Jump to content

Lage kniver, ny hobby?


Larseren

Recommended Posts

Hei

 

Har kikket litt rundt og funnet ut at det å lage kniver ser ut som en trivelig hobby i den delen av året som det ikke blir så mye jakting.

 

Har lest litt rundt på nettet og funnet at jeg har det meste av utstyret som trengs for å drive med dette på hobby/nybegynnernivå. Slik som båndsag, filer, slipe/pusseutstyr osv.

 

Men lurer på hva som er best egnet til skaftemner. Er mye på skogen og i fjellet og lurer på hva som lønner seg å se etter når en er på jakt etter skaftemner? Hvilke treslag er best osv?

 

Alle tips mottas med takk, både med tanke på skaft, men og tips i forbindelse med knivlaging generelt :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke noen ekspert på trematerialer, men kan komme med noe, så er det sikkert noen med mer kunnskap om dette som kan legge til mer.

 

Man vil som regel ha noe med mye mønster i:

Valbjørk og flammebjørk er det klassiske. Kan kjennes igjen på overflaten/barken.

Lønn og ask kan også ha flammer, og er sikkert andre.

Diverse knuter/utvekster (med pigger, ikke de glatte).

Grenkløft, men må sage ut emnene riktig.

 

Skal du ta noe, så er det riktige å få grunneiers tillatelse.

Det finnes også historier om stille saging, og motorsag og snøskuter osv.... :lol:

Ikke sånn veldig alvorlig sak, men svært kjedelig om eieren har planer for treet/emnet.

 

Emner blir også solgt på diverse vilmarksmesser rundt omkring.

Børge Botnen i Verdal har et greit utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en meget aktiv knivmaker for noen år tilbake, og skaftene ble stort sett lagd av risknuter av bjørk/or, og valbjørk. Felles for begge er inngrodd bark og ved som "ligger" litt alle veier, noe som kan gi meget pene mønstre i skaftet. Det ypperste man kunne bruke var runnen lønn, noe jeg aldri fikk kloa i.

 

Og jeg kan anbefale hobbyen på det varmeste! :D

Link to comment
Share on other sites

Noen tips: Ser ikke hvor du kommer fra, men oppsøk en knivmaker i distriktet, muligens vet han om en knivforening i nærheten. Dette er ett utmerket sted å suge lærdom.

 

Oppsøk bibliotek og finn noen bøker om emnet ( Olav H. Wåle / Knut Dahl )

 

Kanskje det beste tipset: Ikke begynn med det fineste tre-emnet du har !

Link to comment
Share on other sites

Norsk knivforening:

www.norskkniv.no

 

250,- for medlemskap, og du får Knivbladet hjem i posten 4 ganger i året.

 

Hvis du sender meg en PM med bosted, kan jeg hjelpe deg å komme i kontakt med en nærliggende lokal knivforening. Disse kan bidra med mye hjelp.

----------------------------------------------------------------------------------------

Hei.

Tusen takk for det. Bor i Haugesund og har nå kommet i kontakt med en særdeles trivelig gjeng her som allerede har kommet med svært mange gode tips og råd, så takker så mye for tipset :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Tusen takk for det. Bor i Haugesund og har nå kommet i kontakt med en særdeles trivelig gjeng her som allerede har kommet med svært mange gode tips og råd, så takker så mye for tipset :D

 

Har du kommet i kontakt med den lokale knivklubben?

----------------------------------------------------------------------------

Ja så nå blir det å melde seg på kurs ved neste mulighet. Å prøve å snappe opp å lese seg til litt kunnskap der det ellers er muligheter for det.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg nett kommt tilbake frå ein tur hos svigerfar. Og med gard er det mye rart en kan komme over. Fikk med meg hjem to store stykker med tørr alm og ein god del kirsebærtre som ska få ligge til tørk hvertfall et års tid tenker jeg. Spennende å se hvordan det blir. Gleder meg virkelig til å ta fatt med å lage egne kniver. Blir spennende med kurs og studering av diverse litteratur fremover :D

Link to comment
Share on other sites

Mulig du kan få litt inspirasjon fra denne tråden. Men pass deg for Knivpolitiet™ her inne.

 

Jeg har forresten lært veldig mye av boka "Kniven" som er skrevet av Olav H. Wåle. Der kan du lese om de fleste arbeidsoperasjonene som skal til for å lage en kniv av norsk type. Bør finnes på mange biblioteker. For insiprasjon har jeg hatt mye glede av bøkene til Per Thoresen. Han har også egne nettsider: http://kniver.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nettopp vært på kurs med Gisle Mork, en anerkjent knivmaker fra Telemark.

Lagde en kniv

DSC00749.JPG

 

skaft av Valbjørk(masurbjørk) og blad av Johan Hamre

 

er på kniv nr 2 nå, skaft også av valbjørk

 

dsc00064vpa.jpg

 

er bare 16 år, så ser frem til å lære så mye som mulig om knivmakerfaget :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...