Jump to content

Kina eller Tyrkia - Pest eller Kolera?


40årskrisa

Recommended Posts

Jeg har troen på Tyrkia som produsent, de kopierer jo bare Berettas 686, noe som er ganske enkelt og kun utføres av maskiner likevel. Det er en hel del som kjøper disse Tyrkia kopiene til rundt 10000 ny. Om det viser seg at disse varer en 10-15 år på norsk jakt, så har de skapt seg et rykte på samme vis som Beretta gjorde på 70 og 80 tallet med sin billige hagler. Beretta må du idag ut med ganske mye penger for å få bra kvalitet. Tiden hvor et våpen ble laget for å vare i flere generasjoner er på vei ut som med alt annet.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Tja, SXPen jeg hadde var da lagd på maskiner den også, og til og med fikk den en Winchester-logo, uten at verktøy, materialer og herdeteknikk, kvalitetskontroll, eller montering var av noen super kvalitet sånn uten videre..

Jeg ser svært lite vits i å kjøpe Akkar, Gülen, Yldiz, ATA, Silah, Atatürk Express, wtf, når en kan kjøpe en EKTE Beretta, Browning, Miroku, Franchi, eller til og med Valmet om du vil, til ca det samme. Og da vet du at du får tak i reservedeler, du vet at børsemakere her våger å åpne dem, du vet at stålet ikke er sprø eller myk drit, du vet at du ikke sender penger til Erdoganistan, og du vet at du slipper å bytte tennstempler, hane, pusse skinner, polere kammer, fordi "den var jo så billig at det er greit"..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Tyrkia er mest med skipsutstyr; kopiert er det til minste detalje. Dimensjoner og passninger som nytt er bra. Materialkvalitet, herding osv er helt åpenbart tilpasset lengden på garantiperioden.

 

Men, om vi slutter å tro at vi for prisen av en dårlig sydentur for et våpen som tippoldebarnet kan arve osv, de lager helt ok hagler som vil gjøre jobben for de fleste. Og når de er utslitt, lever de til skrot.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Jeg har troen på Tyrkia som produsent, de kopierer jo bare Berettas 686, noe som er ganske enkelt og kun utføres av maskiner likevel.

 

I tillegg er det vel såpass enkelt at den fabrikken i Tyrkia som kopierer Beretta-hagler, er eid av Beretta. Så det er ikke helt umulig at maskinene som i dag pøser ut Ata Arms, tidligere sto på andre sia Balkan. Nå er jeg forsåvidt ikke overbevist om at kvaliteten i materialer og finish er like god som forgjengeren, men konstruksjonen er i allefall den samme. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Finn.no renner over av brukte kvalitets-våpen, som selges til svært lave priser. Ofte av arvinger eller folk som trenger plass i «garderoben». Disse «må» selges, og det er gode sjanser for å prute prisene ytterligere ned. Det er en «No Brainer»👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at det er et marked for billige Beretta kopier fra Tyrkia. Særlig når en knapt ser forskjell på tilpasning og opplevd kvalitet. En 686 kan lages like bra hvor som helst i verden. Og om det gjøres i et lavkostland så blir det billigere enn om det gjøres i Italia. Ergo styres ofte førstegangsjegeren til en ny OU med forhandlers garanti. Det føles trygt og greit vil jeg tro for mange. Det blir aldri en B25, Purdey eller HH uansett. Og de fleste jegere har heller aldri skutt med en. Så forskjellen på dem og en Tyrkia kopi av en 686 blir fort bare noe kruseduller på låskassa:) og alt for pent til jakt:)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Sikkerhetsmessig er det nå ingenting iveien med å kjøpe tyrkisk, de er som de fleste andre i land i Europa med i CIP. Det er tidligere kommentert av noen at det ikke nødvendigvis har noe med kvalitet å gjøre, men.. ikke vanskelig å lage et sikkert våpen, det var jo forsåvidt bare å gasse på med rikelig godstykkelse, og ditto dårlige skyteegenskaper. Når de blir med i slike standarder som CIP,  så kan de nok klare å lage løp med LITT mer finesse etterhvert. Og ikke se bortifra at de beste tyrkiske produsentene er her for å bli. Men de blir nok for all fremtid definert som bruksjern, og i den rimelige enden av våpen. dog penere og bedre enn Baikal, men der er de jo allrede...

Edited by hovdeknuten
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Direkte søtt at en kan tro CIP har noe som helst med kvalitet å gjøre...

 

3 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Finn.no renner over av brukte kvalitets-våpen, som selges til svært lave priser. Ofte av arvinger eller folk som trenger plass i «garderoben». Disse «må» selges, og det er gode sjanser for å prute prisene ytterligere ned. Det er en «No Brainer»👍

 

Om nybegynnerene kunne komme over at de "må" ha 76mm kammer er finn.no så stappfull av kupp at jeg nesten er glad for den begrensningen garderoben er..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Og Tyrkia er IKKE medlemmer av CIP, og som Chiefen påpeker: CIP betyr kun trykkskyting av pipe/våpen bygd etter korrekte dimensjoner (dvs. kammer skal passe overens med CIP-standardisert ammunisjon), det har egentlig null å si om kvaliteten. Som CIP selv skriver så er ikke en gang funksjonstest av veksling/lading nødvendig, kun at våpenet tåler xx% overtrykk..

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Er jo forsåvidt enig i at tyrkia ikke er med i CIP:) men alle lavkostland som trer inn i standardiserings prosedyrer som CIP, ISO osv, og som benyttes av ledende produksjonsland vil øke kvaliteten. CiP eller SAAMI, er et kvalitetsstempel, om dere vil eller ikke:) Tyrkia var på vei inn i CIP,  sammen med Russland, hvorfor det ikke har skjedd må jeg komme tilbake til...

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting med kvalitet å gjøre, alt det sier er at våpenet er trygt å bruke med vanlig ammunisjon (i alle fall en stund). Du kan trykkskyte et gammelt stålrør som er tjukt som bare f. og tåler ei kal 12-patron, til CIP-krav og vel så det, uten at det automatisk er noe kvalitet.

 

At tyrkiske våpenprodusenter merker sine våpen med "tåler CIP-oppgitt trykk" betyr ikke noe i seg selv, jeg kan trykke et bilde av Sigrid Undset på et stykke dasspapir uten å øke dasspapirets verdi til kr 500. Våpnene er ikke trykkskutt hos et offisielt CIP-kontor, så hva er da nytteverdien i  "denne tåler CIP-kravene i følge oss som ikke en gang er lovpålagte å følge CIP"?

 

Sitat

Prior to firing cartridges in the firearm to be proofed, it is checked for its essential mechanical dimensions such all measures and tolerances in the chamber are verified. A visual inspection of the barrel is also performed. If the firearm passes these first steps, the standard proof takes place. The proof consist of firing two overloaded cartridges producing 25% more chamber pressure than the C.I.P maximum pressure limit for the same cartridge in its commercial version. For pistol, revolver and rimfire cartridges the standard proof is performed with overloaded cartridges that produce 30% more chamber pressure than the C.I.P maximum pressure limit for the same cartridge in its commercial version. Voluntarily testing beyond the C.I.P. maximum pressure limit is also possible for consumers who intend to use their firearms under extreme conditions (hot climates, long series of shots, etc.). A proof mark is stamped in every successfully tested firearm. The C.I.P. does not test any further aspects regarding the correct functioning of the tested firearm. For example aspects like projectile velocity, accuracy or the correct cycling of cartridges etc. are not part of the proofing process.

 

Alskens drittprodukter er CE-merkede uten at de er av god kvalitet av den grunn..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, du får tro hva du vil..

 

Rart at tredve-førti år gamle hagler ble trykkskutt for den leirdue- og jaktammunisjon som var standard på den tiden, heller enn alskens moderne super-duper-turbo-ekspress-åttånitti-oktan-lang-ekstra-vom-Hofe-magnum som alle MÅÅÅÅÅ ha i dag?

Litt som at et kikkertsikte uten lys er bare å kaste, alle nybegynnere får streng beskjed om at de MÅ ha kikkert med lys, hvis ikke er det ikke verdt pengene..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Selvsagt er CIP et kvalitetsstempel, når en ser ei forsåvidt flott hagle som  i tråden om russisk børsemagi, hvor mt 109 en testes med noe ræl av 340 -360 ms ammo:) og en får oppgitt en trykkgodkjenning som utelukker de fleste moderne og helt normale jaktskudd:)  

 

Seriøst, dette har du ikke forstått mye av. Slutt å dumme deg ut..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forklart (eller prøvd å forklare) deg hvorfor CIP ikke har noe med kvalitet å gjøre. Det eneste CIP-merking (fra et CIP-kontor i et CIP-land, noe tyrkiske våpen ikke får!!!) sier er "dette våpenet tåler 25/30% overtrykk". Det sier ingenting om hvordan våpenet ellers er konstruert..

 

Hvis du absolutt vil sende pengene dine ned til Erdogan og få et halvfabrikatavåpen, så for all del.. men kom nå ikke her og prøv å overbevise deg selv om at det er noe kvalitet på linje med Beretta eller Browning, for det er det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si som andre har sagt tidligere. Når Finn.no flommer over av hagler av god kvalitet til fornuftig pris, så er det da ingen vits å handle dritthagler fra Kebab-land!! Nei, skjerp dokker!  Mulig jeg er en sur gammel gubbe, men jeg blir surken når jeg ser tilsynelatende oppegående folk går hen og kjøper en ny tyrker til samme pris som en pent brukt Miroku eller Beretta.

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sikkerhetsmessig er det nå ingenting iveien med å kjøpe tyrkisk, de er som de fleste andre i land i Europa med i CIP. Det er tidligere kommentert av noen at det ikke nødvendigvis har noe med kvalitet å gjøre, men.. ikke vanskelig å lage et sikkert våpen, det var jo forsåvidt bare å gasse på med rikelig godstykkelse, og ditto dårlige skyteegenskaper

 

jadda,

 

Jeg la inn en sitatboks rundt teksten du siterte, slik at det fremkommer at det ikke er din mening. - Ei tohi varjata, moderator

Edited by Ei tohi varjata
La til sitatboks - Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Du kan gå på Biltema og kjøpe et kulelager, feks 6203-2RS. De kan måle til du bir blå, dimensjonene på dette lageret er dønn likt samme lager fra feks SKF. Fabrikken som lager lageret for Biltema kan garantert diske opp med flotte sertifiseringer iht iso ditt og datt.

Om vi nå anvender CIP-logikken er Biltemalageret til 39,90 knallbra...

 

Er tyrkiske hagler bra? Umulig å svare på fordi "bra" ikke er definert. 

Link to comment
Share on other sites

I like måte. Min onkel solgte hammere som unge. Han plukket bort made in Japan ettersom ingen ville ha japsekvalitet. 

En tyrkisk 686 kopi kan uten tvil lages rimeligere i Tyrkia og av samme eller bedre kvalitet. Italienerne holder på å gå konk. Ta en titt på nyere Berettaer av lav grad. Ikke kvalitet. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Hehe, en skikkelig krangletråd! Tomler ned og greier! Slikt lyser opp i hverdagen!

 

Tyrkiske våpen har jeg ikke særlig kjennskap til. Jeg har tafset på noen slike, hos en av konglerikets "større forhandlere". Min mening om dem er vel uinteressant for de fleste, men hvis noen absolutt vil vite noe - så var det vel en av de få situasjonene hvor jeg ikke har forbannet "garderoben"!

 

Som flere har nevnt: Tenker man pris, er det mye bra på bruktmarkedet, som ligger rundt "billig-våpen" fra Tyrkia. Og hvis man følger med dødsbo-annonser på Finn, kan man nærmest få russiske Baikal'er fra Bresjnev-tida kastet etter seg. Våpen med et utseende og en sjarm som en hevngjerrig pitbull, ja, men skikkelig kvalitet, og de tåler nesten alt, hvis du ikke bruker dem som spett eller slegge. Jeg tror forresten de tåler det også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...