Jump to content

N310 9mm Lading


dell

Recommended Posts

Har noen prøvd N310 sammen med 125gr kule til 9mm??

 

Har ladet opp noen med 3,42 gr N310.

Fikk ett tips om at dette var verdt å prøve. Finner dog ingen ladedata på dette kruttet.

Siden det er et såpass kjapt krutt,vil det kunne gi farlig høye kammertrykk?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si uten full spec på kula, men QL antyder ca 2700 bar. Dette er IKKE en trygg ladning, og valget av krutt er helt feil. N310 er suverent for svake ladninger i store hylser, men i små hylser gir det svært små marginer. Hvis du virkelig MÅ bruke N310 ville jeg startet på 2,5grs og jobbet meg opp ved hjelp av trykkringmetoden, men N320 - N340 er absolutt å foretrekke (feks ladningen som HK416 kom med).

Link to comment
Share on other sites

Veeeel. Kruttet bidrar til rekylen, og ved samme ytelse vil mindre krutt og høyere trykk gi litt mindre rekyl. Men en skal brenne ganske mye krutt før det er merkbart, for 9mm vil forskjell på N310 og N340 være i størrelsesordenen 3% (124grs kule @ 320m/s).

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en 120gr Lee Tc kule.

 

CCI SP hette og 3,2gr 310

 

Dette gir 129,6 i faktor i min 6" Bar-Sto pipe.

 

Samme ladning med Fed 100 hetter gir mye flatere hetter enn CCI hettene, om dette er sikkre trykktegn å se etter.

 

Har brukt denne ladningen i fire år uten noe problem.

 

 

Men det er i min "custom 2011"

Link to comment
Share on other sites

Samme ladning med Fed 100 hetter gir mye flatere hetter enn CCI hettene, om dette er sikkre trykktegn å se etter.

 

Det er det ikke. Man kan få noen indikasjoner om man sammenlikner samme hetter ved forskjellig trykk, men forskjell i hardhet på forskjellige produsenter er så stor at man ikke kan si noe annet enn at hettene er forskjellige. Ellers ser ladningen ganske grei ut i QL, men man skal ha god kontroll på ladingen med slike ladninger. Selv små variasjoner i totallengde og ladning gir svært store utslag.

Link to comment
Share on other sites

Samme ladning med Fed 100 hetter gir mye flatere hetter enn CCI hettene, om dette er sikkre trykktegn å se etter.

 

flate hetter er absolutt ikke noe sikkert trykktegn, heller et tegn på stort patronspill.

 

i forbindelse med en slarkete M36 jeg eide gjorde jeg et eksperiment.

ved å legge inn shims kunne jeg justere endeslarken, og derved patronspillet, fra nesten null til veldig mye.

ved null slark var patronspillet/headspace meget lite, så lite at mekanismen roterte treigt.

det jeg så gjorde var å skyte samme ladning, men å variere antall shims, og dermed patronspillet.

ladningen husker jeg ikke i farten, men den var med krutt som egnet seg for kaliberet, og langt under maks.

 

det jeg fant var at med null patronspill var hettene meget runde og pene, trykket ville blitt vurdert som "lavt" om noen vurderte trykket etter utflatingen av hettene.

jo mere slark, jo flatere hetter.

ved maks slark så hettene meget flate ut- altså kunne en som vurderte trykk utifra hetter sagt at det var altfor høyt.

 

det som skjer er antagelig at hetta sklir ut av hettelommen i første del av avfyringen, hvor den så kan utvide seg litt i bakkant. når trykket så stiger inne i hylsa kommer hylsa etter bakover, og den utvidede hetta tvinges inn i hettelommen, men blir klemt litt utover da den har utvidet seg når den bakket ut av hettelommen.

 

altså- ikke ta flate eller runde hetter som et teng på noen ting, hettene sier mer om dimensjoner i våpenet enn trykket i ladningene dine.

Link to comment
Share on other sites

N310 var den vanligste kruttsorten å lade 9 mm med da jeg var aktiv CZ-skytter, N310 var ofte brukt også i .45 ACP.

 

Ser at Vihtavuorri bare lister kruttsorter fra N320 og saktere i siste utgave.

 

Det er over 20 år siden jeg ladet 9 mm, da brukte vi berdanhetter og militærhylser og ladet med 3,5 g N14 som skiftet navn etter hvert til N310, men jeg er litt usikker på hvor tunge kulene var. Vi brukte hjemmestøpte kuler, de var nok mellom 115 og 125 gr. Dette var svake ladninger til feltskyting, ved disse ladningene måtte vi kappe rekylfjæren da ladningene var slappere enn fabrikkpatroner. Nå skal det sies at originale rekylfjærer i tidlige CZ'er var harde.

 

Jeg aner ikke om kruttet har samme egenskap i dag eller om det er blitt hurtigere.

 

Har noen prøvd N310 sammen med 125gr kule til 9mm??

 

Har ladet opp noen med 3,42 gr N310.

Fikk ett tips om at dette var verdt å prøve. Finner dog ingen ladedata på dette kruttet.

Siden det er et såpass kjapt krutt,vil det kunne gi farlig høye kammertrykk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vel da har jeg begynt å hamre ut kulene på mine som var ladet med 310 krutt da det begynte å komme godt med røyk av sluttstykket på 2 av skuddene å det tar ikke jeg kjangse på å skyte med.

Lader de på nytt med 340 krutt :) Liker IKKE å leke med ilden når jeg er så fersk på lading :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk over 1000 skudd som er ladet med 3,2 grain 310 krutt,og med 125,9 grains bly kuler..

Fikk de med pistolen jeg kjøpte.. funker utmerket etter min mening..lite rekyl,og ok presisjon,men de skuddene jeg selv lader er med 340 krutt :D

 

Det kan være nokså stor forskjell på bly og mantlede kuler, mantlede er hardere og kan gi mye høyere trykk. En kan derfor ikke bruke data fra bly på mantlede kuler...

Link to comment
Share on other sites

ER det ikke motsat ? Bly tetter bedre i løpe å sliper mindre krutgass forby kula i løpe å gir høyere tryk grunet mindre gass lekase i løpe. PÅ magnumladniger gir same ladning 40 til 50 meter høyere hastilghet med bly kuler i forhold til mantle kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

her var det mye bra å lese.jeg bruker norma sin p4 og gfl hylse+tennhette.så bruker jeg frontier helmantlet kule 115grains.med 5grain krutt.syns den kansje er litt hard.er det flere som bruker samme lade data?? :?:

Link to comment
Share on other sites

bruker 4,6grain VV n340 med 125grain helmantel både frontier og rainier. federal hetter og selleri og gulrot hylser.(har litt gatemikshylser også, plukket i hjørnene på skytebanen :oops: gratis, men fuker bra de også :mrgreen: )

skuddene holder kravet og samler fint :D

Link to comment
Share on other sites

her var det mye bra å lese.jeg bruker norma sin p4 og gfl hylse+tennhette.så bruker jeg frontier helmantlet kule 115grains.med 5grain krutt.syns den kansje er litt hard.er det flere som bruker samme lade data?? :?:

 

For meg høres det ut som en "normalladdet" 9mm.

 

Hvis du syntes den er hard, er det ikke bare å redusere ladn da . . .

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere ladet litt 310 med blykuler, aldri med mantel, men en gang skal være den første. I mangel av optimalt våpen til Grov felt, har jeg forsøkt meg fram litt. Forsøk 1. WC kule 82 grs i 7,65 Luger hylse 3,0 grs 320 i SIG 210. Ikke helt 32 long.

Forsøk 2 90 grs XTP/9mm, 3,0 grs 310 i SIG 210, så langt grei funksjonering med 22 lr. rekylfjær, 2,8 kastet ikke ut. 3,15 grs fungerte 95% i HK P9S Sport, med standard fjær, men det føles bedre med SIG som funker 100% Hastighet er forøvrig 1000 fps. Til tyngre kuler, bly, eller mangel hadde jeg nok valgt et tregere krutt, men da hadde bruksområdet vært et annet.

90 grs er forøvrig eneste vekta Vithavuori oppgir data for 310 til, min ladning ligger forøvrig godt under deres start ladning, men så lenge den gir nok rekyl impuls i det aktuelle våpen er det greit for meg. Vil imidlertid tro at ladningen vil skape problem i svært mange andre pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...