Jump to content

Hoppes #9 ulovlig i Norge?


Malle

Recommended Posts

Jeg er ikke sikker på hva som stemmer, men jeg fikk også beskjed for et par år siden om at Hoppes 9 skulle bli ulovlig i Norge. Så fikk jeg senere beskjed om at dette forbudet ikke trådte i kraft likevel, og jeg har sett produktet på markedet. Men her om dagen spurte jeg en forhandler etter det da jeg var tom, og her påstod de at det produktet som nå er på markedet som Hoppes 9 ikke er det samme som det var tidligere, men en vesentlig dårligere variant.

 

Men som sagt, jeg gjengir bare hva jeg er blitt fortalt, uten at jeg kan gå god for påstandene.

 

Jeg vet bare at jeg konverterer til KG 1 og KG 12 i stedet :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Har personlig bare prøvd KG1 foreløpig, og er godt fornøyd. Har bare hørt positive tilbakemeldinger fra bekjente som har prøvd KG12. Skal som sagt teste når de får inn igjen. Ser du bor ved "Norges største tjern" selv, så da er det vel overkommelig å stikke innom Gjøvik.

 

Jeg så en test av diverse mantelfjernere i svenske "Vapentidningen" tidligere i år. Det er mulig det er samme testen som annonsen refererer til, men KG12 slo knock-out på samtlige andre mantelfjernere på markedet med god margin. Og det uten at den inneholder ammoniakk, som visstnok ikke er særlig sunt for stålet.

Link to comment
Share on other sites

Og det uten at den inneholder ammoniakk, som visstnok ikke er særlig sunt for stålet.

Hvis jag husker rett angående testen så hadde de plassert et stykke av et kuttet løp oppi løsningen sammen med kulen og ingen forandring ble registrert. :wink:

 

En annen konklusjon var at for å ha noe for seg så måtte rifla stå minst over en natt med luriumet i løpet for å få effekt. :shock:

 

Sant eller skrøne?? Ja, ikke vet jag men jag har hørt en del som er negative til test metoden, d.v.s. om å putte en kule oppi løsningen kan direkte overføres til å dra løsningen gjennom løpet.

 

Mine metalurgiske kunskaper er begrensede men vid produksjon av ammoniakk så transporteres denne nedkyld i stålrør.

Naturligvis har disse rør en helt annen metalurgisk sammensettning enn et løp.

Men det er og forskjell på ren ammoniakk og utblandet lurium med ammoniakk i som vi putter i løpet.

 

Hadde vært greit å hørt vad våre BR skytter sier om sine erfarenheter med bruk av ammoniakk.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det finnes produktdatablad på den lengre eller noe i den duren. Derfor selges den ikke lengre.

 

Var innom en lokal fargehandel/våpen-fiskebutikk i sommer. Han hadde et lite lager igjen på en hylle, som nok hadde stått der en stund. Var priset i 2004 eller noe sånn. Plukket med meg mesteparten av det han hadde, og har nå et bra lager. Fyren bak disken lurte nok litt når han så "det lageret" av Hoppes jeg gikk til innkjøp av :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi vil nok oppdage at mange ting vi har tatt for gitt vil forsvinne etter hvert. Jeg fikk akkurat beskjed fra min malerbutikk om at hvis jeg ville ha oljebasert husbeis, måtte jeg kjøpe nå. Han solgte ut lageret sitt, og så var det slutt. White spirit forsvinner og de fleste andre løsemidler. Alt på miljøkampens alter. Det er nok samme grunn til at "Hoppesen" forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trekker frem denne tråden igjen.

 

Har kjøpt en liten flaske kg12 i dag. På flasken står det at man skal "rinse out the bore with kg3". Greit nok, men jeg har ikke kg3 og vilken nytte skal denne gjøre?

 

Hva skjer om jeg pusser ut av løpet med kg12 og tørre lapper?

 

Hvor lang "virketid" skal dette stoffet ha i løpet?

 

Takk for svar :D !

Link to comment
Share on other sites

"KG-3 is a non-chlorinated ozone safe formula used to remove the residue loosened by KG-1 and KG-2 and is also used for cleaning and decreasing parts. KG-3 contains a special formulation of fast drying, water-displacing solvents which will rapidly cut through oil and grease which will leave no residue. "

 

https://www.kgcoatings.com/index.php?_a=viewCat&catId=25

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette KG greiene ser ut som kjempe-salgs lureri.

Først KG1, så KG2, så KG3 for å fjerne de to første.

Så KG12, osv....

Blæh :evil:

 

Tja, man skal ikke se bort i fra at du har rett. Jeg savner Hoppes#9... :cry:

 

Field tested on the 155 howitzers and other large bore weapons with outstanding results.

 

F...'in fine, but what does it do to a .223 :? ?

 

Jeg har en følelse av at en 155mm haubitzer ikke vil bli godkjent til verken jakt eller konkurranse...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

For å holde oss off topic så kan jeg fortelle at de KG greiene ikke er lureri. Jeg visste ikke at man må ha hele serien så jeg kjøpte bare KG-12.

 

Pussa som vanlig med de sterke tingene jeg fant i garasjen først, en miks av white spirit, lampeolje og ATF olje funker bra for å få ut det svarte i løpet. Deretter tok jeg fram nyflaska med KG-12, bløtte løpet godt med et par gjennomtrekte lapper og da så mantelbelegget plutselig rødlig og friskt ut, ti tur retur med nylonbørste med et par ekstradråper av stoffet, og så to tørre lapper for å få ut driten. De lappene var fulle av gørr og løpet var nesten helt rent for mantel, renere enn når jeg normalt ville gitt opp hele pussinga med vanlige midler, etter en tilsvarende runde til med mye midre gørr er løpet fritt for synlig belegg.

 

Det må være en hake ved det, antagelig får man migrene og en dråpe på skjeftet raserer det sikkert. Men inntil videre er jeg en glad gutt. Jeg kjøper sikkert de andre KG midlene også.

 

West-Frost og bremse/forgasser-rens også nyttige saker forresten.

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt KG12. Dette er det overlegent beste jeg har vært borti til å fjerne mantel foruten de med slipemidler. (JB, Rem Bore cleaner) For første gang har jeg sett en lapp med samme rødfargen av kroil ut som da jeg kjørte gjennom :shock: Vaneligvis pusser jeg aldri så rent annet enn når jeg bytter til moly eller tilbake til blanke kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt KG12. Dette er det overlegent beste jeg har vært borti til å fjerne mantel foruten de med slipemidler.

 

Jeg har også brukt dette "tryllemiddelet" siden jeg gikk tom for annet middel. Løpet blir mistenkelig fort fritt for kobber. Mulig at dette er harmløst mot stål, men jeg er litt skeptisk fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Har personlig bare prøvd KG1 foreløpig, og er godt fornøyd. Har bare hørt positive tilbakemeldinger fra bekjente som har prøvd KG12. Skal som sagt teste når de får inn igjen. Ser du bor ved "Norges største tjern" selv, så da er det vel overkommelig å stikke innom Gjøvik.

 

Jeg så en test av diverse mantelfjernere i svenske "Vapentidningen" tidligere i år. Det er mulig det er samme testen som annonsen refererer til, men KG12 slo knock-out på samtlige andre mantelfjernere på markedet med god margin. Og det uten at den inneholder ammoniakk, som visstnok ikke er særlig sunt for stålet.

 

På bakgrunn av hvordan den tester er gjort er den egentlig verdiløs all den tid amoniakk trenger oksygen for å reagere med kobber, altså blir sammenlignen feil.

 

Når det er sagt er det største problemet jeg ser med KG12 at jeg må kjøre gjennom noe med amminiakk i etterkant for faktisk å sjekke om det er noe kobber igjen, og da er jeg egentlig like langt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker KG-1 først, deretter KG-12 ved behov. -Men så ble jeg så sørgerlig fri for noe å olje inn med etterpå så derfor bestilte jeg meg en liter med Hoppes #9 fra midway, da denne lå under "lubricants" hos dem.

Men slik jeg forstår dere nå så er dette en solvent? Er det en slik flerbruksolje? Kan jeg trygt bruke den bare som rustinhibitor?

Link to comment
Share on other sites

Nei okok jeg har misforstått det er altså Hoppes #9 Gun Oil jeg har bestilt.

Jeg trodde at kanskje hvert enkelt produkt er nummerert, men dere snakker altså om Hoppes #9 Solvent. Kunne kanskje spart meg det forrige innlegget, men det kom forhåpentligvis noe vettugt ut av misforståelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...