Jump to content

En "hurtigskytter"


Jegermeistern

Recommended Posts

Man finner det meste på Youtube! En skytter, amerikaner etter dialekten, har lagt ut en

, der han demonstrerer det han mener er "hurtigskyting".

 

Jeg vet ikke hva fyren skjøt på, hvis han skjøt bare innertiere på internasjonal-skiva, er det en prestasjon. Men hvis han var godt fornøyd med å treffe svarten, er det mildt sagt ikke særlig imponerende. Han brukte 33 sekunder fra første til siste skudd, litt fortere enn normalt omgangstempo på DFS-skyting. Han fikk ut 7 skudd på de 25 sekundene en har til rådighet i Stang-skytingen, det ville ikke holdt til beger i klasse 4 og 5, sjøl om han traff med alle skudda!

 

Kan noen forbarme seg over "hurtigskytterne" over there, og legge ut en video av John Olav Ågotnes og de andre deltakerne i Stang-finalene, som skyter 16 skudd på 25 sekunder? Eller aller helst et godt, gammelt opptak av Jan Erik Olbergsveen, som skjøt 16 skudd på datidens skytetid, 20 sekunder, med Krag'en?

Link to comment
Share on other sites

Rekna med det va folk her som såg Stangfinalen i Førde. Råaste eg ha sett (live i alle fall)...

 

Nils Bernt visste at han måtte legge press på John Olav, då J O leda med eit treff på N B etter første holdet.

Nils Bernt skyter som kjent med AG, og satsa... 21 skot på 25 sek.... sjølv om det er med AG er det ein formidabel prestasjon. Vi snakkar 3 magasinskift her. Uheldigvis for Nils Bernt hadde han "berre" 16 treff, han hadde trengt 2 til for å stresse John Olav.

John Olav klarte seg derfor med å safe inn 16.... :D:D:D

 

Fy F**n, seie eg berre...

Link to comment
Share on other sites

"I finalen lå det Sauere, Krag, skytterdresser, millitær bekleding og AG3 om hverandre. Det er en herlig rivalisering mellom Saueren (og Krag) og AG3. De siste årene er det Saueren som har kommet best ut av disse interne duellene".

 

Sakset fra DFS's sider.

 

Jeg trodde at det også surret rundt en med en M67 der, men det er vel de(n) små grå som spiller meg et puss, likeledes det at jeg trodde jeg hadde postet denne kommentaren allerede.....

Link to comment
Share on other sites

Det har vel blitt sånn at ein i praksis, ved hjelp av avstanden på dei to stang-holda, kan "bestemme" om det skal vere AG eller Sauer som vinner.

Trekker ein ut holda litt, favorisera det Sauern med sine betre sikter. Kortar ein ned holda litt, favoriserar det AG'n med si høgare skottakt. Det er faktisk ikkje so mange meterane det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Skytteren har designet våpenet, og videoen er nok kun en demonstrasjon av ergonomi (legg merke til hvor lite han beveger hodet ift. skytteren Sako 30-06 linket til) og funksjonering (6BR er litt spesiell).

 

Det magasinet han hadde var flott, den hadde nok passet utmerket til min BR også..litt tilpassning måtte jeg nok gjort men likevel.

 

Artig.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg trodde at det også surret rundt en med en M67 der, men det er vel de(n) små grå som spiller meg et puss, likeledes det at jeg trodde jeg hadde postet denne kommentaren allerede.....

 

Neida de små grå er i behold. Morten Eken og andre har brukt M67 mange ganger. Og Morten surrer ikke, han har tvert imot vunnet i alle fall 1 gang, kanskje flere, med M67. Nøyaktig hvor mange ganger Morten har vunnet er det kanskje andre som kan si noe om.

 

Og på generelt grunnlag kan vi nok si at hvis man kommer til finalen i Stangskyting på LS så har man surra veldig lite. :lol:

 

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Rekna med det va folk her som såg Stangfinalen i Førde. Råaste eg ha sett (live i alle fall)...

 

Nils Bernt visste at han måtte legge press på John Olav, då J O leda med eit treff på N B etter første holdet.

Nils Bernt skyter som kjent med AG, og satsa... 21 skot på 25 sek.... sjølv om det er med AG er det ein formidabel prestasjon. Vi snakkar 3 magasinskift her. Uheldigvis for Nils Bernt hadde han "berre" 16 treff, han hadde trengt 2 til for å stresse John Olav.

John Olav klarte seg derfor med å safe inn 16.... :D:D:D

 

Fy F**n, seie eg berre...

 

Var der sjøl og skjøt semifinalen i felthurtig med med AG-3.

Veldig artig opplevelse med ett ennormt press på standplass!

Skjøt 14 treff på langmålet i innledende runde i stanghurtig, men klarte å få tellefeil på kortmålet med ekstra ladegrep og det knot det medførte..

Det det handler om i en slik skyteform er slik jeg ser det 3 hovedelementer:

1: Man må være ekstremt bestemt og "på"

2: Dønn stabil liggestilling!

3: Du må være sjef over våpenet, med det mener jeg at grep og rekylopptak må være veldig fast!

 

Gleder meg til Kristiansand til sommeren!

Link to comment
Share on other sites

Neida de små grå er i behold. Morten Eken og andre har brukt M67 mange ganger. Og Morten surrer ikke, han har tvert imot vunnet i alle fall 1 gang, kanskje flere, med M67. Nøyaktig hvor mange ganger Morten har vunnet er det kanskje andre som kan si noe om.

 

Og på generelt grunnlag kan vi nok si at hvis man kommer til finalen i Stangskyting på LS så har man surra veldig lite. :lol:

 

 

Hilsen

Lee303

 

Godt å vite at den ene grå funker fremdeles.

 

"på generelt grunnlag kan vi nok si at hvis man kommer til finalen i Stangskyting på LS så har man surra veldig lite"

 

Det utsagnet er vel rimelig korrekt, ja....

Pleier ikke å benke meg foran TV'n i utide, men på noen av de der skytingene så satt jeg som spikret..... Husker at jeg glemte å lukke kjeften også.... Fikk beskjed fra omgivelsene.... (de virket derimot ikke sååå imponerte, så dere skjønner hva jeg sliter med...?):roll:

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere skiskytter.. så synes jeg det er på sin plass å la nåværende og tidligere helter også få sole seg i denne tråden 8)

I mine øyne var det spesielt 'snåsamannen' Jon Åge Tyldum' satte standarden i skiskyting når det gjalt hurtighet på standplass.

 

Når vi på ikke-olympisk nivå plaffet ned alle blinkene kjapt uten å puste skrøt vi av at vi hadde hatt en 'Tyldum-serie', selv om vi vel innerst inne visste han hadde langt høyere puls og brukte kortere tid enn det vi klarte. Han var rå!

Bjørndalen og Co. i dag er like rask, om ikke raskere.. Imponerende treffe så godt - så kjapt - så ofte.

Link to comment
Share on other sites

innertiere på internasjonal-skiva

Internasjonal-skiva, det er jo 200m skiva, men på 300m.. Bare innertiere på den er, vel, drøyt...

Det var det jeg mente, ja! Og internasjonalskiva er selvfølgelig svart til 5-eren.

 

Det har vel blitt sånn at ein i praksis, ved hjelp av avstanden på dei to stang-holda, kan "bestemme" om det skal vere AG eller Sauer som vinner.

Trekker ein ut holda litt, favorisera det Sauern med sine betre sikter. Kortar ein ned holda litt, favoriserar det AG'n med si høgare skottakt. Det er faktisk ikkje so mange meterane det er snakk om.

"Kortholdet" skal være mellom 125 og 175 meter, og "langholdet" mellom 200 og 250 meter. Avstandene skal oppgis nå, det ble ikke gjort før. Og etter at Jimmy Søland vant Stang-skytingen med AG-3 (1980?), sto figurene konsekvent på (eller over?) maks i mange år.

 

Og det er, som "VestlandsJeger" skriver, stor forskjell å skyte på "småen" på 125 kontra 175 meter, med AG-siktene. Når figuren blir mindre, "forsvinner" den mot kornet (lysbrytingseffekt). Jeg hadde ikke problemer med å skyte 21 skudd, og treffe med de fleste, på 125 meter. På 175 gikk tida med til å se til at den ford..... figuren virkelig befant seg på kornet! Men yngre folk kan kanskje klare dette bedre.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det med hurtigskyting er vel et spørsmål om og ha god kontroll på det våpnet man bruker. Det hjelper lite og bruke AG3 om du ikke kan bruke det. Som et eksempel kan jeg nevne at den gamle storskytteren Finn Amundsen (Oslo østre) ble under en oppvisning fotografert med 3 hylser i lufta (arester meg om jeg tar feil og at det var 2 ). Da kan man snakke om kontroll. Han brukte Krag. :D

Link to comment
Share on other sites

Som et eksempel kan jeg nevne at den gamle storskytteren Finn Amundsen (Oslo østre) ble under en oppvisning fotografert med 3 hylser i lufta (arester meg om jeg tar feil og at det var 2 ). Da kan man snakke om kontroll. Han brukte Krag. :D

 

:D

Kragen har jo ein berre verdens mest herlege utkastermekanisme. Kastar hylsa nesten rett opp og litt til sida, i staden for å skyte den på skrå bakover, slik som Sauer'n etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...