Jump to content

Import av "Rambo"kniv??


Stino79

Recommended Posts

Morn. Er ny her og har et spørmål ang import av en Rambo kniv.

Har planer om og importere en custom Rambo kniv fra det store utland (Ikke noe Kina greier) men jeg er litt bekymret over

hva tollen kan finne på. Jeg vet at disse knivene er lovlig men siden en Rambo kniv generellt har et dårlig rykte og slik jeg tolker

loven så kan tollen ta i bruk den nederste delen av paragrafen for og være dust.

"Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter."

 

Det ingen tvil om at en Rambo kniv oftest fremstår som et voldsprodukt selv den faktisk kan brukes på lik linje med en annen arbeidskniv.

 

Er det noen som har fått problemer med import av en slik eller tilsvarende kniv??

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

Send en Mail til toll med bilde av kniven du vil importere. Da kan de gi deg svar på hvordan de vil vurdere kniven når de åpner forsendelsen. Gir de klarsignal og allikevel stopper kniven i tollen, har du mailen å vise til. Sikkert lurt å forklare at du samler på kniver el.l.

Link to comment
Share on other sites

Dette skal du ikke bekymre deg over. En "Rambo-kniv" er jo en slags multi-tool for overlevelse (neida, vi trenger ikke utdype det noe videre om hvor egnet den er :wink: ) og ikke ett voldsprodukt i større grad enn andre kniver.

 

Når det gjelder den sekkeparagrafen du henviser til, så er det verdt å merke seg at TO vilkår må være innfridd for at en kniv skal være forbudt med hjemmel i denne:

Sitat

andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål OG som fremstår som voldsprodukter

 

Altså, kniven må BÅDE fremstå som ett voldsprodukt OG være uten aktverdig formål.

"Rambo-kniver" har definitivt ett aktverdig formål og er solgt over disk i årevis, så med bakgrunn i hva som er praktisert og hva som faktisk står i forskriften så kan jeg ikke se at du løper noen risiko ved å importere denne.

Ivrige tjenere kan man alltids komme ut for, finnes ingen garanti mot dette dessverre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eg skal ikkje uttale meg om retningslinjene og praktisering av desse hjå tollvesenet, men eg har importert eit halvt dusin slike Ramboknivar og har aldri hatt problem. Men som nemnt over, ein kan ikkje garantere seg mot overivrige tenarar. Uansett burde du ha lovverket på di side.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Nei det burde ikke være et problem men man vet aldri. Jeg har sendt en mail til tollen og spurt men har ikke fått noe svar ennå så vi får se. Får purre litt til jeg får et svar. Hadde det vært snakk om noen hundrelapper så hadde det ikke vært noen krise hvis det ble litt bråk, men det er det ikke så da vil jeg prøve og være så sikker som mulig. Kniven er under produksjon og ikke ferdig før i februar så da har jeg go tid til og mase på tollen etter svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det har ikke vært noe problem hittil men slik ting utvikler seg med bruk av kniv i det offentlige rom kommer det nok til å bli innskjerpinger på området. Sprettertforbudet var i sin tid ment å ramme kraftige "industrspretterter" men nå beslaglegges alt av spretterter og selv de mest uskyldige utgavene har forsvunnet fra Finn så.....

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen grunn, til du ikke skal få deg en Rambo, First Blood, Mission eller tilsvarende overlevelse kniv. De har bruksområde fra filmeffekt samling , til skikkelig camping bruk. 

Aktverdige formål i massevis. 

Hvem har du bestilt av ??

 

B3645533-3AD2-41E5-9162-4182DF31C53F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M40A1 skrev:

Det finnes ingen grunn, til du ikke skal få deg en Rambo, First Blood, Mission eller tilsvarende overlevelse kniv. De har bruksområde fra filmeffekt samling , til skikkelig camping bruk. 

Aktverdige formål i massevis. 

Hvem har du bestilt av ??

 

B3645533-3AD2-41E5-9162-4182DF31C53F.jpeg

Morn. Jeg har bestillt kniven fra Andy Wood i England. Han har sluttet og lage rambo knivene men han gjorde et unntak for meg. Etter endel undersøkelser så fant jeg ut at Andy er en av de beste knivmakerne som lager en så autentisk rambo kniv som mulig. For noen år siden så hadde han også tillatelse fra firmaet til Jimmy Lile som er Rambo 1 og 2 knivens far til og merke sine kniver med Lile på bladet. Andy arbeid skal vist være noe det beste man kan få tak i utom de originale som Jimmy Lile lagde selv. Men de knivene koster en formue så det var ikke noe alternativ. Men ang importen så ser det ut som at det ikke var noe stress. Jeg får kniven enten idag eller imorgen på posten😁

Edited by Stino79
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M40A1 skrev:

Ja Andy lager flotte FB kniver. Eg har to stk fra han. 6 stk fra Jimmy Lile selv.  Men ikke nummererte, de koster ja .

Du har noe å glede deg til , lykke til videre med knivsamling.

Ja noe orginal Jimmy ble det ikke men Andy skal vist være helt værst på og lage disse han også. Tror jeg må dra tidligere hjem fra jobben idag, pakka er klar for henting😁👍

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at posten er frekk nok til ta kr 341,- i gebyr for å fortolle pakker med kniver i. De hevder tollen har krevd at de må gjennomføre ordinær fortolling av pakker med slikt innhold (til tross for at kniver ikke er restriksjons belagt), og at forenklet fortolling er umulig til tross for at papirer etc er i orden. Dette skjer ikke alltid men ofte nok til at jeg har en sak gående med dem nå for praksisen.

 

Har faktisk vært mest heldig med DHL ved kjøp av kniver fra utlandet og da gjerne ekspressleveringer. De dropper ofte momsen også når ting skal gå fort.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 28.1.2019 den 13.52, bback skrev:

Vær obs på at posten er frekk nok til ta kr 341,- i gebyr for å fortolle pakker med kniver i. De hevder tollen har krevd at de må gjennomføre ordinær fortolling av pakker med slikt innhold (til tross for at kniver ikke er restriksjons belagt), og at forenklet fortolling er umulig til tross for at papirer etc er i orden. Dette skjer ikke alltid men ofte nok til at jeg har en sak gående med dem nå for praksisen.

 

 

Du må også huske på alt med verdi over 3000 ikke fortolles som forenklet men regulær fortolling.

 

Forøvrig startet jeg idag ventingen på en FB fra Wood...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 24.1.2019 den 2.52, DoctoRoy skrev:

Det har ikke vært noe problem hittil men slik ting utvikler seg med bruk av kniv i det offentlige rom kommer det nok til å bli innskjerpinger på området. Sprettertforbudet var i sin tid ment å ramme kraftige "industrspretterter" men nå beslaglegges alt av spretterter og selv de mest uskyldige utgavene har forsvunnet fra Finn så.....

Er det forbud mot sprettert? 🤔

Eg ventar ein frå ebay🙈

Link to comment
Share on other sites

Da ligger du dårlig an. 

 

Våpenforskriften:

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Link to comment
Share on other sites

De spesifikke forbudene i §9 kommer jeg aldri til å forstå. Ett forbud er ett utrolig drastisk virkemiddel, men terskelen for å innføre forbud virker å være særdeles lav i Norge. 

 

Hadde man f.eks. droppet de spesifikke forbudene og bare beholdt 

Quote

gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

ville nok i realiteten bare stiletter, slåsshansker og batonger vært mulig å ramme. 

 

Det er rett og slett vanskelig å forestille seg hva slags forarbeid som ligger bak disse forbudene. Barndommen min hadde vært vesentlig kjedeligere uten blåserør, spretterter og kastestjerner. Jeg er fortsatt mekanisk tilbakestående, men om vi ikke hadde brukt store deler av fritiden på å finne ut hvordan vi kunne lage disse instrumentene av rot og rask (og kanskje noe annet) vi fant i pappas garasje, så hadde jeg sikkert hatt enda flere tommeltotter.

 

Og det at forbudet bare er ment å ramme de "kraftige maskinproduserte sprettertene" er jo en vits all den tid man fritt kan omsette profesjonelt tilvirkede buer og jaktpiler som effektivt velter en voksen elg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da går min First Blood kniv fra Andy til herding ganske snart så det er ikke så lenge igjen før den er ferdig. Vurderer å få med en ekstra litt modifisert slire.

Men ellers gikk kredittkortet på en ny smell i dag. Andy hadde igjen en Mission kniv så da... Og om han skulle lage noen flere, ville det bli lenge til pga andre prosjekter og prioriteringer.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 24.1.2019 den 17.51, Stino79 skrev:

20190124_173739.jpg.4b1c3b5278eb484790775362fb7f3654.jpg20190124_173844.jpg.c268259a8a7883378465cb636a3eaf1d.jpg20190124_174011.jpg.e8ea45ce3962b95793eb3e249906acf0.jpg20190124_173952.jpg.090acaaf75d72a9effd8b086ddc3ee5f.jpg20190124_173940.jpg.ca4ff29eefcfb2a62d1c70f349e6a54d.jpg20190124_174106.jpg.df5ec524b8293a42619ff1bc8e0e4fd2.jpg

Nydelig kniv. Hva slags stål og herdingsgrad (HRC) er det? Og hvor leter man for å få tak i en såkalt entry level kvalitet? Altså den kan ikke koste $1000 dollar og oppover, heller nærmere det tallet i NOK. Kan man få kvalitet over kinaræl da? Har noe slikt som kan minne om deres. Er stemplet Stridig og 440 S/S. Det er ett kompass som ikke er brukelig og hullrommet er fylt av en ca ø3 mm skrue,festet til tangen med to sveiseperler. Ett leketøy som skal se bad ass ut he he.

Nå håper jeg og tror at jeg aldri for brukt for en survival kniv, men kunne vært artig og hatt en uansett. 

Edit. Og som vanlig florerer vel markedet av forfalskninger? Kloner er greit så lenge de prises som det. Men hadde vært veldig bittert å betalt store summer for en knock off. 

Edit 2 Fant siden til Andy Wood. Hadde flere lekre kniver som ikke nødvendigvis var Rambo.  Men med nyttige luft og vanntette hulrom til oppbevaring av f.eks. tennstål og opptenningsmidler. Slikt jeg er ute etter,men litt i den dyre enden for min økonomi hvis man skal være fornuftig. 😞

Edited by Jegerlærling
La til en settning og rettet en Leif.
Link to comment
Share on other sites

De er langt over den dyre enden for meg også men jeg lider av FOMO (Fear Of Missing Out) så.....

 

United Cutlery og Master Cutlery (tror jeg det var) er de som leverer lisensierte Rambo kniver men dette er "kniver" fra Kina og nok ikke til annet enn utstilling. Billig kvalitet med dårlig feste av grep til blad slik at de har en tendens til å knekke hvis de blir belastet. Prisen på dem er vel 1000-2000 i Norge.

 

For ett rimeligere alternativ enn Andy, tipset TS meg om Greg Wall som vistnok ett bra alternativ.  https://wallknives.com/shop?olsPage=products

De ligger på ca $500 for en FB 1til 700 for en FB Part 2 Mission. Pluss evt oppgradering av stål

 

Men som nevnt tidligere, hvis man skulle ha lyst på en Andy Wood Rambo kniv, så bør man bestille en nå. Ikke vent. Jeg bestilte den siste Rambo 2 "Mission" kniven, men han hadde igjen i First Blood part 1. Når de var borte ville det bli lenge til, om i det hele tatt, til at han lager noen flere. Han skulle over på andre prosjekter som jeg antar er bl.a. de 200 Rambo 5 knivene han skal lage (100 av hver type)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...