Jump to content

Rødpunktsikte til Mini 14, anbefalinger?


Longshot

Recommended Posts

Ikke prøvd den modellen der, men jeg har et Docter Sight 3 ( http://www.landro.no/Optikk/Roedpunktsikte/Docter-Dot-Sight-D3-5-III ), som faller i samme kategorien,
samt to forskjellige "rør"-rødpunkt (aimpoint og holosun), og jeg foretrekker helt klart de to sistnevnte.

 

"Rør"-modellene er enklere å stille på, mer lyssterk prikk, fremstår som mer robuste, og jeg "finner" prikken
vesentlig raskere på disse. YMMV.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, toor skrev:

les: upraktisk archangel stokk

 

Hva er det som er upraktisk med den stokken? :)

Forøvrig kjøpte jeg meg et par ekstra Sig Sauer Romeo 5 rødpunktsikter på Black Friday nå.
Har ikke testet det på Minien enda, men fungerer kjempeflott på Arsenal'en, så regner med lignende resultater på rugeren. :)
 

Link to comment
Share on other sites

Tja.. hvor skal jeg begynne? :P

 

- Den er tung.. alt for tung..

- Avtrekket på en Mini-14 er tilpasset for en jaktstokk, så ved å installere en stokk med pistolgrep får man en noe unaturlig avtrekksvinkel.

- Du må demontere den for å pusse.

- Med de reglene vi har her i landet i forhold til "militær karakter", så vet jeg ikke hvor fornuftig det er å jakte med den.

- Jeg har bare tafset på en ved èn anledning, men den føltes for meg veldig "plastikk" ut. Dog ikke fullt så ille
som de Tapco stokkene.

 

Jeg går ikke av veien for et litt taktiske utseende selv, men å begynne å jåle opp en Mini blir for meg som å sminke grisen - det er fortsatt en gris. :)

 

Etter min mening er en Hogue overmolded stokk det helt klart beste jeg har prøvd på en Mini.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med de reglene vi har her i landet i forhold til "militær karakter", så vet jeg ikke hvor fornuftig det er å jakte med den

Du må lese deg opp. "Militær karakter" er ikke utseende. Jeg siterer rundskrivet fra POD som som definerer dette, fra 2009. Det gjentas ordrett i et rundskriv fra MD i 2013: "

Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske
våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet
og produsert til militært bruk,

"

 

Mini 14 er konstruert, designet, produsert og markedsført for det sivile markedet. Og om man har tre, plast, stygg eller pen stokk, og om fok liker den eller ikke, er revnende likegyldig.

At Archangel-stokken er noe møl, og at jeg deler resten av dine observasjoner omkring den (fra første post ;)  ) har heller ingen betydning her. Men den er det...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest de utallige diskusjonene rundt det her tidligere, ja, og vet at konsensusen her inne
er at det er innenfor. Men inntil en nervøs elgjeger ringer til politiet etter å ha sett en jeger i Crye precsision jaktregalia og en svart rifle med pistolgrep, og politiet sier det er greit - så tar ikke jeg sjansen på å gå på jakt med noe sånt i alle fall.

 

Derav formuleringen "så vet jeg ikke hvor fornuftig det er å jakte med den" :)

 

Link to comment
Share on other sites

Folk kjøper jo mini 14 med bruksområde jakt mann!

Det er da vitterlig POLITIET som innvilger disse søknadene... mer bevis på at det er lov får du ikke.

Det får være grenser for å prøve å omsette egne fordommer til lov. Når det gjelder klær til jakt har jeg ett prinsipp: man bør ha klær ;)

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er det nå jeg skal høre om jeg kan få gjenfortelle historien om reven, den nakne jegeren og de forbipasserende svenskene, eller skal vi holde oss til tema?

 

Rødpunkt på Mini:

Har prøvd Trijicon RMR, Bushnell holographic, Trashco billigskit og Aimpoint 3000 eller deromkring. Sistnevnte til Mini for min del. 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, M67 skrev:

Du må lese deg opp. "Militær karakter" er ikke utseende. Jeg siterer rundskrivet fra POD som som definerer dette, fra 2009. Det gjentas ordrett i et rundskriv fra MD i 2013: "

Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske
våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet
og produsert til militært bruk,

"

 

Mini 14 er konstruert, designet, produsert og markedsført for det sivile markedet. Og om man har tre, plast, stygg eller pen stokk, og om fok liker den eller ikke, er revnende likegyldig.

At Archangel-stokken er noe møl, og at jeg deler resten av dine observasjoner omkring den (fra første post ;)  ) har heller ingen betydning her. Men den er det...

 

K

 

 

Nå ble da Walther G22 forbudt nettopp fordi den var militær (og ikke lengde). Og i den saken sa DirNat, som det het den gangen, rett ut at det var utseende som var problemet og årsaken. Og M1 Garand er halvauto og det er ikke mulig å bli mer militær enn den. Men den er godkjent til jakt....  Så det er ikke så enkelt. Men i det er mulig at G22 kunne blitt brukt hvis den var lang nok da også utseende på mange boltrifler har endret seg de siste årene.

 

 

I realiteten må en innom en rettssak før man får endelig avgjort det. Men hvis en Mini14 med fullt "Tacticool-oppsett" hadde blitt sendt til godkjenning i dag, tviler jeg sterkt på den hadde blitt godkjent til jakt.

Er det lovlig? Bryter nok kanskje ikke loven men intensjonen?. Men er det lurt å bruke slikt på jakt? Nei, mener det nok ikke er det. Jeg vil også tro at hvis dette blir vanlig, er det veldig sannsynlig at Mini14 forsvinner fra jaktlisten i forbindelse med den nye våpenloven. Mini14 henger i en tynn tråd allerede og dette hjelper ikke. Hvorfor skal en tacticool Mini stå på jaktlisten når det da i realiteten ikke lenger er noen forskjell på den og andre som AR ol?

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Folk kjøper jo mini 14 med bruksområde jakt mann!

Det er da vitterlig POLITIET som innvilger disse søknadene... mer bevis på at det er lov får du ikke.

 

 

Nå vet jeg ikke om det er evnen eller viljen til å forstå det skorter på her, men jeg har da aldri påstått det ikke er lov å jakte med Mini. Jeg skrev bare at jeg ikke visste hvor "fornuftig" det var å jakte med en Mini ikledd en "skummel" stokk - kanskje spesielt i en tid hvor mange vil forby alt av halvautoer.

 

Lov er det nok, men er det lurt? 

 

Jeg var på et seminar om etikk og moral med Einar Øverenget for noen år siden,
og jeg syntes han sa det veldig bra : "Ikke alt som er lov er lurt, og ikke alt som er lurt er lov".

 

Men alt dette blir off-topic og jeg er ferdig å kverulere om dette - mitt originale bidrag er fortsatt at Aimpoint Micro er det beste valget av rødpunkt til Mini.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forventer å bli sett av av en hel masse folk der jeg jakter småvilt alene så jakter jeg IKKE der, det gidder jeg ikke. Så for meg er det revnende likegyldig hvordan jeg eller børsa ser ut, bortsett fra at revejakt om vinteren uten klær er svinkaldt.:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sitat

 Bryter nok kanskje ikke loven men intensjonen?. Men er det lurt å bruke slikt på jakt? Nei, mener det nok ikke er det

Intensjonen er at folk ikke skal skyte på fullauto eller bruke militærammo, eller bruke sine utleverte våpen til jakt - det kom opprinnelig for å sikre at ikke folk jakta med alt mulig av militære våpen som var tilgjengelig på den tida. Ei tid hvor magasin var forbudt på reinsdyrjakt... Senere er det omskrevet flere ganger.

Man kjøper Mini14 til jakt, man får våpenkort på den til jakt, og stokken endrer ikke våpenets "karakter" - les rundskrivene dine!

 

Til tema, så kjøpte jeg nettopp et SIG Romeo 1 - det er sikkert sikter som er like "bra", men jeg er iallefall veldig fornøyd, og trenger jeg et rødpunktssikte til, så kjøper jeg et til. Det er et topp sikte, tar ingen plass, og veier intet - det har integrert Weaver/Picatinny feste også, så en slipper å styre med montasje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...