Jump to content

Leupold vx III og treffpungt forandringer


caveman

Recommended Posts

Bare kikkertsikter med retikkelet i første billedplan (medforstørrende)er garantert uten treffpunktforandring ved forandring av forstørrelse.

 

Kikkertsikter med retikkel i 2. billedplan, som Leupold VXIII, kan ha treffpunktforandring ved zooming. Dette avhenger av hvor presist den er laget.

Link to comment
Share on other sites

Bare kikkertsikter med retikkelet i første billedplan (medforstørrende)er garantert uten treffpunktforandring ved forandring av forstørrelse.

 

Kikkertsikter med retikkel i 2. billedplan, som Leupold VXIII, kan ha treffpunktforandring ved zooming. Dette avhenger av hvor presist den er laget.

 

Har en test som viser det motsatte, med forstørrende retikkel gir oftest treffpunkt forandring under soming

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er noe alvorlig feil med et kikkertsiktem, vil det være umulig å få treffpunktforandring ved zooming, hvis retikkelet sitter i første billedplan. Dvs at hvis objektivet, (alle linsene forran retikkelet), sitter helt fast. I dette tilfellet vil bildet av målet havne i samme plan som retikkelet, og vil være på samme plass relativ til dette, uansett hvor stor forstørring man har gjennom rettesystemet og okularet.

 

Når retikkelet ikke er medforstørrende er fordi det sitter bak de linsene som flyttes for å endre forstørringen. Hvis disse ikke forflyttes helt linjært langs aksen, men kanskje bitte litt sideveis eller vrir seg, slik at optisk akse til hver enkelt linse ikke faller sammen med optisk akse for systemet, vil treffpunktet forandre seg ved zooming.

 

Poenget er at hvis ingenting forran retikkelet eller retikkelet flytter seg, blir det ingen endring. Zooming må komme av at linser nettopp flytter seg, så er retikkelet bak disse, er det bare hvor presist de er montert og om de flytter seg perfekt, som kan gjøre at man ikke får treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

Har en VXIII 4.5 - 14 x 40 tacktikal eller noe sånt.

Har ikke merka treffpungtforandring ved zooming, men det er uhyre sjelden (så å si aldri) at den står på max.

Jeg skyter den inn på minste forstørring og zoomer sjelden mer enn til 6-7 x forstørring.

Men personlig synes jeg optikken er alt for dårlig på leupold i forhold til zeiss, så den står på gammelbørsa som reserve.

Det jeg bruker zoomen mest til er å sjekke pappen for hull.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tre stykker av forrige modell VariX III ( 1,5-7x32, 2,5-8x36 og 3,5-10x50).

Ingen av disse ga målbar treffpunktforandring ved justering av forstørrelse ved skyting på 100m.

 

2,5-8x36 er fortsatt i bruk på en Ruger Hawkeye 375 Ruger, og fungerer perfekt ( må sikkert være 15 år gammel?)

Link to comment
Share on other sites

Har to leupold i dag, har hatt tre forskjellige alle VXIII.

Aldri hatt problemer med noen av de.

Og det som ble skrevet lengre opp i tråden her om optikken...vel jeg har ligget på bane og sett gjennom både Zeiss og Swarovski og i vanlig dagslys merker ikke jeg noen forsjell i forhold til leupold...men mulig det er noe feil med mine øyne da :P

Har ikke prøvd forskjellene i skumring/mørke mulig forskjellen mellom disse merkene er mer fremtredende der.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel slik (hvis jeg kjenner Caveman rett) at trådstarter har et litt høyere krav til presisjon, enn den gjengse riflejeger. Tipper han skal bruke riggen sin til feks druge hold, og metallplater??

 

Nå er det nå sånn, at jeg har hatt et par Leupold sikter opp gjennom tiden, og i snitt så er de veldig bra. MEN jeg har hatt 2 stk, husker ikke VX grad, men den ene var en 3-9 og den andre var 1,5-5. Begge disse rørte rundt i inner treffsonen på 100 meterskiva. Alt ettersom hva forstørrelsesgraden stod på. Nå er det nå sånn at på den vanlige jaktrifle vil man ikke merke dette, og derfor skryte villt av kikkerten sin, kanskje selv om den forandrer seg litt likevell.

På en spesialrigg vil man merke dette ganske fort, og en forandring på kanskje 10-20mm gjør bra med utslag på feks 1000 meter. Hvis jeg ikke husker feil, så var den største "røringen" fra bunn til midt på skalaen, fra midt og opp til max endret dette seg svært lite.

 

På langholdsrifla mi, har jeg nå en VXIII 6,5-20X50 LR/Varmint hunter. Denne klarer jeg ikke å merke dette på, den er dønn stabil fra bunn til topp. Men så angir også Leu at dette er et "Target" sikte. Klikkene er også svært nøyaktige.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel slik (hvis jeg kjenner Caveman rett) at trådstarter har et litt høyere krav til presisjon, enn den gjengse riflejeger. Tipper han skal bruke riggen sin til feks druge hold, og metallplater??

 

Nå er det nå sånn at på den vanlige jaktrifle vil man ikke merke dette, og derfor skryte villt av kikkerten sin, kanskje selv om den forandrer seg litt likevell.

 

Ooops, oppfattet ikke i farten at det dreide seg om den type skyting.

I den sammenheng blir vel min kommentar intetsigende.

 

Når det gjelder å "skryte villt" ; for egen del vil jeg bemerke at jeg ikke skrøt men kun refererte til egne erfaringer med treffpunktforandringer på den forrige modellen, nemlig VariXIII.

Link to comment
Share on other sites

Det "amatør" skriver over her er jo sef. helt korrekt, og det er vel slik at det rent teoretisk ikke er mulig å lage en kikkert med ikke-medforstørrende retikkel som ikke har treffpunktforandring ved endring av forstørrelse.

 

Dette testes jo regelmessig i div. kikkertsiktetester. Jeg sitter på en gammel test fra svenske "Jakt og vapen" eller noe i den duren, skal finne den frem og poste resultatene, de er litt interessante. Her ble det testet to kikkerter med medforstørrende retikkel og tre eller fire uten. 0 treffpunktendring for de som hadde medforstørrende retikkel selvfølgelig (det er, som påpekt over, ikke mulig å få endring med dette systemet) og litt endring for alle med ikke-medforstørende retikkel, men svært beskjedne endringer.

 

Leupold var med i testen med en vx III 2,5-8x36. Den hadde største treffpunktendring på tre-fire millimeter/hundre meter. MAO ikke mulig å registrere noen endring for "vanlige dødelige" ved å skyte på papp. I testen ble det brukt kun måleinstrumenter.

 

Zeiss garanterte maks. treffpunktendring på 7 millimeter/hundre meter når de kom med sitt første sikte med ikke-medforstørrende retikkel (3-9x36) for mange år siden. Det sier vel litt om hva en kan forvente med dette systemet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har en test som viser det motsatte, med forstørrende retikkel gir oftest treffpunkt forandring under soming

 

Det må du dokumentere for at jeg skal tro på.

 

 

Det kan jeg dokumentere, men kan du dokumentere din påstand? 8)

 

Ser ut som Tron hjelper meg med min dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Leter etter en scanner så jeg får scannet inn testen

 

Mangler 3 kikkerter, har en VXL 6.5-20x56 extreme varmiter den forandrer ikke treffpunkt heller ikke zeissn 6-24x56. Men som sakt så trenger jeg 3stk. Å den ene bør ha minsteforstørrelse på 3x

Har spekulert litt på docter, men synes det blir for mye tunell effekt, samt at retikkel utvalget er lite.

 

Leupold vx III 3-10x50 er rimelig, må bare være sikker på at den er bra, da det kan bli brukt på druge hold

 

 

 

Ingen ting er som å bruke jaktrifla på druge hold :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Leter etter en scanner så jeg får scannet inn testen

 

Mangler 3 kikkerter, har en VXL 6.5-20x56 extreme varmiter den forandrer ikke treffpunkt heller ikke zeissn 6-24x56. Men som sakt så trenger jeg 3stk. Å den ene bør ha minsteforstørrelse på 3x

Har spekulert litt på docter, men synes det blir for mye tunell effekt, samt at retikkel utvalget er lite.

 

Leupold vx III 3-10x50 er rimelig, må bare være sikker på at den er bra, da det kan bli brukt på druge hold

:D

 

 

Har VX III 3,5-10 x 50 Wide duplex. Har fungert prikkfritt den, men optisk er den etter mitt syn (bokstavelig talt) sånn passe. Zeiss Classic Diavari 2,5-10 x 50 er i en helt annen divisjon m.h.t. kontrast og klarhet. Synes ikke det er den enorme forskjellern på VXII (til langt lavere pris) og på VXIII kikkerten. Du får den samme robuste kikkerten i en VXII som i en VXIII, og prisforskjellern er ikke verd den (eventuelle) optiske forskjellen mellom de to kategoriene. For Leupold sikter er det i hovedsak mekanisk kvalitet og robusthet du betaler for. Selve optikken kan sammenlignes med langt rimeligere kikkertsikter, eksempelvis Nikon.

Link to comment
Share on other sites

Bare kikkertsikter med retikkelet i første billedplan (medforstørrende)er garantert uten treffpunktforandring ved forandring av forstørrelse.

 

Kikkertsikter med retikkel i 2. billedplan, som Leupold VXIII, kan ha treffpunktforandring ved zooming. Dette avhenger av hvor presist den er laget.

 

Har en test som viser det motsatte, med forstørrende retikkel gir oftest treffpunkt forandring under soming

Tror du skal lese den testen en gang til, caveman, du har misforstått og snudd fakta helt på hodet. Om du ikke får gjengitt denne testen du viser til, kan du vel i hvert fall fortelle oss hvor du har lest dette og hvem som har skrevet det.

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste har kommentert i tråden, så har ingen av Leupolds VXIII kikkerter merkbar treffpunktforandring ved variasjon av forstørring.

Jeg bruker en VXIII 4,5-14x50 på langriggen min og er meget kritisk til det meste. Denne kikkerten fungerer helt optimalt i alle plan. Det er ikke noen merkbart ut til 450m. Da vil jeg påstå den er lik.

 

Jeg har og prøvd flere typer kikkerter som SuB, Khales, Swaro og zeiss. Jeg er mest fornøyd med VXIII-en. Har byttet kikkertene på jaktbørsene til VXIII. Har aldri angret.

 

Så hva noen forståsegpåere måtte ha funnet ut av sånn helt teoretisk på ett kontor i en storby, kan ikke måle seg med erfaringer i felten av FLERE skyttere.

 

 

arro

Link to comment
Share on other sites

Har en test som viser det motsatte, med forstørrende retikkel gir oftest treffpunkt forandring under soming

 

Er du sikker på at basene/skinnen til kikkertsikte på riflen i din test er helt parallellt med løpet? Er vel en kjensgjerning at f.eks Remington ikke lage hullene til basene helt 100% rett.

Da hjelper det lite om kikkertsikte er uten feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Så hva noen forståsegpåere måtte ha funnet ut av sånn helt teoretisk på ett kontor i en storby, kan ikke måle seg med erfaringer i felten av FLERE skyttere.
Det var da et fordomsfullt utsagn. Det er vel ingen av oss forståsegpåere som har påstått at nettop VX-III er for dålig, bare det at et variablet kikkertsikte med retikkelet i objektiplanet (medforstørrende) ikke har treffpunktforandring ved zooming.

 

Leter etter en scanner så jeg får scannet inn testen
Jeg sitter på en gammel test fra svenske "Jakt og vapen" eller noe i den duren, skal finne den frem og poste resultatene, de er litt interessante.
Jeg savner disse to her.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis det er noen som ønsker seg ny Leupold Optikk, så kan dette være riktig tidspunkt. Leupold kommer med en ny versjon av VX-III og blir nå kalt VX-3 :)

 

Uansett så er det en rekke butikker i statene som skal kvitte seg med den gamle VX-III modellen. Jeg bestilte selv en Leupold VX-III 3.5-10 X 50 Black Matte, Illuminated German #4 Reticle. Prisen jeg betalte var kun $607 (tilsvarer kr.3.825,00). For 100 dollar til fikk jeg med stålmontasje, ringer og frakt til Norge. Vanlig pris i Norge ligger normalt mellom 7.000 - 8.000, hvilket innebar halv pris på meg :) I tillegg kommer selvfølgelig mva.

 

Her er linken til butikken: https://www.arcadian-sales.com/Merchant2/merchant.mvc

 

NB! Jeg la inn min ordre i går, og har ingen erfaringer med dette nettstedet. Jeg googlet selvølgelig, og fant kun gode referanser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...