Jump to content

Tomhylser til lading i 9mm


Richard

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har hørt litt ymse om bruk av engangsskutte hylser som produsenter som CCI og SB, ujevne i godset osv. Er disse dårlige å bruke til lading i 9mm? I såfall hva kan dere anbefale å bruke? Jeg lader pr. i dag fra tomme Fiocchi hylser (fra ammo jeg har kjøpt og skutt selv) som fungerer greit til treningsammo, men klubben jeg er medlem av selger de overnevnte merkene, så hvis jeg skal samle hylser der må det bli en av de merkene.

 

Mvh

Richard

Link to comment
Share on other sites

For min del blir det ladninger midt på treet, som selvfølgelig holder faktor. Dere har ikke noen ca tall på hvor mye mer upresis nevnte ladninger blir i forhold til 1 klasses hylser? Det jeg tenker på er at selv om jeg trener for praktisk, så vil jeg jo ha en viss form for presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander alt av hylser, bare det er boxer! Til felt (og skiveskyting også, på mitt nivå :( ), merker jeg ingen trffpunktforskjell. Men det er store hastighetsvariasjoner ute og går! De hylsene med størst volum gir ca 50-60 fps mindre hastighet enn de med minst volum i mine heimeladninger. (4,8 grs N340 bak 124grs blykule). Poenget mitt er imidlertid at dette har utrolig lite å si for den praktiske presisjonen.

For meg overskygger fordelen med å kunne plukke "alt" av hylser dette glatt!

Link to comment
Share on other sites

Ta og vei noen hylser fra forskjellige fabrikat på kruttvekta (fort gjort om du har en elektronisk vekt), så ser du fort forskjellene og kan om du gidder regne deg ut en % forskjell på dem.

 

At du dermed kan bruke denne % satsen til å gange opp eller ned på ladningene er IKKE tilfelle :!:

 

Hold deg til 120-130 i faktor så går alt på skinner :D

Link to comment
Share on other sites

Har også merket "litt"forskjell på hastighet på forskjellige hylsemerker. Men har som de andre her, ikke merket forskjell på treffpunkt.

Det jeg har merket er at hettelomma på 9mm S&B hylser er trangere.

Dette gjør at jeg drar istykker endel hetter i min Dillon 550.

Har derfor kuttet ut S&B hylser i 550en.

Har hørt at det går greit med S&B hylser i enstasjonspresser.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd mye av det samme dere omtaler her.

Har Dillon 650 presse og bruker S&B engangskutte hylser med Federal hetter.

Har hatt mye problemer med riktig setting av hetter, mye ødelagte hetter, enten smadra eller skjeve.

Opplevde at hele tennhette magasinet gikk i lufta! Jepp!, over 100 hetter i en smell!

Skal prøve CCI/Winchester hylser nå med CCI/Winchester hetter og se åssen det går.

Link to comment
Share on other sites

Har inte noska polisen gått över till 9*19? I såfall är väll problemet bara att finna banor som polisen utnyttjar. Här hos oss så "går vi till knäna" i 9 mm hylsor på vissa banor. Svenska polisen använder Fiocchi ammo som tränings ammo. Och det är deffinitivt inga broblem att få tag på engångskjutna hylsor. Hör med din lokala polis vart dom tränar.

Link to comment
Share on other sites

S&B hylser er totalt ubruklig i uansett håndvåpen kal! Pga skjeve hettelommer vill det bli mange ødlagte hetter og avfyring av hetter da dem blir most i progresive lade presser! Burde vært stemplet eskene, "ikke ladbare"!

 

CCI Blaser har ujavne hylsevegger,men er greie nok og lade!

Trådstarters Fiocchi hylser er meget bra kvalites hylser!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

S&B hylser i 9mm er ikke bra å lade for min mentale helse selv om jeg har enstasjonspresse! Hettene vil ofte ikke inn og de som går inn blir ofte litt flate pga at man blir nødt å bruke makt. Har hatt etpar klikk pga det men heldigvis ingen smell mens jeg setter hettene. Setter dem i pressa så jeg har ikke noe magasin som kan gå av men det er nervepirrende uansett :?

 

S&B hylser er totalt ubruklig i uansett håndvåpen kal! Pga skjeve hettelommer vill det bli mange ødlagte hetter og avfyring av hetter da dem blir most i progresive lade presser! Burde vært stemplet eskene, "ikke ladbare"!

 

Jeg har også begynt å lade S&B i .357 magnum og der er hettene veldig lette å få på plass :D Men jeg har bare hylser fra en lot så kanskje jeg bare har vært heldig? Har ikke ladet 100 skudd i .357 enda så har så godt som ingen erfaring, men de jeg har ladet har altså vært S&B og hettenelommene har vært helt topp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har opplevd mye av det samme dere omtaler her.

Har Dillon 650 presse og bruker S&B engangskutte hylser med Federal hetter.

Har hatt mye problemer med riktig setting av hetter, mye ødelagte hetter, enten smadra eller skjeve.

Opplevde at hele tennhette magasinet gikk i lufta! Jepp!, over 100 hetter i en smell!

Skal prøve CCI/Winchester hylser nå med CCI/Winchester hetter og se åssen det går.

 

Ladet du med 650 pressa da det smalt 100 hetter..?

Hvis det smeller en når den settes i hylsa er den jo langt unna di som er i røret..?

Link to comment
Share on other sites

 

Ladet du med 650 pressa da det smalt 100 hetter..?

Hvis det smeller en når den settes i hylsa er den jo langt unna di som er i røret..?

 

Det kan virke sånn, me neksplosjonen forplanter seg via hettene som ligger i den plata som fører hetten frem fra røret.

Flinke Dillon har laget smellsikkert hette magasin...(og takk og lov for det)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm intreresant, hvordan er det med presisjonen?

 

Pressisjonen er lite avhengig av hylsemerket :D

 

Bruker flere forskjellige hylsefabrikat i min .38 special, og der varierer samlingene mellom 20mm og 200mm på 25m mellom hvert fabrikat.

Det samme gjelder for høydespredningen (mindre volum; større fart, høyere og bedre samling).

 

Dette er ved bruk av samme kule og samme ladevekt. Hylser: Lapua, S&B og GFL(faktisk den beste presisjonen).

 

Det tilsier at: JA, hylsevolumet spiller stor rolle for presisjonen, og sortering av hylser er et must.

 

(Samt at de forskjellige fabrikat testes i ditt våpen. Spesielt viktig dersom man nærmer seg maks ladning.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...