Jump to content

Kamringsproblemer Blaser R8 i 9,3x62.


BigBore

Recommended Posts

Jeg helpresser hylsene og har skrudd dien så langt ned at jeg får en liten «knekk» i presse håndtaket. Altså ned til den butter, og litt til. Hylsene er engangs skutte Norma hylser trimmet til 61,7mm. Jeg har prøvd 3 forskjellige sizing dier og 2 forskjellige seater dier og 3 forskjellige kuler.

Problemer er at hylsene går greit inn i kammer før jeg setter i kule, men når jeg setter i denne virker det som det blir for trangt. (Problemet er ikke der når jeg bruker fabrikkammo.) Jeg må ta i litt for at bolten skal komme over det siste «hakket» fremover når bolten lukkes. (Som om du må ta i ekstra for å få ned en vanlig bolt). Såpass at jeg ikke får tatt raske ladegrep. Har sotet patroner og kamret de og det kommer en liten ring i overgangen mellom hals og skulder. Jeg har også prøvd å presse en hylse uten expander og det absolutt gikk ikke. Hylsa sklir inn før kule, men med kule kom den ikke inn i kammer i det hele tatt. Sotet denne også og da buttet det ytterst på halsen. Virker som om jeg «stuker» hylsene på noen måte når jeg setter i kule.  

Har flere løp til denne og har ikke det samme problemer på disse. Vedkommende jeg kjøpte av hevder å ikke ha hatt disse problemene. Hva fan gjør jeg galt??

9,3x62 1.JPG

9,3x62 2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kulesetterdier har du brukt? Og hvordan stiller du den inn ? Om du bruker kulesetter for krymp, så kan det holde å bakke denne en halv omdreining lengre opp. 

 

Presset tomhylse kamrer lett, problemet skjer først når du har satt kule om jeg forstod det rett? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BigBore skrev:

 Hva fan gjør jeg galt??

Du har nok skrudd kuleisetterdien din for langt ned. Da får hylsen en liten bulk som du ikke greier å se, bakk den opp 2-3 runder, så er nok problemet borte. Et kjent problem- en god regel er å prøve  første ferdige patronen i kammeret- før en tar resten :winke1:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BigBore skrev:

.. Har alikevel prøvd å skru begge kuleisetterdiene opp, ned, hit og dit>:(

Ditt siste bilde viser at hylsa er bulket, om dia er rett innstilt må du prøve å ta gradene i hylsehalsen før enting av kule. Siden du bulker hylsa ligger nok problemet her. Ved myk hylse og trang hylsehals kan du få slike bulker. Og det er selvfølgelig en 9,3 (9,5)- kule du har puttet i hylsa.?  

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Det siste bilde er av den som ble presset uten ekspander. Da var det så trangt å få i kulen at jeg så at hylsen stuket seg når jeg satt nedi kulen.

Har prøvd 3 forskjellige ekspandere.

Tipper mer og mer mot for trangt kammer. Skal prøve de jeg har ladet i noen andre våpen og få prøve det andre har ladet i min.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt trøbbel et par ganger, når jeg har pressa hylsa for mye i sizedien. En gang hadde jeg trøbbel med at de ikke kamera lett etter jeg hadde satt i kule. Og en gang fikk jeg hylseseperasjon fordi jeg hadde satt skuldra for langt tilbake, hver gang jeg siza.

Prøv å size hylsene slik av de passer ditt kammer. Delvis ompressing eller hva de kaller det i Ladeboken. Skader heller ikke at levetiden på hylsene blir lengre og risken for hylseseperasjon minsker.

Link to comment
Share on other sites

Ser ar det kan være for mye sizing. Det vil jo da kunne danne seg en liten innvendig ring som gir litt tykkere gods. Og det passer jo med ringen jeg fikk etter soting. 

Da må jeg skyte opp litt mer jaktmatch så jeg får noen jomfru hylser å prøve. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

Har du kontroll på friflukten (at den ikke er negativ?)

Når en swift satt i en ny hylse ikke skaper noe problem regner jeg med ts har kontroll på friflukt.

 

Nå som problemet er avdekket og du snart får noen nye hylser å prøve med, så er nok problemet løst ganske snart vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...