Jump to content

Hull i tennhette 308 Win


VSJ

Recommended Posts

Var og skjøt testladinger på banen i går. Hadde ladet Federal Trophy Bonded Tip 165 grs for 308 Win. Da jeg skulle teste ladning med 46 grs Hodgdon CFE 223 var alt som normalt med de 2 første skuddene. Ved 3. skudd merket jeg gass i ansiktet. Så på hylsen og så at det var stort hull i tennhetten. Det var ikke tegn til overtrykk på noen av skuddene. 

 

Har noen hørt eller sett dette før?  Ønsker gjerne svar om noen vet om dette skyldes feilprodusert tennhette, overlading eller mulig feil ved isettelse av tennhette. Håper bildet hjelper.

 

Info:

Våpen: Tikka 308 T3x 51 cm løp

Kule: Federal Trophy Bonded Tip 165 grs

Tennhette: Federal 210

Krutt: 46 grs Hodgdon CFE 223

Hylse: Federal (forniklet, skutt 1 gang tidligere)

COL: 71,0 mm

Friflukt: 3,6 mm

 

Federal hylser.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tennhetten og trykkmerke i selve hylsen kan tyde på overtrykk.

Overtrykk kan ha flere grunner overladning eller fremedlegeme i hylsen er vel de vanligste.

Prosjektilet kan også ha beveget seg nedover i hylsen og fororsaket overtrykk.

 

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Hullet i hetten ser stort ut, er det større enn tennålshullet i sluttstykket? Kan du måle begge? Hvordan er spissen på tennålen? klarer du ta bilder av den?

Ved gasslekasje blir ofte hetten flat og en ser utdragermerker i hylsen, det er ikke sikkert at det er overtrykk selv om det her ser slik ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva sier kronografen?  Våpen og hylser er forskjellige. Noen ganger kommer trykktegn fort, andre ganger skal man langt inn i rødt område før det begynner å vises på hylsene. En kronograf er vel det beste verktøyet vi dødelige har når det kommer til å vurdere om trykket er innen rimelige grenser.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye headspace har du? Har du brukt samme hylsene i samme kammer tidligere? Helpresser du eller kun necksizer du?

 

Edit: ser du har engangsskutte hylser. Bruker du ladedata fra tabell? Jeg har tidligere stusset over ladedata til CFE 223. 

 

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill. Må si meg enig i at hylsen var utsatt for overtrykk, men er ikke sikker på hva som forårsaket overtrykket. Ved testladningen la jeg mye vekt på Barnes sin ladedata for 165 grs TTSX/TSX, her er max lading 48,5 grs Hodgdon CFE 223. Vet fra tidligere at ladningene Barnes foreslår kan være vel hissige. Har også tenkt på at Federal forniklende hylser kan ha bidratt. Hylsene jeg brukte var helpresset.

 

Var på banen i dag og skjøt nye testlandinger og kronograferte. Byttet ut hylsene; jeg brukte Norma engangskutte hylser som var halspresset, ellers var alt likt som testskytingen på onsdag. Samtidig kronogrferte jeg fabrikk ammo. Ladet opp til 46,0 grs, merket ingen problemer med denne ladningen i dag. Uansett velger jeg å høre på erfarende ladere som sier at som hjemmelader skal jeg ta utgangspunkt i at det var en overlading, og ikke forsøke å finne produksjonsfeil etc.

 

Test:

Fabrikk ammo: 823 m/s

43,0 grs CFE 223:              741 m/s

44,0 grs CFE 223:              764 m/s

45,0 grs CFE 223:              782 m/s

46,0 grs CFE 223:              807 m/s

Link to comment
Share on other sites

FC- hylser er noe jeg skyr som pesten. Mulig det kan være forskjell på diverse lotter nå til dags- jeg har ikke brukt FC-hyser de siste 15-20 åra. Har lært av mine feil.. (Noen FC i 300Wm var så harde at jeg knapt greide å helpresse uten risiko for å ødelegge dier og presse...) De jeg har prøvd i 308W og 300 Winmag var steinharde og alt for tykke i godset- mener å huske at det gikk en 3-4 grain mer i en Normahylse- kontra en FC-hylse. Med slik messing kan du oppnå makstrykk lenge før maks i tabell....  Mulig problemet ditt ligger der.....😟 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Ligner mye på at FC kan være problemet ja, eneste hylseprodusent som er totalt "bannlyst" i min ladebu. Du kan jo i tillegg fylle  hylsene med vann og veie vannet etterpå- da får du eksakt volum til kruttet.. Jeg mener å huske at kula satt så jævlig i hylsene mine at jeg ikke greide å trekke de ut med kuleuttrekkeren i pressa.. 🤕 Litt føling med messingen får du om du tar en tang og prøver å klemme flat hylsehalsen på de forskjellige fabrikatene- dette gir en viss pekepinn på produktet og Federalhylsene mener jeg hadde en lei tendens til å gi en aha-opplevelse med denne testen.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...