Jump to content

.224x52R (eller: Piirkas Patroner)


Raudnakke

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg, har jeg de siste to ukene drevet med et

lite "makeover-prosjekt" på en eldre Tikka M-07 Kombi. Dette prosjektet kan

du følge i denne tråden:

viewtopic.php?f=38&t=11275

 

Da denne kom med et noe uvanlig riflekaliber, ble dette også et eget

prosjekt.

Rifleløpet var i utgangspunktet kamret i .222Rem. Før børsa kom til meg var

imidlertid kammeret brotsjet om med en 5,6x52R brotsj. Nå er jeg av den

oppfatningen at en kombi skal ha kragepatron, så i utgangspunktet burde dette

være en klar forbedring....

 

Ser vi litt nøyere på dette oppdager vi dog at der .222Rem operer med .224" i

kulediameter så opererer 5,6x52R med .228"....

Vi har derfor en villkatt her. En periode med Googling og forespørsler på

diverse utenlandske forum om noen hadde gått denne løypa før meg var

resultatløs....

Det jeg imidlertid ble gjort oppmerksom på var at det en gang

i tiden eksisterte en fabrikkpatron fra Winchester som var svært lik denne katta.

 

Denne het .219 Zipper, var basert på den samme basishylsa og brukte .224 som

kulediameter. Den er imidletid 2 mm. kortere og har litt forskellig vinkel på

hylsebrystet. Patronen ble lansert på tredvetallet og forsvant igjen på

sekstitallet. Da denne ble kamret i bøylerifler var trykkstandarden satt til

2850 Bar der 5,6x52R opererer med 3300 Bar.

 

En annen sammenlignbar patron er 5,6x50R Magnum. Denne bruker også .224" og

har et tilsvarende hylsevolum som "min" patron og .219 Zipper.

Hadde "Piirka" blitt brotsjet om til dette kaliberet, hadde denne prosessen

blitt langt enklere....

 

Så langt om bakgrunnen. Nå er det på tide å oppsummere litt og se på fordeler

og ulemper. Man skal jo være positiv, så vi starter med fordelene:

 

- Kragepatron

- Større utvalg i kuler i .224 enn i .228

- Gode hylser tilgjengelig fra Norma, RWS osv.

- Bruker L.R. tennhetter som de større riflekalibrene.

 

Ulempene finnes jo de også:

 

- Fabrikkammo er ikke tilgjengelig

- Ladedata finnes ikke

- Diesett er ikke hyllevare

 

Nå er det på tide å overkomme ulempene og vi starter med diesettet. Man kan

selvsagt bestille et customsett, men jeg har en ide om at dette kan løses

langt enklere.

 

RCBS leverer et diesett i .22 Savage Hi Power. Dette er faktisk den originale

betegnelsen på 5,6x52R. I tillegg leverer de også løse

Expander/utstøterenheter i .224 og jeg kjøpte likegodt en slik enhet og

byttet dem rundt.

 

En rask test i ladepressa bekreftet at dette fungerte greit og kula fikk et

godt hold i hylsehalsen. Humøret sank imidlertid flere hakk da Piirka nektet

å kamre den helpressede Normahylsa. Jeg hadde noen få S&B-hylser liggende,

helpresset en av dem og vips; Den kamret...

 

Jeg sammenlignet derfor engangskutte upressa hylser fra de to produsentene og

oppdaget at på Normahylsene var brystet hele 2 mm. lengre fremme. En kjapp

kikk på C.I.P.-Spesifikasjonen viste at S&B hylsa var riktig. Det kammeret

som de Normahylsene var skutt i må ha vært sinnsykt langt og romt. Dien

klarte selv ikke med full kontakt med hylseholderen å presse Normahylsene

slik at de kamret.....

 

På dette bildet har jeg tusjet brystet på de to hylsene. Bildet er dårlig

,men det går an å se differansen:

 

hylse1.jpg

 

Ved nærmere inspeksjon fant jeg med søkerblader ut at det var et spill på

0,25 mm. mellom hylsebunnen og bunnen av hylseholderen. Da jeg presset en

hylse med søkebladet som shims, kamret hylsa perfekt...

Som en konsekvens av dette slipte jeg derfor 0,35 mm. av bunnen på dien og nå

fungerte alt perfekt.

 

Siden hylsebrystet var blitt blåst såpass langt fremover var jeg en smule

bekymret for godstykkelsen ved trykkringen. Jeg tok derfor Dremelen og delte

en kalibrert hylse på langs. Jeg kunne ikke finne noen tegn på farlig tynnere

gods noe sted. Norma er og blir kvalitet...

 

hyls.jpg

 

Fortsettelse følger

Link to comment
Share on other sites

"klø meg i hodet"...

Så da må du necke ned en hylse med .228 hals?

:oops:

 

Joda Apelars....

 

Hvis du finleser beskrivelsen min , vil du se fremgangsmåten. Når hylsa kjøres opp i kalibreringsdien går ekspanderknappen uhindret ned i hylsekroppen. Halsen presses til en noe mindre diameter når hylsa forsvinner helt inn i dien. Når hylsa så trekkes ut av dien trekkes ekspanderknappen ut gjennom den underkalibrete hylsehalsen og gir denne sin innvendige diameter. Siden jeg har byttet ut denne knappen med en mindre en vil halsen nå passe til .224 prosjektiler :)

Link to comment
Share on other sites

Tør nesten vedde på at du ender på samme ladning som "orginalpatronen" med samme kulevekt.

 

Det veddemålet kan jeg også være med på :) Men jeg tror ikke han klarer å stabilisere så tunge 224kuler i det løpet. Det får tiden vise!

 

Nå satt vel du på litt insideinfo om at jeg har en løpsstigning på 1:14 da, Steve 8)

 

Siden 5,6x52R stort sett opererer med 71 grs. kuler er ikke ladedata for det kaliberet så intr. Jeg tror derimot ganske mye på at data vil bli relativt like med 5,6x50R for kuler med tilsvarende kulevekt. Jeg kommer til å begynne med 55 grs. kuler, blir happy hvis jeg klarer å stabilisere 60-62 grs. og euforisk overlykkelig dersom 70 grs. når frem til skiva uten å ha gjort en innvendig baklengs roll på veien :mrgreen: .

 

Vi får se når den tid kommer....

Link to comment
Share on other sites

1-14"... 60-62gr kule... Stabilitet... Hmm...™

 

Jeg for min del og basert på svartbanning over ei etterhvert grundig omtalt Tikkapipe vil bli overrasket om du klarer å stabilisere noe tyngre enn 55gr. Ikke minst fordi jeg personlig nok ville vært litt forsiktig på hastighetssida siden dette er et brekkvåpen. Men som du sier: Taim vill sjåvv. Og jeg kommer til å følge denne tråden med interesse, for 5.56x52R (så det, så! ;) ) er egentlig en spennende villkatt med god tilgang på Normahylser og tilsvarende godt utvalg i kuler.

 

NINJA EDIT: Hvis du kommer i manko på hylser, kan det hende at jeg har et knippe å avse til "verdig trengende". Nevrotisk som jeg er, har jeg tatt vare på hver eneste Normatomhylse som har kommet ut av børsa mi, selv om jeg komplet mangler konkrete planer om å kjøpe diesett (noen som nevnte "du vet at du er ladenerd når..."-tråden på SL nå? :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tipper at han får 64 grains Power Point kule til å stabilisere. Det blir gullegodt til rådyr og sånt!

Men du Raudnakke, trenger du noen 224 kuler å leke med? Jeg har TBBC om du vil prøve det? V-max, ballistic tip og sånt også, om det er av interesse. Du trenger vel ikk mange for å se hvordan dette går!

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tipper at han får 64 grains Power Point kule til å stabilisere. Det blir gullegodt til rådyr og sånt!

Men du Raudnakke, trenger du noen 224 kuler å leke med? Jeg har TBBC om du vil prøve det? V-max, ballistic tip og sånt også, om det er av interesse. Du trenger vel ikk mange for å se hvordan dette går!

 

Jeg tipper at han nesten får 64 grs Powerpoint til å stabilisere. :D (jfr. tråden om presisjon i .223)

Spøk til side, kuler på over 60 grs i 1:14" stigning er en litt kilen greie, og det er etter min erfaring umulig å vite før man har prøvd. Jeg har som tidligere nevnt hatt en .222 Vixen som ikke stabiliserte tyngre kuler enn 55 grs på en betryggende måte (dvs. bare i finvær!), dette til tross for at jeg var ganske raus med kruttet. Samtidig hadde fattern en Tikka M07 med original pipe i .222 Rem, også med 1:14 stigning. Denne stabiliserte i alle fall 60 grs Hornady, selv med ganske moderate ladninger. Så dette later til å være ganske individuelt. Det irriterer meg egentlig litt at jeg ikke kan gi en fornuftig forklaring hvorfor to våpen med samme riflestigning, samme kule og samme utgangshastighet oppfører seg så forskjellig!

 

Hvis det ikke er noe magisk med disse Tikka kombiene, er min erfaring at 64 grs PP trenger ca 950 m/s utgangshastighet for å være stabil. Det er kanskje mulig i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg er heller ikke så overdrevent optimistisk hva kulevekter over 55 grs. angår :)

Det med individuelle forskjeller mellom løp med samme stigning er også et velkjent fenomen, hvilket beviser at dette ikke er en eksakt vitenskap :mrgreen:

 

Jeg skal primært ha denne til Lagopus Mutus, så eneste grunn til at jeg ønsker å prøve ut tyngre kuler er redusert vindavdrift. Hva hastighet på denne angår er jeg ikke så bekymret. Tikka har levert denne som M08 også, der denne modellen var kamret i kaliber 20. og 6,5x55 eller .308. Baskylen er den samme som M07, og løpssettene går om hverandre. Så lenge mekanismen tåler en patron med Pmax: 3800 bar burde den kunne klare denne også....

 

Jeg takker for hylsetilbudet men er foreløpig godt dekket der, Sako 30-06.

 

Vi får snakkes senere hva kuler til eksperimentering angår, Skaubjønn. Foreløpig har jeg anskaffet noen hundre 55grs. helmantler og vil holde på en stund med denne for å verifisere kalkulerte trykk og hastigheter. Når dette er på plass kan jeg gå videre med data for andre kuletyper og vekter. Ser ikke bort fra at jeg etterhvert får lyst til å utvikle en Bambiladning....

 

Ellers vil jeg takke for alle innspill og oppmuntringer både i denne og den andre prosjekttråden. Det gjør underverker for motivasjonen at det jeg gjør vekker litt interesse.

 

Målet med dette prosjektet har aldri vært å lage den ultimate kombien med den ultimate kombipatron, men å fylle fritiden med noe meningsfullt og samtidig underholdende. At dette også er til glede for andre gjør slettes ikke moroa mindre. :D

Link to comment
Share on other sites

Da var det på tide å oppdatere litt her.....

 

I første runde av testingen var jeg først og fremst interessert i å finne ut litt om trykk og hastigheter på denne kreasjonen.

Villkattlading uten ladedata er definitivt en vandring i de hvite flekkene på kartet, og her gjelder det å trø varsomt.

 

Advarsel: Tallene nedenfor er ikke ladedata som er kvalitetssikret og gjennomtestet !!!!

Jeg fraråder derfor bruk av dem og tar ikke noe ansvar hvis så skulle skje.....

 

Der var det sagt :)

 

Som jeg tidligere har nevnt, er ikke ladedata for originalpatronen så veldig nyttige, siden de stort sett kun finnes for 71 Grs. kuler. Likevel gir de en slags referanse....

Jeg valgte derfor å kikke litt på andre 5,6 kreasjoner med tilsvarende hylsevolum og fant at 5,6x50R var svært lik. Ved å fylle ei presset hylse med vann og veie forskjellen mellom tom og full hylse fant jeg ut at hylsevolumet var på 34,3Grs. vann.

Dette ble matet inn i Quickload og samtidig ble arealet av løpsdiameteren korrigert.

Forskjellen på .224 og .228 er på snaue 1,5% og det kan virke vel pirkete men jeg mener at når man har muligheter til å korrigere disse variablene så skal man det.....

 

Jeg kjørte en sammenligning i QL på de to kalibrene med samme laborering og fant at trykket ble ørlite grann høyere i katta... I tillegg kommer et usikkerhetsmoment i og med at katta bruker LR-tennhette mens 5.6x50R bruker SR .

 

Norma 202 ble valgt som krutt, J&F kjører i disse dager tilbud på Remington 55Grs. helmantel (50%) og CCI 200 tennhetter har jeg i skapet...

25 grains ble satt som utgangspunkt, og jeg ladde i tillegg opp med både 24 og 26 grains. Utgangspunktsladningen skulle i følge QL gi 897 m/s og et maxtrykk på 2451 Bar. Godt under startladninger i referanselitteraturen altså....

 

Spenningen var ganske stor når jeg skulle avfyre første skuddet. Jeg var temmelig sikker på at dette ikke var noen overladning, men langt mindre sikker på om trykket ville gi gasstetting... Skuddet ble avfyrt i sandvollen iført tykke klær og lærhansker med ansiktet vendt vekk. Heldigvis var bekymringen unødvendig :) Resten av skuddene ble avfyrt over kronografen og resultatet ble som følger

 

Ladevekt : / V0 beregnet: / V0 målt:

 

24grs / 863 m/s / 771 m/s

25grs / 897 m/s / 780 m/s

26grs / 931 m/s / 824 m/s

 

Tallene er gjennomsnittet av 5-skuddserier i hver ladevekt. 25 grain var uhyggelig jevn med kun ett skudd som avvek noen få m/s fra de andre fire.

Som vi ser ligger de målte verdiene ca 100 m/s under de beregnede. Noe av forklaringen kan selvsagt ligge i en friflukt i Weatherby-klassen (9,3mm.) Hetter og hylser så meget fine ut uten trykktegn eller soting. Jeg håper egentlig på å finne akseptabel presisjon i hastighetsområdet 770-850 m/s så så langt virker dette lovende.

 

Jeg testet ikke presisjon denne gangen, Det kommer jeg først til å gjøre når montasjen ankommer og jeg har fått satt en kikkert på Piirka :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Satt her i morges og ladde opp patroner, og merket ved kuleisettingen at hylsehalsene ytte varierende motstand. Siden hylsehalsdelen av kammeret mitt er brotsjet opp med en brotsj som tillater .228 kuler+godstykkelse på hylsehalsen antar jeg at det blir litt mer spill ved .224+godstykkelse. Litt spill må det jo være i et kammer pga. variasjoner i forskjellige hylsefabrikaters godstykkelse, men dette kommer i tillegg til det spillet denne katta forårsaker.

 

Det jeg lurer svært på er hvor mye dette vil påvirke jevnheten fra skudd til skudd....

 

En annen ting jeg ønsker å finne ut av er hvorvidt det å krympe hylsa inn i krymperilla på kula kan hjelpe på dette.

 

Jeg komme derfor til å la opp en serie med krymp, og kronografere :)

 

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg vært en tur på banen med Piirka sammen med Makkieboy og en kamerat av ham.

 

Etter noen innledende innskytningsforsøk fant vi ut at montasjen var slerkete sideveis, så videre forsøk ble utført med de åpne siktene. Jeg har ikke skutt med skur og korn siden forrige århundre, men 60-70 mm samlinger lover godt for videre testing. Tror faktisk børsa er god for mer enn jeg klarer å få til med sånne greier. Får bruke jula til å se hva jeg kan få til på montasjesiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da begynner ting å flaske seg....

 

Var en tur på banen i dag, og kom ned på 23 mm. på den beste treskuddsgruppen.

Lider desverre enda av mangel på et skikkelig kamera, men det skal visst ordne seg til uka.

Hullet til høyre består av to skudd...

 

normal_HPIM0418.jpg

 

På tide å eksperimentere med ladevekt og andre kulevekter :D

Link to comment
Share on other sites

n kragepatron er en patron der bunnen har større diameter enn hylsekroppen... Omtrent som på en haglepatron, bare litt mer overdrevet. Det vises nogenlunde greit på bildet av den gjennomskårne hylsa i begynnelsen av tråden.

 

aha, takk for svaret! skjønner! noe spesielt med disse, utenom "kragen" ?

Link to comment
Share on other sites

aha, takk for svaret! skjønner! noe spesielt med disse, utenom "kragen" ?

 

Det er i grunnen ikke annet enn det praktiske - funksjonsmessig passer de bedre i et brekkvåpen (kombi, drilling, dobbeltrifle, enkeltskudd) fordi det er enklere å konstruere en solid uttrekker for slike patroner, etter samme lest som det man finner i hagler, kontra vanlige patroner.

 

Har selv en kombi i 6,5x55 der man har montert en liten fjærbelastet "fjutt" som skal trekke patronen ut av kammeret når våpenet brekkes, og sammenlignet med løsningen man har for kragepatroner blir dette veikt. Veldig veikt.

Link to comment
Share on other sites

Satte meg ned i dag for å presse noen S&B-hylser jeg hadde liigende før jeg skulle justere dien etter kammeret, og oppdaget at det er et merke jeg holder meg vekk fra i fremtiden.....

 

Etter å ha knekt en utstøternål, banket jeg hettene ut med dor og begynte å sammenligne tennkanalen. De 20-30 hylsene jeg hadde liggende kunne sorteres i tre kategorier etter tennkanalen; for stor, normal og for trang..... Normal defineres som akkurat stor nok til en RCBS-utstøterpinne, for stor hadde 1,8 ganger denne diameteren og for liten var.....for liten.

 

Norma-hylsene er definitivt mye bedre der, men jeg fant en hylse med begynnende hylsehodeseparasjon. Disse hylsene er engangsskutte som jeg fikk tak i i to forskjellige omganger. I den første lot-en jeg fikk fant jeg også en hylse med dette problemet, men jeg tilskriver dette at de var skutt i et kammer som var 2 mm. lengre enn cip-standarden...

Har likevel inspisert alle hylsene innvendig med binders-metoden uten å ha funnet flere...

 

Føler litt for å teste med RWS-hylser når jeg kommer over noen. Får se neste gang jeg skal ha noe fra Tyskland.

 

Fortsettelse følger..

Link to comment
Share on other sites

I går dro jeg ut en tur for å teste litt ladninger. Definitivt ikke dagen for presisjonstesting, siden vinden kom i ujevne og tildls kraftige kast fra siden. Likevel lærte jeg en del om 5,56-kuler og vind.....

 

Alle seriene ble skutt fra benk med et sammenrullet liggeunderlag som støtte, venstreneven på forskjeftet og kolben i skuldra... Rimelig feltmessig anlegg :wink:

 

Eneste nogenlunde vettuge gruppe jeg fikk skutt var denne som jeg fikk klemt ut når vinden for en liten stund var roligere:

 

normal_224test1.jpg

 

En stund begnte jeg å tro at det var min skyting som lagde alle de rare gruppene, så jeg trakk frem Ryperifla, en gammel mauser i 6,5x55 og ladde den opp med letteste kulevekt jeg hadde i sekken; jentungens Norma rekrutt. Skuddet lengst til høyre var det meg som dro ut. Rart at en 6,5 plutselig kjennes ut som en magnum etter x-antall .224 skudd... :oops:

 

normal_rrtest.jpg

 

Greit å få bekreftet at jeg skaut sånn nogenlunde...Nå hadde imidlertid vinden løyet en god del, men jeg var tom for blinker og hadde lite ammo igjen... Fant et par patronesker og plasserte dem på stubber på 100 m. Toskuddserier....

 

normal_224test2.jpg

 

normal_224test3.jpg

 

Tror jeg har funnet rette ladninga for den kula nå.....

Gleder meg derfor litt til å prøve med andre kulevekter :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I forbindelse med Angelinaprosjektet sendte Skaubjønn med en slant med 50 grs. Nosler Ballistic Tip.... Dette er en typisk Varmint-kule og lettere enn det jeg egentlig har interesse av for Piirka. Når jeg likevel hadde denne i huset , måtte jeg jo teste den....

 

I forbindelse med en skyteformings-seanse av noen hylser Sako 30-06 donerte, ladde jeg opp en håndfull av disse med 26 grs. Norma 202 i ferdig preparerte hylser...

 

Her ser dere den ved siden av standardladninga til Piirka:

 

normal_nosler50.jpg

 

En preparert hylse vil si en hylse som er formskutt til kammeret mitt, halspresset til kulas settedybde og trimmet til jevn lengde.

 

Jeg skaut heller dårlig i går,men kula ga omtrent like greie grupper som standardladninga som jeg vet går godt de dagene jeg klarer å gjøre jobben min.... Jeg regner derfor med at noen kråker kan falle for den :)

 

Jeg har også fått tak i en eske 60 grs. Nosler Patition. Dette er neste kule ut på test, og her er jeg mer spent....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du ser i første posten her i denne tråden, så ser du kva brosj han brukte. Men det er jo forskjell på løpet frå .224 til .228 som den orginale 5.6x52R har. Men det er mulig å skyte med .224 i det løpet, men kor presisjonen er og kor lenge den held før løpet blir slitt såpass at samlingene opner seg, er ikkje eg rette mannen til å svare på. :)

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hvem som har laget denne villkatten? Har veldig lyst til og gjøre det samme selv. Eventuelt noen som vet om brotch i 5,6X52R?

 

Ved seriøs interesse kan jeg sikkert videreformidle kontakt med børsemakeren som gjorde denne jobben....

Skule jeg gjort noe slikt en gang til, hadde jeg sannsynligvis fått brotsjet .222'en om til 5,6x50R. Disse to er temmelig like i ytelse, så fordelen hadde vært åpenbar med både fabrikkammo og tilgjengelige ladedata.

 

Likevel er dette en temmelig kul særing som jeg liker å skyte med 8)

Link to comment
Share on other sites

Skule jeg gjort noe slikt en gang til, hadde jeg sannsynligvis fått brotsjet .222'en om til 5,6x50R
Dette er nok en bedre idé, sånn sikkerhetsmessig sett. Med en 5.56x52R-villkatt risikerer man i prinsipp at noen finner på å putte i en 5.6x52R og fyre av. Den risikoen slipper man hvis man kamrer om til 5.6x50R istedenfor.

 

Jeg ville ikke holdt i en brekkvåpen der man med krutt prøver å tvinge ei .228"-kule gjennom ei .224"-pipe...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...