Jump to content

Reisen til "Mekka"


Cruiser

Recommended Posts

Jeg har tatt turen, ikke til Mekka i ordets rette forstand, men til vårt Mekka. Nærmere bestemt en 2,5 timers kjøretur fra New York til Hamburg i Pennsylvania. Der befinner seg verdens største Cabelas butikk på 23200 kvadratmeter. Butikken inneholder enorme mengder med utstoppet vilt, jaktklær til all slags jakt i alle stoffer, mønster og fasonger, jaktutstyr, fiskeutstyr, våpen, ammunisjon, sinnsykt mye ammunisjon, ladeutstyr, campingutstyr, buer, armbrøst, fritidsklær, optikk, osv, osv... Jeg har tatt en god del bilder, og tenkte å legge ut en del hvis det er interesse for det.

9C8E5D23-9FCE-4581-9F03-1F62E431153A.jpeg

339A96AB-3876-48E4-8476-005A2843C41A.jpeg

D32D47CD-FF5F-4ED1-894D-CFE3E516D531.jpeg

ADBDDA10-00BE-48D2-8AFD-264D93A7E5A4.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

28A3E18C-4249-4C18-8179-89D0B708AC4B.jpeg.06733af7a26c9e67666959e76cb258b9.jpeg

En egen avdeling i butikken, ble kalt våpenbiblioteket. Her sto våpen i spennet litt til veldig eksklusive. Alt var plassert i glassmontre og konseptet var bra.

 

D86FB92C-9510-4BC1-948B-E4BAE8E0BA01.jpeg.805904ac415324cd76dbefa90ccc5554.jpeg

Rommet var fullt av skap som dette,...

 

0E489314-AC9A-479A-A30A-75C0D575E9D4.jpeg.df8b8afa52dd668de708250ac5f3ad1f.jpeg

og dette. Den øverste Rifla var en Marlin. Den nederste en GA-Precision med Templar hunter action i 6,5CM. Den hadde fått norsk statsborgerskap hvis det hadde vært mulig å ta den med hjem 😔

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bbdg skrev:

Skulle hatt stinn lommebok og ett par dager der9_9

 

 - og mulighet til å ta med annet enn klær og støvler heim. Som trådstarter skriver:

2 timer siden, Cruiser skrev:

Den hadde fått norsk statsborgerskap hvis det hadde vært mulig å ta den med hjem 😔

 

 - men det er det ikke. Tvert i mot, nå har forslaget til ny våpenlov gått gjennom Justiskomiteen, der man kappes om å frata jegere og skyttere den siste rest av troverdighet, og sender politiet uanmeldt på husransakelse til alle som har et våpenkort.

 

Kanskje man skal emigrere på sine eldre dager - ?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

 

Kanskje man skal emigrere på sine eldre dager - ?

Tanken streifet meg allerede når jeg kom inn på Cabelas;) Ble som du skrev, bare klær sko, og ja litt fiskeutstyr, med ut.

Fikk også med noen buer hjem, men de ble handlet i en annen "gottebutikk"9_9

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Cruiser skrev:

 

@Jegermeistern Jeg misunner amerikanerne tilgangen de har i mange tilfeller, men jeg undres også når jeg ser enkelte ting de selger over disken på en Cabelas... f.eks maskingevær,...

 

 

... og ferdig avsagde hagler 😳

 

Øverste bilde. Jeg mener det ikke siden forbudstiden har vært kriminalitet med fullauto våpen i USA. Hvis dette er et fullautovåpen, og det er ikke sikkert det er bar fordi det ser sånn ut, så er det så latterlig dyrt og forbundet med en føderal lisens som på lyddempere så hele prosjektet blir for bemidlede og spesielt interesserte. Litt som fullautosamlervåpen i Norge. Som vel heller ikke har vært brukt i kriminelt øyemed noen gang. Forskjellen er bare at det i USA bor så ufattelig mange mennesker at de har marked for dette stort nok til å stille det ting  ut i butikken. 

 

Nederste bilde. Svartkruttvåpen i USA og et par europeiske land regnes ikke som våpen i juridisk forstand og kan sendes i posten og kappes etc. Dersom dette var et røyksvakt våpen ville dette ha trengt en føderal lisens som over. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Cruiser skrev:

 

C1098A25-37C2-439C-ABAB-E30153A87563.jpeg.c66e10eb03c5b679d0247978ec7466fd.jpeg

... og ferdig avsagde hagler 😳

 

Ja, dette måtte da virkelig være "tingen", for late bankranere, i den tida det fantes penger i bankene!

 

Ferdig avsagd dobbeltløper, med perkursjonslås! Og kikkertene den er utstilt sammen med, skal vel monteres på? En 10 - 40 x 66 må jo passe akkurat!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...