Jump to content

Kaliber for gåsejakt


KnÆkk

Recommended Posts

Er ny jeger og har lyst å drive med litt gåsejakt.

Har ikke tenkt å skyte noe store mengder med gås og tenkte derfor at jeg kunne bruke rifle. Lurer derfor på hva slags kalibere som kan være greit å bruke.

Har sett litt på 22WMR og .223 rem men greier ikke helt å bestemme meg. Har heller ingen erfaring med disse!!!

Har også et litt begrenset budsjett men er åpen for forslag. 

 

Grunner for at jeg kunne tenkt meg 22WMR er at det er noe billigere, ihverfall for ammo! Det gjør også lite skade på kjøttet vil jeg tro siden det er en mindre kule?

 

Grunnen for at jeg vil ha 223 er fordi det kan brukes på et bredere spekter av dyr, bl.a rådyr og rev.

 

Som jeg sa er jeg åpen for forslag og del gjerne egne erfaringer og evt andre kalibrer dere vil anbefale.

Takk for svar!!!! 😁

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, som alltid.....

Finnes det overhode noe mulighet for at du blir invitert med på storviltjakt, på større dyr enn rådyr? Og det innen du kjøper flere rifler?

 

Så til saken.

 

Verdens beste kaliber er jo, som alle vet, 6,5x55.

 

Når det er sagt så blir det pipe i 223 i go'børsa mi i løpet av høsten.

Argumentene er at jeg hater rekyl og liker utseendet på blanke 223rem patroner toppet med kuler med rød plasttupp.

 

Priser på ammunisjon kan være et argument hvis du skal skyte MYE og ikke lader selv, men til jakt og noe trening så er forskjellen mellom 22wmr og 223rem forsvinnende liten. Forsåvidt så kan 6,5x55 og 308win også vurderes på bakgrunn av kostnad.

Skal du allikevel skyte mye etterhvert så begynner du helt sikkert å lade selv og da utgår 22wmr.

Tilgang til ammunisjon bør være nevnt. Her er 22wmr tragisk og de andre nevnte helt topp.

 

Jeg har forøvrig 22wmr selv i ei noe spesiell børse, men denne er forbeholdt godværsdager på jakt etter due.

 

22wmr og 223rem har forøvrig samme kulediameter, men 223 har høyere utgangshastighet så den kan ødelegge mer med kuler som ekspanderer.

En slapp FMJ i 308 er snill med kjøttet, men med god skuddplassering så funker det meste egentlig.

Jeg tok ei rype med 6,5x55 ladd med 100gr Sierra Varminter i fjor. Utgangshastighet på 900+m/s og avstand rundt 150m. Treff i halsgropa, død i smellen, brystfiletene like fine.

Ved treff i vingeknoke på ei gås så vil jeg tippe at det hadde blitt lite å rydde opp etterpå så det anbefales ikke.

 

Hvis du VET at du ikke skal skyte større vilt enn rådyr så er 223rem et godt valg, er du i tvil så velger du 6,5x55 eller 308win.

Link to comment
Share on other sites

Har en Lakelander i .308 så kanskje det holder med den da. Driver riktig nok med litt storvilt, type rein, men tenkte kanskje 308 var for kraftig. Men det er jo morsomt med våpen så kanskje æ kjøpe meg ei rifla i 223 uansett😆

Har du evt noe ladedata for en "slapp FMJ i 308"🤣? Har litt lyst å starte å lade etterhvert som jeg får mer erfaring. Har jaktet i kun ett år. Startet på Hardanger FHS ifjor og gikk på jaktlinja der, noe jeg vil anbefale om du kjenner noen unge personer som vil ha et år med mye og variert jakt!!

Link to comment
Share on other sites

Norma Golden Target 150 grain i .308 er billig, tilgjengelig, slapt ladd og fmj. Funker nok bra til gås vil jeg tro.  Men man er ganske avhengig av at rifle/ammunisjon gir god presisjon på så små mål. Men det må du nesten bare teste.

Har skutt 10-15 ryper med den ammunisjonen på avstander fra 6-199 meter. Kun noe mer enn kulediameterhull inn/ut på en av de, og det var på +-100m.

Nå har jeg kort pipe (43cm) som hjelper ytterligere på ved å senke utgangshastigheten. 

 

Men det er jo aldri feil med ei ny rifle! Jeg kommer nok til å holde meg til mellom 6,5 og .30 cal fmj i moderat hastighet på fugl (99% rype for min del). 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, KnÆkk skrev:

Har du evt noe ladedata for en "slapp FMJ i 308"🤣

Lapua sin 123grs FMJ med ca 35 til 40 grs med N-130 så har du en slapp og presis patron til småvilt. Hastighet fra ca 780 til ca 840m/s Avhengig av hvilken ladning og løpslengde som brukes ;) 

Selv lader jeg samme kule med N-110, men her bør du ha ladet litt før og er trygg på hva du driver med ;) Spør du etter ladedata på nettet er jeg ikke sikker på om du er i den kategorien :P 

Link to comment
Share on other sites

Ladeutstyr og ny børse (uten optikk) koster noe det samme hvis du kjøper brukt børse.

Hvis du tar deg råd til begge deler så bør en 223 absolutt vurderes.

Hvis du skal være fornuftig (og kjedelig) eller må prioritere rekkefølge så kjøper du deg ladeutstyr og bruker rifla du har inntil videre.

 

Det har egentlig ikke så mye å si hvordan du gjør ting ettersom du uansett kommer til å ende opp med flere børser og masse ladeutstyr. 😅

 

Edited by jmosbakk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at mange er redde for mykje skade på gåsa ved bruk av blyspiss eller anna ekspanderende prosjektiler.

Til gåsejakt og anna småvilt ville ej gått for mindre kaliber en 308win eller tilsvarende om eg fikk velge.

Eit kompromiss så fungerer 308win bra, men du får mykje rekyl på kjøpet i forhold til eks 222/223.

Rekyl er noko som ofte dårligere presisjon i vanskelige skytestillinger.

Ein annen ting er at det er lettere å sjå skotreaksjon på viltet med ei rifle med lite rekyl.

Eg har aldri skote med heilmantel på gås men har jaktet ilag med andre som har brukt det. 

Her i mitt område så blir gås sett på som varmint, kanskje det farger litt mitt syn på kulevalg.

Men ein skal skyte godt med heilmantel for å drepe gåsa kvikt.

Og med samme presisjonen så kan du få like lite skade med ein blyspiss/varmint kule om du plasserer skotet lengre opp/lengre fram.

Gås er hardskoten, og sjølv med forholdsvis gode treff så kan den komme seg avgårde enten med vingene eller til sjøs og gjere det vanskelig for videre avlivning eller å få tak i den.

Og ein skoten gås som du mister er 100% kjøtødleggelser for å seie det på den måten. Heller gir det ikkje noko god følelse av skadeskote vilt på aveie.

 

Dei fleste bommene eg gjer på gås er på korte hold, slik har det alltid vore uansett skyteferdigheter.

Dette kjem med at nære hold er gåsen meget lett å skremme, og dermed skyt ein med ein dårlig skytestilling eller forhastet skot.

 

Eit annen ting å tenke på er at eg vil heller sende ein 55gr blyspiss eller varmint kule igjennom ein gåsekropp i fjøresteinene eller ut på ei mark på eit flatt lende en ein 308 heilmantel.

Kor langt denne heilmantel kula går er det ingen som veit, men ej veit at den går lengre enn ein ekspandert kule.

 

Personlig hadde eg mykje heller gått for ein 223 eller tilsvarende en ein 22wmr. 

Ein har eit mykje meir anvennlig våpen i 223 og prisforskjellen mellom ferdigammo er liten.

 

Lykke til med jakta

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har skote noken grågås opp gjennom åra. Er hardskotne ja. Brukar no 6,5x55 med 85 gr varmint kula. Eg ville nå prøvd med da geværet eg hadde fyrst da, lydempar bostavleg talt dempar både smell og rekyl. Ingen ting gjer sån puls og adrenalin som å få gås i kikkartsikte, mi erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje noko dårlig valg det can, 85gr varmint kule lada til over 1000ms bør  slukke lyset kjapt på dei fleste gås og skotplasseringer.

Kva som er den beste kule, kaliber kombinasjonen kjem an på jaktområde, om ein har avstandsmåler, er gåsa sky, heimelader? +++

Eksempel så jaktet min onkel ilag med meg ute på flatt terreng og han hadde ikkje tilgang på avstand måler eller kulebane kompensator. Då ladet eg opp nokre 100grains 6.5mm scenar kuler til han. Desse kulene var lada så han fikk over 1000ms utgangshastighet og han skaut inn på ca 200meter.  Dette ga han ein effektiv avstand til ca 220-230meter utan han trengte å forflytte treffpunkt.

 

Noko lenge hold en dette så må ein til med avstand måler eller kjenne avstanden for området svært godt.

 

Mitt jaktområde ute i havgapet blant måser, kråker, tjeld og villsau så er gåsene svært sky og nesten umulig å komme sej inn på uten at desse andre fugleartene(sladrehankene) sei ifrå og gåsa flyg uten verken ha sett eller hørt dej. 

For å få kjøt i fryseren da må ein ha avstandsmåler og kunne og kneppe på kikkertsikte.

 

Lyddemper er ein gave til både jegere og naboer.

Og jakte med hørselvern, kanskje hansker,myggnett +++ så har ikkje ein mange av sansene intakt lengre.

Og som mange jegere som eg har snakket med som får demper på jaktriflen sin har sagt til meg :det er som å skyte med 22lr.

 

Med skikkelig ekspandere kule så har ein bokstavelig talt heile gåsa som dødelig treffområde.

Treffer kulen kjøtt så er det game over innen maks 3-5min (som oftast innen få sekunder)

Husket i tidlig jaktkarriere eg skaut ein grågås med 222 med blyspiss. Treffet kom langt bak, og gåsen flaug eit par hundre meter før den datt rett ned. Kulen hadde reve opp heile magesekken og tarmene hang iallefall ein 1/2 meter ut/ned frå gåsa når den flaug. Denne gåsa døde innen kanskje 20sek men kom sej langt avgårde.

Hadde eg brukt heilmantel til dette så hadde det vore skadeskyting som kunne gå dagevis før gåsa hadde tatt kvelden.

Etter slike episoder så er ein glad for at ein valgte ekspanderende kule.

 

 

Edited by Terje338
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mange forskjellige kuler på mye forskjellig vilt i 223 Rem de siste 10 årene. Som Terje338 påpeker så er rikosjettfaren i mer "urbane" strøk noe man skal tenke over. Av den grunn har jeg brukt mye Nosler Ball-tip. Noen god matviltkule er det jo slettes ikke, men den kan fungere på gås om man er nøye med skuddplasseringen, og kan takle enorme ødeleggelser, om man ikke er fullt så heldig med skuddplasseringen.

Skulle jeg ha jaktet alt vilt med en kule i 223rem så hadde jeg valgt 50 grs Hornady GMX (kan kjøpes ferdigladd her :https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=13023)

Jeg har ikke skutt mye med den (noen skogsfugl) men resultatet er bra. Den ekspanderer til relativt liten diameter og flyr aldri i filler. Er man hjemmelader kan man tilpasse farten. En viss rikosjettfare er det selvfølgelig med homogene kuler.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye gås med rifle de siste årene opp mot 350 meter. I det området jeg jakter så er det ikke stor risiko for rikosjett men jeg bruker kun ekspanderende kule likevel som en sikkerhet og for å legge ned gåsa der den står. Jeg har brukt 223. Rem med en 69 gr Sierra Tipped Match King med stor suksess, MV er da ca 850 m/s. En kompis av meg bruker 308. med helmantel(tror det er partizan). Gåsa er ekstremt hardskutt, og jeg har opplevd tidligere at gåsa tåler mye, derfor synes jeg at 22 WMR er ganske knapt til gås, du vil hvertfall oppleve skadeskyting ved dårlig treff noe som ikke er så vanlig når en skyter med større kaliber.

 

Jeg ville anbefalt å kjøpe en 223 hvis du jakter mye småvilt, da har man en fin allround rifle som funker til alt småvilt inkl rådyr. Jeg har i tillegg en 6,5 som jeg også har skutt litt gås med men bruker hovedsaklig 223. 

 

Angående lading er dette kjempespennede hvis en har lyst til å skyte mye med egen ammo som er tilpasset rifla, men som de fleste hjemmeladere opplever så sparer man egentlig ingenting, tvert imot vil jeg si. Men en får en kjempeartig hobby som man kan bruke mange år på dypdykke ned i stoffet eller man gjøre ting veldig enkelt, i tillegg får man skutt mye mer for samme prisen.

 

Hvis du skal starte med lading så kan gjerne sende meg en pm så kan svare så godt jeg kan. Jeg husker godt bomkjøpene jeg gjorde i starten fordi jeg ikke hadde nok erfaring til å finne ut hva jeg egentlig trengte av utstyr. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 22-250rem. til gås i noen år, fantastisk kaliber til gås på alle avstander og vilt opp til og med rådyr. flatt skytende og nok av kraft. Jeg bruker bare ferdigammo som du finner i di fleste butikker men utvalget er ikke like stort som for eksempel 308wim. som jeg bruker til storvilt.

 

Ekstrem presisjon og går likt med det meste av ferdigskudd, Men om du kjøper 223 så er det billigere skudd og mer utvalg. men for min del så blir 223 som å kjøre Toyota og 22-250 blir som å kjøre Lamborgini, 22-250n er mer moro og finere patron:D Men ønsker meg en 223 til mengdetrening allikevel grunnet prisene på treningsammo :)

   

Har og brukt 6,5 og 308 på gås men da bør du ha høydekompensator, avstandsmåler og innskutt på alle avstander for å ha det like gøy , men det funker det og:)

Link to comment
Share on other sites

Min far og jeg har skutt gjess med 222Rem de siste to høstene med stort hell. Som ammunisjon bruker vi Norma Jaktmatch helmantel, og vi har ennå ikke opplevd at fugl har flydd vekk ved treff. Totalt har vi skutt 52 gjess, fordelt på flest kanadagjess, noen grågjess og enkelte kortnebbgjess. Nå er vi så heldige at disse gjessene lander på eget jorde, hvor vi har satt ut 24 lokkegjess fra DK WAI (som ser nærmest naturtro ut) på 200 meters hold, og har ordnet med stabil og godt gjemt skyteplass, slik at vi får god tid til å sett et presist skudd. På børsa har vi en bipod, en lyddemper og et Bushnell Tactical 6-24x kikkertsikte, hvor jeg har klistret på en hvit tape og markert holdene 100 m, 180, 200, 230 og 250 meter med vannfast tusj. Bruker naturligvis avstandsmåler. 222Rem er et presist kaliber, og de fleste gjessene er døde ved skuddtreff, enkelte har flakset litt med vingene før de har tatt dagen og i enkelte tilfeller har vi avsluttet med et raskt oppfølgingsskudd. Det skal ellers sies at 222Rem kan være sensitiv for sidevind, og er det for mye sidevind, tar vi ikke sjansen.

 

For øvrig har jeg en Sauer 202 i 6,5x55 som jeg ennå ikke har prøvd på gås, men har fått på lyddemper og bipod på denne, og ser fram til å prøve denne på gjessene.

Link to comment
Share on other sites

Hei
Jeg kom hjem fra Gåsejakt klokken 9 i dag. jakter med Savage 223, rimelig og grei rifle. tasco kikkert 3-9x40.
For første gang brukte jeg kule med blyspiss, Black Hills 55 gr soft point (XXL). Gåsa letta fra bakken, fløy 5 meter og smalt rett i havet. Drev sakte og fint inn til land slik at ingen trengte å bade.... I fjor brukte jeg helmantel 62 gr kule, den gikk rett gjennom, og gåsa fløy sikkert 300 meter før den oppfatta at den var død. 
Må vente til jeg har flådd gåsa før jeg får sjekka om kula har revet mye, men det så ok ut, kula hadde knekt 4-5 vingefjær på tur ut. Ingen store hull å se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skutt 18 gås med 223, da lada med 50grains vmax. Alle gått ned i smellen. Skytter en rett i front elle i sida så er brystfileter Heilt fine(som regel)...resten av gåsa er ganske demontert. Grunnen til brukt vmax er skadefelling..så noe førstevalg som matvillt kule,absolutt ikkje men en slipper den kjipe følelsen av sjå gåsa flykte ut på sjøen..

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 9.8.2018 den 21.13, can skrev:

Anngåande lading og bomkjøp så huske eg mine og... kor stor forstørelse bruke du på gås på 350 m?

Veldig seint svar men er sjelden inne på kammeret. Varierer litt med forstørrelse, men har en kikkert med 16x og en med 24x, 16x er bra nok til 400 m.

Skøyt 10 gås forrige uke, hvor den lengste var på 387 meter, alle med 6,5x55 og 140 gr ELD-M kule. En gås hadde 100 % kjøttødeleggelse, og måtte skjære vekk litt på noen av de andre bryststykkene, endte på 4,5 kg kjøtt fra bryststykkene. Ellers veldig fornøyd med kulens terminale effekt og vil fortsette å bruke 6,5x55. Dermed detter litt av behovet mitt for en 223 bort.

 

For de som ønsker å kritisere avstanden, så er alle skuddene gjort med to fot og rear rest bag. Avstanden er målt nøyaktig og alle relevante faktorer er tatt med i beregning. Jeg har enda til gode å bomme på gås med rifle.

Kan også presisere at den gåsa som hadde størst kjøttødeleggelse ble skutt på den korteste avstanden, altså 178 meter.

Edited by stealtre
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skyter en del gås på skadefelling med 6,5x55 og 6,5-284. Tidligere brukte jeg 120grs scenarL i 6,5-284. v0 lå på ca 1000ms og gjessene gikk rett ned. Prøvde i en periode samme kula i 6,5x55 med v0 på 846ms men da opplevde jeg litt for ofte at gjessene klarte å karre seg på sjøen før de strøk med, spesielt når holdene ble litt lange. Ettersom jeg driver med skadefelling og ikke tar vare på kjøttet bruker jeg nå kun 100grs amax. I 6,5-284 ligger jeg på 1086ms og i 6,5x55 ligger jeg rundt 950ms. Gjessene går alltid rett ned.

 

Hvis en vil bevare kjøttet best mulig så må man akseptere en del bortkomne fugler og skadeskyting. Personlig så blir ikke gåsekjøttet så viktig for meg at jeg syntes dette er greit. I de tilfellene hvor jeg tar vare på kjøtt så skyter jeg enten rett forfra med treff høyt i senter av bryst eller fra siden med høyt treff. Ikke perfekt men jeg klarer som regel å redde ihvertfall en brystfilet.

 

Gjessene, eller da grågås som jeg jakter, er forbausende hardskutte og en skal ikke undervurdere hva som må til for å avlive de.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Skjøttarstuggun said:

favorittkaliber til gåsa er .22WMR

Hvilken type patron bruker du? Og må du bruke flere skudd for å felle ei gås?

Blir noe skadefelling til sommeren på en golfbane. Det er ytret ønske fra grunneier at vi ikke "støyer" for mye, så skyting med lyddemper er et "must".

Har 22wmr men hadde ikke vurdert å bruke denne til dette før jeg leste innlegget over her. Hadde planer  om å bruke 6,5x55 med Nosler BT 100gr. God effekt, men det blir kjøttsvinn :) 

De andre på laget bruker 223, 22-250 og 6xc til dette.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Gåsekjøttet er nå uansett ikke mye å rope hurra for

Det er greit. Men det var mest smellen og effekten på gås, derfor jeg spør. Og siden noen her bruker dette kaliberet med lite smell og god effekt(?), ooooog i tillegg lite ødelagt kjøtt..... vel da lurer jeg på hvilken patron i 22wmr det er snakk om. De fleste er jo varminter typer.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har skutt gås med 6,5 som fungerte fint i forhold til dødelighet. Men ønsker nå å redusere skuddsmellen så mye som mulig pga av bebygyggelsen i nærheten. For meg står valget mellom lyddempet 22wmr, 17hmr, 22-250, 222 eller 223.

Både kruttsmell og kulesmell er avgjørende.

Hvilket kaliber for stillest men fortsatt dødelige skudd på gås inntil 150m hold?

Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg 150m kan være langt med 17hmr og 22wmr?🤔 Du får vertfall grei vindavdrift.. 

Forskjellen på 222 og 223 er vel såpass liten, at .223 kanskje er å foretrekke vertfall prismessig? 

22-250 har såpass mye mer krutt og fart at den vil nok smelle mer. 

 

Så av de valgene hadde jeg nok vurdert .223 og stor lyddemper. Men om det blir fryktelig stor forskjell fra 6,5x55 er jeg usikker på. 

 

Smeller gjør det uansett. 

Vurdert å lade sub i .308 f.eks? Eller annet godt egna sub-kaliber? Det er nok det som smeller minst, etter 22lr. Men om man får f.eks kuler som egner seg til gås i sub-hastighet aner jeg ikke. 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg gått for 17 HMR. Har hatt 22wmr tidligere men ble aldri fornøyd med presisjonen det kan selvsagt skyldes dårlig rifle men har hørt om flere som heller ikke fikk til det kalibret. Har nå kjøpt en Tikka T1x i 17 hmr og den har glimrende presisjon og lydnivået med A-tec demper er helt innafor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...