Jump to content

Barret gjør det igjen!


Minuteman

Recommended Posts

Lenge siden noen har kalt meg gutt. Skal nevne det neste gang samboer mener jeg begynner å bli litt vel mye "naturlig blond"

 

Forskjellsbehandling basert på utseende - det er vel en slags form for "rasisme." Jeg vet ikke med 100% sikkerhet hva som fremmer skytterinteressen best, men å belaste seg selv og andre med skamfølelse bare ved å se på et vellaget våpen hjelper vel ikke?

 

Ja - jeg synes også våpenlovgivningen, diverse rundskriv og praktiseringen av disse altfor ofte er basert på politisk korrekthet, umodne følelser og direkte kunnskapsløshet. Nettopp derfor mener jeg vi skal omfavne det litt spesielle og sjeldne - ikke skamme oss over det. Møter man reaksjoner basert på et våpens utseende, javel - da er det en grei "lakmustest" på vedkommendes toleranse og medmenneskelighet, og en grei anledning til å nevne at verken sort plaststokk på børsa eller lavprofilfelger på bilen gjør noen til kriminell.

8)

Link to comment
Share on other sites

Oi oi oi.

 

Den børsa scorer høyt på PODs antiliste:

[...]

 

Er da ikke så mye POD kan gjøre heller, untatt kanskje det blir endelig slutt for pistolgrep. DN, derimot, kan vel raskt klassifisere den som "militært utseende" ref. Walther G22. Vi kan jo ikke ha noe av "kampklare soldater" i skogen...

Link to comment
Share on other sites

Faktisk håper jeg nesten at POD forbyr denne, for da underminerer de bare sin egen posisjon som faginstans. Dette er en boltrifle, hverken mer eller mindre, og kaliberet er ikke SÅ kraftig at man kan sette det i samme bås som 12,7x99 eller derivater av den. Så da er det bare at den er sort og har pistolgrep igjen. Og skal de forby alle sorte rifler med pistolgrep får de jaggu nok å gjøre fremover.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk håper jeg nesten at POD forbyr denne, for da underminerer de bare sin egen posisjon som faginstans. Dette er en boltrifle, hverken mer eller mindre, og kaliberet er ikke SÅ kraftig at man kan sette det i samme bås som 12,7x99 eller derivater av den. Så da er det bare at den er sort og har pistolgrep igjen. Og skal de forby alle sorte rifler med pistolgrep får de jaggu nok å gjøre fremover.

 

Det er vel enettopp dette som er konsekvensen av den nye forskriften til våpenloven, og noe av det som flere mener er ett av de største probleslik den fremstår. I §10 står det "POD kan nedlegge forbud mot skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte fremstår som særlig farlig og uten aktverdig anvendelse". Man trenger jo ikke være veldig konspiratorisk for å tenke seg at MANGE våpen som vi anser som kule eller morsomme vil kunne rammes av dette. Det er bare for POD å få en uttalelse fra DN om at våpenet ikke bør brukes på jakt fordi det ser farlig ut, så er det ute. Jeg har da lest her på forumet om folk som allerede må oppgi vekt og bilder av våpen før de får kjøpetillatelsene godkjent....

 

Det er nok ikke bare a ESA at ikrafttredelsen av forskriften trekker ut. POD må selvsagt ha god tid til å finne fram til alle de våpentypene som de vil forby. Hvis ikke blir det bare så mye klaging når de mutgi månedlige nye rundskriv for nye forbud...

 

Jeg vil også anbefale alle å lese §4 i den nye forskriften, og da særlig det som står om ... eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål eller fremstår som voldsprodukter. Her tenker jeg at tollerne vil få det festlig framover når de får definisjonsmakten over hva som er tillatt etter våpenloven, og jeg synes synd på alle dem som da blir anmeldt for brudd på våpenloven om ulovlig innførsel. Dette er jo veldig alvorlig i følge våpenloven, og vil helt sikkert kunne få konsekvenser for innehav av skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Over 6 kilo... Ikkeno å ta med på bussen.... krmt...

Langholdsskyting på blink/ konkurranse; ok....

men jeg er mildt sagt litt tvilende til om rekkevidden trengs til jakt.... (men den kan såklart brukes til jakt også, men det er noe som heter sikkert hold, og da tror jeg ikke en egentlig tenker på jegerens sikkerhet mot å bli tråkket på av viltet - hvilket hold en skyter på, bør vel være opp til den enkelte jegers vurderingsevne, og en må vel håpe at noe fornuft er tilstede hos folk, så da er det også et greit jaktvåpen, man hva vet jeg, som har ei mattsvart Rem 870.... :roll: ).

 

Ser ut til at en slik sak har 9 låseklakker i bakkant av bolten!

Ingeniøren i meg ser ingen problemer med en slik.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Eg var på IWA messen i tyskland i helgen og var på standen til Barret rifles.

Det var denne og 416 riflen dei hadde fokus på,og eg fikk anlendningen til å klå på våpenet..

Riflen er overraskende lett,den hadde ikkje optikk på eller noe acsessories og balansen i våpener var meget fin,men avtrekket

var ikkje etter min smak.

Der var ikkje noke trykkpunkt på det og det var langt..

Enklest å sammenlikne det med eit avtrekk som Anchutz hadde på en gammel skiskytterrifle...

I tillegg var der en del lyd i sjølve våpenet,når ein rista på det var der skrangle lyder,fra magasinet og skeftet bak en plass..

Våpenet hadde høg plastfaktor..

 

Så alt i alt var inntrykket midt på treet.

Men en ser jo unektelig bra ut,for en so liker det taktiske utseende..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Eg skal ikkje skryte på meg noke kunnskap om drillinger,men eg registrerte at det var mykje av dei dernede, kva som er nytt veit eg ikkje, det er liksom ikkje min ting..

Men det var ekstremt mykje"smykke rifler og hagler" i form av ekslusive børsemakere, dyreste eg såg der nede var 100000 euro,eg greier ikkje å bli betatt av desse type rifler.. eg ser at det er nydelig arbeid men det stopper der.. da er det jaggu bedre med en retta og opphora rem kasse;)

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...