Jump to content

Märklin rifle - fact or fiction?


Fagerstad

Recommended Posts

  • 1 year later...
Er nok ikke bare surr, jeg tror det er en blanding av inkompetanse og slurvete research. Jo Nesbø har

 

Du har nok litt rett her ang slurvinga :)

 

Jo Nesbø har hytta si rett bortenfor vår, på en øy utenfor Enebakk/Spydeberg. I den siste boka hans er en del av handlingen bygget opp rundt denne øya, altså han bruker øya som inspirasjonskilde. Ikke tilgang med bil etc. Men han har noen andre faktafeil som angår området rundt også.

 

Selvfølgelig ikke noe viktige saker, men når man er kjent i området så ser man det lett :) Men igjen, det er da ikke så viktig :)

 

Nesbø er forøvrig en hyggelig fyr som vi møter ofte både på vannet og i kanalen der vi har båtene. Ofte fiser han forbi i kanoen sin eller i en alubåt .

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til at han kanskje ikke har så mye peiling på våpen, kan det ha med copyright, tm osv å gjøre. Helt vanlig i forfatterskap....

 

Skulle tro at Gebrüder Merkel, Märklin og Marlin alle er Trade Marks. Kan derfor ikke se hvorfor en kan misbruke TM-et til en leketøysprodusent når et skytevåpen beskrives i skjønnlitteratur.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg leste sorgenfri husker jeg at jeg irriterte meg over at det aldri ble nevnt at de fant tomhylser etter AG3'en som ble brukt i bankranene. Alt annet i banklokalene ble beskrevet detaljert, men hylsene ble aldri nevnt. Hvis du finner hylser etter et automatvåpen som er blitt brukt til å henrette gisler, så er vel lot-nr et viktig spor. Hvis du ikke finner dem så er vel det også et viktig spor, at raneren har oppsamler over utkasteråpninga.

 

I kakkerlakkene irriterte det meg at Hole er fult bevisst på at han kommer til å kveles av CO2. Fordi han puster igjennom et hult kosteskaft som er for langt til at han får byttet ut lufta mellom åndedragene, der han sitter lenket til bunnen av et svømmebasseng. Når han enkelt kunne løst det med å puste inn gjennom munnen og ut gjennom nasen.

 

Mistenker at Nesbø har det litt for travelt når han skriver til å tenke igjennom og sjekke alle fakta, og tar det etter egen husk og synsing.

 

Men drivende spennende bøker blir det åkke som.

 

Om Märklin har laget rifler aner jeg forøvrig ingenting om...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...