Jump to content

De forskjellige mauser modellene


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

Jeg skal kjøpe første bolt rifle snart.

foreløpig er eneste kravet at den klarer storvilt kravet i kaliber.

 

jeg har lenge ment at en howa pakke vil være en god innstegsmodell i bolt verdenen.

 

men så kommer jeg over mauser m18. Det vil ta litt lenger tid å finansiere en slik pakke (rifle og kikkert), men jeg kan jo begynne med en billig kikkert...

 

spørsmål.

er en howa pakke en god måte å starte i bolt verdenen på?

 

eller burde jeg satse på en dyrere rifle og bygge videre på denne?

 

er mauser noe å ha???

 

hva er forskjellen på de forskjellige mauser modellene?

 

Jeg er egentlig åpen for flere forslag, bare det er gode argumenter bak valget. 

Link to comment
Share on other sites

Howa er utmerkete rifler som er enkle å få tak i snacks til om man føler for det. Andre stokker, avtrekk osv kan nesten kjøpes på Narvesen.

De er kjent for å gå godt og være funksjonssikre våpen og har nå eksistert lenge på markedet. Vet om mange slike i mitt nærområde som går meget bra fra dag en.

Kjøp en Howa og kost heller på deg litt allright optikk så har du et smell jern til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt min første rifle idag.. eller nære venner spør, så anbefaler jeg sterkt å kjøpe en Tikka T3 Synt Stainless i 308, ferdig gjenget fra fabrikk med 50cm løp!!

Oppgrader til en McMillan stokk, personlig favoritt er Sako Hunter modellen i EDGE og du har en skikkelig jaktrifle for resten av livet!

Ase Utra SL5i lyddemper.. 

Tikka Ringmontasje (uten base)

2,5-10x50 Kahles Helia C

 

Og du har en rifle jeg har brukt 15+ år på komme frem til personlig.. og jeg har vært igjennom MANGE rifler og er mangfoldige tusener fattigere som resultat!

 

 

Så kunne du oppgradert til finere og dyrere rifler senere.. har nå skapet fullt av prosjekter pga Tikkaen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enda en tråd som bekrefter "kammerets" regel nr. 1: Uansett hva man spør om, er svaret Tikka T3!

 

Og så kommer det vanlige "spikersuppe"-forslaget: Det "perfekte" våpenet/riflepakken var jo ikke så "ideell" likevel - her må det kjøpes, for anselige summer, nytt skjefte, nytt avtrekk, og nytt mikk-makk både inni, utapå, over og under:

 

34 minutter siden, Sør-jeger skrev:

Oppgrader til en McMillan stokk, -

 

De våpnene/pakkene som allerede er nevnt, er mer enn gode nok for alminnelig norsk riflejakt. Og du trenger ikke "kvalitetsoptikk" for jakt i daglys, det kan du unne deg, når kontoen tillater.

 

I stedet for å fundere på hvilket nyvåpenkjøp som er best, kan du "kjøpe deg tid", ved å kjøpe et bruktvåpen, det er masse av dem på "Finn.no", du får et OK bruksjern for ca. 5.000,-.. Bare husk å hoppe over alle annonser med overprisede Tikka T3-er!

Edited by Jegermeistern
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ventet på den jeg også :)
Sikkert ingenting i veien med Tikka T3, men du verden så mye bra av brukte våpen og optikk det finns til en grei pris som holder i årevis uten å måtte etterfylle med "bits and pieces".
Men det er tydeligvis en trend blant unge jegere at det MÅ være kappa løp, demper, tofot og helst GRS eller KKC-stokk, pluss topp optikk.
Altså; gode råd fra Jegermeistern her 😉

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Jegermeistern skrev:

....

I stedet for å fundere på hvilket nyvåpenkjøp som er best, kan du "kjøpe deg tid", ved å kjøpe et bruktvåpen, det er masse av dem på "Finn.no", du får et OK bruksjern for ca. 5.000,-.....

 Som eksempel, så ble det på søndag lagt ut en Winchester M70 Classic Featherweight i .30-06, med en (gammel) Zeiss 6x42, til 2000:shock: kroner. Det er billig det! Jeg var for sein:sad: Men det viser jo at kuppene finnes. Og de er kanskje litt mer obskure enn T3. Ikke et vondt ord om T3, men jeg ville myyye heller hatt en gammel Featherweight.

Edited by Jeffery
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, seawolf skrev:

Big Five har en Featherweight i 7mm. Rem. Mag, -

 

Det kan jo se ut til at "uvanlige" kalibre (annet enn "de tre store" og .223) er vanskelig å få solgt, det kom akkurat inn to annonser på "Finn" for hhv. et våpen i 358 Win (ideell allround elgpatron) og 6,5-06 (for de som vil ha "flattskytende"), ikke avskrekkende prisforlangender. Heimeladere har godt utvalg!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange fine innspill her.

Jeg er helt fornøyd med brukt fra Finn.

alt jeg har i safen til jakt er bruktkjøp.

 

problemet mitt er at jeg ikke kan noe om boltrifle og opptikk. Så jeg vet ikke hva som er «gode kjøp»

det er derfor jeg håpet å få litt visdom om f. eks mauser.....

 

når det gjelder disse pakkeløsningen så er vel det ofte fornuftige pakker med «dag kikkerter».... slik at en kan komme igang og heller kjøpe kvalitet optikk senere..

 

jeg ønsker å holde meg i det billige til mellom sjiktet. Børsa skal tross alt brukes i skauen og på fjellet... ikke fra en skytebag på banen eller hengende på veggen til utstilling.....,

Link to comment
Share on other sites

Hehe..

 

Når jeg velger rifler.. så har jeg visse kriterier.

 

Gjenget løp inn i låskasse. ( ikke klemt eller presset inn )

Integrert montasje i låskassen. ( Ikke skru fast en montasje med skruer.. )

Ukomplisert avtrekk ( Og med T3en så trenger du bare en liten umbrako og du har et fantastisk avtrekk. )

Integrert håndtak på sluttstykket ( T3en mangler dette, men kan bytte til hva jeg foretrekker uten børsemaker )

Integrert rekylklakk ( T3en har omvendt rekyl klakk.. men fungerer som snus.. liker absolutt ikke Rem 700 typen )

 

T3en oppfyller nesten alle.. og de andre riflene jeg har oppfyller alle.

 

Andre positive ting er, superglatt boltgang, veldig gode løp, veldig stiv låskasse og lagd av CNC.. ikke dårlig betalte Amerikanere.

 

 

Synt stokken på T3 fungerer den for all del.. men alle jaktriflene mine har enten en flott trestokk eller McMillan stokk. 

 

 

Underbeslaget på T3en var mitt største ankepunkt og kjøpte ikke en T3 på 10+ år pga av det.

Men etter å vært på forskjellige jaktforum fra hele verden i over 15 år, så har jeg lest om kanskje 2 eller 3 stk som har fått det ødelagt.

Så, til slutt så stolte jeg på at Tikka har lagd det i skikkelig plast.

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Sør-jeger skrev:

Andre positive ting er, superglatt boltgang, -

 

Når det gjelder "superlett boltgang", kan sjøl ikke Steyr-kragere måle seg mot denne:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113046860

 

Denne "Carl Gustav"-en er egentlig en Sauer (modell - ?), ei "ingeniør-børse" (låsklakkene "spretter" ut), som har fått skjefte fra Sverige (?). En kjenning har maken, flott våpen! Og et godt kjøp. (Som skrevet mange ganger før: Hadde det ikke vært for denne hersens "garderoben" - !).

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Det kan jo se ut til at "uvanlige" kalibre (annet enn "de tre store" og .223) er vanskelig å få solgt, det kom akkurat inn to annonser på "Finn" for hhv. et våpen i 358 Win (ideell allround elgpatron) og 6,5-06 (for de som vil ha "flattskytende"), ikke avskrekkende prisforlangender. Heimeladere har godt utvalg!

Ja det er min erfaring også, bla annet den M70 Featherweight i 270 Weatherby Magnum som Rogne Våpen har til 6990 inklusive  diesett og Kahles 1,5-6x42.
Jeg trenger den ikke, men er pinadø i tenkeboksen.
Kunne passet bra til posteringsjakt på dåhjort og gris i Svealand, hvor det av og til er store åpne marker :)

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Når det gjelder "superlett boltgang", kan sjøl ikke Steyr-kragere måle seg mot denne:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113046860

 

Denne "Carl Gustav"-en er egentlig en Sauer (modell - ?), ei "ingeniør-børse" (låsklakkene "spretter" ut), som har fått skjefte fra Sverige (?). En kjenning har maken, flott våpen! Og et godt kjøp. (Som skrevet mange ganger før: Hadde det ikke vært for denne hersens "garderoben" - !).

Har hatt to sånne selv. En CG3000 og en Sauer 90. 
Boltgang som overgår det meste, solid bygget (med egenvekt deretter) og muligheter for et fantastisk avtrekk.

Jeg brukte ikke noen av de to jeg hadde spesielt hardt eller grisete så jeg kan ikke mene så mye om hva de tåler, men hvis du studerer avtrekksmekanismen og kanskje har demontert sluttstykket en gang så finnes det rom for å tenke at disse ikke tåler all verden av barnåler, søle og annet grums.

Uansett, jeg skal ha ei sånn børse igjen. 6,5x55 eller 30-06, custom treverk, svingmontasje og en eldre 1,5-6 eller noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, jmosbakk skrev:

   -  Sauer 90  -  disse ikke tåler all verden av barnåler, søle og annet grums.

 

Det er kanskje omtrent samme avtrekkssystem, og samme åpning i låskassa, som på STR 200? Ikke noen ideelle våpen for jakt i flyvesand-ørkener, kanskje? Men STR-en holder jo flere år med DFS-skyting, inkludert felt, uten at en trenger demontere avtrekks-systemet, hvis man bruker pusserør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at det er integrerte montasjespor (det var vel det jeg skrev også), og er enig i at det ikke er noe nytt. Men da fordelen som fremheves er og "ikke skru fast montasjen med skruer", hvordan fester man noe i det integrerte montasjesporet da? Alle tikka montasjer jeg kjenner til har skruer som klemmer montasjen fast i skinna. Tenker dere at "ringene" ikke er montasjer lenger når de ikke har løse baser? 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke akkurat uten skruer, men en eliminerer i hvert fall en del, som normalt sett skrus og derfor kan løsne, basene. Så, selv om ringene fortsatt må skrus, eller i hvert fall feste ved hjelp av noen bevegelige deler, så har en fjernet en potensiell feilkilde.

Link to comment
Share on other sites

M12 er iaf noe mer påkostet enn M 18. Det merkes når en tafser litt på de begge. En både kjenner og ser at det er forskjell, men det betyr ikke nødvendigvis at den ene skyter bedre enn den andre.

Edit: Og om du var og kikka på hjemmesida til Mauser, fant du sikkert ut at M12 leveres i flere varianter, er kamret for vesentlig flere forskjellige patroner, samt kan leveres med oppspenner.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 1.6.2018 den 22.05, BlackHillsRoy skrev:

Er det ingen som har noe å bidra med om de forskjellige mauser modellene?

Mauser 66 er "spitzenklasse" og ganske billig på egun med en god kikkert på (zeiss) hvis man ikke er kræsen med kaliber 

selv om de er 40 til 50 år unge er det stadig fine våben

 

Link to comment
Share on other sites

M/67 er en norsk ombygging av Mauser K98k. De finnes i svært varierende stand. Disse har lange og tunge matchpiper og blytunge laminatstokker og er ikke særlig godt egnet til jaktformer hvor man skal gå mye. I tillegg er det noen ganger kostbart å få montert kikkert på slike da basene ofte må tilpasses kassen, som kan være slipt forskjellig for diopterbasen.

 

En pent brukt eldre Tikka, Remington, eller lignende er et mer fornuftig kjøp for førstegangskjøpere. En Mauser er et tapsprosjekt med mye som må, bør, og kan gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...