen på skytebanen ga meg punktert tennhette igjen(faktisk 3, en med denne ammunisjonen Norma Sport og 2 med Gamebore)  :( Nå er den tilbake i hus og den er klar for jakta :D 

 

29_08_19.JPG.d65e1a9e70c7dfa1c35f00df3c730e19.JPG

 

Nå har jeg skutt totalt 276 skudd. På leirduebanen og testing av jaktammunisjon. Tenker jeg har testet nok for i år så nå blir det bare jakting så får jeg fortsette til neste år med testing ;) Jeg har notert meg treff med hagla og ligger på et snitt på 18 treff. Så den passer meg godt da bom er bruker feil ser jeg. (Treff bak osv) :P Så nå er det bare å håpe på litt vilt med den også. Før vi kjører på med ny sesong på banen til våren.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jaja, da ble "tyrkern" byttet inn og jeg er ferdig med "tyrkerhagler" for denne gang. Jeg ble ikke skremt av å eie ei hagle Made in Turkey så vi får se neste gang hva jeg kjøper :) Halvauto frister over over/under hagle men en fin s/s hadde heller ikke vært dumt.

 

Noen vil sikkert spørre "hvorfor selge om du likte den?" Jo, med kun 6 plasser i garderoben og lysten på noe nytt så måtte noe ut. Jeg skyter mest med rifle så da klarer jeg meg uten hagle til lysten blir for stor igjen eller vi kan eie 8 jaktvåpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Ranger#44 said:

Hvor mange skudd endte du opp på? 

Som sagt jeg skyter lite med hagle. Men endte opp på litt over 550 skudd totalt ser jeg i loggen. Den lange tennåla som laget problemer i starten ble kortet ned og siden virket den perfekt. At den kanskje hadde vært oppbrukt etter 10 tusen skudd og ikke 1 million spiller ingen rolle til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Stor fare for ironi og godlynt ert: 

 

Jah, en god tråd krever jo litt konflikt og krangel, eller ihvertfall at noen skjemmer seg grundig ut eller hiver penger i dass. For eksempel ved å bygge en langholdsrigg i 6,5x57 for elgjakt på Mauserkasse. De trådene dere foreslår blir jo bare tull:

 

TS: "Jeg har kjøpt meg hagle. En O/U på B."

 

Resten av forumet: "Bra. Den blir du nok fornøyd med. Og bruktprisen holder seg bra, i fall du vil ha en annen på B isteden. Du trenger ikke å poste bilder, vi har også sånne." 

 

Hva er vel gøy med det? Ingenting er gøy med det. Det er like gøy som en reality-serie om håndverkere som kommer presis, har alle delene de trenger og som rydder etter seg når jobben er gjort som avtalt. 

 

Jeg vil berømme @Mas-36 for et godt initiativ ved å kjøpe seg tyrkerhagle. Her hadde jeg sett frem til endeløse, hjerteskjærende historier om da stor-tiuren lettet men begge tennstiftene knakk fordi barnearbeiderne hadde filt dem av gamle hermetikkbokser de stjal på søppeldynga, for det var den eneste måten de kunne få tak i mat, eller den gangen han bommet på en skabbrev på tolv meters hold fordi løpet på hagla hadde slått seg og blitt krokete etter to dager med duskregn, og skabbreven levde videre og smittet hver ei elgbikkje i bygda.

 

Så kunne vi rettskafne sitte og nippe til kaffen og småspise krumkaker og nikke og si at "Ja, sånn går det! Du skal ha hagle på B, det vet alle. Før i tiden var Rizzini bare noe møl ifra nedi Brescia, helt til de fikk skikk på kvaliteten, og nå heter de B. Rizzini og koster førti tusen! Og det regnes for et godt kjøp!" 

 

Men så pingla stakkaren ut - hvem kan vel klandre ham for det, og alle Jämthundene som slipper skabb er sikkert takknemlige - men den gode tråden med hån og tenners gnissel er ødelagt av sunn fornuft. Takk for innsatsen, neste gang håper jeg du bestemmer deg for å bygge BR-rifle på en kipplauf i 30 US! 😁

  • Like 3
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, hovdeknuten said:

Noen burde laget en tråd  om hvor fint livet med en 525 er:) neste prosjekt d mas...? 

Den gangen jeg blir rik så blir det nok en slik:

https://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=7270

Eller slik:

https://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=7271

 

Men med inntekten min blir det nok noe til MAX halvparten av prisen på disse. Helst enda mindre også :P En Rem 1100 frister veldig......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Harepusmotivet inklusiv bakgrunn er nok det verste forsøket på en gravering jeg har sett... åpenbart brukt ressurser på tre og gravering ellers. Men ødelegger jo absolutt all tillit til hagla.  Men mistenker at det motivet er påført hjemme i boden etter at eier fikk den i hus. Samsvarer ikke med hagla ellers,  sånn ved første øyekast da:) 

Link to comment
Share on other sites

Hagla ser jo egentlig fin ut med fantastisk treverk.

Tror eneste måten å redde denne på er nye sideplater.

Eventuelt få en skikelig god børsemaker til å frese vekk "viltgraveringene", polere opp flatene, og la de andre graveringene så ut i relieff.

Slik hagla framstår nå er den ikke salgbar.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, boble said:

"Har du kjøpt deg Baikal, gut? Jaja, det startet jeg også med. God hagle, litt grov og tung. Men den smeller hver gang og du får igjen pengene om du selger den for å kjøpe en Beretta når du får hår på taska. Skitt jakt!" 

 

I rest my case. 😁 

Krystallklart innlegg !!

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Torf said:

Denne tyrkiske hagla med denne "kvalitetsgraveringen" står på finn til 50K...:

697_98408727.jpg

Har sett litt på den graveringen, og helt sikker på at dette er gjort av en amatør. Det virker åpenbart at hagla er levert uten viltmotivet. Og at noen i ettertid som ikke har noen utdannelse som gravør har hatt seg et forsøk. Ikke til å tro hvor dårlig ide d viste seg å være:) Tipper den gullmalingen snart regner bort også. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Mas-36 said:

 En Rem 1100 frister veldig......

 

Brukte slike finner du såpass billig at det blir mye penger til overs for trening... dog "warning"; Rem 1100 har såpass gode skyte-egenskaper at du fort blir ansett "expert" på din lokale skytebane 😁

 

...forusatt at du får den å fungere tilnærmet 100% med 24 grams lerdueammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...