Jump to content

Smarteste valg av kaliber ved bruk av demper - lavest smell


psAico

Recommended Posts

Jeg har som nevnt i denne tråden: Beste pistol mtp. bruk av demper (link kommer),

en etterhvert plagsom og alvorlig hørselskade. For å kunne fortsette med skyting og jakt må jeg derfor ta noen grep som gir meg mer marginer, så jeg kan føle meg trygg på at jeg ikke utsetter meg for unødvendig stor risiko.

Pistolprosjektet er nå i sluttfasen, og blir ganske dyrt, så nytt riflekjøp ligger litt frem i tid. Jeg vil allikavel starte med litt planlegging, så jeg kan være forberedt når midlene er på plass.

 

Det er sikkert mange faktorer og ta hensyn til i ett slikt prosjekt, og jeg er avhengig av hjelp ettersom min løsning på problemet de siste årene har vært å unngå jakt og skyting (det var veldig trygt, men jeg ble ikke spesielt lykkelig av det heller). Jeg har derfor ikke nok erfaring til å vite hva som smeller minst/mest, og hvilken virkning løpslengde og dempere har på forskjellige kaliber.

 

Hvis jeg skal velge uten å ta hensyn til støyproblematikken, hadde jeg valgt ei ganske kort rifle i 308W, med den mest effektive demperen som tilbys. Og hvis det ikke kan påvises vesentlig fordeler ved å endre på dette, så er det nok omtrent der jeg ender opp.

 

Prioriteringer:

1. Støy - Desidert viktigste faktor. Jeg kan tilpasse jaktvaner og budsjett, hvertfall innenfor visse rammer. Hørselen er det pr. i dag ikke noe å gjøre med bortsett fra og unngå at det blir værre.

2. Pris - Det er kostbart nok å være handikappet, en dyrere løsning, enten det er dyrere kaliber eller plattform, må ha en opplevd effekt i lavere smell.

3. Kaliber - jeg vil helst ha mulighet til å jakte alt opp til storvilt og samtidig kunne ha ett godt utvalg ferdigrullet ammo tilgjengelig i butikk, men jeg er vil lett kunne avse noen jaktformer, og evt. jakte bare opp til Rådyr størrelse hvis det er mye å hente på det.

Selv om jeg helst vil unngå det, så er jeg også villig til å lære meg hjemmelading og gå for ett særere kaliber, men bare hvis det er mye å hente i opplevd effekt. Jeg er ikke uinteressert i lading, men jeg er realist ifht. tidsklemma, og hva man prioriterer å klemme inn :-)

4. Rammer - det er egentlig ingen rammevilkår her, resultat er det som teller. Dvs. at jeg godt kan se for meg 2 rifler eller systemrifle, der 90% av skuddene skytes i f.eks. 222/223 eller annet kaliber som lar seg dempe godt, men også har ett litt mer bråkete alternativ de få gangene det skal jaktes hjort, sel eller elg.

 

Dette ble en lang post, og det er mye å kreve at totalt fremmede skal bruke tid på dette, men vit at jeg er utrolig takknemlig for all den hjelp jeg kan få :-)

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også pistolskytter som skyter litt rifle til konkurranse og jakt. Dessuten har jeg en moderat hørselskade. Med støpte ørepropper, topp hørselvern og lyddemper synes jeg smellen på .308 er meget liten (både styrke og "karakter"). Selvsagt er den enda mindre med .223, så om du har mulighet for to rifler, er jo det enda bedre. Vil tro det er med rifler som med pistol, at ved korte løp blir smellen høyere.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring, kun basert på det jeg har hørt selv på banen-ingen lydmålinger eller lange tenkeprosjket.

 

Mediumgrove kaliber, normalt for kaliberet løpslengde og med en normalt stor demper er det som "demper best". I eget skap er det en 35Whelen med 60cm pipe og Hadrcoe 45 demper; denne er forbausende stille sammenlignet med 308 og 30-06 med de demperene folk har. Min egen 308win ed Sonic45 demper er ikke i nærheten av å oppleves like stille.

Har merket meg det samme med børser i 9,3x62 og normale dempere; det blir behagelig stille.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon.

 

6,5x55 pga så lite hull som mulig i demperen (min subjektive ikke faktabaserte erfaring er at minste kaliber/hull demper mest på identiske dempere), lang pipe for å få "utslippet" så langt unna som mulig.

 

Mine hagler kommer nok på markedet snart men det sitter langt inne..

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør slik. Er det slik at en hørselsskade krever mer støydemping for at det ikke skal forårsakes ytterligere skade, enn den demping som er tilstrekkelig for at det ikke skal oppstå skade i utgangspunktet?

 

Jeg kan ikke svare generelt for alle, det vil nok være variasjon fra person til person og forskjellige typer skade, men hos meg oppleves det slik.

Det virker som terskelen for videre skade synker for hver gang denne grensen passeres.

Det virker også som smerteterskelen flytter seg i takt med denne grensen, for i starten hadde jeg f.eks ingen ubehag når jeg skjøt pistol med enkelt hørselvern. Det går ikke lenger.

 

Skyting var ikke årsaken til min skade, og i årene før skaden oppstod har jeg aldri følt ubehag ved fyrverkeri, skyting uten hørselvern eller andre typer smell. Det ørene mine ikke var konstruert for var langvarig eksponering i ett smalt frekvensområde.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har en 338 Fed med 53 cm pipe og A-Tech Maxim demper som jeg synes smeller mye mindre enn forventet. Bruker bare 4 av 6 moduler for å få den litt kortere og lettere. Sammenliknet med ei pipe i 308 med samme lengde og tilsvarende demper, så synes jeg faktisk at 338 smeller "minst". Om det er fordi man forventer mer smell av ei grøvre kule eller om det er harde fakta skal jeg ikke påstå. Det virker som om Chiefen.v-2 og jeg er enige om effekten der.

Forøvrig så vil det alltid være en fordel å la være å kappe pipa, da smellen blir lengre vekk fra øret med 60 cm pipe kontra 50 cm f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en kombinasjon av det og munningstrykket. Munningstrykket får du ned med langt løp og lite krutt.

 

Minst mulig smell blir det med sub ammunisjon. Bakdelen er salong kulebane.

 

Ellers.. Mindre patroner smeller mindre gitt samme demper og løpslengde.

 

Skal det være godkjent til storvilt så velger du 6,5x55 med 65cm+ løp. En stor moderne demper. Det er stor forskjell på en som demper 26-27dB og de som demper 35+

 

Hørselvern.. Gode propper innom peltor optime 3, de har SNR 35dB. Vanlige hørselvern ligger rundt 23-27. Bruker du bare vanlige hørselvern uten demper på børsa er lydnivået som å skyte med demper uten hørselvern. De fleste gjør ikke det på bane.

 

Når jeg skyter med propper innerst, peltor optime 3 og en hauske 228 med snaueren i 6,5 er det såvidt man hører smellet.

Link to comment
Share on other sites

Beklager digresjonen, men hvor langt løp må man eventuelt ha med f eks 6,5x55 for å forbrenne alt i kammer/pipe? Ser temaet ofte nevnes ifbm med tråder om kapping av løp, men ser sjelden noe tall på det. -Kanskje forsåvidt forståelig med toleranser og hjemmelading, men finnes det tall på f. Eks gjennomsnittslengde for kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar! Føler ikke at jeg sitter på fasiten ennå, men begynner å tenke mer og mer i retning av 2 x løp / rifle, da det ser ut til å ha god effekt og gå opp i diameter. Samtidig vil jeg gjerne ha muligheten til å skyte litt mer økonomisk med ett mindre kaliber.

Noen som har erfaring med demper på 222/223? Fattern har en Remington 700 i 222 som han sikkert donerer rimelig til dette prosjektet hvis jeg spør pent :-)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

yes! da har jeg fått tak i en 222 med god kikkert til innbruddspris. Noen kroner til gjenging og demper så er vi i gang.

Får gruble litt mer på hva jeg skal velge til større dyr, så får kontoen litt mulighet til å fylles etter i mellomtiden.

 

Uventet, men veldig motiverende å komme igang med prosjektet såpass fort :-)

 

Håper å levere en oppdatering når papirarbeid, modifikasjon og prøveskyting er unnagjort

 

Nok en gang, takk for alle gode råd!

Link to comment
Share on other sites

For å gå helt lydløst på storviltjakt må du nokk på noe veldig grove tunge kuler med hylser som krever hjemme ladning, så som 458 2tom 12.7 og grøvre. ( 458 hylse som er kappa til 2 tommer og satt i ei kule på 12,7 og ei vekt på rundt 800 grein. finnes flere alternativer på kaliber 50 og oppover. Selv har jeg ikke erfaring med dette bare undersøkt muligheter. Til småvilt er det noe som heter 300 hvisper. jeg har tenkt på dette kalibret lenge men ikke hatt økonomi til å prøve ut ennå. Men det også krever hjemme ladning. Felles for alle disse at de har kulebane som en slapp salongpatron.

Link to comment
Share on other sites

For å gå helt lydløst på storviltjakt....

 

JanEG. lydløst er ett spennende konsept, men jeg trur det blir for mange kompromiss til at jeg kan starte i den enden, det får heller komme som en videreutvikling hvis jeg etterhvert begynner å snuse på hjemmelading.

 

Hvis jeg blir fornøyd med lydnivået på 222, har jeg et greit utgangspunkt som dekker mesteparten av den jakten jeg utøver.

Da jeg la ut den første posten hadde jeg egentlig sett for meg ei børse som skulle dekke alle behov, men ettersom jeg nå har en komplett 222 der demperen blir eneste kostnad så er det ikke noe økonomiske fordeler med å ha bare ei børse. En ekstra bonus er at jeg nå også har noe å bruke mens jeg prøver meg frem og sparer opp til ei god storviltbørse, så unngår jeg kanskje noen forhastede avgjørelser underveis

Link to comment
Share on other sites

Hva med 45 acp?

 

Det selges jo over disk og er vel subsonisk selv med rifle lengde på løpet, og den funket under andre verdenskrig.

 

Skal ikke si at jeg ikke har vurdert rifle i .45 ACP, men da mest for moro skyld. Har ikke satt meg helt inn i detaljene ifht. 45 ACP på jakt, men føler ikke at dette er ett godt utgangspunkt. Virker ikke som det er særlig utvalg i fabrikkrifler i 45 ACP, kulebane som en katapult og sannsynligvis under kravet til anslagsenergi...

 

Finnes nok bedre utgangspunkt for jakt

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

har en Browning xbolt i 308. har forholdsvis langt løp den (60cm) og en Hausken jd 224 i front. har ikke noe problem ligge på bane å skyte uten hørselvern. men børsa blir litt framtung da... noe må vel ofres :roll:

 

Hadde ikke vært meg imot om 308 var tilfredsstillende :-)

 

Blir nok en del turer på banen når 222'n kommer i hus. Da blir det sikkert mulighet til å observere og kanskje prøve andres våpen. Trur nemlig vi nærmer oss grensen for hva kammeret kan bidra med. Nå må det testes. Lyd er veldig subjektivt, så den følte støyen er nok en god kombinasjon av desibel, frekvens og trykkbølge. Vanskelig å vite hva som kommer til å funke best... men både 308 og x-bolt står høyt opp på ønskelista :-)

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...