Jump to content

6.5x55 + n565 = Sant<3


kruttskalle

Recommended Posts

Endelig har jeg fått tak i en boks med Vihtavuori n565.

Grunnen til at jeg kjøpte dette kruttet var å få mer fart med 9g kuler uten å måtte bruke droptube (n570). Mens Hornady eld x 143gr er på vei i posten tenkte jeg det var lurt å høre med kammer-herrene om hva dere tror om ideen. Kanskje noen har fått eksperimentert med kruttet allerede? 

 

Vihtavuori har allerede publisert ladedata til Berger hybrid target 140gr:

6.5x55 Swedish Mauser

Maks n560 47.4gr ( 47.2gr maks 139 scenar)

Maks n565 48.5gr

Men hvilket makstrykk har de i Swedish mauser tabbelen?

 

Igjen så har du 6.5x55SE tabellen som har en del skarpere ladning med 139gr scenar:

Maks n560 49.1gr

Her står det ganske tydelig at de lader opp til 380mpa.

 

Tenkte å lage en badestige  med n565 fra 47gr og oppover...

 

Børsa er en r93 med 57cm løp.

Edited by kruttskalle
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte mer på (av vane) 6.5x55. Jeg drev på med 570 for å få mest mulig hastighet for noen år siden, men ble lei, dessuten får en ikke SÅ mye mer. Nå har jeg ei pipe som >900m/s med 140gr RDF og 136gr Scenar L - med 46gr N19. (46gr høres mye ut, men boksen sier 45.noe, og jeg runder kun oppover..., trodde jeg skulle få 880, QL vil ikke kjøre på denne PCen)

Så da fikk jeg litt "blod på tann", mye vil ha mer osv... Begynte å tenke Norma 4 eller 15, men så kommer dere med N565.

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=71 ladedataene til VV er rettet mot det amerikanske markedet, og er for "Swedish Mauser", laget for at en M96 skal overleve under alle forhold, jeg mener maks trykk der er 350MPa. - imot CIP og SKAN 380MPa - og de lader til hele 4m/s mer enn N560. Altså bare såvidt mer enn N15, siden de er ganske like.

Så da ser jeg ikke det helt store lenger? Eller?

 

380/350 = ca 1.1, så vi kan ha 10% mer krutt i uten å være over CIP/SKAN std, som også er konservative. Da er vi på ei (høgst antatt og stipulert) maksaldning rundt 52gr, og kanske noe over 900 - i 670mm. I et langløp (740mm) burde vi snakke om godt over 900m/s. Kanskje dette kruttet ER et skritt framover.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Holder liv i denne tråden. Har ikke mye nytt å komme med, men jeg har laget meg stige fra 50gr opp til 51,8 for å se hvordan trykket bygger seg opp, og kronografert. Har et håp om at den litt roligere trykkoppbyggingen kan gjøre at man "tåler" trykket litt bedre uten problemer, men så skal der jo finnes presisjon og stabil Es og. Vi får se. Får muligens testet mandag, kommer isåfall tilbake med det jeg finner ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått testet min stige fra 50gr opp til 51,8gr. Vær obs på at dette er ladninger som fungerer i mitt våpen som jeg kjenner godt, og ikke noe å hoppe rett på for andre uten at de vet hva de holder på med.

Kulen jeg brukte var 140gr Nosler RDF og jeg hadde coal på 79mm. Hylsene er RA16 som er neck sizet og bumpet litt tilbake, og de er skutt i mitt kammer som er rimelig romslig, og temperaturen ute var 7 grader Celsius.

Riflen min har et 66cm langt løp, og med samme kule (140 RDF) gir den svake trykktegn med 49,6gr Vit N560, og må ned på 49,3 for å få stabile Es og presisjon ut på 300 meter. Dette er en fin ladning i mitt våpen, men farten er 855ms i samme temperatur (7grader)

Farten jeg fikk med N565 var :

50,0 = 856ms

50,2 = 860ms

50,4 = 857ms

50,6 = 865ms

50,8 = 866ms

51,0 = 867ms

51,2 = 875ms

51,4 = 879ms

51,6 = 881ms

51,8 =882ms

 

Jeg fikk ikke trykktegn av noen slag på noen av trinnene, men erfaringsmessig med min rifle tar det mer enn et par skudd for å få de frem, så jeg skal lade opp noen til på 51,6 gr og skyte når det blir litt varmere i været. 

 

 

 

 

Edited by pererik
skrivefeil
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg endelig fått skutt ladestigen jeg lagde. brukte samme stige som Pererik. 

 

Her er resultatet:

IMG_5301.JPG.ccf4d72670549011b169e4326b46fd45.JPG

 

Var en meget varm dag på banen så jeg var spent på trykket. En liiiten antydning til motstand i hevearm på de to siste ladningene. 

 

Alt i alt så har jeg vell oppnådd målet. Fine samlinger og jevn høy hastighet i et 57cm jaktløp.

Skal lade opp litt til helga, så blir det skyting på papp på litt hold.  Skal ta med kronografen når temperaturen er lavere, så jeg får loggført hastighet. Kanskje det blir en ekspansjonstest av kula i vann og. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Litt tillegg info. Det ble ingen flate tennhetter eller neon form for merker i støtbunn på hylsene heller, så det virker som dette er en ganske safe ladning i min rifle. 

målte en 140grs amax med 49grs n15 som klokket inn på 832. Dette var ammo som jeg ladet til en t3 jeg hadde før, den fikk jeg trykktegn på 49.5gr med n15. Så det er en betydelig forskjell i hastighet. Tipper man kan få bra fart i en 74cm sauerpipe.

 

Edited by kruttskalle
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Testet N-565 i dag selv i en sauer 200 str med Heym 73 cm 1:200 pipe fra VS. Pipa er ny og ga egentlig litt skuffende hastighet med kjente ladninger i andre løp. Sierra 140 som ligger på 795ms i feks blaser 70 cm kom på 775. Ca 22 grader temp i går. 

 

Så data:

 

147gr eld match

rws magnum

enganskutt ra-17 hylse

col 79,9

 

49gr 828 ms

50gr 848 ms

 

Snitt av 5 skudd over labradar, rundt 10 ms ES men mindre sd på 50gr enn 49gr. 

 

Ladedata på eget ansvar osv. 147 er lange og siden kammeret ikke tillot lengre tar kula mye plass. 

 

Hadde håpet på litt mer hastighet, ingen tegn på trykk men det soter heller ikke ;) Nedtur å måtte til med droptube/vibrator for å få plass til mer krutt. Tror jeg får prøve opp til 51.5 og estimert 870ms.  Presisjon var på linje med andre dfs ladninger og holdt innertier 200m fra skulder og diopter (litt høydespredning kanskje, kan godt skyldes skytter).  

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har testet N565 +ELD 147 i min 6,5x55 IMP 40° (73 cm løp).Har fra før brukt N560 (52Gr Vo910M/s ,62000PSI)

Med 53,2 Gr N565 +ELD 147 Gr  fikk jeg 895M/s og samme trykk ,62000PSI ,så hvis fart er målet så ser det ut

som N560(Og Norma 15)er det som gir mest fart i dette kaliberet,,men det ga meget jevne hastigheter og skal etter sigende være lite temperaturfølsomt.Presisjonsmessig er det i min rifle som N560

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Finn ikkje ladedata på 135gr berger classic hunter eller for Scenar L med N565. Har leika meg litt på GTA Tools, her der det ut som eg kan få ei tryg ladning med 51,0 gr N565. C.O.L på 80mm er reint hypotetisk, mulig eg legg meg på 78,79mm og då vil kammertrykket øke, så dette får eg legge inn og sjå før eg evt. startar opp med stigetest. 

 

Er det andre som har prøvd enten Scenar L 136gr eller 135gr berger CH med dette kruttet?

 

 

Fyr laust

135gr Berger CH_N565_51.0 gr.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Løfter denne tråden opp igjen med litt info som er fint å finne for de som googler og leiter etter denne kombinasjonen.

 

Prøver å finne den perfekte ammo for reinsdyr på litt hold.

 

God utgangshastighet, flat kulebane og god ekspansjon etter litt hastighetstap i høysetet.

 

Data

 

6,5x55 Schults Larsen Victory M/60cm 15mm pipe

Norma hylser. Helpresset 100%

Magtech tennhetter

Norma Bondstrike 0.264/6,5mm 143 grain

Vihtavuori N565

OAL 78MM

5c ammotemp.

 

Simulert på forhånd etter aller beste evne i Gordons Reloading Tool.

Gordons viste ca 15ms høyere hastigheter javnt over, samt viste høyere trykk enn hva som ble erfart på banen i dag.

Jeg mener derfor at disse ladningene er trygge i mitt våpen.

 

Testet fra 48,5 grain til 51,8 grain krutt.

 

Litt notater fra utvalgte ladninger.

 

48,5 grain = v0 802ms. Ingen soting og ingen trykktegn.

50,3 grain = v0 836ms. Ørlite flat tennhette

51,2 grain = v0 845ms noe flat tennhette. Ørlite kratring.

51,8 grain = v0 857ms flat, men ikke superflat tennhette. Litt kratring. (Men jeg har fortsatt sett kjøpeammo med mye "verre" trykktegn)

 

Ingen av ladningene gjorde havarmen litt hard engang.

 

Dette er kun enkeltskudd testet for å finne maks, så jeg kan ikke si noe om presisjon enda. Oppdatering kommer.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke noe poeng å jage hastighet med den kula der. Etter sigende åpner den raskt og i lav hastighet. 
 

Om du får 830m/s med 6.5x55 eller 900m/s med en 6.5 magnum, skiller det 7-8cm i høydeforskjell på 300m. 3-4cm i forskjell ved 10m/s sidevind. 
 

Skal du jakte på «langt» hold- 300m++, så bør man være såpass erfaren og trent at man ikke trenger å spørre.

 

My 2 cents..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (51 minutter siden):

51,8 grain = v0 857ms flat, men ikke superflat tennhette. Litt kratring

Prøv med N570 om du har hastighet som sport. 54-54.5gr bør gå fint.  Men ville heller jaget presisjon enn hastighet. 

 

Ladningene dine er nok helt trygge, men de er helt sikkert utenfor 6.5x55 trykkstandard. La oss kalle det 6.5x55 +P

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer dere begge i ett og samme svar 😊

 

Er ikke ute etter å jage de siste meterene pr. Sekund her. Å stå på vidda med et sluttstykke som ikke åpner blir for dumt.

 

Denne ladestigen var for å finne ut hvordan krutt/kule/OAL/temp/pipe osv fungerte ettersom det ikke finnes noen konkret tabell på dette.

 

Jeg liker å tro at kun ladningene over 51,2 grain og oppover ga over 3800 bar slik det ser ut med mitt hylsevolum osv. (Under standard)

 

Presisjon blir det neste å teste!

 

Takker forøvrig for input

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå må jeg rett og slett forhøre meg med ekspertisen.

 

143gr Bondstrike og 144gr Fmjbt er nå testet en del med N565 kruttet.

 

Jeg klarer fader meg ikke å få dette til å samle

 

Ja, dette blir ladet friskt og over maks. Rundt 3900-4100 bar i hht gordons.

 

Alt ifra 840-870m/s i langpipa.

 

Jeg har testet settedyp, Og kruttmengder i flere forskjellige kombinasjoner.

 

Klarer ikke å få dette til å samle bedre enn 35-40mm

 

Til sammenligning går eld-m 123 med v0 på 860 med samling på 10-15mm i samme pipa. Noen av disse milimeterene er nok min feil.

 

En tanke her er jo at jeg lader disse kulene alt for hardt?

Eller at løpet ikke liker tunge kuler?

 

Det er engangsskutt normahylser, trimmet til 54,75 med 3,5 tusnedels tomme necktension og alt fra 2-0,6mm friflukt.

En annen ting som også forundrer meg er at jeg på noen av testene har veldig høy ES. (15-20) Alt annet jeg har ladet i disse hylsene uavhengig av hastighet har hatt mye lavere ES.

 

Prøve med n550 og offre litt av farta?

Eller redusere ned til lading under max og prøve? Hva tror folket, og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

ang 143 bondstrike ville jeg prøvd N570 om du har det på hylla. Hvorfor, kun fordi 140Accubond like det veldig godt og for meg er de veldig lik, men du må nok bruke dropptube eller vibrere de litt for å få plass til nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (39 minutter siden):

Nå må jeg rett og slett forhøre meg med ekspertisen.

 

143gr Bondstrike og 144gr Fmjbt er nå testet en del med N565 kruttet.

 

Jeg klarer fader meg ikke å få dette til å samle

 

 

Hvordan 144 fmjbt kuler har du?

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 minutter siden):

Hvordan 144 fmjbt kuler har du?

Lapua FMJBT 144gr. (4PL6000)

 

Og Norma Bondstrike 143gr

 

Får disse kulene til å gå med veldig lik utgangshastighet (samme kruttvekt) og tilsynelatende likt treffpunkt. Er bare så veldig irriterende at jeg ikke får presisjon med de.

Link to comment
Share on other sites

Høy ES, lunken presisjon, veldig tregt krutt... Jeg ville tenke i retning av at kruttforbrenningen er inkonsistent. 

 

 Hvis du ikke allerede bruker magnumhetter, kan det være nyttig (da bør du redusere kruttmengden et grain eller to).

 

Hvis du hadde brukt kuler med krymperille, kunne en krymp være verdt et forsøk. 

 

Hvis ikke det hjelper, ville jeg gått til et litt raskere krutt, som er lettere å få fyr på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har man ladet og testet litt her.

 

Tankegangen min en liten stund før lading var følgende "drit i N565 kruttet."

 

Så gjorde man så. både bondstriken og Lappen ladet edrulig til fornuftig hastighet. sånn ca 825 ms i 60 løp. 

 

Lapua FMJbt 144gr. 44gr N550 og COL på 78 = 97mm samling 5 skudd. (alle spredt ut over. mest i bredden.

bondstrike 143gr. 44gr N550 og COL på 78 = 13,3mm samling 5 skudd

 

Da kjenner jeg at jeg har kommet ned på hvilepuls mtp bondstriken. det kan hende at N565 var et for kjapt krutt.

 

Men de FMJBT 144GR 6,5MM kulene fra Lapua tror jeg får leveres på fyllinga. hvordan i alle dager skal det være så vanskelig?

Jeg fikk dog Scenar 139gr til å gå med helt super presisjon i samme pipa, så da får det bare bli den på fuglejakta.

 

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (9 timer siden):

det kan hende at N565 var et for kjapt krutt.

 

Men de FMJBT 144GR 6,5MM kulene fra Lapua tror jeg får leveres på fyllinga. hvordan i alle dager skal det være så vanskelig?

For tregt, mener du vel?

 

Mht. 144 grs-kula ville jeg forsøkt med N160 eller N560 og ofret litt hastighet før jeg ga opp.

 

Og for fuglejakt vurdert Lapuas buttnesede 100 grs FMJ-kule som går veldig bra i min A-bolt.

 

Edit:

Lapua FMJ 100 grs gir snaut 850 m/s i 53 cm pipe med 41 grs N140 bak (col 70,0 mm).

Har tilnærmet samme treffpunkt som jaktammunisjonen (Oryx 156 grs og Mega 155 grs).

Her er 3 skudd @100 m:

image.jpeg.92b8f2d46d91aebe35e286a41c92a4d3.jpeg

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...