Jump to content

9,3x62


686

Recommended Posts

Har vært på banen idag og laget mine første tomhylser i kal 9,3x62. har ingen erfaring med dette kaliberet og har kjøpt noen 285 grs partisan kuler til treningsbruk. Er det noen som har erfaring med disse, det er jo en veldig tiltalende pris på disse kulene og håper derfor at de holder mål, iallefall til papir.

Er det noen som har anbefaliger når det gjelder hvilket krutt som er bra, har tenkt og prøve N135.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret.

 

Jeg har en kamerat som tømte sine første 9,3x62 hylser i sommer. Jeg fikk lurt'n til å handle Partizan 286grs. kuler på Jaktdepotet. Med nesten gledestårer i kroken fortalte han meg om fremgragende presisjon! :D

Jeg fikk også overtalt kompisen min til å bruke Partizan kulene under elgjakta. Etter fire felte elger i høst får han ikke fullrost disse rimelige kulene. God effekt i elgen med pene slakt. :wink:

 

Når det gjelder krutt, så syns jeg du også der bør bruke av den rimeligere sorten. N-135 er dyrt og har i tillegg en noe for rask brennhastighet til at du får utnyttet nitren din maksimalt uten å komme på kanten med fysikkens lover når det gjelder trykk. Kjøp deg heller N-140 eller N-150.

Min kamerat benytter N-150 i ganske komprimerte ladninger. Men som sagt går dette strålende i hans Sauer.

 

Får du tak i N-11 som er et skytterlagskrutt, så kan du gjerne sende meg en PM for ladedata.

Link to comment
Share on other sites

(Fjernet sitatet av innlegget over. Jegermeistern.)

 

Dette var interesant, utrolig fin tilbakemelding :D , skal bruke børsen til både hjortejakt og elgjakt og hadde tenkt og bruke andre kuler til dette men ser ingen hensikt i det når "Partisanene" holder mål, jeg strekker ikke skyteavstander eller vinkler.

Har ikke mindre enn 2 kg Norma -11 lot 005017 :lol: skal sende deg en PM når jeg finner ut hvordan jeg gjør det.

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt og en bekjent har brukt disse kulene på elgjakt . Det ble med det ene året vi brukte dem . Av de fire kulene vi fant i elgene hadde alle bly/mantel seperasjon. Fin til trening men mantler svært mye i min børse men ikke så galent i børsa til kameraten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg lader treningsammunisjon med 286grs Partizan til min Sauer 202 i 9,3x62. Til jakt bruker jeg nøyaktig samme ladning til 286grs Norma Oryx. Disse to ladningene gir med mitt våpen tilnærmet nøyaktig samme hastighet og treffpunkt.

 

Bruker N-140... for nøyaktige data må jeg konferere min 9,3x62ladekonsulentguru rufus :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Min erfaring med 286 gr Partizan er at de ekspanderer dårlig, på meg virker det som de er harde.Ok kule for trening.

Woodleigh 250 grains protected point ekspanderer ikke i det hele tatt i våte telfonkataloger på 120 meters hold, denne kula oppfører seg som helmantel. Tar ikke sjansen på å bruke denne på jakt.

Nosler Accubond ekspanderer men med liten diameter.

Jeg anbefaller Norma Oryx, Alaska eller Lapua Mega for jakt, disse ekspanderer bra.

Link to comment
Share on other sites

4 kr? Når jeg tenkte på en 9.3 for vel 1.5år siden så kostet de under 2 kr. Var derfor 9.3 var et spennende alternativ. Var vel jaktdepotet som førte de da..

Stemmer det . Jeg kjøpte 2000 for ca 4 år siden og da ga jeg 1,20 på Jaktdepoet. Har vel 1500 igjen enda men ingen 9,3 i skapet for tiden :cry:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har beregnet kaliberet 9,3x62 i QuickLOAD ?

 

Jeg skal lade mine første patroner i dette kaliberet nå, og har valgt følgende oppskrifter til innledende testing:

 

Kule: Nosler Partition 286 gr

COL: 82 mm

 

Norma 203-B 57,0 gr

Norma 202 55,0 gr

Viht. N150 58,5 gr

 

Iflg. QuickLOAD ligger alle disse ladningene over max. Iflg.Ladeboken 6 og Norma Reloading Manual no 1, burde dette være trygge ladninger. Skyldes dette bruk av forskjellige trykkstandarder e.lign. ? Noen som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Saan, jeg bruker ikke QuickLoad, og kan derfor ikke svare konkret på spørsmålet ditt, men disse ladningene dine ligger godt over streken, i alle fall i børsa mi. Det er ikke først og fremst kruttmengden jeg reagerer på, men patronlengden på bare 82 mm. Nosleren er lang, og med 82 mm patronlengde stikker den dypt i hylsa og tar opp mye volum.

 

Normakruttene har jeg ikke mye erfaring med, men jeg har ladet mye med 58,5 grs N150 - men da med de kortere 285 grs Woodleigh og Partizan, og med patronlengde 84 mm.

 

Jeg syns absolutt du burde starte lavere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, Elgen

 

Normas ladedata med nevnte krutt er utarbeidet med 82 mm patronlengde, som forøvrig plasserer krymperilla korrekt ift hylsemunning.

Norma oppgir maxladninger på 58,3 gr 203-B og 56 gr 202 http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?K ... x62&Lang=1

Norma bruker også magnum tennhetter i sine data.

 

Ang. ladningen med N150, skal jeg sjekke Ladeboken 6 når jeg kommer hjem . Så vidt jeg husker lå denne også under max med god margin, riktignok med 1 mm lengre COL. Kommer uansett til å følge rådet ditt og redusere noe.

 

Målet er å finne den kombinasjon som gir best presisjon med en ladning som ligger noenlunde midt mellom en max- og en min-ladning.

Er det vanlig å bruke magnum tenhetter i dette kaliberet ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar helt ruskende, ravnede feil, så kan du forholdsvis trygt lade en konvensjonell blyspiss ala. Alaska til ca. 720 ms. og en 250 gr. til 750-770 ms. med forbehold om pipelengde osv., selvfølgelig.

 

Med litt kreativ lading og kulevelging blir 9,3x62 et langholdskaliber. Spør Elgen.

Link to comment
Share on other sites

Netopp!! Kuler er nesten identiske. Einaste er det at PPU har meir rødleg farge og "litt" tynnare rille. Muligens reinare koppar, ikke sikker, men slik farge ser eg elles på fleire kuler frå dei.

 

Men, det som er litt rart er det at Partizan skyter like tett og oppfører seg på lik linje med Mega i dei dyr eg har skote. Dette i min Schultz.

 

Men, prisen da? Ingen tvil i alle fall for min del. Elles, eg likar meget godt Lapua sin ammo, særleg Mega kuler.

 

Men når eg kan få tak i PPU, kva er vitsen? :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo ikke megan det dyreste og handle heller, Har ikke prøvd dem på elgen selv, Høre mange skryter av den,Men en skal nok ikke lade dem opp i max hastighet. megan er veldig bløt og det kan fort bli stygt har jeg hørt. Ladde noe mega 285gr til villsvinjakt og dem virka veldig dødlige.og kikkerten var helt bort på og stussa brynet, Og du verden og munningsblåst det ble med 550.meiner dem ble kronografert til 780ms. var stor forskjell til ordinær fabrikk mega. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For noen uker siden peisa jeg ei 285 grs Mega inn i våte tlf.kataloger fra ei 9,3x64 ladd med rundt 70 grs N-150 og V0 rett under 800 m/s. Kula har restvekt på 230 grs og diameter på 21 mm.. Så den holder ganske godt selv i den farta synes nå jeg, men da la jeg ikke inn noen bein mellom katalogen, resultatet blir nok annerledes da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet også opp Partizan i min 9,3x62 til ca "orginalfart" 690 m/s og testet tre stykk i tlfkatalog, fine sopper og alt var vel, bukkejakta kom og jeg valgte 9,3n en dag.

 

Jeg lurte meg inn til 70 meter på en fin firetagger, liggende skyting, reint sideskudd helt uten vegetasjon, det smalt midt i bogen, spruten sto fra hodet :o på bukken og den gikk rett ned.

 

Jeg fant hele mantelen flatklemt og helt tom for bly ca 4 cm inn i bogen på inngangssiden, en tredel av blyet hadde sprutet fremover, inn bak øret og ut midt i panna, geviret var helt ødelagt, hang rett ned på hver side. Resten av blyet hadde gått bakover og lå midt inne i låret.

 

Denne gangen gikk det bra, men Partizan har etter dette vært forbeholdt papp(gir god presisjon i min rifle)

 

Har i ettertid hørt om flere tilfeller av uevn ekpansjon, alt fra full eksplosjon til ingen i det hele tatt.

 

Etter dette har jeg brukt Mega 286 gr og Barnes X 250 gr, begge med ok resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser bare på pris eller som noen andre sier "bra nok for meg" så kan en nok innemella bli skuffa over resultatet. Jeg vet ikke hva som er best av kuler til 9,3-62.

Men jeg vil ha ei kule som holder sammen selv om en råker et bogbein. blodslått ser det ut til og bli uansett hva en bruker av kuler, Men hvis kula separerer seg så blir det for mer en der du traff som blir stygt. Derfor så bruker jeg swift 250gr aframe til 9,3-62. Og er en redd for at den ikke ekspandere så ikke skyt på for lange hold, Og det skal en ikke gjøre uansett hva en bruker egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...