Jump to content

Trening med 22LR og bakgrunn


minim

Recommended Posts

Jeg har akkurat handlet meg en Ruger 10/22 Target og siden det er lenge siden jeg har skutt så ønsker jeg å få trent en del med denne. Til enklere det er til flere sjangser får jeg jo til å plukke den frem og til mer mengdetrening får jeg. Det optimale tenker jeg må derfor være om det er mulig å finne en trygg plass å skyte hjemme. Er det noen som har gode eksempler på "skytebaner" på egen grunn og kan legge ut bilder og forklaring så jeg får litt inspirasjon? Ønsker å ha det 100% trygt og belær meg gjerne i hvordan jeg får til det :) Alternativet er selvfølgelig skytebane, men da regner jeg med at det blir betydelig mindre skyting. Jeg eier et småbruk og ser for meg å trene på 50-100meters hold. 

 

Jeg leste en tråd her hvor det var en som illustrerte viktigheten av å tenke på det med rikosjett på 22LR og spesielt der det ble plinket en del. Det var et godt poeng med at når man går på jakt og løser noen få skudd i året så er sjangsene for rikosjett en del mindre enn der man ligger og plinker 5000-10000 skudd/årlig. Jeg har et sted jeg føler er ganske egnet nede i en dal hvor man får umiddelbar bakgrunn i form av dyrket mark, men om kulene kan rikosjere flere hundre meter direkte bakover (mot skytter igjen) så har jeg ikke lenger full kontroll så da blir dette stedet "ubrukelig" da det er for nær både egen og nabo sin eiendom. Det er mulig jeg har misforstått dette litt også siden det høres litt galt ut at den kan rikosjere med skadelig effekt med 180 graders retningsendring på så lang avstand for da er jo i praksis ikke skytter sikker heller om en skyter på 50-100meters hold. 

Link to comment
Share on other sites

50 meter er tilstrekkelig med det våpenet. Min private skytebane har en kolle/haug i skogen som bakgrunn. Vanlig skogsbunn. Der har jeg kjøpt en stålplate som er montert i 30-40 graders vinkel mot skiven. Kulene treffer plata og vinkles ned i skogbunnen. Etter tusenvis av treff (også med 9mm, men mest med .22) er det ingen slitasje i stålet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er noe en bør tenke på dersom man har en fast plass med mer eller mindre samme treffpunkt: 

Stålfang: 

Har det oppstått dype krater i kulefanget, eks. på skytebane hvor det er skutt med overdimensjonerte patroner/energi, her kan du få en 180 graders rikosjett. Jeg kjenner en som fikk et blyfragment over øyet og inn til beinet. Fragmentet ble operert bort av lege. Det var mot stålplate, skytebane. Jeg har selv fått sprut fra kulefang hvor skjøten på platene fungerte som fragmentretur. Platene hadde avvikende plassering hvor det ble store kanter. 

Mot fjell:

Fjell og steiner oppfattes som sikkert. Jeg har en fjellknatt som har utviklet et dypt krater/trakt, den er så farlig i dag at jeg unngår dette punktet, den har returnert objekter i 180 grader ut til 60 meter., fra 22LR til 45/70 Govt. For ikke å glemme .308Win. Steiner/runde er skumle, de fungerer som vanter på et biljardbord.  Skogbunn og sand/jord , myrtorv er fine greier, det stopper. 

 

I sommer var jeg livredd for skogbrann, derfor ble det lite egentrening på privat grunn, også med 22LR.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Totalt OT men jeg tror jeg vet hvem skytternorges minst sympatiske menneske er....

 

Så on topic;  en eller flere kasserte rundballer blir fine kulefang.

 

Om jeg har tråkket på noen tær med min første post så send meg gjerne en PM på det så jeg kan få omformulert. Det var ikke intensjonen med spørsmålet mitt som primært gikk på det å kunne trene sikkert. 

 

Har ikke noen kasserte rundballer å sette der, men det var er godt tips.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er mulig jeg har misforstått dette litt også siden det høres litt galt ut at den kan rikosjere med skadelig effekt med 180 graders retningsendring på så lang avstand for da er jo i praksis ikke skytter sikker heller om en skyter på 50-100meters hold. 

Det beste er igrunnen sand. Men kuler kommer ikke tilbake mot skytter om en ikke skyter rett på harde flater, da kan de komme tilbake, men med betydelig redusert energi - på det nivået at skytter bør ha vernebriller om han er er nær. I skytebaneforskriften regnes rikosjettvinkel som 22 grader til hver side for skyteretning. Skyter du mot bakken, og ikke i veldig flat vinkel så er ikke rikosjetter noe problem. Og er det så hører du det med en gang..

Det største problemet for slike skytebaner er som regel at folk klager på støy. Med demper bør det være mulig å unngå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Så on topic;  en eller flere kasserte rundballer blir fine kulefang.

Disse brukes flittig her til lands, ikke minst i England hvor det skytes stevner i flatt terreng. Jeg har sett dette i Norge hvor juniorer skyter felt med 22LR.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bardp skrev:

En viktig fordel med sand eller rundballer som kulefanger er at det støyer mye mindre en metallplater når kula treffer. På en vanlig innendørs skytebane med stålfangere støyer faktisk disse mer en selve 22børsene.

Men her var det vel snakk om utendørs langt ute på bygda.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bardp said:

Joda men at ting ikke støyer er da ingen ulempe.

 

Dette er litt viktig her da det ligger en ridebane ikke langt unna. Har demper på riflen så den er så og si lydløs så treffpunkt er det som vil støye. 

Edited by minim
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, minim skrev:

 

Om jeg har tråkket på noen tær med min første post så send meg gjerne en PM på det så jeg kan få omformulert. Det var ikke intensjonen med spørsmålet mitt som primært gikk på det å kunne trene sikkert. 

 

Har ikke noen kasserte rundballer å sette der, men det var er godt tips.

 

Det var ikke deg jeg tenkte på nei☺

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...