Jump to content

Noen som fortsatt bruker krag på storviltjakt?


Mausertrynet

Recommended Posts

Far lånte min originale M94 med åpne sikter til hjortejakt i fjor, da han fikk problemer med sin egen børse.

Kjapp tur på skytebanen, 5 skudd på reinsdyret, og rett på jakt

Det ble 2 fall, kolle og kalv

Så ja, de er i bruk innimellom enda

Må si at Rafdal sine jakt krager er flotte, den dagen økonomien (og gadreobe på 8 våpen) tillater det, så skal jeg ha ei

Link to comment
Share on other sites

Var først inne på en gammel forskrift fra 97 . Ser i forskrift fra 2016 , at Krager ikke er nevnt. Så med andre ord er det anslagsenergien som er interessant, uansett våpenkonstruksjon, og at Kragen er inne i varmen igjen ? 

Det er i tilfelle dagens høydepunkt !    

Krager til storvilt, og blyhagl i lufta igjen - Hvor vil dette ende ………..

Link to comment
Share on other sites

Med "merkelig" mener jeg at regelverket sjelden opphever tidligere forbud. Det er klart at utvalget av kuler og krutt er som natt og dag siden forbudet ble innført.  Har rett og slett ikke fått med meg denne endringen, desto hyggeligere å oppdage det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, DoctoRoy skrev:

Vi nærmer oss kjapt nesten 60K med dagens priser (konsumprisindeks) så det blir kanskje en veldig eksklusiv gjeng som bruker det på en Krag:winke1:

 

Jeg var innom Krag-oppbygging i en tidligere tråd, der jeg viste til en artikkel i "Jakt":  

https://www.kammeret.no/topic/82835-krag-kasse/?do=findComment&comment=1235764

 

Artikkelen handlet om oppbygging i 9,3x57, med halvspisse kuler er energikravet ikke noe problem.

 

Mye av kostnadene på prislista til Rafdal (og våpenet i artikkelen) var skjeftet, hvis man kunne bestille halvferdige skjefter fra f.eks. Richards Microfit (krever vel 5 skjefter for å sette opp maskinene for norsk Krag-J), og overflatebehandlet sjøl, kunne man slippe rimeligere unna. Det fins også en sidemontasje for Krag, som ikke koster all verden, den er nevnt i flere tråder her inne.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...