Jump to content

Koking av kraft.


20mm cannon

Recommended Posts

Som basis i all viltsaus jeg lager, bruker jeg kraft som er kokt på beina til det dyret som er skutt.

Jeg tar alle beina og knuser dem eller sager dem i ca 4cm lange stykker sammen med fett, blod, sener, og slintrer.

Opp i en stor panne og fyller på med vann til det er nesten fullt, og la det småkoke/trekke i ca 24 timer. Husk å etterfylle med vann nå og da.

Sil av kraften,(det som er flytende) og ha den opp i melkekartonger eller annet som tåler å fryses. Når du da skal lage viltsaus, tar du bare opp en kartong, og du har den beste basis.

Og det forringer ikke produktet nevneverdig med litt hakket purreløk, selleri og gulrøtter i gryta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Gir sausen det lille ekstra. Kapper beina med øks eller sag slik at margen kokes ut. Brun evt i steikovnen først. Kan kokes sammen med litt grønnsaker, laurbærblad og løk. Fjerner fett og skum på toppen slik at bare krafta blir igjen. Reduserer til økt styrke, siler og fyller i isbitposer. Bare å ta opp av frysen og klemme ut passe antall biter i sausen.

Link to comment
Share on other sites

Vi gjør det samme som deg, får ikke bedre saus eller lapskaus for den saks skyld enn på kraft.

 

helt enig i dette.......hatt suppelapskaus med årets elgkjøtt til middag idag, med god kraft som væskebase :D

 

Gleder meg til middag imorgen allerede (skal ha resten da)......enda jeg nesten spiste meg fordervet idag.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tron skreiv :

En jaktkamerat av meg sluttet å bruke det trikset etter en Whisky "on the rocks" som hadde en artig bismak... :mrgreen:

 

He, he, den tenkte eg smakte ja... :mrgreen:

 

Eg lager også kraft av vilt og svin for den del. Fyller opp ein del melkekartonger, og fryser dei ned. Har litt salt og pepper i krafta, når den kokes. Men det blir ikkje brukt til kvart hjortemåltid, kun til dei utvalgte gode måltidene.. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låner denne tråden til et spørsmål om viltkraft.

Siden jeg i dag må skulke min favorittaktivitet, skytestevner, for å jobbe med foreningens regnskap, så har jeg gått i gang med å lage viltkraft. Problemet er at kokeboken med min favorittoppskrift på viltkraft har forduftet. De første trinnene er ikke noe problem, jeg bruker andre oppskrifter og hukommelsen. Men i favorittoppskriften var det mot slutten en tilsettning av alkohol, nærmere bestemt "Frost" som er basert på krekling. Hvordan jeg gikk frem med tilsetning og innkoking av dette fludiumet husker jeg ikke, bare at det ble særdeles god kraft ut av det.

 

Er det noen som har denne oppskriften, eller kan gi råd om hvordan jeg går frem med tanke på mengde innkokt avsilt kraft og mengde alkohol, samt koketider etc?

Link to comment
Share on other sites

Melder meg som kraftkoker! *rekker opp hånda*

 

Jeg har ingen tips til deg, Grimm, men har gjennom nitidig kraftkoking de siste årene fanget opp ett og annet.

 

For det første - steking av beina i ovnen før den legges i gryta er essensielt. Gjerne på god varme i rundt 20 minutter. Samtidig pleier jeg å brune grønnsakene i gryten, gjerne gulrøtter, løk, purre, selleri eller annet som kjøleskapet har å by på.

 

Av krydder er laurbærblad, salt, pepper og timian godt. Gjerne noen hele pepper og en spiseskje tomatpuré også. Kraften kan gjerne få koke 3-4 timer, og deretter reduseres ytterligere etter siling.

 

Sjekk fjesbokgruppa "Kraftkokerlauget". Til stor inspirasjon for kraftkokere. :D

Link to comment
Share on other sites

Boquet Garnie, kalles det å tilsette den krydder buketten med forskjellige kryddre under kraftkokingen , eller aromater som de anre ting enn urter kan tilsettes kaller. Som foreks tomater, lø, og andre ting .

 

Timian, rosmarin, hvitlø, løk, gulrot, persille, sellerirot, og annet snadder hjelper på raften.

 

( Hilsen en som håper å få begynne på kokkeskole hvis et visst offentlig kontor vil hjelpe meg )

Link to comment
Share on other sites

Innen kokkekunsten heter det jo at man "tager hvad man haver", så derfor gjorde jeg akkurat det! :wink: Jeg helte oppi alt hva jeg hadde av Frost, og så kokte jeg det hele ned til halv mengde. Så nå har jeg 6 liter kraftkonsentrat som skal opp i isterningsposer når det har kjølt seg ned.

Ingen fare for at jeg skal ende opp med viltkraft on the rocks. Oppvokst som jeg er i et delvis møblert hjem, har jeg lært å ikke besudle god Whisky med isbiter. :mrgreen:

 

Til denne kraften brukte jeg (foruten hjorteben og fugleskrog) løk, purre, selleri, gulrot, laurbærblad, timian, einebær, salt og pepper. Samt altså "passe" mengde Frost. Grunnlaget for gode viltsauser burde være lagt. :D

Link to comment
Share on other sites

Til denne kraften brukte jeg (foruten hjorteben og fugleskrog)

 

Fugleskrog bør ikke kokes mer enn maks en time, dette er pga at det blir limsmak av kraften hvis det blir kokt lenger.

Dette er ifølge "superkokkene" i Norge.

 

Måten jeg koker kraft på er at jeg som alle andre kapper beina, så bare koker jeg beina 6-8 timer, jeg koker alle beina etter ett elgslakt så jeg krydrer ikke krafta (det blir alltfor mange liter, for å si det sånn). Det gjør jeg da jeg tar den opp for å brukes. Da koker jeg allt slags grønt og urter sammen med krafta. (Jeg får vel si at jeg koker 20-30 liter med kraft etter elgjakta)

Link to comment
Share on other sites

Fugleskrog bør ikke kokes mer enn maks en time, dette er pga at det blir limsmak av kraften hvis det blir kokt lenger.

Det stod noe slikt i en av oppskriftene jeg fant, så jeg tok ut fugleskrogene etter en time, samtidig som jeg hadde i grønnsaker og krydder. Kjøttbeina ble først brunet i stekovn en time på 200 grader. Flere oppskrifter nevner at man kan velge å droppe bruning dersom man ønsker en lysere kraft som skal brukes til lyse sauser eller fugleretter.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Karo i at du med fordel kan la vere å krydre når du kokar krafta. Smaksett gjerne med div. grønsaker, men ved å vente med krydringa, har du større mulegheiter til å variere kryddersmaken når krafta ein gong skal bli til saus. Eksempelvis er det slett ikkje alle typar viltrettar/viltsaus som bør smakssettast med einebær.

 

Kryddervariasjonar: Timian, Kjørvel, einebær/skudd, krekling. Tips: Prøv også Salvie, brukbart til langt meir enn svin/kylling.

Link to comment
Share on other sites

 

Fugleskrog bør ikke kokes mer enn maks en time, dette er pga at det blir limsmak av kraften hvis det blir kokt lenger.

Dette er ifølge "superkokkene" i Norge.

 

Måten jeg koker kraft på er at jeg som alle andre kapper beina, så bare koker jeg beina 6-8 timer, jeg koker alle beina etter ett elgslakt så jeg krydrer ikke krafta (det blir alltfor mange liter, for å si det sånn). Det gjør jeg da jeg tar den opp for å brukes. Da koker jeg allt slags grønt og urter sammen med krafta. (Jeg får vel si at jeg koker 20-30 liter med kraft etter elgjakta)

 

Denne diskusjonen har vi hatt i heimen her også. Jeg har forsøkt å finne ut hva som står i diverse oppskrifter, og det er tydelig at de lærde strides. Rype/storfugl får gjerne ikke mer enn en time i gryta her, men det er ofte av praktiske grunner. Kalkun og kylling lar jeg imidlertid koke lenge, og jeg har aldri merket noen usmak.

 

Julia Child (amerikas versjon av Ingrid Espelid) skriver ikke noe om denne limsmaken når hun skriver om kalkun og kylling, så jeg lurer på om det bare gjelder for vilt? Hvis noen har link til dette, blir jeg veldig glad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...