Jump to content

Hva er disse sporene fra slags dyr?


LeivVidar

Recommended Posts

Da jeg var på elgjakt i år kom jeg over noen spor jeg aldri før har sett i vårt terreng. Har faktisk aldri sett slike store spor før..

dsc00021sh1.jpg

dsc00020cv4.jpg

Kan det være gaupe? Har aldri sett spor etter så store labber før

 

Legger ved et lite stemningsbilde fra en regnfull dag på post da en liten "blå sky" dukket opp på himmelen

dsc00105tn8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gaupe er det ikke, det er et hundedyr. Og mest trolig en stor hund. Sporet ser nok en del større ut i myk leire enn om det f.eks hadde vært avsatt på et hardere underlag.

 

Sjansen for at det er ulv er vel kanskje forholdsvis små, med tanke på geografien. Og sporene er kanskje litt i minste laget, de bør være i overkant av 9 cm (på normalt underlag) før en kan begynne å tenke i den retning såvidt jeg har forstått. Og uansett kan man ikke konkludere sikkert med ulv ut fra noen få poteavtrykk, da må det vurderes skrittlengde, adferd ut fra sporrekke osv.

Link to comment
Share on other sites

Et hundedyr. Mest trolig en elghund. Eller en liten ulv.

 

Elghund er det ikke. Kun vi som har elghund her og han har IKKE så store labber. Og det er kun 3 hunder i nærheten av der vi jakter, (der jeg er fra) og ingen av dem er så store som dette.

 

Disse sporene kom opp fra skogen og fulgte veien jeg gikk på noen hundre meter og gikk så ned i skogen igjen. De hadde gått i ei rett linje hele veien. Ingen spor etter mennesker som kunne ha gått tur med hund heller på veien og ingen spor etter noen sykkel heller. Det var kun traktorspor ellers på veien.

Link to comment
Share on other sites

Et hundedyr. Mest trolig en elghund. Eller en liten ulv.

 

Elghund er det ikke. Kun vi som har elghund her og han har IKKE så store labber. Og det er kun 3 hunder i nærheten av der vi jakter, (der jeg er fra) og ingen av dem er så store som dette.

 

Disse sporene kom opp fra skogen og fulgte veien jeg gikk på noen hundre meter og gikk så ned i skogen igjen. De hadde gått i ei rett linje hele veien. Ingen spor etter mennesker som kunne ha gått tur med hund heller på veien og ingen spor etter noen sykkel heller. Det var kun traktorspor ellers på veien.

 

 

Jeg holder fortsatt fast på en stor hund. Syns sporene er litt for små for en ulv. Spesielt på såpass vått underlag.

 

De hadde gått i ei rett linje hele veien.

 

På samme side av veien, ingen vimsing i veikantene?

Link to comment
Share on other sites

Hund!

 

Legg merke til bildet av ulvesporene som er lagt ut. Et karakteristisk trekk ved ulveavtrykk er at de har 'løse' poter, slik at det gjerne står igjen en 'stolpe' i avtrykket ved løst underlag som her og i snø.

Men, som andre har vært innom, er ett enkelt avtrykk for usikkert å dra noen sikre konklusjoner fra.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er klart det er vanskelig å trekke konklusjoner, men det er ingen i nærheten som har så stor hund, nabolaget hadde faktisk ikke hund år (men fikk 4 elg allikevel). Jeg bare stusset siden jeg aldri har sett så store spor før.

 

Å nei, det va ingen vimsing fra, tilbake, hit og dit, kun et helt rett spor i veikanten som jeg fulgte noen hundre meter før de gikk ned i skogen igjen

Link to comment
Share on other sites

Man kan skille ulvespor og hundespor dersom man følger sporene noen hundre meter. Hunder vil vimse rundt, mens ulven ofte går i en rett linje. Dette er selvsagt ingen eksakt vitenskap.

 

Ofte påfallende rette linjer de velger å gå i terrenget. Men Puddelen jeg har er nå spesielt vimsete i sammenlikning også da.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...