Jump to content

Gordonsetter og snø


larsakre

Recommended Posts

Regner med at satte seg snø mellom potene også. Må som regel klippes litt. Finnes ei saks som er butt i enden som er fin å bruke.

Ellers har jeg hørt at man kan spraye på noe, husker ikke hva det var men :roll:

Sokker kan også brukes, men på bikkja mi så tok det ikke lange stunden før to var borte. Syns dem satt ordentlig, men det gjorde dem tydeligvis ikke. :D

Link to comment
Share on other sites

Klipp faner, barber mellom tærne og smør med labbefett. Dersom du skal bruke sokker, stram skikkelig til. Du kan stramme mye hardere enn du tror.

 

For min (bikkja sin) del er det værste skare. Da henger bjellene og subber og blir såre. Tror noen av kondomdressene har innebygd ballevarmer ("guttemodell"). Vurderer å skaffe en sånn.

Link to comment
Share on other sites

Trur jeg vil skaffe meg en kondomdress, er litt redd for og "skammklippe" hunden. Må gjøre noe¨, for det er veldig trasi og måtte avbryte en fin jakt tur pga dette :?

Ja, når fanene og sånt blir klippet så ser ikke bikkja så pen ut akkurat :)

Sist jeg jaktet så mista bikkja to sokker og da ble det liksom ikke så artig å jakte. Bikkja satte seg jo ned hele tida for å bite av seg klumpene.

Så det ble en kort jakttur ja...

Link to comment
Share on other sites

Bikkja satte seg jo ned hele tida for å bite av seg klumpene

Dette opplevde jeg også, kjempe artig når sola skinner og været er bra, men må reise heim.

Det er bare å ta bikkja for slikt. Mine hunder får ikke lov til å sette seg ned å tygge isklumper. Etter noe runder med kjeft osv, slutter de med det 8)

Forøvrig synes jeg ikke det er beina hvor det klumper seg mest, men under buken og bak under rumpa.

Klipp og stell er ett must, særlig på brune og hvite engelsksettere.

Ellers er kondomdressen fra Per Pedersen(Jæger og Hund, Sokna) ypperlig, men går vel fort istykker.

Som en annen nevnte, er vanlig formfett på spray veldig effektivt mot at snøen får feste seg i pelsen. Den holder i flere timer og anbefales :wink:

Link to comment
Share on other sites

Disse kondomdressene, er de utstyrt med "fransk åpning"? Har hannbikkje (petit basset), og han skal jo stadig pisse og markere, regner med det er hull til den delen av manndommen hans som nødvendigvis må være fri til slikt? :mrgreen:

 

Støtter kondomdress framfor snauklipping, pelsen er jo en del av helheten ved bikkja, pluss at det er på vinteren den mest trenger den pelsen den har, iallfall deler av den.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er skeptisk til at dere velger det forfengelige fremfor det praktiske. bikkjer som klabber ned og gnager labber å ødelegger hele turen, det hele handler om forberedelser,å dra til fjells med ei bikkje som ikke er klippa å stelt er helt utenkelig.

Kondomdress er bra, bruker det selv av og til men labbene klippes for hver tur.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det praktiske du sikter til General, og klipper selv på labbene til Ares, men det han har av pels ellers må han ha for ikke å fryse! :mrgreen:

Joda men en liten forskjell på en Gordon og en Petit.

Har du foresten hørt historien om når Exi fikk seg kondomdress?

 

Hmm.. husker ikke helt, mener det ringer en bjelle, men hva var nå det igjen?

Link to comment
Share on other sites

Flere gode forslag her. Formfett, kondomdress, sokker, klipping. Her må man velge selv.

Vi velger å ikke klippe fanene på våre hunder, og jeg synes det er vanskelig å klippe så mye mellom tredeputene at det ikke blir klumper under potene.

Vi har derfor endt opp med kondomdress og sokker. Kondomdressen er det bedre er litt trang enn litt for stor. Er den for stor, kan bikkja greie å få stukket ett ben inni, og kommer seg ikke av flekken. Sokka må strammes HARDT! Så lenge hunden er i bevegelse, går blodsirkulasjon greit. Løs opp om du tar pauser og hunden er rolig over 5 -10 minutter. Er det forhold slik at sokkene blir våte, bruker jeg cordura-sokker. Er det tørt (tørr snø), eller glatte partier (skare eller is), bruker jeg fleece. De fester bedre enn cordura, og er litt varmere.

 

Hunden ser litt dust ut i kondomdress. Men, når du tar den av er den fin igjen. Klipper du den derimot..... Men dette er jo hver og en sitt valg. Alle forslag som har kommet i denen tråden vil fungere.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker maskin mellom tredeputene,klipp helt ned men gjør det en tre fire dager før du skal ut,da vokser håra litt og potene er perfekte :D

 

Gir du bikkja narkose før du slipper til med klippemaskin mellom potene? :mrgreen:

Bruker vanlig saks jeg, bikkja har visst forstått at det vanker godbit etter lidelsen med å ligge i ro og bli kilt mellom tærne. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også maskin. Har kun med tilvenning ågjøre, og bikkja skjønner straks at den ikke har noe valg. Godbit vanker etter endt klipping :D

Forøvrig synes jeg den glissne og lange pelsen som er under mage og på innsiden av låra er den som skaper mest problemer mtp. snøballer. De blir jo store som håndballer noen ganger og skaper store problemer for hundene. Ikke er det så lett å klipper her heller da det ikke er vanlig pels, men heller som ordinært hår.

Men, jeg er helt enig med Generalen. Stell og klipp er det aller viktigste for å gjøre problemet så lite som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker maskin mellom tredeputene,klipp helt ned men gjør det en tre fire dager før du skal ut,da vokser håra litt og potene er perfekte :D

 

Gir du bikkja narkose før du slipper til med klippemaskin mellom potene? :mrgreen:

Bruker vanlig saks jeg, bikkja har visst forstått at det vanker godbit etter lidelsen med å ligge i ro og bli kilt mellom tærne. :D

Skjønner problemet Ranger, skulle sett sokker på CowboyLaila, det var en kamp :D

Nei forsiktig tilvenning så går det seg til.

Link to comment
Share on other sites

De sokkene jeg fikk av deg Custer, er de for små å bruke ute nå som han er ett år eldre, eller er det den typen du bruker? Jmfr tur til Dønna før jul i fjor.

Bruker samme sokkene på alle tre bikkjene mine,bare stram de skikkelig så sitter de som støppt, har vell mista fire sokker på like mange år,holder normalt to jaktdager på snø, to timer på frossen mark :D( i los)

Ares er muligens noe større i labbene men tror det skal gå greit,skulle de være i minste laget så syr min bedre halvdel sikkert noen som er større :D

Link to comment
Share on other sites

De sokkene jeg fikk av deg Custer, er de for små å bruke ute nå som han er ett år eldre, eller er det den typen du bruker? Jmfr tur til Dønna før jul i fjor.

Bruker samme sokkene på alle tre bikkjene mine,bare stram de skikkelig så sitter de som støppt, har vell mista fire sokker på like mange år,holder normalt to jaktdager på snø, to timer på frossen mark :D( i los)

Ares er muligens noe større i labbene men tror det skal gå greit,skulle de være i minste laget så syr min bedre halvdel sikkert noen som er større :D

 

Ares har større labber enn huskytispa han vokste opp med, nesten så han har truger! Tok sokkene på han inne her, passa greit, gikk i et merkelig ganglag før han forstod seg på det. Vil uansett ikke være aktuelt å bruke dem før det blir skare/gjennomslagsføre igjen. Men takk som byr!

 

Ikke meninga å spore av tråden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...