Jump to content

Hvilken demper til lettvektsrigg?


Sakoo

Demper til lett hundeførerrifle?  

14 members have voted

  1. 1. Jeg skal montere demper på rifla i 308, og vurderer flere typer. Demperen skal være forholdsvis lett og ikke bygge for mye i lengden samtidig som den demper smell og rekyl godt nok. Demperen skal helst tåle en ¨trøkk.

    • A-Tec Hertz 119
      0
    • A-Tec Hertz 87
    • Hausken Jakt 151
    • Hausken Jakt 184
    • Andre typer? Kom med forslag


Recommended Posts

Jeg skal montere demper på rifla i 308, og vurderer flere typer. Demperen skal være forholdsvis lett og ikke bygge for mye i lengden samtidig som den demper smell og rekyl godt nok. Demperen skal helst tåle en ¨trøkk. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en a-tec optima 45 på 3 rifler. En browning bar i 30-06 og 2 browning x-bolt i henholdsvis 223rem og 375h&h. Jeg bruker demperen uten mellomstykket på jakt, å da veier den rund 230 gram om jeg husker riktig. Det geniale er att på de 2 boltriflene har jeg ingen treffpunkt forandring om jeg skyter med demperen i full lengde. Så kort og lett demper til jakt og bedre demping av lyd og rekyl på banen i en å samme demper😁

Edited by Oddinge
Link to comment
Share on other sites

Et moment er vekt, et annet er demping. Lavest mulig vekt og mest mulig demping er ikke det enkleste å få til.

Ungdommen prioriterer lavest mulig vekt virker det som. Vi mer modne, mange av oss med betydelig tinnitus i pannelappen, prioriterer best mulig demping.

Gjerne ja takk begge deler, men som allerede nevnt, ikke det letteste å få til.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vil anbefale å dra til en sjappe som har ett bra utvalg. 

Ser fort om demperen passer til børsa og bruken.

 

Havnet på Hausken 184 på 308n (byttet ut en eldre tyngre Hausken).

Dette er vinglebørsa mi (Rem Seven) som er med i bratt og skikkelig overgrodd tereng. Den fikk et par skikkelige dasker i berget når jeg fant noen gamle grensegjerder gjemt i gresset. Til min store overaskelse så ble ingenting skadet.

Valgte 184 fremfor 151 da det ikke er mange grammene som skiller.

Og jeg har tinitus å ta hensyn til.

 

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

Har nå brukt optima45 i 2 sesonger og synes den er knall. Hurtigfestet er genialt. Om man skal ha en transportetappe/ eller dra ut dyr så er det bare å vri den av i en håndvending. Så slipper man å ha ei rifle som hekter seg fast i all mulig kvist og kvast. Demper meget godt til å være en lettvektsdemper. Jeg hører ikke forskjell på Optima45 og min gamle Maxim ivertfall.

 

Forskjellen på Optima og H2 er vel at H2 er en større demper (Erstatter Hertz-serien) H2 har også bedre demping både på førsteskudd og i gjennomsnitt. Den veier i tillegg 100 gram mer.

Her blir det en avveining som nevnt lengre opp i tråden: Lettest mulig demper eller max demping. 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt klart en avveining mellom effekt og vekt.
Jeg har sammenlignet H2 med JD184Xtrm i kaliber 6,5x55 og 308w. De presterer ganske likt, men i 6,5x55 synes jeg kanskje Hausken leverer litt mer behagelig lyd.
Så, hvis Optima 45 demper dårligere enn H2 så vil jeg påstå at Hausken sin er bedre. Den veier 310g, bygger mindre på våpenet og mye tyder altså på at den demper bedre.

Men....
Jeg deler dine tanker ang det geniale hurtigfestet. Dette gjør at jeg kan tillate meg litt lengre pipe på børsa selv om jeg skal gå gjennom tett skog. Jeg liker også modulsystemet som gjør at jeg kan tilpasse lengden til forskjellige typer jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@jmosbakk måler du, eller er dette bare synsing? Det er naturligvis ikke feil å gå etter hva men selv føler, men det er alltid vanskelig å kvantifisere hva man opplever i form av hørsel. Det skal en forskjell i ca 3dB før man oppfatter forskjell. Hvordan er den Xtrem ? regner med det blir ganske lite resonnans i den pga nettingen inni?

Link to comment
Share on other sites

Det er i aller høyeste grad bare synsing. Ikke engang kvalifisert.
Min opplevelse er at Xtrm gir best dempeeffekt av alle jeg har prøvd så langt, kanskje foruten en halvmeter lang Hausken, men det skulle bare mangle.
I så måte så ble jeg litt skuffa over H2 i full lengde. Det er tydelig at nettingen i Xtrm gjør noe med lyden da den oppleves mer behagelig enn alt annet jeg har prøvd.
Det sagt så bytter jeg nok ikke ut H2 enda pga hurtigfestet og at jeg får 3 i 1 med modulene.
Hvis Hausken kommer med Xtrm-demper som er modulbasert slik at en får 151, 184 og 224 i en og samme og i tillegg får hurtigfeste så bytter jeg nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...