Jump to content

program om pelsdyr på tv2 nå!


v-max

Recommended Posts

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke her hva du mener med som forventet av både pelsdyrholder og aktivist.

Blir jævlig provosert over måten disse aktivistene går til angrep på personer som driver i en lovlig næring!

Selvfølgelig kan det stilles spørsmål ved aktiviteten pelsdyfarming, men skjærer vi det ned til beinet så er vel det meste av menneskelig aktivitet noe man bør stille store spørsmålstegn ved.

Men uansett så burde aktivistene heller rette sine framstøt mot lover, regler og regjering istedet for å trakkasere enkeltpersoner på denne måten.

Men slike stønt forsterker berre dei tankene jeg allerede har om desse slags folk: Dei har absolutt ingen medkjennsle for hverken andre folk eller dyr. Det einaste dei bryr seg om er seg sjølv, sine eigne meiningar(som er dei einaste rette) og alle som meiner noko anna skal fjernes fra jordens overflate. Sannsynleg vis så har dei ein eller annan ekstrem tilfredsstillelse ved å få komme i media også( samme drifta som driver mange pyromane og serievoldsmenn?)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Et argument jeg ikke skjønner, er at siden det er dyr som har det verre, kan man tillate pelsoppdrett i Norge.

 

Det er tydeligvis enkelte som leter med lys og lykte etter muligheten for å plage dyr til egen vinning eller glede, de samme menneskene spyr bare de hører om motstandere av slikt.

 

Jeg ser for meg våpenglade kompiser sitte sammen over et glass, mens de nesten spyr av tanken på

"veganer" og "aktivister", "kommunister" og "venstrevridde jaktmotstandere".

:lol:

Link to comment
Share on other sites

john doe: hvis pelsdyrnæringa i norge blir lagt ned, kommer pelsen til å bli importert.

vi kommer da til å opprettholde og støtte en drift som potensielt er mye verre enn den vi har her hjemme, og som vi ikke har noen mulighet til å følge opp eller stille krav til.

skjønner du det nå?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke så sikkert at pels i så tilfelle vil bli importert, det handler jo mye om holdninger til pelsoppdrett globalt.

 

Jeg er derimot ikke imot pelsklær av prinsipp, det er respektløst og systematisk dyreplageri jeg ikke synes noe særlig om :)

 

Men noen må jo starte prosessen, selv om det skal mye til før kineserne følger etter

 

:cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det skulle kun ha vært lov til å bruke lokale arter som pelsdyr. To ørretelver hos meg er ødelagt av mink. Det er ikke noen få arbeidsplasser verdt!

 

Dette har jo etter hvert et ganske vanlig fenomen, jeg har selv opplevd at mink har tittet frem og nappet med seg fisken min et par ganger, og det er jo ikke så mange naturlige fiender for disse krabatene.

 

Jeg hørte med et halvt øre at det jaktes på en rømt rev for at denne ikke skal blande seg med utsetting av fjellrev, noe som kanskje sier litt om hvor sårbar naturen er.

 

:?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Spetsduden:

Er dessverre ikke lov med jakthegn i Norge. Det er også gjordt forsøk på pelsdyr i større hegn med nedslående resultater. Blir for mye skader og sykdom.

 

Jeg personlig er meget positiv til pelsdyr i Norge. 90% av farmene blir drevet på en god måte.

Man finner useriøse i alle bransjer.

 

Vi må ikke glemme at dette er en produksjon som bruker problemavfall fra slakteri og fiskeri.

 

En klar vinn-vinn situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis pelsdyrnæringen avvikles, tror jeg prisene på vil skutt/fellefanget rev.mink.mår vil gå opp.

På denne måten blir også disse artene mer beskattet, noe de også bør bli.

Resultatet kan bli mer småvilt :wink:

 

 

Om vår produksjon blir lagt ned påvirker ikke det prisen i det hele tatt. Våre naboer Danmark og Finland er så mye større at hele Norges totale produksjon er som noen få farmer der.

 

Skinn fra villmink, mår og rev har utrolig mye dårligere kvalitet enn tamdyr, er tilogmed problemer å få omsatt på auksjonene.

 

Har også sett at noen snakker om import. Handel av skinn foregår på de store auksjonene i verden. Prisen er altså lik om skinnet kommer fra Kina eller Norge.

Link to comment
Share on other sites

Har ett forslag, gi pelsoppdretterne ett tilbud de ikke kan si nei til for å slutte med dyr, la staten kjøpe dem ut.

Da stopper ihvertfall bråket med det.

Og så kan vi få starte med oterjakt, den har gode skinn.

Det er jo så mye oter nå att en kan gå tørrskodd over fjorden her nesten... :mrgreen:

 

Har egentlig ikke den store sansen for pelsoppdrett, men så skal jeg heller ikke starte opp med det da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...